TikTok to wciąż rozwijająca się platforma społecznościowa, która przyciąga miliony użytkowników. To także doskonałe miejsce na promowanie swojej marki za pomocą reklam wideo, szczególnie wśród młodszej grupy odbiorców. W tym artykule znajdziesz wskazówki dotyczące podstaw tworzenia kampanii. Przedstawimy wstępne koszty reklam na TikToku, które warto wziąć pod uwagę oraz podpowiedzi, jak wykorzystać potencjał reklamowy na TikToku.
Spis treści
Czy warto zainwestować w marketing na TikTok’u?
Już w 2022 roku TikTok stał się jedną z najszybciej rozwijających się marek social media na świecie, notując wzrost o 215% i wprowadzając globalną rewolucję na płaszczyźnie mediów społecznościowych. Od tamtego czasu świat oswoił się z tym medium, które wyznaczyło pionierski trend konsumpcji wideo w Internecie i widać to w statystykach. W 2024 roku Polscy reklamodawcy ze wszystkich platform społecznościowych najczęściej wybierali Instagram – 87,2%, Facebook – 55,3%, TikTok – 55,3%, YouTube – 39,4% oraz blogi – 29,8%, dla TikToka – był to wzrost o 20 punktów procentowych.
Globalnie marki widząc potencjał i możliwości dotarcia do klientów również coraz częściej decydują się na aktywację TikTok Ads. To decyzja słuszna, pierwszym powodem jest popularność TikToka. W 2024 roku pod względem liczby aktywnych użytkowników na całym świecie TikTok znalazł się na 5 miejscu, wyprzedzony przez tak ogromne platformy jak Facebook, YouTube, Instagram, WhatsApp. Dodatkowo odnosząc się do wybranych statystyk z Polski, TikTok jest platformą z około 10,6 milionów aktywnych użytkowników każdego miesiąca. Co więcej, 43% użytkowników TikToka w Polsce korzysta z aplikacji w celu odkrywania. Inne badania wskazują również na to, że 61% użytkowników odwiedza ją w poszukiwaniu rozrywki, a 63%, aby poprawić sobie humor, a więc są to głównie motywacje nacechowane pozytywnie i dające przestrzeń na działania promocyjne.
Marketing na TikTok’u – grupa docelowa
TikTok to platforma rozrywkowa napędzana głównie przez społeczność z pokolenia generacji Z i millenialsów (od roku 1995) z dużych miast, czyli młodszych odbiorców, którzy doceniają kreatywność publikowanych na nim treści. Kiedy platforma pojawiła się w Polsce, została potraktowana bardziej jako chwilowa moda i atrakcja dla młodszego pokolenia użytkowników, niż nowe medium do lokowania produktów czy nośnik płatnej reklamy. Sam TikTok przyznawał, że korzystali z niego głównie nastolatkowie. Stąd też firmy pomijały aplikację w swych strategiach content marketingowych. Jak to wygląda obecnie? I czy coś się w tym temacie zmieniło? Jak dowiadujemy się z badań Open Mobi zmianie uległa dominująca grupa wiekowa. Z czasem na platformie pojawiło się znacznie więcej młodych dorosłych, którzy są już bardziej świadomi i skorzy do zakupów. TikTok i Instagram to miejsca, w których Polacy coraz częściej szukają inspiracji, informacji i rekomendacji.
Użytkownicy platformy wykazują dużo większe zaangażowanie w porównaniu z innymi platformami social media. Potencjalny zasięg w Polsce wzrósł o 2,2 mln (+23,2%) pomiędzy październikiem 2023 a styczniem 2024. Jest to szczególnie ważna informacja dla reklamodawców chcących dotrzeć do klientów za pośrednictwem mediów społecznościowych.
Rodzaje reklam na TikTok’u
Reklamy na TikToku różnią się formatem, celem i umiejscowieniem, a ich odpowiedni dobór ma wpływ na skuteczność reklamy. Punktem wejścia do tworzenia kampanii jest wybór odpowiedniego celu:
- Budowanie świadomości marki (awareness) – w tym przypadku celem jest zasięg i wyświetlanie reklam maksymalnej liczbie osób z grupy docelowej.
- Rozważenie – zwiększenie zaangażowania (consideration) – tu celem może być wygenerowanie ruchu na stronę docelową / aplikację, maksymalizacja wyświetleń wideo, zwiększenie liczby obserwujących, wizyt na profilu.
- Konwersje (conversion) – czyli pozyskanie użytkowników gotowych na zakup, rejestrację na stronie czy innej czynności wymagającej działania, która będzie główną konwersją.
W efekcie wybór formatu reklamowego zależy od celów kampanii:
- Budowanie świadomości marki: Top View Ads (wyświetlane zaraz po uruchomieniu aplikacji), Brand Takeover (typ reklamy pełnoekranowej wyświetlanej zaraz po otwarciu aplikacji), Branded Hashtag Challenge (reklamy angażujące użytkowników z wykorzystaniem konkretnego hashtagu).
- Rozważenie – zwiększenie zaangażowania: Spark Ads (reklamy bazujące na organicznych treściach), Branded Effects (specjalne filtry, naklejki lub efekty AR stworzone przez markę).
- Konwersje: Dynamic Showcase Ads (Reklamy dynamiczne z katalogiem produktów), Collection Ads (interaktywne reklamy umożliwiające przeglądanie produktów w formie galerii), Live Shopping Ads (reklamy podczas transmisji na żywo).
Interesującą, dodaną niedawno opcją jest możliwość włączenia kampanii Smart+. Ten typ jest już obecny w innych systemach reklamowych np. Google Ads pod nazwą Performance Max. Jest to kampania napędzana przez sztuczną inteligencję, która wprowadza sporo automatyzacji w zakresie targetowania kampanii i grupy odbiorców, optymalizacji i kreacji. Przykładowo w przeciwieństwie do zwykłej kampanii podczas jej tworzenia nie ma możliwości wyboru zainteresowań. Zrobi to za nas TikTok, obiecując osiągniecie skutecznych wyników.

Jak zrobić reklamę na TikTok’u?
TikTok oferuje wiele możliwości tworzenia reklam. Dla reklamodawcy najważniejszym rozróżnieniem reklam są 2 typy: Spark Ads i Non Spark Ads, które opisujemy poniżej.
Spark Ads
Jedną z metod, która zdecydowanie ułatwia tworzenie reklam, jest możliwość publikacji własnych postów z profilu TikTok jako format reklamowy In-Feed. Niewątpliwą zaletą wyróżniającą TikToka na tle innych platform jest również możliwość autoryzacji postów innych twórców do reklam sponsorowanych.
Dzięki SparkAds możesz docierać do nowych użytkowników po określonych opcjach targetowania, jednocześnie pomagając budować organiczne zasięgi konta, zwiększać zaangażowanie i osiągać lepsze długoterminowe wyniki.
Jak uruchomić taką reklamę?
Do tego celu wybieramy w panelu opcję reklamy Spark Ads. Kolejnym krokiem będzie połączenie konta TikTok, z którego chcemy prowadzić działania. Z panelu w sekcji tworzenia reklam możemy bezpośrednio połączyć nasze osobiste konto TikTok i od razu je autoryzować. Jeśli natomiast konto nie należy bezpośrednio do nas, możemy wysłać prośbę do Klienta o nadanie do niego dostępu.


Efektywne reklamy na TikToku
Wybierz skuteczne kampanie w TikTok Ads
Jak taki proces wygląda?
W panelu konta biznesowego w kategorii „assets” wybieramy opcję „TikTok accounts” i następnie „Add TikTok account”. Po zaznaczeniu dwóch opcji umożliwiających nam dostęp do aktualnych postów i video live, klikamy w przycisk „Generate QR code”. Po tym procesie otrzymujemy pełną instrukcję dla użytkownika konta TikTok, aby mógł nadać nam możliwość autoryzacji postów.
Dzięki temu zabiegowi mamy dostęp do wszystkich postów na koncie, które możemy promować w płatnych kampaniach, a co ważniejsze takie reklamy sponsorowane również otrzymują dodatkowe zaangażowanie w postaci wyświetleń, polubień czy komentarzy. Po udanym procesie połączenia, konto powinno nam się pojawić w dostępnych opcjach. Następnie, po wyborze formatu reklamowego „TikTok Post” pokazują nam się wszystkie posty dostępne na koncie.
Taki post możemy skierować bezpośrednio na stronę internetową naszego serwisu lub stworzyć stronę błyskawiczną. Taki materiał błyskawiczny możemy w szybki i prosty sposób stworzyć na bazie szablonu lub skorzystać z kreatora. Nasi użytkownicy w ten sposób mogą sprawniej zapoznać się z ofertą i zostać zachęceni do zakupu. Pamiętajmy, że z aplikacji użytkownicy głównie korzystają na telefonach, a bezpośrednia strona internetowa sklepu nie zawsze jest w pełni dostosowana do szybkiego przeglądania zawartości na stronach.
Posty innych twórców
Jedną z ciekawych funkcji jest możliwość reklamowania postów innych twórców, bez obowiązku autoryzacji całego ich konta TikTok. W ten sposób możemy skorzystać np. ze wsparcia innych influencerów tworzących materiały reklamowe na ich własnym koncie oraz dodatkowo zwiększać zasięg za pomocą płatnych reklam, promując swoje produkty. Tak naprawdę wystarczy dodać odpowiedni kod danego posta (po otwarciu okna pojawia nam się instrukcja, jak taki post pobrać) i gotowe.
Non Spark Ads
W kontekście TikToka często zadawane są pytania: Co jeśli nie mam konta lub go nie prowadzę? Czy konieczne jest założenie konta? Czy mogę również reklamować się na tej platformie? Wszyscy, którzy chcieliby to wiedzieć, z pewnością poczują się usatysfakcjonowani twierdzącą odpowiedzią. Aktywne prowadzenie konta na TikToku nie jest wymagane (choć, by osiągać lepsze wyniki z pewnością warto prowadzić działania marketingowe na platformie), by się tam reklamować i przyciągać potencjalnych Klientów. TikTok umożliwia markom działanie na profilu z podstawowymi informacjami, takimi jak nazwa konta oraz logo.
Na ten moment nie możemy tworzyć reklam w postaci grafik, a jedynie w formie wideo. Nie powinno to budzić jednak niechęci, gdyż platforma zapewnia wiele możliwości tworzenia własnych materiałów na podstawie prostych szablonów z wykorzystaniem grafik czy filmów.
Opcji jest niesamowicie wiele, dlatego każdy znajdzie coś dla siebie. Dodatkowo możemy również powrócić do szablonów w starszej wersji, jeśli nowe nam nie odpowiadają, jak i skorzystać z wielu materiałów szkoleniowych, którymi również możemy się zainspirować.
Collection Ads
Na platformie możemy również kierować użytkowników na określone zestawy produktów poprzez dodanie katalogu z produktami. Taki plik produktowy możemy wgrać w naszym panelu biznesowym i tworzyć odpowiednie zestawy produktów.
Niezależnie zatem, czy ktoś posiada konto na TikToku i buduje swój profil, czy chce wykorzystać to medium w celu zaprezentowania swoich usług, warto wykorzystać potencjał tego narzędzia i pokazać swoje reklamy światu.
Ile kosztuje reklama na TikToku?
Koszty minimalne na TikToku znacząco się różnią od pozostałych platform, takich jak Facebook, Instagram czy LinkedIn. Wszystko to za sprawą wysokości minimalnych budżetów, z którymi możemy zacząć, a który wynosi minimum 200 zł (lub 50$ w zależności, jaki typ rozliczenia wybierzemy) na kampanię oraz minimum 20$ na grupę reklam.
Do wyboru mamy kilka opcji budżetowania naszych reklam:
- Daily: budżet dzienny (nie mniejszy niż 200 zł dziennie)
- Lifetime: ustawienie budżetu na określony czas trwania kampanii
- No limit: budżet bez limitu
- Campaign budget optimization: Automatycznie optymalizuje alokację budżetu
Budżet możemy ustawić albo dla kampanii, albo dla poszczególnych grup reklam (jedna kampania może składać się z kilku grup reklam). Istnieją 2 rodzaje budżetów: budżety okresowe i budżety dzienne.
Uwaga: po opublikowaniu kampanii nie możesz zmienić typu budżetu na poziomie kampanii lub grupy reklam. W związku z tym nie będziesz w stanie przejść z budżetu dziennego na budżet dożywotni (lifetime) i na odwrót.
Lifetime Budget – ustawienie budżetu na określony czas trwania kampanii
Twój budżet całkowity to po prostu maksymalna kwota, jaką planujesz przeznaczyć na daną kampanię lub grupę reklam w ciągu całego okresu wyświetlania reklam, jaki wcześniej zdefiniujesz.
Tak, jak w przypadku budżetowania reklam na Facebooku czy Instagramie, TikTok również rozkłada wydatki budżetowe możliwe najkorzystniej, ale nie ma pewności, że będzie to rozłożenie równomierne i na identycznym poziomie dla każdego dnia kampanii. Dlatego, jeśli zależy nam na nieprzekraczaniu konkretnej kwoty dziennej, to należy wybrać opcję „budżet dzienny”.
Dzienny budżet
Budżet dzienny to maksymalna kwota, jaką chcesz wydać na kampanię lub grupę reklam każdego dnia. Budżety całkowite i dzienne są ustawione jako górne limity, a kwotą faktycznie wydaną w okresie dostawy może być mniejsza niż określona kwota budżetu. Najważniejsza informacja jest taka, że koszt kampanii lub grupy reklam nigdy nie przekroczy ustalonego budżetu. Widzimy więc kolejną analogię do działań Facebook Ads w ustawieniach reklam na TikToku.
Uwaga: Jeśli wybierzemy opcję „budżet dzienny” dla danej kampanii, to musimy wybrać taki sam sposób rozliczenia dla grup reklam w tej kampanii. Inaczej jest w przypadku opcji „budżet całkowity” dla kampanii, kiedy to dla grup reklam tej kampanii możemy wybrać albo „budżet całkowity” albo „budżet dzienny”, według naszych potrzeb.
Minimalny budżet
Minimalny budżet jest konieczny do ustawienia dla każdego rodzaju rozliczenia, jaki zdecydujemy się wybrać. Jakie są minimalne kwoty niezbędne do uruchomienia kampanii na TikToku?
- Minimalny budżet na poziomie kampanii: w przypadku kampanii zarówno budżetu dziennego, jak i łączne muszą przekraczać 50 USD.
- Minimalny budżet na poziomie grupy reklam: w przypadku grup reklam budżety dzienne muszą przekraczać 20 USD.
W przypadku budżetów dożywotnich (lifetime) budżet minimalny obliczamy według wzoru: minimalny budżet dzienny (20 USD) × zaplanowane dni.
Na przykład: jeśli dostawa jest zaplanowana na 31 dni, minimalny budżet grupy reklam wyniesie 20 USD × 31 dni = 620 USD.
Pamiętajmy, że im dłuższe kampanie, tym lepsze rezultaty możemy z nich osiągnąć. Dłuższe, to znaczy takie, które trwają co najmniej 3 miesiące. Nowe “świeże” konta zbierają dane na temat swoich użytkowników, dzięki czemu algorytmy mogą w pełni się zoptymalizować. (Source: Internal data: Conversion objective campaigns, always-on = above 90 days vs non-always on (below 90 days) continuous campaign. Conversion from clicks.)
Dodatkowo prowadzenie dużych działań na większych budżetach umożliwia zebranie list odbiorców do remarketingu, przez co jeszcze mocniej możemy zaangażować osoby, które zwróciły uwagę na naszą ofertę (wielkość grupy odbiorców powinna wynosić co najmniej 1000).
Faza nauki
Kampanię warto ustawić na 10 dni i powinna uzyskać min. 50 konwersji. Jeśli grupa nie wyszła z procesu nauki, warto ją zoptymalizować poprzez:
- Optymalizację reklam.
- Poszerzenie grupy odbiorców.
- Zwiększenie stawki bid.
Faza po nauce
- Zwiększenie budżetu grupy reklam nie powinno przekroczyć 50%, ponieważ zwiększenie budżetu często skutkuje wyższym kosztem wyników — ponieważ system najpierw znajdzie najniższy koszt wyników, a następnie zwiększy kwotę stawki do osiągnięcia większość wyników, które budżet może wesprzeć.
- Przed ponownym dostosowaniem budżetu warto poczekać na kolejne 50 konwersji.
Marketing na TikToku – podsumowanie
Obecność w social mediach, takich jak Facebook czy LinkedIn, oraz kampanie reklamowe w Meta Ads, LinkedIn Ads czy nawet w Google nie są już wystarczające, by dotrzeć do wszystkich użytkowników potencjalnie zainteresowanych marką. Młode pokolenie, Millenialsi i pokolenie Z są bowiem przede wszystkim na TikToku. Za sukces aplikacji odpowiada m.in. zasięg, jaki oferuje, a także fakt, że na TikToku możemy zarówno biernie odbierać treści, jak również aktywnie je tworzyć. Wymienność ról na TikToku, kreatywny charakter aplikacji, możliwość zabawy contentem, skrócony dystans do influencerów – wszystko to razem składa się na obraz medium wyjątkowo łatwego w konsumpcji, gdzie warto być, reklamować się i w szerokim rozumieniu tworzyć.
Mitem jest, iż reklamy na platformie TikTok sprawdzą się w przypadku niewielu firm, bo jest to odpowiedni kanał dla różnych branż. Zanim jednak zaczniemy budować firmowy profil i tworzyć własne klipy, musimy zaplanować dokładnie wszystkie działania w medium w swojej strategii marketingowej. TikTok wykazuje olbrzymi potencjał rozwojowy, ponieważ dorasta wraz ze swymi użytkownikami. TikTokiem interesują się więc coraz starsze osoby z większymi możliwościami zakupowymi. Jeśli Ty lub Twoja marka chcecie komunikować się na TikToku i kierować reklamy do jego społeczności, polecamy nasze usługi! Nie zastanawiaj się, czy to dobry moment na rozkręcenie kanału. Możesz już teraz zacząć współpracę z DevaGroup!
Tekst zaktualizowany, w pierwotnej wersji pojawił się na blogu w 2022 roku.