Jeśli trafiłeś tu, ponieważ szukasz sposobu na wycenienie kosztu pozycjonowania słowa kluczowego, to doskonale się składa i czytaj dalej. Jeśli szukasz sposobu na wycenę słów kluczowych w Google Ads, zobacz drugi nagłówek.
Zapomnij o modelu rozliczenia za słowa kluczowe
W wielkim skrócie, bo cenię Twój czas, to model zły i powodujący liczne nadużycia. Zakładam, że firma która go oferuje nie ma złych intencji, ale zadaj sobie pytania:
- Za czyje pieniądze będą pracowali jej etatowi pracownicy przez okres braku wyników? Za czyje pieniądze programista wprowadzi poprawki, copywriter poprawi teksty na stronie, a linkbuilder kupi dla Ciebie ciekawe miejsca w znanych portalach?
Odpowiedź brzmi: większości usług po prostu możesz nie dostać, a raport pozycji nie jest dobrym raportem z działań. Firma użyje swojego zaplecza lub korzysta z modelu jako modelu wysokiego ryzyka, to znaczy wszystko jest wpisane w ogromne marże, jakie osiągnie przy osiągnięciu efektu.
- Czy dostałeś informacje o ilości zapytań na te słowa kluczowe? Planer słów kluczowych pokazuje oficjalne dane z Google i mogę pokazać Ci na przykładzie jak firmy potrafią manipulować klientem. Dostajesz taki zestaw słów kluczowych do pozycjonowania jak niżej + firma działa tylko na te najłatwiejsze inkasując pewną kwotę co miesiąc zanim nie wypowiesz umowy z braku wyników na te najtrudniejsze. Problem w tym, że brak wyników w postaci klientów będzie również z tych łatwych, zdobytych. Bo nikt ich nie wpisuje w Google:
Stawiam dobrą 12 letnią whiskey na to, że w rozliczeniu za pozycję szybciej zobaczysz fakturę za kilka słów z dołu tego raportu, niż za frazę najważniejszą czyli “fryzjer kraków”. Weź również pod uwagę, że podane liczby to zapytania – nad pierwszą pozycją są nawet 4 reklamy. Klikalność w miejsca 3-10 może wynosić czasem tylko 1% tej liczby.
- Są lepsze efekty, serio. U lekarza czy mechanika płacisz za czas i leki/części. Większość dobrych firm tak się rozlicza – za czas i budżet na linki. Jeśli chcesz opowiemy Ci również o naszym modelu za efekt czyli uwaga: prowizji od wypracowanej dla Ciebie sprzedaży. Nie ma realnych klientów to jej nie naliczamy.

Sprawdź naszą ofertę
Pewnie teraz myślisz: ten artykuł ma sprzedać Wasze usługi, więc pewnie ściemniacie. Pora na wyznanie: też sprzedawaliśmy w modelu za pozycję i choć stawaliśmy na głowie, to przy rynkowych marżach i dobrym wynagrodzeniu naszych specjalistów był on po prostu nieekonomiczny, ale dla klientów. To właśnie oni byli demotywowani do inwestowania, nie rozwijali stron czy produktów, bo bali się wyższych kosztów marketingu. A my pilnowaliśmy pozycji i zamiast stać się partnerem takiego klienta, skupiliśmy się na reagowaniu na najmniejsze nawet spadki. Pewnego pięknego dnia powiedzieliśmy dość, straciliśmy sporo klientów, ale postawiliśmy na etykę w biznesie. Efekt? Klienci pytają nas o nowe strony, które wdrażamy, audyty, konsultacje a nasze portfolio się podwoiło. Warto było stać się prawdziwym wsparciem klienta.
Wycena słów kluczowych w Google Ads
Dane o koszcie słów kluczowych znajdziesz w Planerze słów kluczowych Google Ads.
Jak podaje Google:
„Stawka za górę strony (wąski zakres)” przedstawia węższy zakres stawek, które reklamodawcy w przeszłości płacili za wyświetlenia słów kluczowych na górze strony (na podstawie Twojej lokalizacji i ustawień w sieci wyszukiwania). Średni CPC Twoich słów kluczowych może mieć inną wartość.
„Stawka za górę strony (wysoki zakres)” przedstawia wyższy zakres stawek, które reklamodawcy w przeszłości płacili za wyświetlenia słów kluczowych na górze strony (na podstawie Twojej lokalizacji i ustawień w sieci wyszukiwania). Średni CPC Twoich słów kluczowych może mieć inną wartość
Bądź zachowawczy wobec tych danych, są jedynie sensowne do tego aby wstrzelić się na start. System nie zna Twoich reklam, strony docelowej aby podać realne stawki biorąc pod uwagę realny Wynik jakości. To od niego zależy Ranking reklamy w połączeniu z deklarowaną stawką CPC, dlatego pamiętaj, że pracując nad Wynikiem jakości możesz pozwolić sobie na niższe koszty niż konkurencja.
Odpuść wycenę słów kluczowych, serio
ROAS – ten skrót bardzo chętnie wyjaśnimy Ci na spotkaniu, jeśli go jeszcze nie znasz. Jeśli o nim słyszałeś to pomyśl o ile lepsze jest patrzenie na kompleksowe efekty reklamy, które są policzalne. W DevaGroup ocenę efektów wykonujemy w Google Analytics 4. W rozmowie wprowadzającej kampanie będziemy starali się skorzystać z Twojej szerokiej wiedzy o Twoim biznesie aby dobrać słowa kluczowe. Weź jednak poprawkę, że docelowo w kampanii to właśnie stosunek zysku i nakładów na reklamę mówi czy w danym kierunku warto inwestować czy nie. Zakładanie z góry słów kluczowych było by zwyczajnie nie racjonalne ekonomicznie. Sami płacimy za kliknięcie czasem nawet i po 20 zł i póki się to opłaca, to warto.