Kontynuujemy serię artykułów z podsumowaniem zmian w wynikach wyszukiwania, które nastąpiły w poprzednim miesiącu. Dziś przedstawię efekty zmian widoczności w sierpniu 2020. Porównaliśmy dane z pierwszego tygodnia sierpnia vs dane z pierwszego tygodnia września. Oprócz publikacji listy największych spadków i wzrostów widoczności domen w TOP10, staramy się przeanalizować sytuację kilku z nich. Ma to na celu stworzenia pewnego case study oraz zachęcenia branży SEO do podzielenia się własnymi obserwacjami i wnioskami na ten temat.
Jeśli znasz jeszcze jakieś ciekawe przykłady zmian widoczności oraz masz swoje spostrzeżenia dotyczące przyczyn tych zmian – zachęcam do dyskusji w komentarzach 🙂
Zmiany w sierpniu 2020
Sierpień 2020 był okresem, w którym występowały zmiany w wynikach organicznych – ilustruje to poniższy wykres.
W dniu 11 i 12 sierpnia Google poinformowało o problemach z indeksacją podstron w wynikach wyszukiwania – na co chwilę wcześniej zwróciła branża SEO.
Kilka dni po tej sytuacji – nastąpiły ogromne zmiany w wynikach wyszukiwania. Wiele osób już 11 sierpnia dostrzegało w problemach z indeksowaniem wstęp do aktualizacji algorytmu.
Największe spadki
Poniższe zestawienie jest listą domen, które odnotowały największy ilościowy spadek liczby fraz w TOP10:
Analiza wybranych domen
Poniżej dokonałem analizy kilku wybranych serwisów, które zaliczyły duże spadki widoczności w TOP10.
emag.pl
Serwis emag.pl odnotował spadek widoczności o ponad 70 procent, przy ilościowym spadku o 116294 słów kluczowych (pomiędzy pierwszym poniedziałkiem września a pierwszym poniedziałkiem sierpnia).
Spadek nastąpił po 3 sierpnia i wynika z przekierowania domeny na inny e-commerce:
Zweryfikowaliśmy także. jak to połączenie brandów wpłynęło na widoczność serwisu Morele.net.
Jak widzimy powyżej – przekierowanie 301 wpłynęło pozytywnie ale nie 1:1. Dlaczego? Domena morele.net była wcześniej widoczna na większość fraz i stąd nie pojawiła się taka sama liczba nowych fraz, co liczba utraconej widoczności emag.pl
Pizzaportal.pl
Widoczność serwisu w TOP10 na początku września była mniejsza o 15600 fraz (zmniejszyła się o ponad 91% w stosunku do początku sierpnia).
Spadek ten został spowodowany wyłączeniem serwisu, które jest następstwem sprzedaży – https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/amrest-za-35-mln-euro-sprzedaje-pizzaportal-pl-wlascicielowi-aplikacji-glovo .
Strona główna nadal jest aktywna i znajduje się na niej informacja o zmianach dt. brandu. Możemy jednak bardzo szybko zauważyć, że podstrony nie zostały pozostawione jako 404. Są przekierowane na polską wersję serwisu glovoapp.com/pl z użyciem kodu 302.
Widzimy, że została ustawiona reguła przekierowania 302 dla każdego nieistniejącego adresu:
Sprawdziliśmy również, jak to połączenie wpływa na widoczność domeny glovoapp.com w Polsce:
Skapiec.pl
Widoczność w TOP10 serwisu Skapiec.pl spadła o ponad 11% w stosunku do początku sierpnia.
Spadek ten może być skorygowaniem wyników wyszukiwania po aktualizacji Google z początku Maja 2020 – widoczność stopniowo spada i jest już w podobnym poziomie, co przed majową aktualizacją.

Potrzebujesz specjalistów od pozycjonowania?
Największe wzrosty
Poniższe zestawienie jest zestawieniem domen, które odnotowały największy ilościowy wzrost liczby fraz w TOP10:
Analiza wybranych domen
Poniżej dokonałem analizy kilku wybranych serwisów, które zaliczyły duże wzrosty widoczności w TOP10.
Allegrolokalnie.pl
Jednym z serwisów, który odnotował duży wzrost liczby słów kluczowych w TOP10 (również procentowo), jest portal Allegrolokalnie.pl. Jest to wzrost po ponad 84% – miesiąc do miesiąca.
Już miesiąc temu dostrzegliśmy regularny wzrost widoczności ale był on dużo mniejszy, niż skok z sierpnia 2020.
Cdn.shopify.com
Portal ten odnotował wzrost widoczności o ponad 2100% w stosunku do poprzedniego okresu.
Subdomena Shopify.com zyskała ogromny wzrost widoczności. Mieszczą się one dodatkowe załączniki w PDF, które prawdopodobnie są załącznikami do produktów w sklepach Shopify.
Załączniki te zostały od sierpnia 2020 umieszczone na subdomenie lub odblokowano ich indeksacje.
Airbnb.pl
Portal ten odnotował wzrost widoczności o ponad 70% w stosunku do poprzedniego okresu.
Metodologia tworzenia zestawienia
Artykuł ten powstał we współpracy z SENUTO, na podstawie zbieranych danych dotyczących widoczności domen w Google. Do porównywania widoczności miesiąc do miesiąca, wykorzystaliśmy ilość słów kluczowych w TOP10, która została pobrana w każdy pierwszy poniedziałek miesiąca. Daje to nam możliwość porównania zarówno ilościowej różnicy liczby słów, jak i procentowego wzrostu/spadku – dla wszystkich badanych przez SENUTO słów kluczowych.