Spadki / wzrosty SEO – LIPIEC 2020

Marek Stokowski
Marek Stokowski
Archiwum 08.2020
 
Spadki / wzrosty SEO – LIPIEC 2020

Spadki / wzrosty SEO - LIPIEC 2020
Sprawdź, co zmieniło się w SERPach

Kontynuujemy serię artykułów z podsumowaniem zmian w wynikach wyszukiwania, które nastąpiły w poprzednim miesiącu. Dziś przedstawię efekty zmian widoczności w lipcu 2020. Porównaliśmy dane z pierwszego tygodnia lipca vs dane z pierwszego tygodnia sierpnia. Oprócz publikacji listy największych spadków i wzrostów widoczności domen w TOP10, staramy się przeanalizować sytuację kilku z nich. Ma to na celu stworzenia pewnego case study oraz zachęcenia branży SEO do podzielenia się własnymi obserwacjami i wnioskami na ten temat.

Jeśli znasz jeszcze jakieś ciekawe przykłady zmian widoczności oraz masz swoje spostrzeżenia dotyczące przyczyn tych zmian – zachęcam do dyskusji w komentarzach 🙂

 

Zmiany w lipcu 2020

Lipiec 2020 był okresem, w którym występowały zmiany w wynikach organicznych – ilustruje to poniższy wykres.

 

 

Największe spadki

Poniższe zestawienie jest listą domen, które odnotowały największy ilościowy spadek liczby fraz w TOP10:

 

Analiza wybranych domen

Poniżej dokonałem analizy kilku wybranych serwisów, które zaliczyły duże spadki widoczności w TOP10.

 

Medbiz.pl

Serwis Medbiz.pl odnotował spadek widoczności o ponad 58 procent, przy ilościowym spadku o 16148 słów kluczowych (pomiędzy pierwszym poniedziałkiem lipca a pierwszym poniedziałkiem sierpnia).

 

 

Powodem jest awaria albo zaprzestanie działania serwisu. Obecnie serwis nie jest dostępny:

 

 

Od 6 lipca, gdy widoczność zaczęła zmniejszać się minęło sporo czasu, więc nie wygląda to na chwilową awarię serwisu.

 

Urzadzamy.pl

Widoczność serwisu w TOP10 na początku sierpnia była mniejsza o 13896 fraz (zmniejszyła się o ponad 20% w stosunku do początku lipca).

 

 

Obecny spadek przypomina korektę po poprzednich wzrostach i utrzymanie widocznego trendu spadkowego, który ma miejsce od początku roku 2020:

 

 

 

MSZ.GOV.PL

Widoczność w TOP10 serwisu MSZ.GOV.PL spadła o ponad 70% w stosunku do początku lipca.

 

Spadek ten jest konsekwencją przeniesienia serwisu z subdomeny msz.gov.pl do katalogu /web/dyplomacja:

 

 

Widzimy tutaj niepotrzebne przekierowanie nr.2, które lepiej pominąć i z https://msz.gov.pl kierować 301 na  https://www.gov.pl/web/dyplomacja. Dość interesujące są 2 poprzednie spadki widoczności:

 

 

Podczas analizowania historii w WebArchive możemy dostrzec dość często błędy działania strony, jakie dostrzegał robot serwisu WebArchive :

 

 

Może to być jeden z czynników wpływających na spadki liczby słów kluczowych w TOP10 wyszukiwarki Google.

 

Największe wzrosty

Poniższe zestawienie jest zestawieniem domen, które odnotowały największy ilościowy wzrost liczby fraz w TOP10:

 

Analiza wybranych domen

Poniżej dokonałem analizy kilku wybranych serwisów, które zaliczyły duże wzrosty widoczności w TOP10.

 

Allegrolokalnie.pl

Jednym z serwisów, który odnotował duży wzrost liczby słów kluczowych w TOP10 (również procentowo), jest portal Allegrolokalnie.pl. Jest to wzrost po ponad 24% – miesiąc do miesiąca.

 

 

Jest to systematyczny wzrost, który wynika z rozwijania coraz bardziej popularnej platformy.

 

 

matematykaszkolna.pl

Portal ten odnotował wzrost widoczności o ponad 1300% w stosunku do poprzedniego okresu.

 

 

Widzimy, że portal dopiero 6 lipca posiadał pierwszą widoczność w TOP10, co sugeruje, że jest on nowy. Dość szybki przyrost widoczności wzbudza podejrzenie, że za tą domeną stoi 301 z innego adresu, który wcześniej posiadał duży autorytet i widoczność w Google. 

Już pierwsza analiza w Senuto wykazała, że jest on widoczny na frazę brandową „matematyka pisz”:

 

 

Skłoniło mnie to do sprawdzenia właśnie tego serwisu – po wejściu na adres serwisu, widzimy przekierowanie:

 

 

Dodatkowo przeglądając zawartość serwisu, widzimy informacje o poprzednim brandzie (tak, zauważyłem to po w/w krokach analizy 🙂 ):

 

 

 

Metodologia tworzenia zestawienia

Artykuł ten powstał we współpracy z SENUTO, na podstawie zbieranych danych dotyczących widoczności domen w Google. Do porównywania widoczności miesiąc do miesiąca, wykorzystaliśmy ilość słów kluczowych w TOP10, która została pobrana w każdy pierwszy poniedziałek miesiąca. Daje to nam możliwość porównania zarówno ilościowej różnicy liczby słów, jak i procentowego wzrostu/spadku – dla wszystkich badanych przez SENUTO słów kluczowych.

 

 

Marek Stokowski
Były pracownik na stanowisku SEO Specialist w DevaGroup, odpowiedzialny za prowadzenie kampanii SEO oraz wykonywanie rozbudowanych audytów SEO. Prywatnie motocyklista i wielbiciel psów rasy Alaskan Malamute.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (76 głosów, średnia: 4,88 / 5)
Loading...
Przewiń do góry