Obserwując trendy popularności w dzisiejszych Social Mediach ciężko przejść obojętnie obok tematu platformy TikTok. W DevaGroup ciągle poszerzamy swoją wiedzę, a do tego lubimy się nią dzielić – dlatego aby jeszcze lepiej pomagać naszym Klientom w rozwoju ich biznesów 19 stycznia wzięłam udział w szkoleniu “TikTok dla Biznesu” organizowanym przez More Bananas. Prowadzący Wojciech Żywolt szczegółowo wdrożył nas w różne aspekty tej platformy.
Podstawy TikToka
W pierwszym etapie poruszony został temat historii TikToka oraz rosnącej jego popularności. Chociaż sam TikTok chce być kojarzony bardziej z platformą rozrywkową niż społecznościową, gromadzi coraz więcej użytkowników, a przez to nie można go traktować inaczej, niż jako kanał Social Media.
Czym jest TikTok?
Tiktok jest platformą przeznaczoną do publikacji krótkich wideo, nagrywanych i wyświetlanych na urządzeniach mobilnych. Kluczowym wyróżnikiem platformy jest jej unikalny algorytm, ukierunkowany na wyszukiwanie contentu przez użytkowników. Trendy w dzisiejszym marketingu dosyć szybko się zmieniają. Młodsze pokolenia rezygnują z Facebooka na rzecz innych aplikacji. Tworzenie inspirującego contentu oraz nieszablonowych reklam może w przyszłości wpłynąć na podejmowanie decyzji zakupowych przez użytkowników.
Ustawienia konta i analityka
Konta na TikToku
Zanim zaczniemy swoje działania, możemy dokonać wyboru konta dostosowanego do naszych potrzeb. Tak naprawdę nie musi okazać się to wielkim dylematem, gdyż na obecną chwilę dowolnie możemy się między kontami przełączać. Jakie są jednak główne różnice przy wyborze kategorii konta?
- Osobiste
W przypadku kont osobistych nie mamy dostępu do analityki i narzędzi dla twórców czy marek. Możemy korzystać z tych wszystkich funkcji z efektami, filtrami i ogólnie po prostu tworzyć filmy. Nie ma tutaj możliwości dostępu do statystyk czy dokonania analiz tych grup odbiorców, do których docieramy. - Biznesowe: Jakie są jego korzyści?
– zyskujemy dostęp do Kreatywnego Centrum Biznesowego,
– możemy uzyskiwać wczesny dostęp do nowych funkcji (m.in. filmy o długości do 3,5 min, a teraz nawet do 10 min),
– możemy dodać witrynę internetową w profilu i adres e-mail celem nawiązania lepszego kontaktu z odbiorcami. - Twórcy: Jakie są jego korzyści?
– zyskujemy dostęp do Kreatywnego Centrum Biznesowego,
– możemy uzyskiwać wczesny dostęp do nowych funkcji (m.in. filmy o długości do 3,5 min, a teraz nawet do 10 min),
– możemy dodać witrynę internetową w profilu i adres e-mail celem nawiązania lepszego kontaktu z odbiorcami.
Konta tak naprawdę różnią się tym, że w przypadku profili biznesowych wykorzystujemy muzykę z dźwiękami komercyjnymi, to znaczy, że może pojawić się piosenka, która nie jest żadnym trendem. W przypadku kont twórców wykorzystujemy każdą muzykę, która jest dostępna na TikToku.

Reklamuj się na TikToku!
Profil
To właśnie odpowiednio przygotowany profil staje się naszą wizytówką, dlatego warto zadbać o to, aby był odpowiednio uzupełniony i stale aktualizowany.
Tworząc profil powinniśmy zadbać o takie elementy jak:
- odpowiednia nazwa profilu/konta – zastanów się nad odpowiednim doborem słowa kluczowego np. dietetyk (łatwiej będzie Cię wyszukać),
- nazwa użytkownika – najlepiej spójna z innymi mediami, bez zbędnych nietypowych znaków,
- strona www/adres e-mail,
- zdjęcie profilowe – może nim być logo firmy (najlepiej na jasnym tle) lub twarz danej osoby (większe zaufanie użytkowników),
- bibliografia – opis konta (80 znaków, przy innym typie konta może ich być więcej) z informacją, dlaczego ktoś powinien Cię obserwować. W tym miejscu możesz opisać jakie wartości chcesz mu przekazać i czego użytkownik może od Ciebie oczekiwać,
- możesz dodać profil na Instagramie/YouTube (dodanie tych kanałów nie powinno obniżać zasięgów.
Zastanów się też nad przypisaniem odpowiedniej kategorii do swojego profilu/biznesu.
Dane Analityczne
Na koncie mamy również dostęp do danych analitycznych. Podzielone zostały na trzy zakładki: przegląd, treść i obserwujący. Możesz sprawdzić dane dla 7 lub 28 dni pod względem liczby wyświetleń TikToków, profilu, bądź liczby obserwujących.

Dodatkowe pomocne narzędzia
Kreatywne Centrum Biznesowe
Portal dla twórców, albo też po prostu dla marki. Tutaj możemy uzyskać dostęp do informacji, jakie materiały tworzą inne firmy oraz przeglądać popularne nagrania dopasowane do naszego biznesu.

Sekcja Q&A
Pytania i odpowiedzi to duża część rozmów na TikToku. Widzowie zadają pytania, aby dowiedzieć się więcej o twórcach i zagłębić się w treści. Twórcy odpowiadają na pytania widzów i kontaktują się bezpośrednio ze społecznością.

Studio live
Za pośrednictwem TikToka możemy tworzyć również transmisję na żywo. Na ten moment wymogiem jest posiadanie minimum 1000 obserwujących, abyśmy mogli z takiego centrum na żywo skorzystać. Dzięki funkcji czatu, porozmawiamy również ze swoją widownią w czasie rzeczywistym.

Dlaczego warto tworzyć na Tiktoku?
Tiktok to miejsce w którym cele wizerunkowo-świadomościowe są równie ważne, jak sprzedażowe.
- Pokazujemy swoją markę;
- Odnajdujemy naszą społeczność;
- Nasi fani mogą nas lepiej poznać;
- Pokazujemy naszą pracę od kuchni;
- Tworzymy pozytywne wrażenia i kreujemy ambasadorów marki;
- Budujemy lejki sprzedażowe np. możemy przekierować klientów do kupna w innych kanałach.
Aplikacje do nagrywania i obróbki filmów
Snapchat – do nagrywania krótkich form wideo.
GoPro Quik – do edycji filmów. Aplikacja wybiera najlepsze ujęcia, synchronizuje je z muzyką, dodaje kinowe przejścia i tworzy filmy, które można udostępniać.
SaveTok – aplikacja służąca do usuwania znaków wodnych.
FilmoraGo – łatwy w użyciu edytor wideo i narzędzie do tworzenia filmów na YouTube i TikTok. Posiada kolekcję 1000 opcji muzyki, ponad 5000 naklejek i filtrów, możliwość dodania tekstu, emotikonek i nie tylko. W ciągu kilku minut możesz stworzyć niesamowite filmy.
InShot – pomocny w szybkim przycinaniu wideo. Potężny edytor wideo HD i edytor zdjęć z profesjonalnymi funkcjami.
CapCut – to oficjalny darmowy edytor wideo z muzyką dla TikTok, wszechstronny i łatwy w użyciu. Oprócz podstawowych funkcji, takich jak edycja wideo, tekst, naklejki, filtry, kolory, muzyka, CapCut oferuje zaawansowane funkcje (np. dodatkowe szablony) za darmo.
Płatne kampanie na TikToku
TikTok zapewnia możliwość prowadzenia płatnych kampanii reklamowych zarówno z poziomu urządzeń mobilnych jaki i dedykowanego panelu managera reklam. Różnią się one określonymi funkcjami oraz celami kampanii, jakie możemy zastosować.
Z poziomu telefonu:
Mamy następujące cele do wyboru:
- więcej wyświetleń filmu: docieranie do większej grupy odbiorców, którzy zobaczą film
- wizyty na stronie: zwiększenie ruchu na stronie WWW;
- obserwujący: pozyskiwanie nowych obserwujących;
- więcej wyświetleń profilu: docieranie do większej grupy odbiorców, którzy zobaczą profil.
Z poziomu telefonu możemy również wybrać odpowiadającą nam grupę odbiorców, czas trwania kampanii oraz liczbę monet, które są niezbędne do startu kampanii.

Z poziomu Ads Managera:
Wybór celu kampani reklamowej:
- świadomość (awareness): zasięg
- zainteresowania (consideration): ruch na www, instalacje aplikacji, wyświetlenia wideo, pozyskiwanie kontaktów, interakcje;
- konwersje (conversion) – konwersje.
Struktura tworzenia kampanii z poziomu Ads Manager, posiada bardziej złożoną strukturę zawierająca: okreslone kampanie, grupy reklam oraz przypisane do konkretnych grup stworzone reklamy.
Nowości
TikTok Pulse
Pierwszy rodzaj reklamy na TikToku. Umożliwia twórcom, celebrytom lub wydawcom mediów dzielenie się przychodami z reklam. W pierwszej fazie programu wezmą udział Twórcy i wydawcy, posiadający co najmniej 100 tys. obserwujących.
Search Ads – faza testów
TikTok rozpoczął już testy beta reklam, które pojawiają się w wynikach wyszukiwania jako kolejny sposób na dotarcie do odbiorców na podstawie wyszukiwanych haseł. Reklamy są oznaczone jako „sponsorowane” i pojawiają się na stronie z pierwszymi czterema ujęciami związanymi z wyszukiwanym hasłem, według źródeł w Social Media Today.

Rekrutacja na TikToku
TikTok planuje przetestować nowe narzędzie rekrutacyjne. Użytkownicy mogą publikować CV wideo. Dzięki tej funkcji kandydaci w kreatywny sposób zaprezentują siebie lub swoje doświadczenie zawodowe.
Podsumowanie
TikTok może stać się nieocenionym narzędziem do budowania marki Twojej firmy w sieci. Zanim jednak stworzysz profil swojej firmy i własne klipy, musisz dokładnie zaplanować wszystkie działania medialne w swojej strategii marketingowej. Platforma ma ogromny potencjał rozwojowy, ponieważ rośnie wraz z użytkownikami. Wykorzystaj przewagę już teraz i zacznij testować jak się sprawdzi w Twoim przypadku.