W listopadzie miałem przyjemność brać udział w wydarzeniu YouTube Brandcast, w wersji on-line jednak zrealizowanym z pełnym profesjonalizmem i “przytupem” godnym Google. Wydarzenie prowadzili Magda Mołek i Tomasz Raczek prowadząc nas po nowościach i możliwościach platformy a rangę wydarzenia pokazał udział w nim Susan Wojcicki czyli CEO YouTube. Susan opowiadała o wpływie epidemii na życie na YouTubie – od zdalnego uczenia się nowych umiejętności, takich jak samodzielne strzyżenie się, po pokazywanie innym, jak możemy sobie pomagać w tym trudnym czasie. YouTube stał się miejscem koncertów, lekcji szkolnych czy nauki gotowania. “YouTube jest miejscem, które łączy ludzi od momentu powstania platformy 15 lat temu” – podsumowała Susan Wojcicki
Trendy, Kevin Allocca
Kevin Allocca, Head of Culture and Trends w YouTube, autor książki w tym zakresie: Videocracy, zwrócił uwagę na niesamowitą zmianę trendów z zakresu nauki nowych umiejętności. Wideo ze słowem początkujący (ang. beginner) miały ponad 3 miliardy wyświetleń w tym roku. Od nauki szycia, aby pomóc robić maseczki po uczenie się jak… hodować kurczaki! Kevin podkreślał, że nawet fakt, że nasze życie zostało tak zaburzone, nie zmieniło to stopnia kreatywności i zaangażowania twórców. Dodatkowo pojawiły się materiały, które pomogły zaspokoić brak możliwości spotkań towarzyskich. Natomiast skala serwisu pozwoliła na to, że potrzebne materiały były gotowe znacznie wcześniej niż były potrzebne.
Źródło: YouTube Brandcast | Trendy, Kevin Allocca
YouTube Select, Cécile Frot-Coutaz
Cecile Frot-Coutaz, VP YouTube EMEA przypomniała, że przez 15 lat istnienia YouTube od zwykłego serwisu do udostępniania filmów rozrósł się do dwóch miliardów użytkowników poszukujących edukacji, rozrywki i społeczności. Tak duży rozwój wymaga ciągłego zmieniania się. Najnowszą innowacją, jaka nas czeka to YouTube Select, czyli specjalny kanał reklamowy pozwalający na pojawianie się w kontekście najlepszych materiałów. Algorytmy Google połączone z materiałami tworzonymi przez najlepszych twórców mają zapewnić idealny kontekst naszych reklam, wśród najbardziej angażujących materiałów. Na koniec YouTube Select pozwala nam być spokojnym o kontekst wyświetlania się naszych reklam. Wtrącę tylko, w ten sposób YT zaadresował spory problem największych reklamodawców w ostatnich latach.
YouTube w Polsce, Piotr Marzec i Michał Sacha
Piotr Marzec, Head of Market Development w Google, opowiadał natomiast o danych YouTube. Średnio w Polsce oglądamy YouTube 40 minut dziennie. Serwis posiada oglądalność ponad 20 milionów widzów powyżej 18 roku życia. W grupie 25-44 YouTube ma już ponad 10 milionów widzów w Polsce, stale przyciągając nowych twórców treści znanych wcześniej z innych mediów. Youtube stał się substytutem telewizji, co podkreślał wynikami badań: light tv viewers, czyli osoby które spędzają na oglądaniu telewizji poniżej godziny dziennie liczy w Polsce ponad 8 milionów osób. “Dotarcie do nich z reklamą telewizyjną staje się bardzo kosztowne, a wręcz niemożliwe”. Dodatkowo podkreślił, że mamy w Polsce ponad milion osób nie posiadających telewizora. Light viewers oglądają jednak wideo w sieci, a najczęściej jest to właśnie YouTube. Kolejne badania, na które się powoływał, dowodzą siły sprzedażowej YouTube i jego ponadprzeciętną efektywność.
Doskonale dowiódł tego jego rozmówca – Michał Sacha, CMO Carrefour opowiadając o kampanii reklamowej na YouTube opartej o badania tworzone z YouTube i Nielsenem. Według badania Media Mix Modelling (Nielsen 2019) każda złotówka generowała dodatkową wizytę w sklepie. Okazało się, że inwestycja w YouTube były 10x bardziej efektywne niż klasyczne inwestycje w telewizję. Michał Sacha podkreślił, że kluczowym było to, że jako marka masowa dotarli do osób, które ciężko było dotrzeć przez telewizję – wspomnianych light tv viewers. W 2019 Carrefour potroił inwestycję w YouTube. Wzrost sprzedaży wyniósł 4%.
Źródło: YouTube Brandcast | YouTube w Polsce, Piotr Marzec i Michał Sacha
Następnie dowiedzieliśmy się o nowych możliwościach: narzędzie Brand Lift, czyli szybka ocena analiza kampanii jest już dostępny dla wszystkich reklamodawców. Bumper Ads aż w 84% wskazań podnosił znacznie parametr Ad Recall. Piotr Marzec zwrócił uwagę na to, że formaty ewoluowały: kreatywność jest tu na zupełnie nowym poziomie.
W dalszej części Zachar Zawadzki, autor kanału ZacharOFF (niemal 400.000 subskrypcji) opowiadał o swojej drodze do sukcesu: zbudowania grupy poważnych widzów, którzy poświęcają czas, bo do wydania mają poważne pieniądze. W sekcji dla kulinariów wystąpił Robert Makłowicz, sportowej – Monika Kołakowska. W blokach tematycznych o Light TV Viewers mówili Joanna Kopeć Senior Research Executive (Nielsen) i Michał Protasiuk Media Research Manager (Google), a o 6 zasadach tworzenia kreacji Michał Czyszkowski YouTube Sales Manager.
Nowe produkty reklamowe, Iwona Piwek
Iwona Piwek, Head of YouTube Sales zapowiedziała kilka nowości:
- Planer zasięgu pozwalający na planowanie kampanii w oparciu o realne osoby, na każdej z platform ( również TV) i z uwzględnieniem metryk znanych z telewizji takich jak TRP (Target Rating Point) / GRP (Gross Rating Point) i CPP (Cost Per Point). Planer pozwala na zrozumienie nie tylko zasięgu, ale również zrozumienie rozkładu demograficznego grupy odbiorców.
- Custom intent audiences pozwalają kierować reklamę na słowa kluczowe wyszukiwane przez użytkowników wcześniej w Google.
- Video Builder pozwala budować kreacje na podstawie zdjęć, treści, muzyki.
Źródło: YouTube Brandcast |Nowe produkty reklamowe, Iwona Piwek
- Bumper Machine – to narzędzie do generowania Bumper Ads z dłuższych reklam. Kampanie z Bumper Ads potrafią osiągać 78% lepszy zasięg niż kampania, która korzysta tylko z kreacji True View.
- Ads Sequencing – narzędzie do budowania sekwencji reklam dla użytkownika, wyszło z wersji BETA.
- YouTube Select – najlepsza widownia, jej ulubiona treść na konkretnym ekranie w bezpiecznym dla marki otoczeniu. Każde wideo w YouTube Select zostało zweryfikowane przez ludzi. Efekty to nawet 15% wzrost intencji zakupowej, ad recall +71, brand recall +14% (dane na podstawie kampanii z innych krajów).
Smaczkiem zamykającym to wyjątkowe wydarzenia był fakt, że koniec organizatorzy Brandcast Polska zaprosili na zdalny koncert Dawida Podsiadło właśnie na platformie YouTube.
Od lat realizujemy kampanie wideo na platformie w YouTube. W DevaGroup YouTube to platforma o stale rosnącym znaczeniu: dział SEO zdaje sobie sprawę, że jest to druga największa wyszukiwarka w Polsce, a rosnący udział filmów w wynikach wyszukiwania w samym Google obserwujemy od lat. Dla działu SEM jest to platforma umożliwiająca bardzo precyzyjne docieranie do konkretnych grup odbiorców z idealnym przekazem. Filmy od 6 sekundowych bumperów, przez starające się zaciekawić użytkownika pomijalne in-stream, po długie kreacje reklamowe Discovery to bardzo szeroka gama możliwości prezentacji biznesów. Według badań Gemius/PBI w lipcu 2020 YouTube to najpopularniejsza platforma video w Polsce z 25 milionami aktywnych użytkowników. Zasięg platformy to aż 91% polskich internautów. Podsumowując: YouTube absolutnie nie może być już medium, które pomijasz w swoim planie marketingowym.

Potrzebujesz skutecznej kampanii na YouTube?