Wersja beta Senuto Monitoring – przegląd różnic i nowości

Łukasz Suchy
Łukasz Suchy
Archiwum 06.2018
 
Wersja beta Senuto Monitoring – przegląd różnic i nowości

Senuto Monitoring
przegląd narzędzia

Senuto to świetne narzędzie pozwalające na analizowanie widoczności serwisów w sieci i pracę ze słowami kluczowymi. Rozbudowana baza słów umożliwia śledzenie konkurencji i widoczności własnej strony internetowej.

Ze standardowej wersji Senuto i dostępnych w niej narzędzi korzystam w codziennej pracy od dłuższego czasu. W tym artykule omówię jednak coś nowego, mowa o „Senuto Monitoring.

Senuto Monitoring to nowe narzędzie, które dostępne jest obecnie w wersji BETA. Jak nietrudno się domyśleć, jedną z głównych funkcji jest monitorowanie pozycji danej strony na wybrane słowa kluczowe. Pomimo to, w serwisie dostępne są dodatkowe funkcjonalności, które pozwalają na stosunkowo zaawansowaną analizę fraz i konkurencji. Co lepsze cały system został zintegrowany z danymi z Senuto, które wykorzystywane są w nim na wiele sposobów.

Wszystkie dane dostępne w monitoringu, prezentowane są w kontekście projektu – czyli monitorowanej strony. Dzięki temu dostajemy skondensowane informacje na temat słów kluczowych, widoczności, konkurencji czy wyglądu wyników wyszukiwania.

Poniżej zamieszczam przegląd narzędzia, wraz krótkim omówieniem jego funkcji.

Pierwszy projekt w Senuto Monitoring

Aby rozpocząć jakąkolwiek pracę z Senuto Monitoring, konieczne jest skonfigurowanie projektu.

senuto projekt

Tworzenie projektu odbywa się w kilku prostych krokach. W pierwszym z nich należy podać adres swojej witryny, zdefiniować nazwę projektu, kraj oraz typ dopasowania:

senuto projekt

W drugim kroku konieczne jest wybranie słów kluczowych, dla których chcemy przeanalizować widoczność naszego serwisu.

Istnieje tutaj możliwość wybrania fraz, na które pojawia się serwis z bazy Senuto, ich importu z pliku lub wpisanie ich ręcznie.

sugestie fraz senuto

Wybrane frazy organizować można w ramach grup, co ułatwi zarządzanie nimi i ich dalsze analizowanie w kontekście udostępnionych narzędzi.

Ilość słów kluczowych do monitorowania jest ograniczona, jednak nie wiadomo jak będą wyglądać ostateczne wersje pakietów. O ilości wykorzystania pakietu informuje nas przejrzysty box informacyjny:

podglad pakietu fraz senuto

Po zdefiniowaniu domeny oraz słów kluczowych, pora na ostatni krok konfiguracji projektu. Jest to określenie adresów stron swoich konkurentów.

W tym wypadu Senuto ponownie prezentuje nam sugerowanych konkurentów wraz z ilością wspólnych słów kluczowych oraz daje możliwość ich ręcznego wpisania:

konkurencja senuto

Liczba stron konkurencyjnych, które dodajemy do projektu również jest limitowana w oparciu o pakiety:

podglad pakietu konkurentow

Po konfiguracji ostatniego kroku projektu, konieczne jest odczekanie kilku godzin. Jest to niezbędny czas, w którym system zbiera dane i tworzy da nas odpowiednią strukturę projektu i dostępnych w nim raportów.

podglad projektu

Zawartość projektu po zebraniu danych

Po zebraniu danych i pełnym wygenerowaniu ich w utworzonym projekcie, system oferuje wiele ciekawych funkcjonalności.

Główny interfejs dzieli się na kilka użytecznych zakładek, to jest:

  • zakładki podsumowania projektu,
  • zakładki pozycji,
  • zakładki stron docelowych,
  • zakładki wyników rozszerzonych,
  • zakładki z danymi na temat konkurencji.

Zakładka podsumowanie

Główną kartą projektu jest zakładka „Podsumowanie”, która pełni rolę pulpitu nawigacyjnego z najważniejszymi informacjami.

Prezentuje ona podstawowe karty informacyjne na temat monitorowanych słów kluczowych. Można w niej szybko rzucić okiem m.in. dane dotyczące wzrostów i spadków słów kluczowych, historii widoczności czy konkurencji.

Zakładka pozycje

Zakładka pozycji prezentuje szczegółowe dane na temat wprowadzonych słów kluczowych. W głównej karcie można znaleźć ogólny podgląd danych pozycji dla fraz:

frazy

Dostępne są w niej również informacje na temat ostatnich wzrostów i spadków fraz oraz tradycyjna i niezastąpiona tabela z pozycjami:

 tabela senuto

* Jeśli system posiada dane na temat danego słowa zaimportuje jego historię do projektu.

Zakładka strony

W zakładce dot. stron znajduje się zestawienie wszystkich podstron, które pojawiają się na wskazane słowa wraz z najlepszym słowem wybranym przez system:

strony senuto

Zakładka wyniki rozszerzone

Prezentowane są tutaj szczegółowe dane na temat ilości wyników rozszerzonych, które występują dla monitorowanych słów kluczowych.

Możliwy jest tutaj również podgląd konkretnych fraz przypisanych do danego typu wyników. To rozwiązanie z pewnością ułatwi optymalizowanie konkretnych słów kluczowe np. pod Direct Answers:

wyniki rozszerzone

System oferuje również wykresy historii występowania poszczególnych wyników rozszerzonych. Dzięki czemu będzie można jeszcze łatwiej konfrontować zmiany w pozycjach, ze zmianach w wynikach wyszukiwania:

historia wynikow

Zakładka konkurencja

Zakładka zawiera wykresy słupkowe z porównaniem widoczności serwisu do zdefiniowanych stron konkurencji:

konkurencja

Oprócz wykresów, dostępne jest również zestawienie średnich pozycji oraz ilości fraz dla stron konkurencji w przedziałach top3, top5 i top50:

przeglad konkurencji

Znajduje się tutaj również przejrzystą macierz pozycji słów serwisów konkurencji:

macierz

Dodatkowe narzędzia w Senuto Monitoring

Senuto monitoring to również nowe przydatne narzędzia, które umożliwiają analizowanie słów kluczowych i konkurencji względem daty. Wszystkie działają w oparciu o skonfigurowany projekt – bez niego nie skorzystamy z żadnego.

Narzędzia te traktowane są jako „dodatkowe” i umieszczone zostały w odrębnej zakładce menu nawigacyjnego. Zawierają one 4 dodatkowe raporty:

narzedzia

Analiza konkurencji

Pierwszym z nich jest narzędzie do analizy konkurencji, które pozwala na porównanie swojego projektu (swojej domeny) pod względem widoczności do zdefiniowanych przez siebie stron konkurencji.

Mamy tutaj możliwość uzyskania:

  • fraz, na które widoczna jest moja domena i domeny konkurencji
  • fraz, na które widoczne są domeny konkurencji, a moja domena nie
  • fraz, na które widoczna jest moja domena, a domeny konkurencji nie

przeglad narzedzi slow

Kanibalizacja fraz kluczowych

narzedzia kanibalizacja slow kluczowych

Narzędzie do kanibalizacji fraz pozwoli na szybkie sprawne wykrycie podstron, które rankują na te same monitorowane słowa kluczowe.

Wystarczy wybrać odpowiednie daty, aby uzyskać przejrzysty raport słów, dla których zmieniają się docelowe adresy URL.

Porównanie dni

Narzędzie porównania dni umożliwia wygenerowanie raportu dla pozycji z dwóch dowolnych dat. Może być przydatne, gdy konieczne będzie porównanie do siebie wielu słów kluczowych dla 2 konkretnych dni:

przeglad fraz narzedzia porownanie

Porównanie SERP

Ostatnich z narzędzi „dodatkowych” jest możliwość porównania wyglądu SERPów.

Raport umożliwia porównanie tego jak wyglądały wyniki wyszukiwania dla danego słowa kluczowego w zakresie dwóch dowolnych dat. Istnieje tutaj możliwość wyświetlenia wyników dla top10, top20 i top50.

Raport pokazuje w przejrzysty sposób wygląd wyników bez konieczności ich ręcznego sprawdzania:

podglad serpow narzedzia senuto

Podsumowanie

Senuto Monitoring to narzędzie do monitorowania domeny na wybrane słowa kluczowe, w którym samo monitorowanie pozycji schodzi tak naprawdę na dalszy plan – co jest ogromną zaletą.

Dzięki pełnej integracji z danymi Senuto oraz sporą ilością dodatkowych raportów, jest to nie tylko narzędzie do monitorowania pozycji słów kluczowych. To rozbudowany system, który pozwoli również na analizowanie poczynań konkurencji, tego jak wyglądają wyniki wyszukiwania dla wybranych fraz, kondycji serwisu i jego widoczności, czy wyłapywania zmian w algorytmie 😉.

Niewątpliwie ciekawym rozwiązaniem jest tutaj także pełna integracja z danymi Senuto, ale jednocześnie ograniczenie wszystkiego do widoku projektu – to jest domeny. Pomimo, że początkowo może wydawać się to ograniczeniem, to finalnie jest to ułatwienie, które zwiększa czytelność i przejrzystość danych, ponieważ dostajemy je od razu przefiltrowane 😊.

Łukasz Suchy
Senior SEO Specialist. Specjalizuje się w przeprowadzaniu audytów i kompleksowej weryfikacji serwisów internetowych pod kątem SEO. Dla klientów przygotowuje strategie działań oraz propozycje zmian i optymalizacji stron www, które mają na celu zwiększenie ich efektywności i widoczności.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (14 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry