W ubiegłym roku postanowiliśmy rozpocząć serię comiesięcznych artykułów, które podsumują zmiany w SERP – dzięki wsparciu zespołu Senuto, który dostarczał nam dane dt. widoczności domen w polskich wynikach wyszukiwania. Oprócz publikacji listy największych spadków i wzrostów widoczności domen w TOP10, staraliśmy się przeanalizować sytuację kilku najciekawszych z nich. Celem było stworzenie pewnego case study oraz zachęcenie branży SEO do podzielenia się własnymi obserwacjami i wnioskami na ten temat.
Po zakończeniu roku, który był pełen wielu zmian w działaniach algorytmu Google – podsumujemy serię naszych artykułów i przedstawimy kilka przykładów ogromnych zmian widoczności w 2019 roku.
Zmiany w wynikach wyszukiwania – rok 2019
Rok 2019 był okresem, w którym występowało kilka znaczących zmian w wynikach organicznych – najwięcej „namieszało” w wynikach wyszukiwania w marcu oraz czerwcu 2019. Kolejna ważna zmiana w widoczności wielu domen, nastąpiła pod koniec września. Ruchy te były wynikiem zmian w core algorytmu wyszukiwania. Właśnie dlatego skupimy się na opisaniu tych właśnie w/w miesięcy. Oto ilustracje zmian w tych okresach, pochodzące z narzędzia Senuto:
Marzec 2019
Czerwiec 2019
Wrzesień 2019
Marzec 2019 – Medic Update #2
13 marca 2019 nastąpiła bardzo duża aktualizacja tzw. core update, która w przeciwieństwie do kilku małych zmian od początku roku, znacząco zmieniła kolejność stron w wynikach wyszukiwania. Aktualizację nazwano w branży Florida 2 update i została ona potwierdzona przez Danny’ego Sullivana.
W późniejszych wypowiedziach odnosił się do niej, podobnie jak do tej, która nastąpiła w sierpniu 2018 (nazywanej często Medic Update #1).
To co mogliśmy dowiedzieć się z komunikatów Google, to głównie:
- strony, które odnotowały spadki, nie robią nic złego
- nie ma możliwości wdrożenia planu naprawczego
- należy dalej tworzyć wartościowe treści
Analizując domeny, które odnotowały w tym okresie zmiany (czy to na plus, czy na minus) – największe zmiany dotyczyły serwisów, które poruszały tematykę YMYL a najczęściej chodziło o tematykę zdrowia. Podczas analizy zmian, którą opisywał Damian Sałkowski w artykule https://www.senuto.com/pl/blog/aktualizacja-algorytmu-12-03-medical-update/ – możemy zauważyć fakt, iż w wielu przypadkach duże portale medyczne ustąpiły miejsca mniejszym serwisom. Wiele osób odczytywało to, jako zasługa dostosowania się do EAT (Expertise – Authoritativeness – Trustworthiness). Większość mniejszych portali ma artykuły tworzone przez specjalistów i mają bio autorów czy też linki do ich profili społecznościowych. Jest to pewna wskazówka, ale należy pamiętać, że zmiany nastąpiły także w wielu innych branżach (co prawda mniej spektakularne), gdzie EAT nie ma aż takiego zastosowania.
Największe spadki – marzec 2019
Poniższe zestawienie jest zestawieniem domen, które odnotowały w marcu największy ilościowy spadek liczby fraz w TOP10:
Spadki serwisów z tematyką związaną ze zdrowiem, to m.in.:
Poradnikzdrowie.pl
Widzimy, iż wraz ze zmianami w core algorytmu, ucierpiała znacząco widoczność serwisu poradnikzdrowie.pl. Pod koniec września 2019 widzimy pewne odbicie, ale nadal jest ona dużo niższa niż przed 12 marca 2019.
Zdrowie.tvn.pl
Podobnie jak w przypadku poprzedniego serwisu, portal zdrowie.tvn.pl ucierpiał po marcowej aktualizacji z dnia 12 marca 2019. Liczba fraz w TOP10 (miesiąc do miesiąca) spadła o prawie 30%, co obrazuje powyższy wykres.
Największe wzrosty – marzec 2019
Poniższe zestawienie jest zestawieniem domen, które odnotowały w marcu 2019 największy ilościowy wzrost liczby fraz w TOP10:
Sytuacje, gdy następują drastyczne spadki widoczności, powodują wzrost widoczności innych serwisów internetowych. W związku z tym, po 12 marca 2019 są również spektakularne wzrosty widoczności w Google.
Wzrosty serwisów z tematyką związaną ze zdrowiem, to m.in.:
Zdrowie.radiozet.pl
Wzrost liczby słów w TOP10 (miesiąc do miesiąca) to prawie 300%. Wzrost widoczności miał miejsce, aż do wdrożenia kolejnej aktualizacji w czerwcu 2019.
Aptekaolmed.pl
Liczba słów kluczowych w TOP10 na początku kwietnia była większa o ponad 229%, w stosunku do jej liczby na początku marca. Daje to nam wzrost widoczności o 12418 słów kluczowych.
Czerwiec 2019 – June 2019 Update
W czerwcu 2019 roku nastąpiło kilka większych zmian w wynikach wyszukiwania (co potwierdza zamieszczony na początku artykułu wykres zmian z Senuto) ale wiele serwisów dość mocno odczuło zmiany w okolicy 3 czerwca 2019 – co zapowiadało Google na Twitterze dzień wcześniej tj. 2 czerwca 2019:
a potem następnego dnia otrzymaliśmy komunikat, że aktualizacja została wdrożona.
Zmiany jakie nastąpiły, były bardzo podobne do tych z marca 2019. Google po raz kolejny zmieniło w sposób znaczący widoczność wielu serwisów informacyjnych, z branży medycznej czy też finansowej. Bardzo słynny w branży przypadek zagranicznego portalu, który bardzo ucierpiał na w/w aktualizacji to www.dailymail.co.uk – poniżej wykres estymacji ruchu, TOP3 oraz top10:
Po czasie widzimy, że widoczność serwisu wróciła we wrześniu 2019, a liczba fraz w TOP3 oraz TOP10 nawet wzrosła.
Zaraz po aktualizacji takich przypadków było wiele, a samo Google dalej stało na stanowisku, iż:
- strony, które odnotowały spadki, nie zostały ukarane
- nie ma możliwości wdrożenia planu naprawczego
- należy dalej tworzyć wartościowe treści
- jest to aktualizacja jakich wiele, które wdrażają w ciągu roku
Na podstawie analizy danych z Senuto, dokonanych przez Damiana Sałkowskiego – na podstawie 50 domen z największymi spadkami widoczności (https://www.senuto.com/pl/blog/aktualizacja-algorytmu-google-z-3-06-2019-nasza-analiza-i-komentarze-ekspertow/) – możemy zauważyć, iż:
- 58% serwisów, które odnotowały spadek po aktualizacji czerwcowej, przy poprzedniej aktualizacji marcowej zyskały. W przypadku ponad połowy analizowanych domen, nastąpiła korekta i zmiana trendu z wzrostowego na spadkowy.
- 42% serwisów, odnotowały spadki podczas obu w/w aktualizacji.
Jak widzimy, aktualizacja czerwcowa jest częściowo korektą tego, co Google wdrożyło w marcu. Widzimy to także na poniższych przykładach.
Największe spadki – czerwiec 2019
Poniższe zestawienie jest zestawieniem domen, które odnotowały w czerwcu największy ilościowy spadek liczby fraz w TOP10:
Spadki serwisów z tematyką związaną ze zdrowiem, to m.in.:
Infozdrowie24.pl
Widzimy, iż wraz z czerwcowymi zmianami w core algorytmu, ucierpiała znacząco widoczność serwisu Infozdrowie24.pl. Jest to przykład serwisu, który ucierpiał zarówno w marcu 2019, jak i czerwcu 2019.
Zdrowie.radiozet.pl
Serwis Zdrowie.radiozet.pl jest natomiast przykładem drugiej grupy w w/w zestawieniu. Czerwiec 2019 to okres, gdy skończył się wzrost widoczności po marcowej aktualizacji. Taka sytuacja miała miejsce przy wielu serwisach umieszczonych na subdomenie dużego serwisu.
Przykładami są zdrowie.dziennik.pl, czy też zdrowie.wprost.pl – oto ich wykresy widoczności:
Możemy na tej podstawie dostrzec pewien trend potraktowania przez Google serwisów na subdomenach.
Największe wzrosty – czerwiec 2019
Poniższe zestawienie jest zestawieniem domen, które odnotowały w czerwcu 2019 największy ilościowy wzrost liczby fraz w TOP10:
Sytuacje, gdy następują drastyczne spadki widoczności, powodują wzrost widoczności innych serwisów internetowych. W związku z tym, po aktualizacji w czerwcu 2019 są również spektakularne wzrosty widoczności w Google.
Wzrosty serwisów z tematyką związaną ze zdrowiem, to m.in.:
Medme.pl
Po aktualizacji June 2019 Update serwis po raz kolejny odnotował wzrosty. Ten jest za to dużo większy, niż w przypadku zmian z marca 2019.
Mp.pl
Serwis Mp.pl, w przeciwieństwie do wcześniej analizowanego Medme.pl, odnotował wzrost widoczności, będący korektą spadków z marca 2019. Na tym przykładzie widzimy, że nie tylko jest to kontynuacja zmian z marca, ale i odwrócenie części trendów (trwających od wdrożenia aktualizacji Medic Update #2).
Wrzesień 2019 – September 2019 Update
24 września 2019 roku, Google po raz kolejny poinformowało o Core Update – komunikat na Twitterze:
Była to kolejna aktualizacja rdzenia algorytmu – po tej w marcu oraz czerwcu 2019. Zmiany te po raz kolejny są związane bardzo z treściami tzw. medycznymi. W przypadku wielu serwisów, aktualizacja wrześniowa jest korektą zmian, które nastąpiły w marcu oraz czerwcu 2019.
Największe spadki – wrzesień 2019
Poniższe zestawienie jest zestawieniem domen, które odnotowały we wrześniu największy ilościowy spadek liczby fraz w TOP10:
Spadki serwisów z tematyką związaną ze zdrowiem, to m.in.:
Medme.pl
Serwis Medme.pl odnotował bardzo duży wzrost widoczności w czerwcu 2019, który ostatecznie zakończył się po wdrożeniu September 2019 Update. Od tego czasu serwis odnotowuje spadek widoczności.
Ktomalek.pl
Serwis Ktomalek.pl po aktualizacji z czerwca, również zaczął zwiększać swoją widoczności. Dopiero po 23 września rozpoczął się spadek liczby fraz w TOP10, który zakończył się podczas ostatniej aktualizacji w dniu 12 stycznia.
Największe wzrosty – wrzesień 2019
Poniższe zestawienie jest zestawieniem domen, które odnotowały we wrześniu 2019 największy ilościowy wzrost liczby fraz w TOP10:
Wzrosty serwisów z tematyką związaną ze zdrowiem, to m.in.:
Poradnikzdrowie.pl
Serwis Poradnikzdrowie.pl ucierpiał w marcu 2019, by podczas September 2019 Update widoczność częściowo odzyskać. Na powyższym wykresie możemy także dostrzec kolejną zmianę widoczności po aktualizacji z dnia 12 stycznia 2020, którą miałem przyjemność skomentować w artykule https://www.senuto.com/pl/blog/aktualizacja-algorytmu-google-z-12-01-2020/.
Zdrowie.wprost.pl
Serwis Zdrowie.wprost.pl po aktualizacji z czerwca, zaczął odnotowywać spadki widoczności. Dopiero po 23 września nastąpił drastyczny wzrost liczby fraz w TOP10, który wydaje się się być kontynuacją trendu rozpoczętego w marcu 2019:
Podsumowanie
W ostatnim roku, zmiany w wynikach wyszukiwań były niezwykle częste, dotyczy to różnego rodzaju zmian w samej architekturze algorytmu, ale też w wyglądzie wyników czy udoskonaleniach w Search Console. Na facebookowych grupach co chwila pojawiały się informacje o zmianach – rok 2020 w tej kwestii zapowiada się niezwykle aktywnie. W okresie 3 w/w miesięcy roku 2019, mieliśmy do czynienia ze zmianami w core algorytmu, które znacząco wpłynęły na wyniki wyszukiwania. Najbardziej spektakularne zmiany nastąpiły głównie w serwisach mówiących o tematyce YMYL (w tym także branża medyczna).
Podczas analizy wielu domen, mogliśmy zauważyć przy każdej w/w aktualizacji, drastyczną zmianę trendu wzrostu lub spadku widoczności. W mojej ocenie wpływać może na to fakt, że Google stara się coraz bardziej podejmować decyzje, w oparciu o machine learning. Często domeny, które nie zmieniały swojej strategii SEO – najpierw spadały a potem znów rosły. W wielu przypadkach analizując długoterminowe trendy, widzimy utrzymanie stałego wzrostu, który przerywany był podczas aktualizacji, by potem wrócić na swoją stałą ścieżkę. Nie brakuje jednak spiskowych opinii, że tak silne rollowanie wynikami ma jeden cel – zniechęcić do działań SEO i przekonać tym do inwestowania większych środków w kampanie płatne Google Ads 🙂
Jeśli masz jakieś dodatkowe spostrzeżenia lub wyniki dodatkowych analiz, pochwal się nimi w komentarzu.
Zapraszamy również do zapoznania się z artykułem https://www.devagroup.pl/blog/seo-podsumowanie-roku-2019-i-prognozy-na-rok-2020. Znajdziesz w nim podsumowanie roku 2019, w którym opisujemy wszelkie zmiany i nowości – nie tylko te dotyczące samego algorytmu Google.