Kontynuujemy serię artykułów z podsumowaniem zmian w wynikach wyszukiwania, które nastąpiły w poprzednim miesiącu. Dziś przedstawię efekty zmian widoczności w styczniu 2021. Porównaliśmy dane z pierwszego tygodnia lutego vs dane z pierwszego tygodnia stycznia. Oprócz publikacji listy największych spadków i wzrostów widoczności domen w TOP10, staramy się przeanalizować sytuację kilku z nich. Ma to na celu stworzenia pewnego case study oraz zachęcenia branży SEO do podzielenia się własnymi obserwacjami i wnioskami na ten temat.
Jeśli znasz jeszcze jakieś ciekawe przykłady zmian widoczności oraz masz swoje spostrzeżenia dotyczące przyczyn tych zmian – zachęcam do dyskusji w komentarzach 🙂
Zmiany w styczniu 2021
Styczeń 2021 był okresem, w którym działo się wiele w konteście zmian widoczności – ilustruje to poniższy wykres.
Największe spadki
Poniższe zestawienie jest listą domen, które odnotowały największy ilościowy spadek liczby fraz w TOP10:
Analiza wybranych domen
Poniżej dokonałem analizy kilku wybranych serwisów, które zaliczyły duże spadki widoczności w TOP10.
Skapiec.pl
Serwis Skapiec.pl odnotował spadek widoczności o ponad 25 procent, przy ilościowym spadku o 78133 słów kluczowych (pomiędzy pierwszym poniedziałkiem lutego a pierwszym poniedziałkiem stycznia).
Spadek ten jest konsekwencją przeliczenia wyników 18 stycznia po ostatnich aktualizacja Google.
Zumi.pl
Widoczność serwisu w TOP10 na początku lutego była mniejsza o 55130 fraz (zmniejszyła się o ponad 50% w stosunku do początku stycznia).
Podobnie jak wcześniej opisywany portal – utracił widoczność po korekcie wyników w dniu 18 stycznia.
Spidersweb.pl
Widoczność serwisu w TOP10 na początku lutego była mniejsza o 40186 fraz (zmniejszyła się o ponad 29% w stosunku do początku stycznia).
Po spadku z dnia 18 stycznia serwis odnotował najgorszą widoczność od 3 lat.

Pomożemy Ci w SEO Twojej strony!
Największe wzrosty
Poniższe zestawienie jest zestawieniem domen, które odnotowały największy ilościowy wzrost liczby fraz w TOP10:
Analiza wybranych domen
Poniżej dokonałem analizy kilku wybranych serwisów, które zaliczyły duże wzrosty widoczności w TOP10.
Empik.com
Jednym z serwisów, który odnotował duży wzrost liczby słów kluczowych w TOP10 (również procentowo), jest portal Empik.com. Nastąpił wzrost o ponad 19% – miesiąc do miesiąca.
Wzrost jest kontyuacją ostatnich wzrostów – również po aktualizacji Google w styczniu 2020:
Taniaksiazka.pl
Portal ten odnotował wzrost widoczności o ponad 36% w stosunku do poprzedniego okresu – co daje aż wzrost liczbowy o 64333.
Wzrost widoczności po 18 stycznia 2021 jest kontynuacją poprzednich wzrostów.
Apteline.pl
Portal ten odnotował wzrost widoczności o ponad 38% w stosunku do poprzedniego okresu – co daje aż wzrost liczbowy o 25665 fraz.
Serwis ten jest przykładem, gdzie zmiany SERP 18 stycznia 2021 są korektą aktualizacji ze stycznia 2020:
Metodologia tworzenia zestawienia
Artykuł ten powstał we współpracy z SENUTO, na podstawie zbieranych danych dotyczących widoczności domen w Google. Do porównywania widoczności miesiąc do miesiąca, wykorzystaliśmy ilość słów kluczowych w TOP10, która została pobrana w każdy pierwszy poniedziałek miesiąca. Daje to nam możliwość porównania zarówno ilościowej różnicy liczby słów, jak i procentowego wzrostu/spadku – dla wszystkich badanych przez SENUTO słów kluczowych.