Gdy zakładamy stronę internetową – firmową lub prywatną – warto sprawdzić, czy domena, której chcemy użyć, nie jest już zajęta. Wpisanie jej w pasku adresu w przeglądarce nie zawsze będzie wystarczające. Stanie się tak na przykład wtedy, gdy strona nie będzie działać. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z bazy WHOIS lub informacji wprost z NASK (Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej). Weryfikacja domeny jest szczególnie istotna w aspekcie spamu czy historii administratorów domeny.
Spis treści
Czym jest baza danych WHOIS?
W największym uproszczeniu narzędzie WHOIS to usługa, która pozwala sprawdzić rejestr domen, czy też baza danych, w której znajdziemy podstawowe informacje dotyczące abonenta domeny i zarejestrowanych domen internetowych. Działa ona w oparciu o protokół TCP wysyłający odpowiednie zapytanie do baz danych DNS (Domain Name System). Informacje i dostępne dane w bazie WHOIS, które otrzymuje się w zamian, dotyczą m.in. adresu IP serwera, na którym znajduje się strona, daty jej rejestracji, wygaśnięcia, dane abonenta itp. Dostęp do WHOIS możemy uzyskać z poziomu przeglądarki – wystarczy wejść na którąś ze stron umożliwiających wyszukanie domen w bazie WHOIS.
Najpopularniejsze z nich to:
- https://www.dns.pl/whois dla domen .pl;
- https://eurid.eu/pl/ dla domen .eu;
- https://who.is/ dla wszystkich domen za wyjątkiem .eu, chociaż polskie domeny lepiej jest sprawdzać na dns.pl/whois.
Jak wyszukiwać za pomocą WHOIS, czyja to domena?
Oto co konkretnie należy zrobić, jeśli chcesz sprawdzić domenę:
- dns.pl/whois – w odpowiednim polu wpisujemy nazwę domeny, przechodzimy przez test Captcha i klikamy „Szukaj w bazie WHOIS”.
- eurid.eu/pl/ – klikamy w zakładkę „WHOIS” na górze strony, a następnie w odpowiednim polu wpisujemy adres szukanej domeny.
- who.is/ – wpisujemy adres domeny w widocznym polu i klikamy w lupkę. Jako wynik otrzymamy informacje o domenie.
Warto pamiętać, że należy wpisać nazwę domeny, czyli devagroup.pl, a nie https://www.devagroup.pl/.
Gdzie na WHOIS znajdziemy informację o tym, kto jest właścicielem domeny?
Jeżeli dane o właścicielu domeny nie zostały ukryte, wówczas pomocą protokołu WHOIS możemy je sprawdzić w następujących miejscach:
- dns.pl/whois – rubryka „Abonent”, przy czym jedynie w przypadku, gdy właścicielem danej domeny jest firma. Jeżeli jest nią osoba fizyczna, dane osobowe nie są publicznie dostępne.
- eurid.eu/pl/ – wyszukiwarka na górze strony „Wyszukiwarka WHOIS”. Tutaj możemy sprawdzić nazwę organizacji, do której należy dana domena, a także znaleźć jej dane kontaktowe, jeżeli zajdzie potrzeba skontaktowania się z nią. Adres znajdziemy po rozwinięciu nazwy właściciela w polu „Kontakt on-site”. Usługa WHOIS pozwala na pozyskanie cennych informacji na temat zarejestrowanych domen – i to nie tylko tych związanych z dostępnością czy czasem wygaśnięcia domeny.
- https://who.is/ – w części „Registrar Data” możemy znaleźć dane rejestratora, czyli podmiotu, który zarejestrował domenę. Informacje o właścicielu są zazwyczaj ukryte – ten musi udzielić zgody na ujawnienie swoich danych. Tak naprawdę jedyne, co nam zostaje, to skontaktowanie się poprzez adres e-mail podany w tej sekcji.
Ze względu na przepisy RODO oraz możliwość ukrycia danych znajdujących się w bazie https://who.is/, kontakt z właścicielem domeny, która nas interesuje, jest bardzo często utrudniony ze względu na ukrywane dane kontaktowe właściciela, szczególnie w sytuacji, gdy jest to domena globalna, czyli .com. Nawet jeśli skorzystamy z innych stron oferujących usługę sprawdzenia domeny pod kątem jej właściciela (na przykład https://domains.google.com/registrar/search), to efekt będzie taki sam. Innymi słowy, jeżeli ktoś nie chce zostać znaleziony, to raczej go w ten sposób nie znajdziemy. Możemy mieć jedynie nadzieję, że odpisze nam na wiadomość wysłaną przez kontaktowy adres e-mail, np. w sytuacji, gdy chcemy odkupić daną domenę.
Sprawdzanie domeny przed jej zakupem w rejestrze WHOIS
Odkupowanie domen jest zagadnieniem na osobny wpis, tutaj jedynie zajmiemy się ogólnikowo jednym z aspektów tego działania, czyli poszukiwaniem idealnego adresu dla własnej firmy lub strony internetowej. Łatwo w tym przypadku o błąd, szczególnie w sytuacji, gdy zajmują się tym początkujący. Domenę można odkupić bezpośrednio od jej właściciela lub na giełdzie domen, można ją też przechwycić za darmo, jeżeli mamy szczęście. Generalnie jednak należy uważać, i to przynajmniej z kilku powodów. Pytanie zatem brzmi: jak sprawdzić domenę, żeby nie kupić wybrakowanego towaru?
- Przede wszystkim najpierw należy sprawdzić stronę, która była na tej domenie. Być może zawierała nielegalne treści lub była zainfekowana przez wirusy. Aby to zrobić, używamy narzędzia https://web.archive.org/.
- Sprawdzamy także wiek domeny – generalnie im starsza, tym większa szansa, że łatwiej nam będzie osiągnąć dobre pozycje. Szczególnie w sytuacji, gdy strona na niej była w porządku i nie została ukarana nałożeniem filtra. Wiek domeny możemy sprawdzić chociażby w WHOIS – rubryki „Registered / Utworzona”, „Data utworzenia / Created” itp., ewentualnie na giełdzie domen w sekcji „Informacje”. Dobrze, aby historia była ciągła, tzn. bez wieloletnich luk w publikacji.
- Następnie interesuje nas sprawdzenie linków przychodzących, które mogą pochodzić z niezbyt dobrych źródeł. I chociaż oficjalnie Google nie karze już za spamerskie linki przychodzące, i tak lepiej nie ryzykować kupna domeny „pozycjonowanej” setkami tysięcy backlinków z podejrzanych tureckich lub brazylijskich adresów. Aby to zweryfikować, używamy narzędzi Majestic lub Ahrefs. Pamiętajmy także o przekierowaniach przychodzących. Może się zdarzyć, że na domenę, którą jesteśmy zainteresowani, przekierowany jest ruch ze stron o niskiej reputacji.
- Sprawdzamy także indeks Google – dobrze, gdy domena nie została całkowicie z niego usunięta. Nie jest to jednak aż tak duży problem, ponieważ mogło się zdarzyć, że jej poprzedni właściciel przypadkowo usunął ją z indeksu, na przykład poprzez nieumiejętne stosowanie tagu „noindex” lub błędy w pliku robots.txt.
Najlepszym rozwiązaniem jest zlecenie zakupu domeny specjalistom od SEO. Może się okazać, że nazwa domeny, na której tak bardzo nam zależy, jest po prostu za droga i o wiele lepszym rozwiązaniem jest postawienie strony całkowicie od podstaw na nowym, unikatowym adresie. Tym bardziej że nawet skorzystanie z baz i serwera WHOIS może być niewystarczające do tego, żeby mieć możliwość kontaktu z właścicielem, od którego chcemy daną domenę odkupić.
Podsumowanie usługi WHOIS
W teorii protokół WHOIS został stworzony po to, żeby odpowiedzieć na pytanie, czyja domena wzbudziła nasze zainteresowanie i jak się z tą osobą lub organizacją skontaktować. W narzędziu WHOIS często znajdziemy informacje o wszystkich domen, które nie dotyczą osób fizycznych. W praktyce sprawdzenie właściciela i danych dotyczących strony może być trudniejsze, niż się początkowo wydaje. Bardzo często będziemy mieć wyłącznie dostęp do maila rejestratora, a pozyskanie szczegółowych danych okaże się niemożliwe. Wyszukiwanie domen w WHOIS nie jest gwarancją sukcesu, natomiast pozwala w dużej części przypadków sprawdzić dostępność domeny czy nawet numer IP. Opisane narzędzie jest niezbędne z perspektywy osób zajmujących się rejestracją domen – najczęściej otrzymamy tam informacje o tym, czy domena jest dostępna.
Wpis aktualizowany, pierwsza wersja ukazała się w 2021 roku.