WHOIS – jak sprawdzić do kogo należy domena?

WHOIS – jak sprawdzić do kogo należy domena?

WHOIS – jak sprawdzić,
do kogo należy domena?

Gdy zakładamy stronę internetową – firmową lub prywatną – warto sprawdzić, czy domena, której chcemy użyć, nie jest już zajęta. Wpisanie jej w pasku adresu w przeglądarce nie zawsze będzie wystarczające. Stanie się tak na przykład wtedy, gdy strona nie będzie działać. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z bazy WHOIS lub informacji wprost z NASK (Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej). Weryfikacja domeny jest szczególnie istotna w aspekcie spamu czy historii administratorów domeny.

Czym jest baza danych WHOIS?

W największym uproszczeniu narzędzie WHOIS to usługa, która pozwala sprawdzić rejestr domen, czy też baza danych, w której znajdziemy podstawowe informacje dotyczące abonenta domeny i zarejestrowanych domen internetowych. Działa ona w oparciu o protokół TCP wysyłający odpowiednie zapytanie do baz danych DNS (Domain Name System). Informacje i dostępne dane w bazie WHOIS, które otrzymuje się w zamian, dotyczą m.in. adresu IP serwera, na którym znajduje się strona, daty jej rejestracji, wygaśnięcia, dane abonenta itp. Dostęp do WHOIS możemy uzyskać z poziomu przeglądarki – wystarczy wejść na którąś ze stron umożliwiających wyszukanie domen w bazie WHOIS.

Najpopularniejsze z nich to:

Jak wyszukiwać za pomocą WHOIS, czyja to domena?

Oto co konkretnie należy zrobić, jeśli chcesz sprawdzić domenę:

  • dns.pl/whois – w odpowiednim polu wpisujemy nazwę domeny, przechodzimy przez test Captcha i klikamy „Szukaj w bazie WHOIS”.
  • eurid.eu/pl/ – klikamy w zakładkę „WHOIS” na górze strony, a następnie w odpowiednim polu wpisujemy adres szukanej domeny.
  • who.is/ – wpisujemy adres domeny w widocznym polu i klikamy w lupkę. Jako wynik otrzymamy informacje o domenie.

Warto pamiętać, że należy wpisać nazwę domeny, czyli devagroup.pl, a nie https://www.devagroup.pl/.

Gdzie na WHOIS znajdziemy informację o tym, kto jest właścicielem domeny?

Jeżeli dane o właścicielu domeny nie zostały ukryte, wówczas pomocą protokołu WHOIS możemy je sprawdzić w następujących miejscach:

  • dns.pl/whois – rubryka „Abonent”, przy czym jedynie w przypadku, gdy właścicielem danej domeny jest firma. Jeżeli jest nią osoba fizyczna, dane osobowe nie są publicznie dostępne.

dane abonenta whois

  • eurid.eu/pl/ – wyszukiwarka na górze strony „Wyszukiwarka WHOIS”. Tutaj możemy sprawdzić nazwę organizacji, do której należy dana domena, a także znaleźć jej dane kontaktowe, jeżeli zajdzie potrzeba skontaktowania się z nią. Adres znajdziemy po rozwinięciu nazwy właściciela w polu „Kontakt on-site”. Usługa WHOIS pozwala na pozyskanie cennych informacji na temat zarejestrowanych domen – i to nie tylko tych związanych z dostępnością czy czasem wygaśnięcia domeny.

dane abonenta whois eurid

  • https://who.is/ – w części „Registrar Data” możemy znaleźć dane rejestratora, czyli podmiotu, który zarejestrował domenę. Informacje o właścicielu są zazwyczaj ukryte – ten musi udzielić zgody na ujawnienie swoich danych. Tak naprawdę jedyne, co nam zostaje, to skontaktowanie się poprzez adres e-mail podany w tej sekcji.

registrar data whois facebook

Ze względu na przepisy RODO oraz możliwość ukrycia danych znajdujących się w bazie https://who.is/, kontakt z właścicielem domeny, która nas interesuje, jest bardzo często utrudniony ze względu na ukrywane dane kontaktowe właściciela, szczególnie w sytuacji, gdy jest to domena globalna, czyli .com. Nawet jeśli skorzystamy z innych stron oferujących usługę sprawdzenia domeny pod kątem jej właściciela (na przykład https://domains.google.com/registrar/search), to efekt będzie taki sam. Innymi słowy, jeżeli ktoś nie chce zostać znaleziony, to raczej go w ten sposób nie znajdziemy. Możemy mieć jedynie nadzieję, że odpisze nam na wiadomość wysłaną przez kontaktowy adres e-mail, np. w sytuacji, gdy chcemy odkupić daną domenę.

Sekcja blog CTA Sekcja blog CTA

Szukasz specjalistów od SEO?

Jesteśmy tutaj!

Sprawdzanie domeny przed jej zakupem w rejestrze WHOIS

Odkupowanie domen jest zagadnieniem na osobny wpis, tutaj jedynie zajmiemy się ogólnikowo jednym z aspektów tego działania, czyli poszukiwaniem idealnego adresu dla własnej firmy lub strony internetowej. Łatwo w tym przypadku o błąd, szczególnie w sytuacji, gdy zajmują się tym początkujący. Domenę można odkupić bezpośrednio od jej właściciela lub na giełdzie domen, można ją też przechwycić za darmo, jeżeli mamy szczęście. Generalnie jednak należy uważać, i to przynajmniej z kilku powodów. Pytanie zatem brzmi: jak sprawdzić domenę, żeby nie kupić wybrakowanego towaru?

  • Przede wszystkim najpierw należy sprawdzić stronę, która była na tej domenie. Być może zawierała nielegalne treści lub była zainfekowana przez wirusy. Aby to zrobić, używamy narzędzia https://web.archive.org/.
  • Sprawdzamy także wiek domeny – generalnie im starsza, tym większa szansa, że łatwiej nam będzie osiągnąć dobre pozycje. Szczególnie w sytuacji, gdy strona na niej była w porządku i nie została ukarana nałożeniem filtra. Wiek  domeny możemy sprawdzić chociażby w WHOIS – rubryki „Registered / Utworzona”, „Data utworzenia / Created” itp., ewentualnie na giełdzie domen w sekcji „Informacje”. Dobrze, aby historia była ciągła, tzn. bez wieloletnich luk w publikacji.
  • Następnie interesuje nas sprawdzenie linków przychodzących, które mogą pochodzić z niezbyt dobrych źródeł. I chociaż oficjalnie Google nie karze już za spamerskie linki przychodzące, i tak lepiej nie ryzykować kupna domeny „pozycjonowanej” setkami tysięcy backlinków z podejrzanych tureckich lub brazylijskich adresów. Aby to zweryfikować, używamy narzędzi Majestic lub Ahrefs. Pamiętajmy także o przekierowaniach przychodzących. Może się zdarzyć, że na domenę, którą jesteśmy zainteresowani, przekierowany jest ruch ze stron o niskiej reputacji.
  • Sprawdzamy także indeks Google – dobrze, gdy domena nie została całkowicie z niego usunięta. Nie jest to jednak aż tak duży problem, ponieważ mogło się zdarzyć, że jej poprzedni właściciel przypadkowo usunął ją z indeksu, na przykład poprzez nieumiejętne stosowanie tagu „noindex” lub błędy w pliku robots.txt.

Najlepszym rozwiązaniem jest zlecenie zakupu domeny specjalistom od SEO. Może się okazać, że nazwa domeny, na której tak bardzo nam zależy, jest po prostu za droga i o wiele lepszym rozwiązaniem jest postawienie strony całkowicie od podstaw na nowym, unikatowym adresie. Tym bardziej że nawet skorzystanie z baz i serwera WHOIS może być niewystarczające do tego, żeby mieć możliwość kontaktu z właścicielem, od którego chcemy daną domenę odkupić.

Podsumowanie usługi WHOIS

W teorii protokół WHOIS został stworzony po to, żeby odpowiedzieć na pytanie, czyja domena wzbudziła nasze zainteresowanie i jak się z tą osobą lub organizacją skontaktować.  W narzędziu WHOIS często znajdziemy informacje o wszystkich domen, które nie dotyczą osób fizycznych. W praktyce sprawdzenie właściciela i danych dotyczących strony może być trudniejsze, niż się początkowo wydaje. Bardzo często będziemy mieć wyłącznie dostęp do maila rejestratora, a pozyskanie szczegółowych danych okaże się niemożliwe. Wyszukiwanie domen w WHOIS nie jest gwarancją sukcesu, natomiast pozwala w dużej części przypadków sprawdzić dostępność domeny czy nawet numer IP. Opisane narzędzie jest niezbędne z perspektywy osób zajmujących się rejestracją domen – najczęściej otrzymamy tam informacje o tym, czy domena jest dostępna.

Wpis aktualizowany, pierwsza wersja ukazała się w 2021 roku.

Zespół Content Marketingu
Ten artykuł jest wynikiem prac naszego zespołu content marketingowego, może mieć wielu autorów i źródeł. Jeśli widzisz w nim błąd, napisz do nas, chętnie wyjaśnimy a faktyczne namierzone błędy merytoryczne doceniamy niespodzianką. Jesteśmy autorami sukcesów wielu blogów firmowych naszych Klientów. Wiemy jak pisać aby osiągać wysokie pozycje oraz czego szukają Twoi odbiorcy, aby zapewnić Ci ruch na stronie. Szukasz copywriterów dla swojej, nawet nietypowej, branży? Pomożemy!

Jakub Barabasz
Senior SEO Specialist. W DevaGroup zajmuje się pozycjonowaniem i optymalizacją stron internetowych klientów. Lubi zagadnienia związane z linkbuildingiem i optymalizacją procesów SEO. Prywatnie miłośnik szachów i nowych technologii.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (5 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry