Czym jest webinar, jak go zorganizować i jakie daje nam korzyści? Czy warto wdrożyć je dla swojej firmy i pracowników, czy może lepiej wyjść z nimi na zewnątrz do klientów i potencjalnych leadów? Nie potrzebujesz specjalnego oprogramowania, żeby organizować webinary – wystarczy podstawowa wiedza techniczna i świadomość tego, co chcesz przekazać innym. W naszym poradniku znajdziesz większość narzędzi i środków do realizacji nawet całych serii webinarów!
Spis treści
Czym jest webinar?
Webinar, inaczej webinarium, to rodzaj spotkania online (zwykle bezpłatnego), interaktywne seminarium (seminar +web), w trakcie którego organizujący spotyka się z uczestnikami w wirtualnej sali konferencyjnej w czasie rzeczywistym. Prowadzący wyposażony w niezbędne do zorganizowania konferencji środki (mikrofon, kamerę i materiały edukacyjne) ma na celu przekazanie swoich treści w ciekawy, dynamiczny i przede wszystkim angażujący uczestników sposób.
Webinar skraca dystans między uczestnikami spotkania a jego organizatorami. Pozwala w szybki, precyzyjny sposób przekazać treści użytkownikom rozsianym po całym świecie. To rodzaj komunikacji zdalnej, która jednoczy ludzi, stanowi przy tym niezwykle skuteczną formę przekazywania wiedzy. Dodatkowo w webinarach możemy wykorzystywać prezentacje multimedialne, filmy wideo, rozmawiać z uczestnikami spotkania na czacie, przeprowadzać quizy, brać udział w sesji Q&A, dyskutować i rozwiązywać na bieżąco problemy. Programy do obsługi webinarów, takie jak Clickmeeting, Zoom, AnyMeeting czy Livestorm oferują również zaawansowane funkcje np. współdzielenie ekranu czy nagrywanie spotkania, dzięki czemu uczestnicy webinarów mogą odtworzyć go w dowolnym terminie.

Webinarium a wideokonferencja
Czym różni się webinar od wideokonferencji? Zasadnicza różnica tkwi w liczbie uczestników spotkania i ich rolach. Webinar to interaktywne spotkanie, które swobodnie i bez zakłóceń może prowadzić kilka osób. Zazwyczaj każda z nich występuje w ustalonej kolejności, czasem prowadzą również dyskusje. Webinary pozwalają dotrzeć do dziesiątek, a nawet setek odbiorców, który jednak mają ograniczoną możliwość odpowiedzi – zwykle zadają pytania na czacie i nie mogą włączyć się z kamerą i mikrofonem.
Wideokonferencja to spotkanie osób, które zazwyczaj się znają i często współpracują. Każdy z uczestników może w dowolnym momencie zabierać głos. Samo spotkanie ma na celu nie tylko dzielenie się wiedzą, ale i rozwiązywanie problemów na żywo podczas spotkań biznesowych.
Webinar a webcast
Jeśli porównujemy już różne formy spotkań online, webinar będzie się też znacząco różnić od webcastu. Jak wynika z definicji tego drugiego, webcast stanowi plik medialny, stremowany za pomocą Internetu. Webcast może przyjmować formy transmisji live bądź dostępnej na żądanie określonej grupie odbiorców. Interakcja między prowadzącym webcast a oglądającymi jest tutaj w znacznym stopniu ograniczona, a odbiorcy nie mają możliwości zadawania pytań. Są bierniejsi niż na webinarach czy wideokonferencjach – z tego względu webcasty nie cieszą się aż tak dużą popularnością co webinaria.
Jak zorganizować webinar?
Aby przeprowadzić seminarium internetowe, nie musisz dysponować specjalistycznym oprogramowaniem. Wystarczy Ci komputer z dostępem do przeglądarki internetowej i szybkiego Internetu, bo stabilne połączenie stanowi podstawę w organizacji webinarium, podobnie jak dobrze zbierający dźwięki mikrofon, jakościowe głośniki i karta dźwiękowa. Do organizacji webinaru nie będziemy potrzebować fachowej technicznej wiedzy. Wystarczy, że przygotujemy się do tego ze specjalnych tutoriali i samouczków, których dostarczają choćby aplikacje dedykowane prowadzeniu webinarów.
Przygotowując się do przeprowadzenia webinaru, musimy zadbać o naszą interaktywną salę konferencyjną, czyli pokój webinarowy. Właściwe przygotowanie pokoju pomoże nam sprawnie przeprowadzić spotkanie online. To miejsce, w którym dodajemy i zapisujemy prezentacje, które widzą i słyszą uczestnicy webinarium. To tutaj możemy przeprowadzić testy ze współorganizatorami i prezenterami, sprawdzając nasze łącze interntowe, dokonując korekty kadru czy prowadząc testową transmisję online na Facebooku czy YouTube. Wszelkie testy są wskazane i mile widziane, ponieważ pomagają wykryć ewentualne błędy i uniknąć ich w trakcie spotkania na żywo.

Jakie funkcje oferuje pokój webinarowy?
Webinary oprócz podstawowych funkcji takich jak udostępnianie prezentacji czy ekranu przez prelegenta umożliwiają dodatkowe opcje. Jedną z nich jest możliwość pisania przez prezentującego po wirtualnej tablicy, inną opcja transmisji na żywo na platformie streamingowej, jeszcze inną – bezpośrednia sprzedaż na webinarze.
Organizatorzy webinarium mogą również podzielić je na części, jedną z nich dedykując sesji pytań i odpowiedzi lub ankiecie na żywo. Nasze webinary nie muszą być jednostronne, możemy i powinniśmy wchodzić w interakcje z naszą społecznością.
Ile powinien trwać webinar?
Organizatorzy często zadają sobie pytania o czas trwania webinaru. Zbyt krótki nie pozwoli na przekazanie wszystkich informacji i odpowiedzi na pytania potencjalnych klientów, jednak na kilka godzin uczestnicy nie mogą mieć siły ani przestrzeni.
Jeśli dopiero zaczynasz, czas trwania webinarium zaplanuj na jedną godzinę. Wyznacz przy tym czas na Twoją część oraz sesję pytań i odpowiedzi. Przeanalizuj, czy uczestnicy zostają do końca – jeśli tak, spokojnie możesz wydłużyć kolejne seminarium prowadzone online, o ile jesteś w stanie utrzymać poziom merytoryczny i zaangażowanie.
Jak nagrać webinar?
Obecnie narzędzia przeznaczone do prowadzenia cyfrowych szkoleń często mają wbudowane funkcje nagrywania spotkań, choć może się to wiązać z wykupieniem płatnej wersji. Stworzenie pełnego zapisu spotkania wymaga od organizatora jednego kliknięcia, a następnie zapisania wideo we własnych zasobach, skąd może udostępnić je dalej.
Alternatywą jest nagrywanie slajdów i prowadzących przez zewnętrzny program, np. OBS Studio. Wymaga to jednak większego przygotowania i lepszego sprzętu – nie każdy służbowy laptop udźwignie jednoczesne udostępnianie ekranu, przekazywanie obrazu i dźwięku oraz nagrywanie tego samego. Korzystając z tego rozwiązania, warto najpierw przeprowadzić próbną transmisję, sprawdzić wymagane parametry sprzętu lub ewentualnie skonsultować się w tej sprawie z działem IT.
Nagrywanie webinarów stanowi wartość dodaną dla zainteresowanych spotkaniem, szczególnie jeśli chcemy głównie przekazać praktyczną wiedzę. Uczestnicy mogą w dowolnym momencie powrócić do poszczególnych fragmentów. Możliwość przesłania zapisu szczególnie docenią też osoby, które z różnych przyczyn chcą, ale nie mogą uczestniczyć w spotkaniu, które odbywa się na żywo. Dzięki nagraniu mogą wrócić do interesujących ich treści w dogodnym dla siebie czasie.
Do czego wykorzystać webinarium?
Webinary mogą okazać się niezwykle pomocne w naszym biznesie. Po pierwsze, możemy skorzystać z ich funkcji szkoleniowej i edukacyjnej. Webinary są często wykorzystywane w celu przekazywania wiedzy swoim pracownikom i prowadzenia szkoleń online. Są przydatne zwłaszcza pracy i edukacji zdalnej, a nasi pracownicy mogą wziąć w nich udział z każdego miejsca na świecie.
Warto organizować webinary edukacyjne również dla naszych klientów. W ten sposób nie tylko dostarczamy im dodatkowej wartościowej dla nich wiedzy, wychodzimy z inicjatywą i pokazujemy, że zależy nam na rozwoju ich biznesów, ale też mamy okazję na prezentację produktów z portfolio naszej firmy. Zamiast nudnego FAQ Klienci dostają wiedzę w ciekawej formie, łatwą do zapamiętania i wdrożenia.
Webinary prowadzone przez szczególnie cenionych ekspertów mogą być też dodatkowym źródłem dochodu. Coraz częściej spotykamy się z płatnymi webinarami. Zwykle są to niewielkie kwoty, jednak sprawiają, że spotkania stają się bardziej ekskluzywne, a uczestnicy oczekują wyższego poziomu merytorycznego.


Poznaj webinary DevaGroup!
Dzielimy się wiedzą za darmo
Webinary a marketing
Webinary są niezwykle pomocne w marketingu, zwłaszcza jeśli zależy nam na silnej pozycji mentora, podkreśleniu eksperckości i wysokiej merytoryki dostarczanych przez nas treści, bądź rozległej wiedzy na temat tworzonych towarów, czy usług. Webinary mogą mieć więc funkcję brandingową i często są wykorzystywane do promowania marek i budowania ich rozpoznawalności i świadomości marki w danej branży oraz poza nią. Jakie rodzaje webinarów możemy wymienić?
- webinary edukacyjne – na których szerzymy wiedzę wśród naszych odbiorców i klientów. Służą nie tylko przekazywaniu wiedzy, ale też budowaniu pozycji eksperta w swej dziedzinie, zaufania do naszej marki i w efekcie produktu;
- webinary produktowe – stanowią ciekawą alternatywę dla nudnych i „oklepanych” prezentacji. Dzięki nim można przedstawić najważniejsze zalety danego towaru czy usługi. Nieodłącznym elementem webinarów produktowych powinna być sesja pytań i odpowiedzi, która pomaga potencjalnym zamawiającym produkt rozwiać wszelkie wątpliwości z nim związane;
- webinary generujące leady – ten rodzaj seminarium umożliwia przyciąganie i pozyskiwanie potencjalnych klientów m.in. dzięki darmowym szkoleniom, atrakcyjnym promocjom na produkty, konkursom z nagrodami czy rabatom na przeróżne usługi danej firmy. Zwykle takie webinary wymagają od nas zapisu do newslettera;
- webinary szkoleniowe – których celem jest przekazanie wiedzy na dany temat, często obszernej. Takie webinary często odbywają się w niewielkich grupach – wówczas są to szkolenia czy warsztaty przybierające praktyczną formę ćwiczeń na żywo;
- sesje Q&A – praktyczne sesje pytań i odpowiedzi zakładające obustronną komunikację między prowadzącym spotkanie a jego uczestnikami.
Podsumowanie
Webinary to forma spotkań, która towarzyszy nam od lat i nie traci na popularności. Wielokrotnie przewyższają tradycyjne szkolenia, oferując nagrania, do których można później wrócić. Webinaria zwykle organizowane są w celu budowania marki eksperckiej, zdobywania leadów czy sprzedaży produktów lub usług. Własny webinar to też świetne narzędzie marketingowe, dzięki któremu lepiej odpowiesz na potrzeby odbiorców, a także stworzysz content, który potem wykorzystasz na innych platformach.
Chcesz poznać prawdziwą moc webinarów i dowiedzieć się, jak powinny być prowadzone? Nie możemy odesłać Cię gdzie indziej niż do naszej serii „Pomówmy o marketingu”. 27 marca startujemy z pierwszym odcinkiem 7. serii webinarów o e-commerce i biznesie. Serdecznie zapraszamy do udziału!
Wpis aktualizowany, pierwsze wersja pojawiła się na naszym blogu w sierpniu 2022 r.