Wahania dziennego budżetu

Mateusz Najman
Mateusz Najman
Archiwum 10.2020
 
Wahania dziennego budżetu

Wahania dziennego budżetu -
jak z nimi żyć?

Dlaczego dzienny budżet mojej kampanii został przekroczony? Czy to normalne, że kampania wydała w jednym dniu 50% więcej niż dzienny budżet? Czy zapłacę więcej na koniec miesiąca za swoją kampanię? Jako specjaliści często słyszymy podobne pytania od naszych klientów, postanowiliśmy zatem wyjaśnić dokładniej dane zagadnienie.

Zacznijmy od tego, czym tak w ogóle jest budżet kampanii: jest to średnia kwota dziennych wydatków, które chcemy ponieść na działanie naszych kampanii reklamowych. Średni budżet dzienny wskazuje Google Ads jaki maksymalny koszt może wygenerować kampania w skali miesiąca, poprzez pomnożenie go przez średnią liczbę dni w miesiącu, czyli 30,4 (365 dni / 12 miesięcy) co nazywane jest miesięcznym limitem obciążeń. Przykładowo, gdy nasz średni budżet dzienny wynosi 10zł, na koniec miesiąca nigdy nie zapłacimy więcej niż 304zł. Jeśli ten limit zostałby przekroczony, Google zwraca reklamodawcy pieniądze za nadmierne wyświetlenia.

Dlaczego zatem system nie wydaje równomiernie ustalonej kwoty a koszty są raz mniejsze a raz większe niż ustalony średni budżet dzienny? Spowodowane jest to wahaniami natężenia ruchu w sieci, które zależne jest od różnych czynników np. dzień tygodnia, sezonowość, święta czy pogoda. Zmiany natężenia ruchu są zauważalne nawet w ciągu dnia w zależności od godziny. Google Ads dąży do tego aby Twoje kampanie były jak najbardziej skuteczne. Właśnie dlatego zwiększa on częstotliwość wyświetlania reklam w dniach i godzinach, w których ruch jest zwykle większy a szansa na pozyskanie konwersji wyższa, z kolei zmniejsza ją w dni i godziny gdy ruch i szansa na konwersje są znikome. W ten sposób w danym dniu powstaje różnica pomiędzy wygenerowanym kosztem a ustalonym budżetem.

Znając już przyczyny wahań dziennych kosztów warto również wiedzieć jak duże może być ich odchylenie. Otóż dzienny koszt może być maksymalnie dwa razy większy niż ustalony średni budżet (np. budżet wynosi 20zł, maksymalna kwota wydana w określonych dniach to 40zł). Jeśli używasz strategii ustalania stawek, w której płacisz za konwersję, to koszty mogą być nawet ponad dwa razy większe niż dzienny budżet kampanii. Gdyby jednak zdarzyła się sytuacja, że norma zostanie przekroczona, Google zwróci reklamodawcy pieniądze za nadmierne wyświetlenia (np. średni budżet dzienny to 20zł, wydana kwota to 43zł, Google zwraca 3zł). Pamiętajmy również, że mimo wszystko w skali miesiąca nie powinna zostać wygenerowana kwota większa niż 30,4 x średni budżet dzienny.

Poniżej zaprezentowany został wykres kosztów kampanii z ostatnich 30 dni, której średni budżet dzienny wynosi 10zł. Przykład ten pokazuje nam naturalne wahania wydatków w poszczególnych dniach. Trzy rzeczy, na które warto zwrócić uwagę pod kątem wyżej wspomnianych zasad to:

  1. Maksymalny koszt dzienny równy 19,96zł, nie przekraczający dwukrotności 10zł.
  2. Koszty dni, które są znacznie poniżej dziennego budżetu, w tym zejścia nawet do poziomu 2,37zł.
  3. Ogólny koszt w ostatnich 30 dniach, który wynosi 297,94zł i zachowanie limitu miesięcznych obciążeń dla danej kampanii, który w danym przypadku wynosi 304zł.

Co się dzieje w sytuacji kiedy zmieniamy budżet kampanii? Jaki wtedy jest limit obciążeń miesięcznych? Kiedy dochodzi do takiej zmiany to wydatki reklamodawcy przez resztę miesiąca nie przekroczą nowego budżetu pomnożonego przez pozostałą liczbę dni. Przykładowo, jeśli Twój budżet wynosił 10zł, a wydatki kampanii do 21 września to 195zł i tego dnia zwiększysz budżet do 15zł to maksymalna kwota jaką Google Ads naliczy we wrześniu wynosi: 351zł. (195zł + (15zł x 10,4 pozostałych dni) = 351zł).

Sekcja tło

Sprawdź naszych trenerów Google Ads

Jakich zatem działań dotyczących budżetu powinieneś się drogi czytelniku wystrzegać? Jednego najważniejszego: unikaj jego częstych zmian. Próby manipulowania budżetem, aby wydatki w każdy dzień wynosiły dokładnie tyle ile chcemy przynoszą więcej szkód niż pożytku. Musimy zrozumieć, że wydatki w zależności od dnia są zmienne i uzależnione od natężenia ruchu, który wykazuje zainteresowanie daną usługą czy produktem. Zaufaj systemom uczącym się, które opierając się na danych historycznych biorą pod uwagę dziesiątki sygnałów w czasie aukcji po to, aby jak najlepiej wykorzystać Twoje pieniądze w skali miesiąca. W przeciwnym wypadku jedyne co osiągniesz na swoim koncie Google Ads to między innymi:

  1. Nieprzewidywalne ostateczne wydatki w ciągu okresu rozliczeniowego
  2. Zaburzanie pracy algorytmów i systemów uczących się
  3. Obniżenie efektywności kampanii

Podsumowując całość artykułu, rekomenduje zapamiętać następujące, najważniejsze informacje:

  • Wahania dziennych wydatków kampanii w stosunku do ustalonego średniego dziennego budżetu są rzeczą naturalną i równoważą się w skali miesiąca
  • Koszt dzienny kampanii może wynosić maksymalnie dwukrotność średniego dziennego budżetu a w przypadku strategii skierowanych na konwersję nawet ponad jego dwukrotność.
  • Koszty kampanii w skali miesiąca jakie poniesie reklamodawca nigdy nie będą wyższe niż średni budżet dzienny pomnożony przez 30,4. Wynik równania jest nazywany miesięcznym limitem obciążeń
  • Zmiany budżetu w trakcie rozliczenia miesięcznego, zmieniają maksymalną kwotę dziennego kosztu oraz miesięczny limit obciążeń dla danej kampanii.
  • Częste i nagminne zmiany budżetu zaburzają naukę algorytmów, obniżają efektywność kampanii oraz nie pozwalają utrzymać wydatków w skali miesiąca na zaplanowanym poziomie
  • W sytuacji wykroczenia wydatków ponad ustalony limit, Google dokonuje zwrotu pieniędzy za nadmierne wyświetlenia na konto reklamodawcy
Mateusz Najman
Senior SEM Specialist. Certyfikowany Specjalista Google Ads i Google Analytics. Zajmuje się zarządzaniem kampaniami oraz wdrażaniem analityki. Jego zamiłowaniem jest wielogodzinna segregacja i pogłębiona analiza danych. Lubi mieć wszystko perfekcyjnie dopracowane.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (7 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry