Google Analytics 4 (GA4) oferuje nowoczesne rozwiązania analityczne umożliwiające łatwe śledzenie działań użytkowników na stronie. Automatyczne zdarzenia pozwalają na zbieranie kluczowych danych bez konieczności zaawansowanej konfiguracji, dostarczając cennych informacji o interakcjach użytkowników niemal od razu po wdrożeniu. W tym artykule przyjrzymy się bliżej tej funkcji i jej znaczeniu dla strategii marketingowej.
Spis treści
Czym są zdarzenia automatyczne w Google Analytics 4?
Są to podstawowe zdarzenia (eventy), śledzące interakcje użytkowników ze stroną czy aplikacją. Są mierzone od razu po zaimplementowaniu tagu konfiguracji GA4 w witrynie. Śledzenie zdarzeń automatycznych nie wymaga tworzenia własnych tagów i reguł w Google Tag Manager, a jedynie odpowiedniej konfiguracji w panelu Google Analytics 4. Jest to duże ułatwienie dla użytkownika, biorąc pod uwagę fakt, że w Universal Analytics każde zdarzenie wymagało ręcznej konfiguracji tagów.
Gdzie ustawić zdarzenia zbierane automatycznie?
Pomiar zdarzeń automatycznych można włączyć w sekcji „Administracja”, „Zbieranie i modyfikowanie danych”, a następnie „Strumienie danych”. Po wybraniu strumienia danych odpowiedniego dla naszej witryny lub aplikacji w sekcji „Zdarzenia” znajdziemy opcję „Pomiar zaawansowany”.
Google Analytics 4 rejestruje 6 rodzajów zdarzeń automatycznych: wyświetlenia (w raportach zobaczymy je jako page_view) i przewinięcia (scroll) strony, kliknięcia wychodzące (click), mierzone w momencie, gdy użytkownik kliknie w link lub przycisk, wyszukiwanie w witrynie (view_search_results), wypełnienia formularza (form_start oraz form_submit), interakcji z filmem (video_start, video_progress, video_complete – uwaga! dotyczą one jedynie interakcji z filmami umieszczonymi w serwisie YouTube) oraz pobrania pliku (file_download).
W tym miejscu mamy również możliwość wyboru, które zdarzenia chcemy mierzyć (z wyjątkiem wyświetlenia strony) – niektóre z nich mogą być nieistotne z punktu widzenia naszego biznesu.
Niektóre z nich oferują dodatkowo możliwość zaawansowanej konfiguracji zdarzeń. W przypadku Wyświetlenia strony mamy do wyboru 2 opcje:
Pierwszej z nich – rejestrowania zdarzenia po wczytaniu strony – nie da się wyłączyć. Druga, opcjonalna, odnosi się natomiast do stron wczytywanych dynamicznie, często bez zmiany adresu URL.
Kolejne zaawansowane opcje dotyczą parametrów wyszukiwania w adresie URL. Jeśli Twoja strona korzysta z niestandardowego parametru, niewymienionego domyślnie na liście, masz możliwość przypisania go w tym miejscu.
Warto wiedzieć również, że zdarzenie Przewinięcia (scroll) jest wysyłane, gdy użytkownik przewinie 90% treści strony. Jeśli chcemy rejestrować zdarzenia dla niższych progów procentowych, będzie to wymagało skonfigurowania zdarzenia za pomocą odpowiednich tagów w GTM.
Wszystkie zdarzenia GA4, również te automatyczne, mogą posiadać parametry zdarzenia. Zawierają one kluczowe informacje charakteryzujące dane zdarzenie, takie jak np. adres URL klikniętego linku czy nazwa pobieranego pliku. Szczegółowe informacje o parametrach zdarzeń w GA4 można znaleźć w artykułach supportu.
Każde zdarzenia w Google Analytics 4, również te automatyczne, możemy oznaczyć jako kluczowe zdarzenia, jeszcze do niedawna nazywane konwersjami.
Wdrożenie Google Analytics 4
Podejmuj decyzje oparte na danych, nie na intuicji
Gdzie znaleźć wyniki automatycznego zbierania?
Dane dotyczące pomiaru poszczególnych zdarzeń możemy przeglądać w raportach Google Analytics w sekcji „Zaangażowanie i utrzymanie użytkowników”, a następnie „Zdarzenia”.
Google Analytics 4 oferuje również raport zdarzeń w czasie rzeczywistym – z ostatnich 30 minut.
Dlaczego warto zbierać zdarzenia automatyczne w GA4?
Pomiar automatycznych zdarzeń Google Analytics 4 jest kluczowym aspektem analityki internetowej. Śledzenie integracji użytkowników z Twoją stroną oferuje duże możliwości w zakresie pomiaru, pozwala dowiedzieć się, jakie działania podejmują najczęściej, śledzić wysłane formularze czy zapisy do newslettera, poznać ilość i współczynnik konwersji oraz podejmować wiele kluczowych decyzji strategicznych i marketingowych, a to wszystko bez znajomości konfiguracji tagów w Google Tag Manager.
Dla wielu biznesów konwersje w GA4 utworzone na podstawie zdarzeń automatycznych nie będą jednak wystarczające. W takim przypadku musimy stworzyć własne zdarzenia niestandardowe lub, w przypadku sklepów internetowych, sięgnąć po zdarzenia wywoływane na podstawie zmiennych wbudowanych w warstwę danych większości platform e-commerce, takich jak „purchase” czy „add_to_cart”.
Podsumowanie
Google Analytics daje wiele możliwości analizy i segmentacji danych, które pozwalają śledzić kluczowe działania użytkowników bez konieczności skomplikowanej konfiguracji. Dzięki prostym ustawieniom w panelu GA4 możemy w łatwy sposób poznać zachowania odwiedzających naszą stronę, co stanowi solidną podstawę do podejmowania świadomych decyzji biznesowych.