Zdarzenia Google Analytics 4 – przewodnik

Aleksandra Nowak
Aleksandra Nowak
Archiwum 12.2024
 
Zdarzenia Google Analytics 4 – przewodnik

Zdarzenia Google Analytics 4
- przewodnik

W Google Analytics 4 wszystko sprowadza się do zdarzeń – to one są fundamentem całego systemu pomiaru danych. Parametry zdarzeń w GA4 pozwalają zrozumieć, jak użytkownicy korzystają z Twojej strony.

 

Czym są zdarzenia w Google Analytics 4?

Zdarzenia (eventy) w Google Analytics 4 stanowią podstawę śledzenia działań podejmowanych przez użytkowników w Twojej witrynie lub aplikacji – każda interakcja użytkownika jest mierzona jako zdarzenie. Są to działania takie jak wyświetlenie strony, kliknięcie w link, przewinięcie, pobranie pliku, zakup czy wysłanie formularza.

Zdarzenia w GA4, a zdarzenia w Universal Analytics

Podstawową różnicą między pomiarem zdarzeń w GA4 a Universal Analytics jest to, że w najnowszej wersji narzędzia pomiar opiera się w całości na zdarzeniach, nie na sesjach. W Universal Analytics eventy stanowiły jeden z podrodzajów tzw. hitów, co niosło za sobą kilka konsekwencji. Po pierwsze, wszystkie zdarzenia w Universal Analytics należało skonfigurować, wykorzystując Google Tag Manager. GA4 uprościł ten proces, udostępniając użytkownikom zdarzenia zbierane automatycznie, o których wspomnimy więcej w dalszej części artykułu. W GA4 nie znajdziesz również kategorii, akcji i etykiety. Zamiast nich Google Analytics 4 rejestruje tzw. parametry zdarzenia, niosące wiele dodatkowych, wartościowych informacji analitycznych.

Rodzaje zdarzeń w GA4

W Google Analytics 4 znajdziesz następujące typy zdarzeń:

  • Zdarzenia objęte pomiarem zaawansowanym, tzw. automatyczne – są mierzone od razu po dodaniu tagu konfiguracji GA4 w witrynie. Śledzenie zdarzeń automatycznych nie wymaga tworzenia własnych tagów i reguł w Google Tag Manager, a jedynie odpowiedniej konfiguracji w panelu.
Źródło: Google Analytics 4
  • Zalecane zdarzenia – zdefiniowane przez Google, o określonych odgórnie nazwach i parametrach.
  • Zdarzenia niestandardowe – dodatkowe zdarzenia tworzone przez użytkownika. Nazewnictwo własnych zdarzeń musi pozostać jednak zgodne z wytycznymi Google. Więcej szczegółów dotyczących nazw zdarzeń znajdziesz w tym artykule.

Każde ze zdarzeń, które jest szczególnie ważne dla naszego biznesu, możemy ustawić jako tzw. „zdarzenie kluczowe” (dawniej konwersje w Google Analytics 4). Przykładowo, w analityce e-commerce „purchase” jest na liście zdarzeń domyślnie ustawione jako kluczowe:

Źródło: Google Analytics 4

Dla pozostałych zdarzeń decyzja leży po stronie użytkownika – jeśli naszym celem jest zbieranie leadów, kluczowym zdarzeniem będzie np. wysyłka formularza.

Sekcja blog CTA Sekcja blog CTA

Zyskaj kontrolę nad danymi

Profesjonalne wdrożenie GA4

Gdzie znaleźć zdarzenia w GA4?

Zdarzenia automatyczne możemy ustawić w sekcji „Administracja”, a następnie „Zbieranie i modyfikowanie danych”. Po wybraniu strumienia danych, w sekcji „Zdarzenia” odnajdziemy opcję „Pomiar Zaawansowany”.

Zdarzenia niestandardowe natomiast należy konfigurować za pomocą Google Tag Manager. Dokładny opis procesu konfiguracji zdarzeń niestandardowych można znaleźć w tym artykule.

Statystyki zbieranych zdarzeń możemy sprawdzić, korzystając z odpowiednich raportów GA4. Domyślny raport znajdziesz w sekcji Raporty -> Zaangażowanie -> Zdarzenia. Do dyspozycji mamy również raport zdarzeń w czasie rzeczywistym, pokazujący ich liczbę z ostatnich 30 minut.

Źródło: Google Analytics 4

Dlaczego warto mierzyć różne zdarzenia w Google Analytics 4?

Zdarzenia w Google Analytics 4 to kluczowy element umożliwiający precyzyjne śledzenie zachowań użytkowników na stronie internetowej lub w aplikacji. Dzięki GA4 możesz konfigurować zdarzenia, dodawać parametry oraz definiować niestandardowe wymiary, co pozwala na głębszą analizę interakcji użytkowników i optymalizację działań marketingowych, takich jak kampanie Google Ads. Wdrożenie zdarzeń w GA4 to pierwszy krok do skutecznej analityki.

Mierzenie zdarzeń GA4 stanowi podstawę analityki internetowej niezależnie od rodzaju prowadzonej działalności. Mnogość rodzajów zdarzeń oraz ich parametrów może sprawić, że nie będziesz w stanie określić, które z nich warto śledzić, lub wpadniesz w pułapkę monitorowania zbyt wielu interakcji. Aby ułatwić konfigurację, Google przygotowało listę rekomendowanych zdarzeń dopasowanych do rodzaju biznesu, np. sklepu e-commerce, którą można znaleźć pod tym linkiem.

Podsumowanie

Zdarzenia w Google Analytics 4 są narzędziem stanowiącym fundament analizy zachowań użytkowników w witrynie czy aplikacji. Dzięki nim można dokładnie śledzić każdą interakcję – od kliknięć i przewijania strony, po bardziej złożone działania, takie jak wysyłka formularza czy zakupy online. Wdrożenie Google Analytics 4 na swojej stronie, a następnie właściwe zrozumienie i konfiguracja zdarzeń i jego parametrów, umożliwia nie tylko precyzyjne zbieranie danych, ale także ich efektywne wykorzystanie w strategiach marketingowych.

Aleksandra Nowak
SEM Associate. Przygodę z marketingiem rozpoczęła w 2023 roku. W DevaGroup zajmuje się kampaniami Google Ads i LinkedIn Ads. Jest absolwentką programu Umiejętności Jutra, a z wykształcenia... fizykiem medycznym, co przekłada się na zamiłowanie szczególnie do pracy z danymi. Prywatnie podróżniczka, autostopowiczka, pasjonatka gier (z prądem i bez), wspinaczki i górskich wędrówek.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (1 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry