Przed nami kolejna relacja ze „Sprawnych Szkoleń”! 8 grudnia 2020 r. miałam przyjemność wziąć udział w szkoleniu Sprzedaż w Internecie: eBay, Amazon prowadzonym przez Mateusza Grzywnowicza. Dzięki szkoleniu zdobyłam szereg wartościowych informacji na temat nieznanych mi do tej pory Marketplace’ów– eBay oraz Amazon. Warto zapoznać się z krótką relacją z tego szkolenia i wziąć w nim udział zwłaszcza jeśli planujesz sprzedaż swoich produktów na rynkach zagranicznych. Dociera do nas coraz więcej pogłosek, że w przyszłym roku Amazon wkroczy również do Polski – należy więc być przygotowanym.
Szkolenie eBay i Amazon – prowadzący Mateusz Grzywnowicz
Na początku szkolenia zapoznaliśmy się z kilkoma ważnymi statystykami. Uważam, że było to idealne rozpoczęcie dla osób, które jeszcze wątpiły w potencjał jaki drzemie w sprzedaży na platformach eBay i Amazon.
eBay – I część szkolenia
Pierwsza część szkolenia skupiała się na sprzedaży na eBay. Platformie, która aktualnie posiada 182 mln kupujących na całym świecie oraz 472 miliony pobrań aplikacji mobilnej. eBay jest obecny w 190 krajach na całym świecie, rynki najbardziej rozwinięte to Stany Zjednoczone, Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Hiszpania, Włochy, Kanada, Australia. Chcesz zaoferować swoje produkty na tych rynkach? Warto sprawdzić czy masz szansę zrobić to dzięki eBay:
Podczas szkolenia poznaliśmy szczegółowe wymagania pod kątem prawnym. Prowadzący przekazał nam wskazówki oraz gotowe rozwiązania dla koniecznych regulaminów, AGB, Impressum, polityki zwrotów i polityki prywatności – szczególnie na rynek niemiecki, który jest pod tym względem bardzo wymagający. Kary za naruszenie prawa niemieckiego sięgają nawet 3000 euro, a mogą dotyczyć – jakby się mogło wydawać – drobnostek.
Szkolenie było ogromną dawką wiedzy pod kątem logistycznym. Przesłanych zostało mnóstwo przydatnych materiałów, nazw firm, rozwiązań, które pomagają w wystartowaniu ze sprzedażą za granicą.
Jednak dopełnienie kwestii logistycznych i prawnych to nie wszystko, to dopiero początek! Założenie konta, dodanie produktów, dodatkowa promocja aukcji to etapy, na których pojawia się mnóstwo dodatkowych pytań, na które uczestnicy szkolenia poznali odpowiedzi.
Wskazówki przekazane podczas szkolenia dotyczące eBay:
– wystawiaj produkty w kraju do którego planowana jest wysyłka – natomiast w informacjach wskazuj, że wysyłka nastąpi z Polski (dodanie informacji o wysyłce z Niemiec może skutkować koniecznością odprowadzenia podatku VAT w Niemczech),
– prowadząc sprzedaż produktu do wielu krajów dodaj dla każdego z nich unikalną aukcję z produktem i opisem napisanym w dopasowanym języku (ułatwia to narzędzie eBaymag),
– korzystaj z narzędzi analitycznych dedykowany dla eBay, aby poznać potencjał sprzedażowy dla fraz,
– lepiej pozycjonują się aukcje wielowariantowe, ze słowami kluczowymi w tytule, opisie oraz z dużą ilością komentarzy (dlatego tak ważne jest aby zachęcać kupujących do wystawiania ocen),
– podtytuły nie wpływają na pozycjonowanie się aukcji jednak mają znaczący wpływ na sprzedaż (są dodatkowo płatne).
Podczas szkolenia nie za brakło również informacji dotyczących kosztów jakie poniesiemy wystawiając swoje produkty na eBay:
Amazon – II część szkolenia
Druga część szkolenia dotyczyła sprzedaży na platformie Amazon. I już na samym wstępie zostało zaakcentowane, że Amazon jest 48 razy większy niż cały rynek e-commerce w Polsce
To na co warto zwrócić uwagę w przypadku platformy Amazon to o wiele większe wymagania pod kątem oferowanych produktów oraz samej jakości przedstawienia oferty. Topowe kategorie na Amazonie to między innymi: odzież, obuwie, artykuły sportowe, kosmetyki, artykuły dziecięce, ogrodowe, dekoracje wnętrz, elektronika, suplementy i biżuteria. Duże znaczenia ma tutaj rozmiar oferowanego produktu – jeśli mieści się w standardowej paczce i pochodzi z legalnego źródła, jak najbardziej możesz próbować swoich sił w jego sprzedaży na Amazon!
Na Amazon mamy kilka modeli sprzedaży produktów, zostały one dokładnie omówione podczas szkolenia. Różnią się one głównie kwestiami logistycznymi. Wśród możliwości pojawia się opcja przypominająca nam, znane z polskiego rynku Allegro Smart – Amazon Prime (https://www.amazon.com/amazonprime)
Co jeszcze odróżnia Amazon od eBay?
– zakładamy jedno konto na region (jedno konto dla całej Europy, Ameryki, Azji itd.),
– duże wymagania pod kątem sprzedaży produktów markowych i jakości zdjęć,
– sprawny kontakt z obsługą klienta po stronie Amazon,
– możliwość podpinania się pod aukcje innych sprzedawców oferujących ten sam produkt (konieczność ciągłej rywalizacji i poszukiwania niekonwencjonalnych rozwiązań do walki z konkurencją),
– Amazon oferuje więcej form promocji swoich aukcji – możliwe jest wykupienie kampanii dla konkretnych słów kluczowych, ustalenia stawek (podobnie jak w Google Ads), wyświetlania ofert na konkretnych kartach produktowych. Nie mamy możliwości targetowania swoich reklam.
Tak jak w przypadku eBay na plaformie Amazon bardzo istotne jest zdobywanie opinii, dotyczy to również szybkiego rozwiązywania sporów – jako sprzedawca najlepszym rozwiązaniem jest uwzględnianie zwrotów, dawanie rabatów na produkty itp. W przypadku problemów Amazon może zablokować wyświetlanie ofert, ale również wypłatę naszych środków na koncie.
Gorąco zachęcam do wzięcia udziału w szkoleniu prowadzonym przez Mateusza Grzywnowicza.