Wojciech Matuła – wywiad po semKRK#20

Justyna Przygoda
Justyna Przygoda
Archiwum 11.2022
 
Wojciech Matuła – wywiad po semKRK#20

Wojciech Matuła
- wywiad po semKRK#20

Wojciech Matuła wystąpił na semKRK#20 z intrygującym tematem: Międzynarodowy link-building w branży gier hazardowych, nic więc dziwnego, że uczestnicy naszej konferencji zasypali go gradem pytań. Zebraliśmy je wszystkie dla Was na naszym blogu, byście mogli dokładniej przyjrzeć się zagadnieniu. Zapraszamy do lektury!

 

Jak z żywotnością linków z serwisów hazardowych? 😈 jak długo żyją i kopią?

Linki z serwisów hazardowych to najczęściej strony konkurencji (tzw. network sites) lub strony tworzone tylko pod sprzedaż linków (tzw. link farms). W pierwszym przypadku interesuje nas praktycznie każdy link, który posiada sensowny ruch organiczny na frazy hazardowe. Są to linki, które trudno pozyskać, bo serwisy tego typu rankują na frazy, które targetujemy. Każdy link tego typu będzie wartościowy. Drugi przypadek staramy się omijać szerokim łukiem, bo najczęściej farmy linków nie mają dużej wartości.

Sekcja tło

Prezentację Wojciecha, z którą wystąpił na semKRK, znajdziesz tutaj!

 

Jak sobie radzisz z nowymi językami na rynkach, które chcesz zdobyć?

Z pomocą przychodzą native speakerzy, którzy pomagają w kampaniach outreach, copywritingiem lub tłumaczeniem fraz kluczowych. Szukamy native speakerów, którzy równocześnie znają SEO i dany rynek. Dzięki temu mamy możliwość dotarcia również do nowych miejscówek, źródeł linków, których nie uzyskalibyśmy sami.

Jak i czy sprawdzasz, czy artykuł został zaindeksowany?

W przypadku większej ilości stron przydatne jest narzędzie indexedapi.com. Dla pojedynczych stron – stara, dobra komenda site:.

Jakie mogę ponieść konsekwencje za posiadanie linków do bukmacherów bez licencji (nielegalnych) w Polsce?

W tym celu polecam zapoznać się z informacjami zawartymi na stronach Ministerstwa Finansów oraz w Kodeksie Karnym.

Próbowałeś guest postingu na rynku zagranicznym, gdzie link building raczkuje?

Tak, na przykład w krajach afrykańskich. Istnieje tam duży problem z pozyskaniem linków oraz bardzo niska jakość stron. Często rynki tego typu nie mają dużego potencjału zarobkowego.

Czy linkowanie do stron hazardowych w Polsce jest legalne? Czy mogą za to grozić jakieś konsekwencje prawne?

Istnieje jedno legalne kasyno w Polsce (totalcasino.pl) i linkowanie do niego jest legalne. Linkowanie do stron hazardowych, które nie są wykazane jako legalne na stronach Ministerstwa Finansów jest nielegalne. W sprawie szczegółów polecam przeczytać informacje na stronach MF oraz Kodeks Karny.

Czy na lokalnych rynkach groźniejsi są lokalni gracze, czy globalni?

Najczęściej lokalni gracze posiadają mocne domeny ccTLD z historią, które stanowią przewagę konkurencyjną. Ich strategia często obejmuje tylko jeden, lokalny rynek. Są to często też firmy, które wywodzą się z danego rynku. Dzięki temu mają lepszą znajomość lokalnego rynku i mogą taniej uzyskiwać zasoby typu linki czy content.

Na co zwracasz uwagę podczas badania rynku, jeśli mowa o designie strony?

Staram się uwzględnić czy strony konkurencyjne mogą mieć zaangażowane dedykowane osoby odpowiedzialne za Design, UX, CRO. Elementy, na które zwracam uwagę to jakość conversion tables, buttonów z CTA, stron z recenzjami. Dopieszczone elementy tego typu mogą świadczyć o większym potencjale zarobkowym na danym rynku.

Jak wyliczasz budżety potrzebne na link building przy projekcie międzynarodowym?

Na podstawie analizy konkurencji szacuję ilość unikalnych domen, które są potrzebne do wejścia na topowe pozycje na najbardziej lukratywne frazy. Po analizie ofert linków jestem w stanie oszacować ile średnio będzie kosztować link-building na danym rynku.

Na czym dokładnie polega outreach? Ale tak w praktyce co zawrzeć w mailu outreachowym?

W przypadku link-buildingu outreach to wysyłka zapytań o możliwość zamieszczenia linka na danej stronie. Celem outreach jest pozyskanie linków, których nie ma w ogólnodostępnych bazach. Nastawiamy się również na strony, które mocny profil linkowy oraz ruch organiczny. W mailu warto uwzględnić jaką firmę reprezentujemy, jaka jest nasza propozycja / oferta (pitch), co chcemy otrzymać. W outreach warto zastosować sekwencję follow-up, która pozwoli nam zwiększyć konwersję, czyli ilość otrzymanych odpowiedzi.

Pozyskujesz sam linki, czy kupujesz sam wygasłe strony?

Wykorzystuję różne niestandardowe metody pozyskiwania linków, również wygasłe strony. Każda metoda, która działa (podnosi pozycje) będzie mieć zastosowanie przy budowie profilu linkowego.

Jak sprawdzasz zmiany na pojedynczym linku przy wejściu na nowy rynek, gdzie na początku sporo się linkuje?

W początkowym etapie budowy profilu linkowego nie skupiam się na ścisłym monitorowaniu pojedynczych linków. Początkowe linki, czyli tzw. foundations links takie jak social media, citations, fora internetowe mają służyć uwiarygodnieniu domeny w wyszukiwarce. Analizuję efekty droższych linków, które są pozyskiwane w późniejszym czasie. Linki dodawane są stopniowo i na różne landing page oraz anchory – to umożliwia weryfikację, który link przyniósł efekt.

Na 50 wysłanych zapytań ile średnio odpowiedzi otrzymujesz?

Dużo zależy od danego rynku, języka, jakości naszej treści wiadomości. Na bardziej rozwiniętych rynkach lub na rynkach, na których pomaga native speaker można otrzymać 20-30% odpowiedzi na outreach.

Jak wygląda efekt wzrostów na różnych rynkach? Czy np. w Indiach efekty widać po 2-3 tygodniach, a w Iranie po 4?

Nie skupiałbym się tutaj na konkretnych rynkach, ale bardziej na poziomie konkurencyjności poszczególnych fraz oraz naszej aktualnej pozycji. Przykładowo, jeśli jesteśmy na pozycji 5 na bardzo konkurencyjnej frazie to przeskoczenie na pozycje 1 może być bardzo wymagające pod względem budżetu na linki. Jednocześnie przeskoczenie z drugiej strony wyników wyszukiwania na pierwszą może być stosunkowo łatwe i szybkie.

Czy w przypadku wpływu negatywnego zdarzyło Ci się poprosić o usunięcie danego linku, czy jesteś w stanie wskazać, że to akurat ten link?

Tak, zdarzają się toksyczne linki, które potrafią obniżyć pozycję i które należy usunąć. Dywersyfikuję w czasie linki do różnych landing page oraz używam różnych fraz kluczowych więc to pomaga mi ocenić, który link wpłynął negatywnie na pozycję.

 

Sekcja tło

Relacja z semKRK#20

 

Wojciech Matuła – Konsultant SEO & Growth, CEO Agencji LinkJuice

Od 2010 roku zajmuję się poprawą widoczności serwisów internetowych Google. Zwiększam liczbę internautów odwiedzających strony internetowe klientów oraz ilość pozyskiwanych leadów kontaktowych.

W ramach usług SEM planuję i wdrażam strategie content marketingowe, optymalizuję strony i serwisy internetowe oraz promuję i kreuję renomę brandów poprzez pozycjonowanie i kampanie Google Ads. Jestem certyfikowanym specjalistą Google z zakresu reklamy w wynikach wyszukiwania i sieci reklamowej.

W ramach działalności wspierałem m.in takie firmy jak: nazwa.pl, ceneo.pl, meteor24.pl, bankier.pl, comperia.pl.

 

Justyna Przygoda
Były pracownik na stanowisku Social Media & Content Specialist. Od 5 lat z pasją i zapałem zajmuję się słowem pisanym, a od 2 mediami społecznościowymi. Doświadczenie w dziennikarstwie pozwoliło mi uwierzyć w moc słów. Działanie w social mediach sprawiło, że stawiam człowieka na początku każdej historii. Prywatnie nieuleczalna miłośniczka planszówek, stand-upów i gór.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (18 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry