Wywiad z Kasparem Szymańskim po prelekcji na X Kongresie Online Marketingu

Krzysztof Marzec
Krzysztof Marzec
Archiwum 01.2016
 

Są takie pytania w SEO, gdzie ciekawi nas co inni sądzą na ten temat. Postanowiłem zadać kilka z nich Kasparowi Szymańskiemu – zapraszam do lektury!

  1. Krzysztof Marzec: Proszę Cię o trzy solidne argumenty dlaczego nie warto budować zaplecza SEO.
    Kaspar Szymański: Tylko 3? J.C. Penney, Interflora, Tablica 🙂
  2. KM: Co właściwie oznacza „niska jakość zaplecza SEO” ?
    KS: Niskiej jakości zaplecze to masło maślane. Każde zaplecze SEO jest z założenia miernej jakości, w odróżnieniu od content marketingu.
  3. KM: „etyczne seo”, „legalne seo” – najbardziej nadużywane zwroty u handlowców seo, co o tym sądzisz?
    KS: Pojęcie etyki jest nie na miejscu w branży SEO. Są metody pozycjonowania sankcjonowane przez wyszukiwarki i takie, które wybiegają poza wytyczne Google. SEO to nie jest kwestia moralna, etyczna czy prawna, tylko wybór mniej lub bardziej dalekosiężnej strategii, ocena ryzyka związanego z używanymi technikami oraz technologiami i świadoma decyzja biznesowa. W takim samym stopniu jak wyszukiwarki mają pełną autonomię i mogą rozwijać algorytmy w dowolnym kierunku oraz dopasowywać swoja politykę firmową do sytuacji rynkowej, przedsiębiorstwa i organizacje mogą dowolnie wybierać najbardziej obiecującą strategię SEO.
  4. KM: Jedne z najpopularniejszych metod linkowania w ostatnich latach: katalogowanie, pressel pages, SWL – co o nich sądzisz?
    KS: Wszystkie wymienione metody mogą pociągnąć za sobą niepożądane konsekwencje w wynikach Google, takie jak manualne kary, czy też algorytmiczne kalkulacje, szczególnie Pingwin. SEO katalogi, precle i swle to metody pozycjonowania z 2009 roku, więc nie są na czasie. Dzisiaj istnieją znacznie bezpieczniejsze metody pozycjonowania witryn.
  5. KM: Czy można dostać karę od Google za wpisy gościnne / content marketing na platformach?
    KS: W przypadku linkowania do własnej witryny, oczywiście że tak. Jest to nawet bardzo prawdopodobne.
  6. KM: Najciekawszy pomysł na linkbait, o którym możesz mówić.
    KS: Firma Dove ma często dobre pomysły na pozycjonowanie marki. Dobry linkbait jest przede wszystkim ponadczasowy.
  7. KM: Czy znasz inny kraj niż PL gdzie firmy rozliczają się za pozycje? Jak rozlicza się za granicą?
    KS: Rozliczanie za pozycję nie jest wyłącznie polskim fenomenem. Ten model mija się jednak z realiami Internetu, ponieważ nie uwzględnia spersonalizowanych wyników wyszukiwania, konwersji, czy nawet dystrybucji budżetu pobierania (crawling budget). Sprawdzoną metodą rozliczenia jest nadpłata za usługę, tak jak w każdej innej branży. Do doradcy finansowego czy rzemieślnika też przecież nie idę mówiąc, że może zapłacę za usługę, prawda?
  8. KM: Świadomość technicznych aspektów SEO w PL vs. reszta świata. Czy wyróżniamy się czymś innym niż poziomem webspamu?
    KS: Poziom wiedzy na temat technologii oraz SEO w polskich przedsiębiorstwach jest porównywalny z krajami sąsiednimi. Polski rynek natomiast wyróżnia się znacznie w porównaniu do reszty świata budowaniem ogromnych zapleczy SEO. W tej kwestii niewątpliwie polska branża SEO jest na prowadzeniu.
  9. KM: Jakich usług na zachodzie brakuje w SEO najbardziej, w jakich mamy szansę konkurować z Indiami?
    KS: Dosłownie w każdych! Rynek na usługi SEO jest nienasycony, jest ogromne zapotrzebowanie na wszelkiego rodzaju usługi, szczególnie techniczne audyty on- i off-page. Dla branży SEO granice terytorialne nie istnieją. Liczy się tylko znajomość języka i poziom doświadczenia.
  10. KM: Naturalny link to: ?
    KS: Zapewne niegroźny link. Czy linki są naturalne czy nie, jest mało istotne dla sukcesu witryny. Ważne jest czy linki przekładają się na przychodzący ruch i konwersje. Dlatego kupowanie, a raczej wynajmowanie linków, jest jak najbardziej polecaną metodą, o ile nie ma się na celu gromadzenia domniemanej wartości PageRank, co jest kompletną stratą czasu. Sprawdza się jako metoda budowania marki, ruchu przychodzącego i konwersji.
  11. KM:  Załóżmy, że napisałem do 30 producentów aby umieścili link do mojego sklepu (sprzedaję ich produkty) na swojej stronie. To dalej white hat? Gdzie się kończy wg Ciebie white hat?
    KS: Niekoniecznie. Odpowiedź nie jest jednak tak prostą. Jakie są anchor teksty tych linków? O jakiej ilości linków mówimy? Jaka jest jakość witryn linkujących do Twojej? Gdzie, poza Twoją witryną, jeszcze linkują? Audyt backlinków to sztuka przy użyciu dużych ilości informacji.
  12. KM: Najciekawsze narzędzie seo odkryte w 2015 roku?
    KS: Powerdrill.com

Bardzo dziękujemy Kasparowi za wypowiedź!

KasparSzymanskiKaspar Szymanski przez ponad 7 lat zajmował się walką ze spamem oraz komunikacją z webmasterami w ramach zespołu Search Quality w Google. W branży SEO znany jako Guglarz, zasłynął dzięki publikacjom i wystąpieniom w imieniu firmy Google propagującym tworzenie wartościowych serwisów internetowych. Obecnie, jako współzałożyciel serwisu SearchBrothers.com, Kaspar oraz jego wspólnik Fili Wiese wykorzystują swoje doświadczenie z Google, oferując usługi pozycjonowania, doradztwo SEO i pomoc właścicielom witryn, dotkniętych przez kary nałożone przez Google.

 

Krzysztof Marzec
CEO, Co-Founder. Specjalista SEM, Certyfikowany Trener Google Ads oraz Certyfikowany Specjalista Ads i Analytics. Przygodę z SEO zaczął w 2005 roku. Kieruje DevaGroup, stworzył i był wieloletnim szefem działu SEO Interia.pl. Prowadzi szkolenia i wykłady m.in. w Akademii Google Partners czy na Uniwersytecie Jagiellońskim. W wolnych chwilach.. moment, mam 3-kę małych dzieci, nie mam wolnych chwil. Czemu piszę tę notkę w 3ciej osobie? Ktoś to w ogóle czyta?...

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (1 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry