Co znaczy i jak naprawić błąd 403 (forbidden)?

Co znaczy i jak naprawić błąd 403 (forbidden)?

Co znaczy i jak naprawić
błąd 403 (forbidden)?

Komunikat 403 oznacza błąd i to kolejny z błędów, który może zostać wykryty i oznaczony przez roboty, a potem znaleźć się w raporcie „Stan” w Google Search Console. Zdarza się również, że pojawia się na stronie użytkownikowi. Powodów, dla których występuje, jak i sposobów na jego naprawę, jest kilka.

Czym jest błąd 403 forbidden – jak naprawić, na czym polega i co oznacza dla SEO?

Błąd http 403 forbidden, tak jak 401 i 404, należy do grupy błędów 4xx. Jest kodem odpowiedzi, który oznacza, że nie masz dostępu do strony, danej zawartości witryny czy nawet całego katalogu.

Innymi słowy, serwer identyfikuje Cię poprawnie jako użytkownika, ale celowo blokuje Ci uzyskanie dostępu do pewnej zawartości, ponieważ nie masz uprawnień do jej przeglądania. Drugą opcją jest błąd po stronie serwera. W zależności od przeglądarki, hostingu czy systemu CMS komunikat pojawiający się w oknie może nazywać się oraz wyglądać trochę inaczej, jednak zawsze oznacza to samo. W przypadku najpopularniejszego CMS-a, którym jest WordPress, takie błędy możemy rozwiązać przy użyciu wielu popularnych wtyczek, natomiast zawsze powinniśmy zweryfikować i upewnić się, jakie zmiany zostały wprowadzone i czy żądanie serwera jest już odpowiednie.

Jak naprawić error 403 forbidden, jeśli jesteś użytkownikiem?

Podczas przeglądania strony internetowej może się zdarzyć, że zobaczysz komunikat o błędzie 403. Są sytuacje, w których część zasobów jest dostępna tylko dla ściśle określonych użytkowników. Gdy wiesz, że do nich nie należysz i nie masz odpowiednich uprawnień, jedyną opcją jest opuszczenie strony. Jeżeli jednak masz pewność, że ta zawartość powinna być dla Ciebie dostępna, możesz spróbować ten błąd naprawić.

Sprawdź, czy wpisany adres URL jest poprawny

Jeżeli wiesz, że masz mieć dostęp do tej zawartości, sprawdź poprawność adresu. Może się zdarzyć, że przez przypadek trafiłeś na zawartość, która nie jest dla Ciebie dostępna.

Sprawdź, czy wciąż jesteś zalogowany

W sytuacji, gdy zawartość na stronie, którą próbujesz otworzyć, powinna być dostępna po wpisaniu hasła, zweryfikuj czy pozostajesz zalogowany. Niektóre strony internetowe wylogowują użytkowników po określonym czasie lub gdy nastąpi logowanie z innego urządzenia. Jeżeli Cię wylogowało, wpisz ponownie dane dostępowe i wróć na stronę.

Wyczyść dane przeglądania i zaloguj się ponownie

Ciasteczka oraz pamięć podręczna mogą powodować problemy zarówno z logowaniem się, jak i z poprawnym wyświetlaniem zawartości po zalogowaniu. Warto w ustawieniach przeglądarki wyczyścić te dane, spróbować zalogować się ponownie i odświeżyć stronę.

Skontaktuj się z dostawcą usług internetowych

Inną opcją naprawy, gdy dostęp do zawartości strony jest publiczny, a Ty nie możesz jej wyświetlić, jest blokada Twojego adresu IP. Jest to częsta praktyka, gdy dany adres zostanie uznany za szkodliwy. Wówczas należy skontaktować się z dostawcą internetu i poprosić o sprawdzenie, dlaczego Twoje IP jest blokowane przez strony internetowe oraz zmianę adresu.

Jeżeli żadna powyższych opcji nie zadziałała i wiesz, że powinieneś zobaczyć daną zawartość, a wciąż widzisz wystąpienia błędu 403, to jedyne, co możesz zrobić, to skontaktować się z właścicielem strony.

Error 403 Forbidden

Błąd z kodem 403 – jak naprawić, gdy jesteś administratorem strony?

Jako administrator lub właściciel strony często zauważysz, że 403 występuje podczas sprawdzania serwisu crawlerem jak np. Screaming Frog czy w Google Search Console, albo otrzymasz zgłoszenie od użytkowników mających problem z dostępem do zawartości strony. Niezależnie od tego, skąd dowiedziałeś się o błędzie, niezwłocznie sprawdź, gdzie dokładnie się pojawia i napraw go. W zależności od przyczyn, sposobów na naprawę jest kilka.

Pamiętaj o wykonaniu kopii zapasowej! Zanim przystąpisz do naprawy błędu 403 czy innych błędów, koniecznie zrób kopię całej strony. W sytuacji, gdy coś pójdzie nie tak lub zdarzy się nieprzewidziany wypadek, kopia zapasowa pozwala łatwo i sprawnie odzyskać zawartość.

Problem zgłasza użytkownik

W sytuacji, gdy to użytkownik zgłasza pojawienie się błędu 403, sprawdź, do jakich zasobów powinien mieć dostęp, a do jakich nie. Może się bowiem zdarzyć, że przez przypadek ogólnie dostępna zawartość stała się prywatna lub dostęp do zawartości został zablokowany dla konkretnego użytkownika. Przyczyną może być tutaj niewłaściwa konfiguracja ograniczenia dostępu w systemie CMS lub w pliku konfiguracyjnym htaccess czy też blokada adresu IP (np. użytkownik loguje się z innego miejsca). Koniecznie więc trzeba sprawdzić ustawienia oraz uprawnienia użytkowników.

Natomiast gdy faktycznie użytkownik nie powinien widzieć danej strony – poinformuj go o tym.

Sprawdź ustawienia serwera

Jeżeli za pomocą narzędzi dowiesz się o błędzie 403, przede wszystkim sprawdź, jak został skonfigurowany serwer. Może się zdarzyć, że niektóre z nich automatycznie uniemożliwiają dostęp do pewnej zawartości z poziomu przeglądarki. Wówczas możesz zostawić obecnie ustawienia, gdy zawartość ma być prywatna i możesz przeglądać ją w inny sposób, lub zmienić konfigurację serwera tak, by dostęp do niej był zgodny z Twoimi oczekiwaniami. Sposób konfiguracji będzie zależeć od dostawcy usług hostingowych.

Sprawdź zainstalowane pluginy

Zdarza się, że przyczyną występowania błędu 403 jest instalacja pluginów, zwłaszcza tych związanych z bezpieczeństwem. Wówczas należy sprawdzić, które dodatki wpływają na uprawnienia dostępu i zmienić im ustawienia, lub gdy nie ma takiej możliwości, poszukać innego rozszerzenia o takich samych funkcjach.

Zweryfikuj zawartość, w której stosujesz hotlinking

Błąd 403 może się pojawić, gdy stosujesz hotlinking, czyli na swojej stronie udostępniasz pliki multimedialne z zewnętrznego źródła (spoza swojej strony). Wówczas taki zasób pojawia się na Twojej stronie, ale jego źródło jest poza nią. Jego zniknięcie, spowodowane usunięciem lub zablokowanie u źródła, z którego prowadził link, może właśnie spowodować, że pojawi się błąd 403.

Aby naprawić taką sytuację, znajdź inną treść odpowiadający Twoim potrzebom, najlepiej pobierz go i hostuj ze swojego serwera. Nie zapomnij wówczas podać jego źródła. Jeżeli zawartość należała do Ciebie, po prostu udostępnij go ze swojej przestrzeni serwerowej. Wtedy będziesz mieć pewność, że multimedia nagle nie znikną.

Sprawdź plik .htaccess

.htaccess jest plikiem, w którym znajdują się dyrektywy, które mogą wpływać na dostęp do zawartości strony. Najczęściej umieszcza się go w głównym folderze strony wraz z innymi plikami. Jeżeli Twoja strona go nie ma, to nie on jest źródłem tego problemu. Jeśli jednak masz ten plik, wykonaj jego kopię zapasową, a następnie usuń. Jeżeli 403 nadal się pojawia, to problem nie wynikał z jego nieprawidłowej konfiguracji i możesz go wgrać z powrotem w niezmienionej formie. Natomiast, gdy błąd 403 zniknął, problem tkwi w konfiguracji .htaccess. W takiej sytuacji należy utworzyć go na nowo np. za pomocą generatora lub za pośrednictwem systemu CMS, jeżeli jest taka opcja, a następnie wgrać.

Przeskanuj stronę pod kątem złośliwego oprogramowania

Bardzo rzadko, ale występują sytuacje, kiedy błąd 403 może być spowodowany zainstalowaniem się złośliwego oprogramowania na stronie. Warto więc przeskanować jej zawartość pod tym kątem specjalnym progemem. Będzie się on różnić w zależności od tego, z jakiego serwera czy systemu CMS korzystasz.

Jeżeli skan nic nie wykaże, źródło błędu leży gdzieś indziej. Natomiast gdy strona została zainfekowana, skontaktuj się z deweloperem, który pomoże rozwiązać problem lub przywróć stronę z czystej kopii zapasowej, jeśli taką masz.

Sekcja blog CTA Sekcja blog CTA

Szukasz agencji SEO?

Sprawdź, co możemy dla Ciebie zrobić!

Komunikat “Przesłany URL zwrócił błąd 403” z Google Search Console

Z błędem 403 wiąże się komunikat z sekcji „Stan” w Google Search Console: Przesłany URL zwrócił błąd 403. Oznacza on, że podczas skanowania strony robot Google trafił na stronę lub strony, których nie mógł ani przeskanować, ani tym bardziej zaindeksować, choć został zweryfikowany jako „zalogowany użytkownik”.

Podobnie jak w przypadku 401, błąd 403 należy najpierw zweryfikować w raporcie GSC, czyli sprawdzić gdzie dokładnie występuje. Tutaj również są dwie możliwości naprawy tego błędu. Wszystko zależy od tego, czy zawartość powinna być dostępna dla robotów, oraz czy ma pojawiać się w wyszukiwarce, czy nie.

Jeżeli dostęp do zasobów ma być ograniczony i roboty Google nie powinny mieć do niego dostępu ani tym bardziej nie powinny go indeksować, zablokuj im dostęp. Najprościej można to zrobić poprzez dodanie dwóch tagów “nofollow” i “noindex” na stronach w postaci meta tagów lub nagłówków odpowiedzi HTTP. Oprócz tego wszystkie linki kierujące do tej zawartości powinny zostać oznaczone jako ”nofollow” i usunięte z mapy strony (jeśli się tam znalazły). Należy również zadbać, by adresy te nie znalazły się w mapie w przyszłości.

W sytuacji, gdy zawartość powinna być dostępna dla robotów, usuń ochronę hasłem. Wówczas zawartość zostanie zeskanowana lub zeskanowana i zaindeksowana, w zależności od tego, czy ma się pojawiać w organicznych wynikach wyszukiwania, czy nie.

Czy naprawić błąd 403 – odmowa dostępu?

Błąd 403 nie występuje zbyt często, ale to nie znaczy, że należy go bagatelizować. Tak jak inne błędy z grupy 4xx, koniecznie trzeba go naprawić. Podobnie jak w sytuacji wystąpienia wspomnianego już błędu 401 czy popularnego błędu 404, jego pojawienie się nie jest pożądane.

Podsumowanie problemu z kod błędu 403

Przyczyn błędu 403, pojawiającego się także pod nazwami HTTP 403, HTTP Error 403 – Forbidden, Error 403 czy Dostęp zabroniony, jak widać, jest wiele. Naprawa błędu ściśle wiąże się powodami jego występowania, jednak niezależnie od tego, czy zdecydujesz się na samodzielne rozwiązanie problemu, czy skorzystasz z pomocy dewelopera, błąd 403 musi zostać zweryfikowany i naprawiony możliwe szybko.

O innych błędach w GSC pisaliśmy tutaj:

 

Tekst aktualizowany. Pierwotna wersja wpisu opublikowana została na blogu w 2022 roku.

Magdalena Kościółek
SEO i Content Specialist. Od 2016 roku pracuje z contentem, a od 2019 związana z branżą marketingu internetowego. Posiada doświadczenie działaniach off-site i on-site SEO, zarządzaniu stronami internetowymi oraz w tworzeniu content planów, redakcji i optymalizacji treści. Stale rozwija swoje umiejętności. Prywatnie książkoholiczka lubiąca, od czasu do czasu, zagrać w komputerowe gry RPG.

Jakub Barabasz
Senior SEO Specialist. W DevaGroup zajmuje się pozycjonowaniem i optymalizacją stron internetowych klientów. Lubi zagadnienia związane z linkbuildingiem i optymalizacją procesów SEO. Prywatnie miłośnik szachów i nowych technologii.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (11 głosów, średnia: 4,91 / 5)
Loading...
Przewiń do góry