W Google Analytics 4 wszystko sprowadza się do zdarzeń – to one są fundamentem całego systemu pomiaru danych. Parametry zdarzeń w GA4 pozwalają zrozumieć, jak użytkownicy korzystają z Twojej strony.
Spis treści
Czym są zdarzenia w Google Analytics 4?
Zdarzenia (eventy) w Google Analytics 4 stanowią podstawę śledzenia działań podejmowanych przez użytkowników w Twojej witrynie lub aplikacji – każda interakcja użytkownika jest mierzona jako zdarzenie. Są to działania takie jak wyświetlenie strony, kliknięcie w link, przewinięcie, pobranie pliku, zakup czy wysłanie formularza.
Zdarzenia w GA4, a zdarzenia w Universal Analytics
Podstawową różnicą między pomiarem zdarzeń w GA4 a Universal Analytics jest to, że w najnowszej wersji narzędzia pomiar opiera się w całości na zdarzeniach, nie na sesjach. W Universal Analytics eventy stanowiły jeden z podrodzajów tzw. hitów, co niosło za sobą kilka konsekwencji. Po pierwsze, wszystkie zdarzenia w Universal Analytics należało skonfigurować, wykorzystując Google Tag Manager. GA4 uprościł ten proces, udostępniając użytkownikom zdarzenia zbierane automatycznie, o których wspomnimy więcej w dalszej części artykułu. W GA4 nie znajdziesz również kategorii, akcji i etykiety. Zamiast nich Google Analytics 4 rejestruje tzw. parametry zdarzenia, niosące wiele dodatkowych, wartościowych informacji analitycznych.
Rodzaje zdarzeń w GA4
W Google Analytics 4 znajdziesz następujące typy zdarzeń:
- Zdarzenia objęte pomiarem zaawansowanym, tzw. automatyczne – są mierzone od razu po dodaniu tagu konfiguracji GA4 w witrynie. Śledzenie zdarzeń automatycznych nie wymaga tworzenia własnych tagów i reguł w Google Tag Manager, a jedynie odpowiedniej konfiguracji w panelu.

- Zalecane zdarzenia – zdefiniowane przez Google, o określonych odgórnie nazwach i parametrach.
- Zdarzenia niestandardowe – dodatkowe zdarzenia tworzone przez użytkownika. Nazewnictwo własnych zdarzeń musi pozostać jednak zgodne z wytycznymi Google. Więcej szczegółów dotyczących nazw zdarzeń znajdziesz w tym artykule.
Każde ze zdarzeń, które jest szczególnie ważne dla naszego biznesu, możemy ustawić jako tzw. „zdarzenie kluczowe” (dawniej konwersje w Google Analytics 4). Przykładowo, w analityce e-commerce „purchase” jest na liście zdarzeń domyślnie ustawione jako kluczowe:

Dla pozostałych zdarzeń decyzja leży po stronie użytkownika – jeśli naszym celem jest zbieranie leadów, kluczowym zdarzeniem będzie np. wysyłka formularza.


Zyskaj kontrolę nad danymi
Profesjonalne wdrożenie GA4
Gdzie znaleźć zdarzenia w GA4?
Zdarzenia automatyczne możemy ustawić w sekcji „Administracja”, a następnie „Zbieranie i modyfikowanie danych”. Po wybraniu strumienia danych, w sekcji „Zdarzenia” odnajdziemy opcję „Pomiar Zaawansowany”.
Zdarzenia niestandardowe natomiast należy konfigurować za pomocą Google Tag Manager. Dokładny opis procesu konfiguracji zdarzeń niestandardowych można znaleźć w tym artykule.
Statystyki zbieranych zdarzeń możemy sprawdzić, korzystając z odpowiednich raportów GA4. Domyślny raport znajdziesz w sekcji Raporty -> Zaangażowanie -> Zdarzenia. Do dyspozycji mamy również raport zdarzeń w czasie rzeczywistym, pokazujący ich liczbę z ostatnich 30 minut.

Dlaczego warto mierzyć różne zdarzenia w Google Analytics 4?
Zdarzenia w Google Analytics 4 to kluczowy element umożliwiający precyzyjne śledzenie zachowań użytkowników na stronie internetowej lub w aplikacji. Dzięki GA4 możesz konfigurować zdarzenia, dodawać parametry oraz definiować niestandardowe wymiary, co pozwala na głębszą analizę interakcji użytkowników i optymalizację działań marketingowych, takich jak kampanie Google Ads. Wdrożenie zdarzeń w GA4 to pierwszy krok do skutecznej analityki.
Mierzenie zdarzeń GA4 stanowi podstawę analityki internetowej niezależnie od rodzaju prowadzonej działalności. Mnogość rodzajów zdarzeń oraz ich parametrów może sprawić, że nie będziesz w stanie określić, które z nich warto śledzić, lub wpadniesz w pułapkę monitorowania zbyt wielu interakcji. Aby ułatwić konfigurację, Google przygotowało listę rekomendowanych zdarzeń dopasowanych do rodzaju biznesu, np. sklepu e-commerce, którą można znaleźć pod tym linkiem.
Podsumowanie
Zdarzenia w Google Analytics 4 są narzędziem stanowiącym fundament analizy zachowań użytkowników w witrynie czy aplikacji. Dzięki nim można dokładnie śledzić każdą interakcję – od kliknięć i przewijania strony, po bardziej złożone działania, takie jak wysyłka formularza czy zakupy online. Wdrożenie Google Analytics 4 na swojej stronie, a następnie właściwe zrozumienie i konfiguracja zdarzeń i jego parametrów, umożliwia nie tylko precyzyjne zbieranie danych, ale także ich efektywne wykorzystanie w strategiach marketingowych.