Sprawne Szkolenia: Copywriting Sprzedażowy

Sprawne Szkolenia: Copywriting Sprzedażowy

Relacja ze szkolenia
Copywriting Sprzedażowy

 

Zapraszamy na kolejny wpis z serii “Sprawne Szkolenia”! Tym razem opowiemy o szkoleniu z Copywritingu Sprzedażowego prowadzonego przez Pawła Tkaczyka, które zorganizował Sprawny Marketing. Podczas spotkania uczestnicy mieli okazję dowiedzieć się jak pracować z tekstem, jak pisać aby wywrzeć na czytelniku odpowiedni wpływ oraz jak mierzyć efekty swojej pracy.

Szkolenie Copywriting Sprzedażowy – prowadzący Paweł Tkaczyk

Szkolenie odbyło się w formie hybrydowej, część uczestników była obecna na miejscu w Warszawie, część brała udział w szkoleniu online. Nowoczesna forma nie przeszkodziła w odbiorze treści, i każdy mógł w pełni korzystać ze szkolenia i zadawać pytania. Prowadzący chcąc dostosować treść spotkania do potrzeb uczestników poprosił wszystkich o przedstawienie się i określenie oczekiwań względem spotkania. Warto podkreślić, że praktycznie każdy z uczestników wyszedł ze szkolenia zadowolony.

Szkolenie zostało podzielone na trzy bloki tematyczne:

  • Praca z tekstem i narzędzia copywritera,
  • Dostosowanie przekazu do odbiorcy,
  • Metody przyciągania uwagi.

Podczas pierwszej części spotkania omówione zostały funkcje tekstu.

Nie wszystkie teksty pisane mają za zadanie przekonać użytkowników do zakupu. Faktycznie, tekst copywriterski powinien namówić czytelnika do wykonania pewnej akcji, jednak testy spełniają także inne funkcje: tekst dziennikarsko-nauczycielski ma za zadanie przekazać wiedzę, a tekst pisarski powinien wzbudzić w czytelniku emocje.

Proces podejmowania decyzji zakupowych trwa znacznie dłużej niż przeczytanie jednego artykułu (nawet jeśli ten jest napisany po mistrzowsku). Przed rozpoczęciem pisania, warto przemyśleć jaki cel chcemy osiągnąć i odpowiednio się do tego przygotować. 

Przed napisaniem tekstu należy stworzyć jego plan. Warto pamiętać o różnicach między czytelnikami online i offline. Pisząc tekst dla odbiorców online warto:

  • Podzielić artykuł na krótsze akapity – użytkownik online krócej skupia swoją uwagę, często nie czyta tekstu w całości na raz, przeskakując między różnymi zakładkami w wyszukiwarce,
  • Używać nagłówków, śródtytułów i podkreśleń najciekawszych fragmentów, tak aby zainteresować użytkownika, który przed czytaniem zapewne pobieżnie przeskanuje tekst wzrokiem,
  • Zachęcić do działania np. do udostępnienia tekstu znajomym na końcu artykułu, szczególnie jeśli chcemy aby tekst zyskał większe zasięgi.

Druga część poświęcona została najważniejszemu elementowi testu – odbiorcy. 

Najważniejszym pytaniem, na które powinien odpowiedzieć sobie autor tekstu jest: kto cię czyta? Należy tutaj określić “Personę” czyli opis sylwetki wirtualnej postaci, która odzwierciedla osobowość czytelnika.

Co warto wziąć pod uwagę:

  • Imię, wiek, płeć,
  • Wykształcenie, miejsce zamieszkania, zawód, 
  • Sytuację rodzinną,
  • Potrzeby, motywacje, obiekcje,
  • Oczekiwania wobec tekstu.

W pisaniu tekstów copywriterskich najważniejsze jest słuchanie swojego odbiorcy i odpowiednie dobranie języka. Powinien on odzwierciedlać to jak, i o czym mówi odbiorca. Pisz o tym, o czym Twój klient chce czytać.

Wyróżnia się 4 warstwy tekstu sprzedażowego:

  • Potrzeba jawna,
  • Potrzeba niezadeklarowana (głęboka),
  • Aspiracje,
  • Przekonania.

W przystępny sposób pokazuje to przykład Artura, który szuka nowego stołu.

  • Potrzeba jawna: Artur chce kupić stół.
  • Potrzeba ukryta: Artur chce kupić stół do grania na Playstation.
  • Aspiracje: Artur chce aby jego koledzy częściej go odwiedzali na wspólne gry.
  • Przekonania: Artur do zakupu musi przekonać żonę.

Każdy ma inne motywacje, aspiracje, obawy – przed napisaniem tekstu warto zastanowić się kto jest odbiorcą tekstu i jakie kwestie są ważne dla niej/niego.

Trzecia część spotkania skupiła się na omówieniu metod przyciągania uwagi.

Na początku, został omówiony model AIDA. AIDA to model używany w marketingu do określenia kolejnych reakcji klienta na produkt.

Litery składające się na ten akronim oznaczają:

A — Attention (uwaga) — przyciągnięcie uwagi,

I — Interest (zainteresowanie) — zainteresowanie klienta właściwościami produktu,

D — Desire (pożądanie) — przekonanie klienta, że produkt jest mu potrzebny i może zaspokoić jego potrzeby,

A — Action (działanie) — właściwe przekonywanie klienta do zakupu tego właśnie produktu.

Do przyciągnięcia uwagi można wykorzystać kilka metod. Są to m.in:

  • Wykorzystanie mikro momentów, odpowiedź na konkretne zapytanie w konkretnym momencie np. Jak napisać tekst który sprzedaje?
  • Zaskoczenie np. Zaskakujący konkret – jak dostęp do e-booka za zapis do newslettera.

Pytanie filtrujące – pytanie na które czytelnik musi odpowiedzieć tak, aby czytać dalej np. Czy zastanawiałaś się jak dobrze napisany tekst może Ci przynieść nowych klientów?

Podczas szkolenia uczestnicy mieli okazję przećwiczyć nową wiedzę oraz zadać pytania prowadzącemu – co było bardzo dużą wartością. Wiedza wyniesiona ze szkolenia przyda się każdemu kto pracuje z klientami, nie tylko copywriterom. 

 

 

 

Aleksandra Połetek-Pszonak
New Business Expert. Magister marketingu, w Devagroup zajmuje się sprzedażą i kontaktem z klientami. W pracy ceni sobie jasną komunikację, zadowolenie klienta i możliwość udziału w ciekawych projektach oraz picie dużej ilości kawy bez wyrzutów sumienia. Miłośniczka dobrych reklam, podróży i kultury latynoamerykańskiej.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (9 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry