Kontynuujemy serię artykułów z podsumowaniem zmian w wynikach wyszukiwania, które nastąpiły w poprzednim miesiącu. Dziś przedstawię efekty zmian widoczności we wrześniu 2020. Porównaliśmy dane z pierwszego tygodnia września vs dane z pierwszego tygodnia października. Oprócz publikacji listy największych spadków i wzrostów widoczności domen w TOP10, staramy się przeanalizować sytuację kilku z nich. Ma to na celu stworzenia pewnego case study oraz zachęcenia branży SEO do podzielenia się własnymi obserwacjami i wnioskami na ten temat.
Jeśli znasz jeszcze jakieś ciekawe przykłady zmian widoczności oraz masz swoje spostrzeżenia dotyczące przyczyn tych zmian – zachęcam do dyskusji w komentarzach 🙂
Zmiany we wrześniu 2020
Wrzesień 2020 był okresem, w którym występowały zmiany w wynikach organicznych – ilustruje to poniższy wykres.
Wiele osób z branży SEO zgłaszało zmiany w pozycjach i problemy z indeksacją w Google – możemy znaleźć wiele informacji na stronach takich, jak np. https://www.seroundtable.com/google-search-algorithm-ranking-update-30160.html . Wszystko wskazuje na problemy Google z indeksacją, poprawną interpretacją kanoniczności oraz wyświetlaniem adresów, które od dłuższego czasu były przekierowane na inne.
Największe spadki
Poniższe zestawienie jest listą domen, które odnotowały największy ilościowy spadek liczby fraz w TOP10:
Analiza wybranych domen
Poniżej dokonałem analizy kilku wybranych serwisów, które zaliczyły duże spadki widoczności w TOP10.
Skapiec.pl
Serwis Skapiec.pl odnotował spadek widoczności o ponad 12 procent, przy ilościowym spadku o 47084 słów kluczowych (pomiędzy pierwszym poniedziałkiem października a pierwszym poniedziałkiem września).
To co możemy wywnioskować z wykresu widoczności – serwis wrócił do swojej stabilnej widoczności przed majem 2020 roku, kiedy na skutek zmian w algorytmie odnotował gwałtowne wzrosty. Wygląda to na korektę wcześniejszych zmian widoczności.
Durszlak.pl
Widoczność serwisu w TOP10 na początku października była mniejsza o 12381 fraz (zmniejszyła się o ponad 30% w stosunku do początku września).
Widzimy tutaj po raz kolejny spadek widoczności, który nastąpił po poniedziałku 7 września 2020. Wszystko zbiega się w czasie z w/w problemami Google – https://www.seroundtable.com/google-search-ranking-updates-or-bug-instability-30249.html.
Kobieta.onet.pl
Widoczność serwisu w TOP10 na początku października była mniejsza o 10932 fraz (zmniejszyła się o ponad 18 % w stosunku do początku września).
Spadek widoczności po raz kolejny nastąpił po 7 września.

Napisz, a pomożemy Ci w SEO Twojej strony!
Największe wzrosty
Poniższe zestawienie jest zestawieniem domen, które odnotowały największy ilościowy wzrost liczby fraz w TOP10:
Analiza wybranych domen
Poniżej dokonałem analizy kilku wybranych serwisów, które zaliczyły duże wzrosty widoczności w TOP10.
Allegrolokalnie.pl
Jednym z serwisów, który odnotował duży wzrost liczby słów kluczowych w TOP10 (również procentowo), jest portal Allegrolokalnie.pl. Jest to wzrost po ponad 50% – miesiąc do miesiąca.
Od 2 miesięcy obserwujemy wzrost widoczności tego serwisu. We wrześniu 2020 dwukrotnie wzrosła widoczność – w okolicach 7 września oraz po 21 września. W drugim przypadku wzrosty są dużo większe.
Joom.com
Portal ten odnotował wzrost widoczności o ponad 60% w stosunku do poprzedniego okresu.
Podobnie, jak w przypadku w/w serwisu – tak i tutaj zmiana następuje w tym samym okresie.
Bisnode.pl
Portal ten odnotował wzrost widoczności o ponad 27% w stosunku do poprzedniego okresu.
Po wzrostach widoczności we wrześniu 2020 – serwis wrócił do widoczności, którą posiadał przed spadkiem na początku sierpnia 2020.
Metodologia tworzenia zestawienia
Artykuł ten powstał we współpracy z SENUTO, na podstawie zbieranych danych dotyczących widoczności domen w Google. Do porównywania widoczności miesiąc do miesiąca, wykorzystaliśmy ilość słów kluczowych w TOP10, która została pobrana w każdy pierwszy poniedziałek miesiąca. Daje to nam możliwość porównania zarówno ilościowej różnicy liczby słów, jak i procentowego wzrostu/spadku – dla wszystkich badanych przez SENUTO słów kluczowych.