Wielu z Was na pewno już na wstępie zastanawia się nad tym, czego i kogo może dotyczyć określenie wykorzystane w tytule, czyli UX writing. Do tej pory na rynku branży SEO słyszało się głównie o copywriterach, czyli osobach odpowiedzialnych za tworzenie treści marketingowych czy na strony klientów. Odkąd jednak pojawił a się nazwa UX (User Experience) to coraz większą wagę przykłada się do tego, aby zarówno witryna, jak i wszystkie treści na niej były nastawione na użytkownika.
Tworzeniem tekstów i komunikatów w tym zakresie zajmuje się z kolei UX writer – osobny specjalista, zorientowany zarówno w temacie projektowania architektury informacji, jak i content marketingu. Jest on odpowiedzialny za wiele ważnych elementów na stronie, które wbrew pozorom mogą przekładać się na CTA. Ale zacznijmy od początku.
Spis treści:
- UX writing – co to jest?
- UX writer – kto to i dlaczego jest potrzebny?
- Czym różni się copywriter od UX writera?
- Jakie zadania składają się na pracę UX writera?
- Czym wyróżnia się tekst tworzony przez UX Writera?
- Podsumowanie
UX writing – co to jest?
Zadaniem UX writera jest stworzenie takich komunikatów na stronie, które będą czytelne dla użytkownika i pomogą osiągnąć mu sukces. Więc czym jest UX writing? W zależności od typu witryny za sukces będzie można uznać zupełnie inną akcję, np.:
● zakup produktu w sklepie internetowym,
● zabookowanie pobytu/wizyty na stronie usługowej,
● wysłanie formularza kontaktowego,
● kontakt telefoniczny bądź mailowy.
Można więc zauważyć, że temat UX writingu jest ściśle powiązany zarówno z badaniami UX, jak i contentem strategicznym oraz projektowaniem architektury informacji. To na nich specjalista opiera swoje działania, tworząc strategię marketingową, a także przeprowadzając własne testy A/B bezpośrednio w witrynie. Skrót UX pochodzi od angielskiego słowa User Experience. UX oznacza doświadczenie użytkownika, a co za tym idzie dobry UX copywriting, musi zadbać o stworzenie produktu (tekstu z odpowiednio umieszczonymi elementami), który będzie użyteczny oraz intuicyjny i co najważniejsze będzie dostarczał wszelkie potrzebne informacje użytkownikom.
UX writer – kto to i dlaczego jest potrzebny?
Odpowiedź na to pytanie może wydać się niezrozumiała dla osób, które przez wiele lat pracowały na utartych schematach i nigdy nie wychodziły poza nie. Więc czym na czym polega UX writing? Odkąd w programowaniu dużą rolę odgrywa UX, zmieniło się niemal całe podejście do projektowania stron internetowych. Projektowanie treści, jak i cały UX strony musi być przyjazny dla użytkownika pod każdym względem, co oznacza, że już na etapie tworzenia makiety należy uwzględnić w nich także wszelkiego rodzaju treści, buttony i co najważniejsze – ich zawartość. To właśnie tym zajmuje się UX writer! Ściśle współpracuje z projektantem i nanosi na makietę utworzone teksty, dzięki czemu już w tym momencie można oszacować ich ilość oraz rozkład na stronie. Wykwalifikowani UX writerzy są coraz częściej poszukiwani na rynku pracy, ponieważ potrafią tworzyć treści z treści z myślą o użytkowniku, ale także pamiętając o wyglądzie i najważniejszych elementach danej strony.
Jest to znacznym usprawnieniem dla procesu projektowania. Wcześniejsze ustalenie z UX designerem miejsca na treści i długość CTA na buttonach pozwala mu opracować odpowiednią koncepcję, która w ostatecznej wersji trafi do akceptacji klienta. Tak przedstawiona wizualizacja stanowi w pewnym sensie przedstawienie witryny w dokładnie takim stanie, w jakim zostanie pokazana klientom. Zastosowanie UX writingu, przy współpracy z UX designerem umożliwia stworzenie treści przyjaznej w odbiorze dla użytkownika zarówno na wersach desktopowych, jak i mobilnych. Tworzenie w duchu UX umożliwia wyprzedzenie konkurencji – jeżeli nasza strona i treści są intuicyjne, a potrzebne im informacje szybkie do wyszukania, to użytkownik chętniej będzie wracał do naszego sklepu lub na bloga w przyszłości.
Czym różni się copywriter od UX writera?
UX copywriting a copywriting to dwie odmienne dziedziny, jednak ciągle ze sobą mylone ze względu na fakt, iż w każdej zawarta jest cząstka copy i każdy z zawodów tworzy treści z myślą o użytkowniku. Mimo to definicja UX znacząco różni się od samego copywritingu. Dla obu stanowisk ważne jest napisanie tekstu prostym językiem, zrozumiałym dla odbiorcy, jednak w przypadku UX writingu istotne jest, aby użytkownik poczuje się zagubiony w czasie korzystania ze strony na, której został zamieszczony dany artykuł. Ze względu ma podobieństwa wiele osób zadaje sobie pytanie czym dokładnie zajmuje się UX writer i czym różni się od copywritera? Aby odpowiednio ukazać rolę, jaką pełni UX writer należy pokazać, czym różni się on od copywritera. Pamiętajmy, że oba zawodu mają na celu polepszenie doświadczeń użytkownika. Najlepiej będzie to przedstawić w formie prostej tabeli, zestawiającej zarówno sposób tworzenia treści, jak i przekaz w nich zawierany.
Copywriter | UX writer |
tworząc treści wykorzystuje język korzyści | tworząc treści, buduje jasne komunikaty, wykorzystując prosty język |
nastawia się na sprzedaż | nastawia się na rzeczowy opis korzyści |
wykorzystuje storytelling | dba o interakcję użytkownika z produktem |
Takie różnice między dwoma osobami odpowiedzialnymi za tworzenie treści na stronę przedstawiła Alicja Migda podczas warsztatów wprowadzenia do UX writingu. Idealnie oddają one sens istnienia obu stanowisk, jako oddzielnych, a jednocześnie równie ważnych. Zestawienie zawarte w tabeli uwidacznia, jak wiele zadań stoi przed osobami odpowiedzialnymi za stworzenie wartościowych i rzeczowych tekstów na stronę, i jak one są różnorodne. Każdy specjalista kieruje się innymi doświadczeniami i wiedzą, nastawia się na tworzenie komunikatów z innym przekazem, dlatego zarówno copywriter, jak i UX writer są potrzebni.
Jakie zadania składają się na pracę UX writera?
Co robi UX writer i jak wygląda jego praca? Tu można wymienić całą masę zadań, które mogłoby się wydawać, że należą do bardzo prostych i są za nie odpowiedzialne zupełnie inne osoby. Weźmy za przykład treści przycisków na stronie czy informacji znajdujących się w formularzach, zwanych inaczej macrocopy. UX writing i microcopy to dwie dopełniające się dziedziny. Formularze muszą być one tak skonstruowane, żeby były czytelne dla użytkowników, dawały jasny przekaz, np. co nastąpi po kliknięciu bądź jakie pola należy wypełnić, aby móc wysłać formularz.
Jeszcze jakiś czas temu odpowiedzialni za to byli programiści, zamieszczający na stronie losowe sformułowania, kierując się ich popularnością i częstotliwością występowania w innych witrynach. Kiedy jednak dużą wagę zaczęto przywiązywać do zrozumienia treści przez użytkowników, co potrafiło przełożyć się także na konwersję, zadanie te trafiło we właściwe ręce. UX writing polega na tworzeniu treści nie tylko ze względu na udzielnie informacji, ale także dla lepszego pozycjonowania danej strony internetowej.
Dziś tworzenie nawet najmniejszych elementów treściowych na stronie musi być dobrze przemyślane, a osobie odpowiedzialnej za treści zasady UX writingu nie mogą być obce. Celem UX writingu nie jest jedynie tworzenie, ale i badanie reakcji użytkowników, dostosowywanie do ich zachowań komunikatów, starając się skupić na jasności przekazu, ale i zwiększeniu konwersji. Dobry UX writing umożliwia także poprawę komunikacji z odbiorcami, poprzez poznawanie ich potrzeb i zachowań.
Jak w innych słowach ująć to, za co odpowiedzialny jest UX writer? Oto kilka wskazówek:
- tworzy relację między użytkownikiem a produktem, poprzez treść,
- krok po kroku prowadzi użytkownika do osiągnięcia celu (w zależności jaki on jest, dobiera odpowiednią ścieżkę),
- ukazuje użyteczność produktu dzięki odpowiednio skomponowanej treści,
- tworząc teksty, myśli o zaangażowaniu użytkownika w jego przeczytanie.
Wbrew pozorom do jego zadań nie należy wyłącznie tworzenie krótkich komunikatów, które później stają się wypełnieniem dla strony internetowej. UX writer często jest także odpowiedzialny za nieco dłuższe treści, jak notki prasowe czy instrukcje, gdzie duży nacisk kładzie się na wykorzystywany język. Ma być on przejrzysty, przekazywać czytelnikowi konkretne informacje i spełniać określone normy.
Czym wyróżnia się tekst tworzony przez UX Writera?
Wielu użytkowników, czytając treści na stronie, nie zadaje sobie pytania: przez kogo one zostały utworzone? Najważniejszy jest przekaz, dostępność i sposób prezentacji. Specjaliści jednak gołym okiem byliby w stanie rozpoznać, który tekst został napisany przez copywritera, a który przez UX writera. Dlaczego? Każdy z nich podczas pisania kieruje się zupełnie innymi zasadami.
W przypadku UX writera są to:
- dostępność WCAG,
- indeks czytelności,
- sugerowanie rozwiązań błędów,
- treści proste i zwięzłe,
- spójność językowa w obrębie wszystkich przekazów marki,
- zdania w stronie czynnej,
- nastawienie na cel komunikatu, a nie sam komunikat,
- przejrzysty podział wizualny,
- dozowanie ilości informacji tak, aby nie przytłoczyły użytkownika.
Wymogów jest znacznie więcej niż w przypadku tworzenia standardowych treści marketingowych. Właśnie dlatego UX writerzy są niezwykle ważni, a ich pogląd na teksty jest zupełnie inny. Połączenie myślenia analitycznego z ukierunkowaniem na oczekiwania potencjalnego klienta pozwalają osiągnąć niesamowite efekty nie tylko w liczbie odwiedzin czy zapisów do newslettera, ale przede wszystkim w znacznym wzroście konwersji.
Jeśli zależy Ci na odpowiednim przygotowaniu treści na stronę, nie tylko tych oczywistych, ale również tych należących do grupy microcopy, koniecznie znajdź dobrego UX writera.
Podsumowanie
Teraz już wiesz, dlaczego warto zatrudnić do swojej firmy zarówno copywritera, jak i UX writera, który nie tylko będzie wspierał proces tworzenia treści, ale także dostosuje go do komunikatów i elementów umieszczonych na stronie internetowej. Współpraca obu specjalistów jest gwarancją wsparcia w tworzeniu treści do produktów, kategorii, czy blogów, ale także lepszemu, bardziej intuicyjnemu rozmieszczeniu danych komunikatów na stronie internetowej. Jeżeli zależy ci na skutecznych, klarownych treściach oraz badaniu relacji użytkowników i dostosowaniu komunikatów do ich zachowań koniecznie rozpocznij współpracę z UX writerem.
Tekst zaktualizowany, w pierwotnej wersji pojawił się na blogu w kwietniu 2022 r.


Jesteś zainteresowany Audytem UX?
Zbadaj jakość swojej strony internetowej!