Są takie pytania w SEO, gdzie ciekawi nas co inni sądzą na ten temat. Postanowiłem zadać kilka z nich Kasparowi Szymańskiemu – zapraszam do lektury!
- Krzysztof Marzec: Proszę Cię o trzy solidne argumenty dlaczego nie warto budować zaplecza SEO.
Kaspar Szymański: Tylko 3? J.C. Penney, Interflora, Tablica 🙂 - KM: Co właściwie oznacza „niska jakość zaplecza SEO” ?
KS: Niskiej jakości zaplecze to masło maślane. Każde zaplecze SEO jest z założenia miernej jakości, w odróżnieniu od content marketingu. - KM: „etyczne seo”, „legalne seo” – najbardziej nadużywane zwroty u handlowców seo, co o tym sądzisz?
KS: Pojęcie etyki jest nie na miejscu w branży SEO. Są metody pozycjonowania sankcjonowane przez wyszukiwarki i takie, które wybiegają poza wytyczne Google. SEO to nie jest kwestia moralna, etyczna czy prawna, tylko wybór mniej lub bardziej dalekosiężnej strategii, ocena ryzyka związanego z używanymi technikami oraz technologiami i świadoma decyzja biznesowa. W takim samym stopniu jak wyszukiwarki mają pełną autonomię i mogą rozwijać algorytmy w dowolnym kierunku oraz dopasowywać swoja politykę firmową do sytuacji rynkowej, przedsiębiorstwa i organizacje mogą dowolnie wybierać najbardziej obiecującą strategię SEO. - KM: Jedne z najpopularniejszych metod linkowania w ostatnich latach: katalogowanie, pressel pages, SWL – co o nich sądzisz?
KS: Wszystkie wymienione metody mogą pociągnąć za sobą niepożądane konsekwencje w wynikach Google, takie jak manualne kary, czy też algorytmiczne kalkulacje, szczególnie Pingwin. SEO katalogi, precle i swle to metody pozycjonowania z 2009 roku, więc nie są na czasie. Dzisiaj istnieją znacznie bezpieczniejsze metody pozycjonowania witryn. - KM: Czy można dostać karę od Google za wpisy gościnne / content marketing na platformach?
KS: W przypadku linkowania do własnej witryny, oczywiście że tak. Jest to nawet bardzo prawdopodobne. - KM: Najciekawszy pomysł na linkbait, o którym możesz mówić.
KS: Firma Dove ma często dobre pomysły na pozycjonowanie marki. Dobry linkbait jest przede wszystkim ponadczasowy. - KM: Czy znasz inny kraj niż PL gdzie firmy rozliczają się za pozycje? Jak rozlicza się za granicą?
KS: Rozliczanie za pozycję nie jest wyłącznie polskim fenomenem. Ten model mija się jednak z realiami Internetu, ponieważ nie uwzględnia spersonalizowanych wyników wyszukiwania, konwersji, czy nawet dystrybucji budżetu pobierania (crawling budget). Sprawdzoną metodą rozliczenia jest nadpłata za usługę, tak jak w każdej innej branży. Do doradcy finansowego czy rzemieślnika też przecież nie idę mówiąc, że może zapłacę za usługę, prawda? - KM: Świadomość technicznych aspektów SEO w PL vs. reszta świata. Czy wyróżniamy się czymś innym niż poziomem webspamu?
KS: Poziom wiedzy na temat technologii oraz SEO w polskich przedsiębiorstwach jest porównywalny z krajami sąsiednimi. Polski rynek natomiast wyróżnia się znacznie w porównaniu do reszty świata budowaniem ogromnych zapleczy SEO. W tej kwestii niewątpliwie polska branża SEO jest na prowadzeniu. - KM: Jakich usług na zachodzie brakuje w SEO najbardziej, w jakich mamy szansę konkurować z Indiami?
KS: Dosłownie w każdych! Rynek na usługi SEO jest nienasycony, jest ogromne zapotrzebowanie na wszelkiego rodzaju usługi, szczególnie techniczne audyty on- i off-page. Dla branży SEO granice terytorialne nie istnieją. Liczy się tylko znajomość języka i poziom doświadczenia. - KM: Naturalny link to: ?
KS: Zapewne niegroźny link. Czy linki są naturalne czy nie, jest mało istotne dla sukcesu witryny. Ważne jest czy linki przekładają się na przychodzący ruch i konwersje. Dlatego kupowanie, a raczej wynajmowanie linków, jest jak najbardziej polecaną metodą, o ile nie ma się na celu gromadzenia domniemanej wartości PageRank, co jest kompletną stratą czasu. Sprawdza się jako metoda budowania marki, ruchu przychodzącego i konwersji. - KM: Załóżmy, że napisałem do 30 producentów aby umieścili link do mojego sklepu (sprzedaję ich produkty) na swojej stronie. To dalej white hat? Gdzie się kończy wg Ciebie white hat?
KS: Niekoniecznie. Odpowiedź nie jest jednak tak prostą. Jakie są anchor teksty tych linków? O jakiej ilości linków mówimy? Jaka jest jakość witryn linkujących do Twojej? Gdzie, poza Twoją witryną, jeszcze linkują? Audyt backlinków to sztuka przy użyciu dużych ilości informacji. - KM: Najciekawsze narzędzie seo odkryte w 2015 roku?
KS: Powerdrill.com
Bardzo dziękujemy Kasparowi za wypowiedź!
Kaspar Szymanski przez ponad 7 lat zajmował się walką ze spamem oraz komunikacją z webmasterami w ramach zespołu Search Quality w Google. W branży SEO znany jako Guglarz, zasłynął dzięki publikacjom i wystąpieniom w imieniu firmy Google propagującym tworzenie wartościowych serwisów internetowych. Obecnie, jako współzałożyciel serwisu SearchBrothers.com, Kaspar oraz jego wspólnik Fili Wiese wykorzystują swoje doświadczenie z Google, oferując usługi pozycjonowania, doradztwo SEO i pomoc właścicielom witryn, dotkniętych przez kary nałożone przez Google.