Wykorzystanie Business Intelligence w marketingu

Katarzyna Rodak
Katarzyna Rodak
Archiwum 07.2021
 
Wykorzystanie Business Intelligence w marketingu

Wykorzystanie Business Intelligence
w marketingu

Zastosowanie business intelligence w marketingu pomaga marketerom uzyskać dogłębny wgląd w potrzeby i postawy klientów. Co jest następnie wykorzystane przez działy marketingowe do planowania lepszych kampanii marketingowych, kierowania ich do właściwych odbiorców i generowania najlepszych wyników. Przeczytaj poniższy artykuł i dowiedz się, w jakich obszarach marketingu wykorzystuje się wizualną analitykę, a jeśli interesują Cię korzyści to odsyłam tutaj: https://www.devagroup.pl/blog/5-powodow-dlaczego-twoj-marketing-musi-byc-oparty-na-danych

 

Problemy z ogromną ilością danych

Google Analytics, Google Search Console, Ahrefs, Semrush, LinkedIn, Facebook, kampanie PPC (Google Ads, reklamy w social media) – digital marketing rozwija się o kolejne, i kolejne i kolejne źródła danych, które powinny podlegać analizie w celu prowadzenia kampanii najefektywniej. Każde z tych źródeł generuje oddzielnie, rozbudowane raporty i dostarcza bardzo istotnych informacji. Ogromna ilość źródeł danych marketingowych i mnogość raportów oraz informacji może mieć dwie znaczące konsekwencje:

 

Wyzwanie z podejmowaniem najbardziej optymalnych decyzji biznesowych

Analiza danych marketingowych jest podstawą do podejmowania takich decyzji jak:

  • podział budżetu marketingowego na konkretne działania – dofinansowanie najbardziej efektywnych aktywności,
  • podział zasobów na konkretne działania marketingowe – większe zaangażowanie czasowe członków zespołu w najbardziej efektywne działania.

Ogromna ilość danych z różnych źródeł może doprowadzić do sytuacji, w której bardzo trudno będzie porównywać ze sobą różne wskaźniki. Ręczne wyliczanie istotnych z biznesowego punktu widzenia biznesowego wskaźników, takich jak ROAS (Return on Ad Spend), powoduje ryzyko popełnienia błędu, który uniemożliwi podjęcie optymalnej decyzji.

 

Ogromne zaangażowanie czasowe

Obecnie czas jest bardzo ważnym aktywem firmy. Jednak bardzo często zdarza się, że wciąż duża część pracy marketera zamiast na kreatywne i strategiczne zajęcia, poświęcana jest na mozolne gromadzenie danych ze wszystkich źródeł np. w Excelu, a następnie wyliczanie wskaźników. Jest to niewdzięczna praca, którą trzeba powtarzać co jakiś czas, żeby być na bieżąco.

 

A gdyby tak wprowadzić wszystkie dane do jednego dashboardu?

Narzędzia business intelligence to rozwiązania, które służą do integracji źródeł danych, ich wizualizacji oraz tworzenia raportów. Coraz częściej widać wzrost świadomości firm, że decyzje powinny być oparte na danych, a nie przeczuciu (tzw. data-driven decision making). Organizacje decydują się na wdrażanie narzędzi BI takich jak np. Tableau w działach sprzedaży, produkcji, zaopatrzania, a także coraz częściej właśnie w działach marketingu. Dlaczego tego typu narzędzia mogą być prawdziwym zbawieniem dla osób związanych z marketingiem?

 

Wprowadź do narzędzia BI dane z wielu różnych źródeł

Ze względu na wcześniej wymienione różne źródła danych, używanych w marketingu, narzędzia business intelligence wydają się idealnym rozwiązaniem dla marketingowców. Dają bowiem możliwość podłączenia wiele różnych źródeł danych do jednego narzędzia. Innymi słowy, mamy możliwość porównania danych z Analytics, Search Console i Ahrefs w jednym miejscu, a to wszystko może się odbywać w czasie rzeczywistym!

Jak to wygląda w praktyce? Wyobraź sobie, że chcesz porównać opłacalność kampanii PPC prowadzoną na Facebooku, LinkedInie i Google Ads, w celu wyboru najbardziej opłacalnego sposobu reklamy dla danej kampanii. Dzięki podłączeniu narzędzia BI do danych z tych trzech źródeł, możesz stworzyć  prosty i interaktywny dashboard, porównujący takie dane jak:

  • budżet wydany na przykład przez ostatni rok,
  • CPC,
  • CPM,
  • liczba konwersji (np. dokonanie zakupu w Twoim sklepie e-commerce),
  • współczynnik konwersji,
  • ROAS,
  • CTR,
  • inne wskaźniki.

 

Tylko Twoja wyobraźnia ogranicza Cię w wyborze kryteriów analizy i porównania. Dzięki takim widokom w narzędziu BI zyskujesz jedno źródło prawdy, które daje Ci pełen obraz sytuacji, dzięki czemu możesz podejmować najlepsze decyzje. Obecne rozwiązania na rynku dają Ci możliwość zbudowania dashboardu indywidualnie dobranego do Twoich pytań analitycznych, czyli tego co jest najważniejsze dla Twoich kampanii marketingowych. A tego typu prosty dashboard w odpowiednim narzędziu może zostać stworzony nawet w 15 minut! Zobacz kompleksowy dashboard, który pozwala śledzić efektywność kanałów social media oraz porównać ruch płatny z organicznym: https://public.tableau.com/app/profile/lovelytics/viz/SocialMarketingTracker/PAIDSOCIALDASHBOARDDARKMODE

 

Jakie jeszcze raporty?

Powyższy przykład jest tylko jedną z wielu możliwości wykorzystania narzędzi BI w marketingu. Możesz zbudować także raporty porównujące:

  • działania organiczne na social media z płatnymi, w celu oceny opłacalności płatnych rozwiązań,
  • widoczność strony w Google Search Console (wyświetlanie się naszych linków w wyszukiwarce, ruch organiczny, CTR) z danymi na temat działań SEO z Ahrefs (liczba słów kluczowych, czy domen odsyłających),
  • najważniejsze dane marketingowe, analizowane co pewien, wcześniej ustalony okres czasu (widoczność w wyszukiwarce, domeny odsyłające, liczba konwersji, najważniejsze KPI, efektywność stałych kampanii etc.).
Sekcja tło

Szukasz oferty Google Ads?

Działanie proaktywne, nie reaktywne

Z pewnością inną wartością, którą niesie ze sobą gromadzenie danych jest również możliwość wykorzystania ich do analityki predykcyjnej. Analityka predykcyjna na podstawie danych historycznych odkrywa i przewiduje przyszłe trendy. Prognozy opracowane w ten sposób dostarczają najlepsze sugestie dotyczące przyszłych działań zespołu marketingowego i pozwalają dostosować decyzje. Analityka predykcyjna nie tylko pozwala zbudować najlepszą ścieżkę komunikacji dla klientów poprzez analizę ich wcześniejszych zachowań, ale także podpowiada firmie, które produkty lub usługi wprowadzać na rynek, do których klientów i w jaki sposób im to komunikować. Kiedy marketerzy lepiej rozumieją zachowania klientów, są w stanie być proaktywni wobec ich przyszłych potrzeb. Takie podejście pomaga również marketerom usprawnić ich wysiłki związane ze zdobywaniem zaangażowania klientów i używać bardziej wartościowych komunikatów, aby skutecznie dotrzeć do grupy docelowej.

Dużą zaletą narzędzi BI jest ich interaktywność i możliwość współdzielenia raportów z innymi w organizacji. Dane możemy także analizować w różnych szeregach czasowych. Dashboardy zbudowane w BI mogą również aktualizować się automatycznie w przypadku zmian w danych źródłowych, a jednocześnie raporty budowane w narzędziu BI pomagają unikać błędów ludzkich. Zmiany wykonywane w dashboardach nie ingerują i nie dokonują zmian w danych źródłowych.Narzędzia business intelligence zbierają dane z wielu źródeł i organizują je w ujednolicony, standardowy raport. Dane te zapewniają wgląd 360 stopni na klienta oraz w to skąd pochodzi każdy klient. Narzędzia te zapewniają najbardziej efektywną analitykę biznesową dla marketingu. Rola analityki biznesowej w marketingu pozwala firmom na podejmowanie lepszych, bardziej świadomych decyzji marketingowych.

 

Katarzyna Rodak
Business Development Tableau. W Cloudity odpowiedzialna za rozwój firm w obszarze dojrzałości analitycznej, wykorzystywania pełnego potencjału danych oraz napędzania biznesu dzięki wypracowaniu procesu decyzyjnego opartego na danych (data-driven decision making), a nie na przeczuciu własnym.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (9 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry