Spadki / wzrosty SEO – KWIECIEŃ 2021

Marek Stokowski
Marek Stokowski
Archiwum 05.2021
 
Spadki / wzrosty SEO – KWIECIEŃ 2021

Spadki / wzrosty SEO - Kwiecień 2021
Sprawdź, co zmieniło się w SERPach

Kontynuujemy serię artykułów z podsumowaniem zmian w wynikach wyszukiwania, które nastąpiły w poprzednim miesiącu. Dziś przedstawię efekty zmian widoczności w kwietniu 2021. Porównaliśmy dane z pierwszego tygodnia maja vs dane z pierwszego tygodnia kwietnia. Oprócz publikacji listy największych spadków i wzrostów widoczności domen w TOP10, staramy się przeanalizować sytuację kilku z nich. Ma to na celu stworzenia pewnego case study oraz zachęcenia branży SEO do podzielenia się własnymi obserwacjami i wnioskami na ten temat.

Jeśli znasz jeszcze jakieś ciekawe przykłady zmian widoczności oraz masz swoje spostrzeżenia dotyczące przyczyn tych zmian – zachęcam do dyskusji w komentarzach 🙂

 

Zmiany w kwietniu 2021

Kwiecień 2021 był okresem, w którym nastapiło kilka mniejszych zmian w konteście widoczności – ilustruje to poniższy wykres.

 

 

Największe spadki

Poniższe zestawienie jest listą domen, które odnotowały największy ilościowy spadek liczby fraz w TOP10:

 

Analiza wybranych domen

Poniżej dokonałem analizy kilku wybranych serwisów, które zaliczyły duże spadki widoczności w TOP10.

 

Skapiec.pl

Serwis Skapiec.pl odnotował spadek widoczności o ponad 12 procent, przy ilościowym spadku aż o 22389 słów kluczowych (pomiędzy pierwszym poniedziałkiem maja a pierwszym poniedziałkiem kwietnia).

 

 

Spadek jest kontynuacją ciągłego trendu spadkowego – który zaczął się w sierpniu 2020 roku – dość mocno przyśpieszył spadek widoczności po aktualizacji ze stycznia 2021 roku. :

 

 

Według danych z narzędzia Ahrefs.com, spadek rozpoczął się na przełomie grudnia 2020 i stycznia 2021:

 

 

 

 

blog.autodziadek.pl

Widoczność serwisu w TOP10 na początku maja była mniejsza o 11029 frazy (zmniejszyła się o ponad 64% w stosunku do początku kwietnia).

 

 

 

Jest to dość ciekawy przypadek, ponieważ spadek ten jest odwróceniem nagłego wzrostu widoczności z marca 2021. Strona na głównej domenie imituje sklep motoryzacyjny:

 

Subdomena to blog z treściami raczej nienajlepszej jakości oraz kopiowane:

 

Łudząco podobnymi do contentu z innych stron:

 

Materialyszkolne.pl

Widoczność serwisu w TOP10 na początku maja była mniejsza o 7758 fraz (zmniejszyła się o ponad 75% w stosunku do początku kwietnia).

 

 

Po wzrostach ze stycznia 2021 serwis odnotował korektę widoczności.

 

Serwis jest pełny treści dostępnych w sieci – np. streszczenia lektur:

 

Sekcja tło

Szukasz specjalistów od SEO?

 

Największe wzrosty

Poniższe zestawienie jest zestawieniem domen, które odnotowały największy ilościowy wzrost liczby fraz w TOP10:

 

Analiza wybranych domen

Poniżej dokonałem analizy kilku wybranych serwisów, które zaliczyły duże wzrosty widoczności w TOP10.

 

Empik.com

Jednym z serwisów, który odnotował duży wzrost liczby słów kluczowych w TOP10 (również procentowo), jest portal Empik.com. Nastąpił wzrost o ponad 25% – miesiąc do miesiąca.

 

Wzrost jest w mojej ocenie skutkiem systematycznych działań SEO. 

 

Amazon.pl

Portal ten odnotował wzrost widoczności o ponad 200% w stosunku do poprzedniego okresu – co daje aż wzrost liczbowy o ponad 100 tyś fraz w TOP10.

 

Serwis Amazon od marca 2021 znajduje się na polskim rynku. Widać również, że budują profil linków:

 

Sekcja tło

Szukasz specjalistów od reklamy na Amazonie?

 

Erli.pl

Portal ten odnotował wzrost widoczności o ponad 280% w stosunku do poprzedniego okresu – co daje aż wzrost liczbowy o 30361 fraz.

 

 

Serwis ten prowadzi nasilone działania marketingowe – łącznie z reklamami w TV: .

 

Serwis pozyskuje także linki – co ma wpływ na w/w wzrosty widoczności:

 

Metodologia tworzenia zestawienia

Artykuł ten powstał we współpracy z SENUTO, na podstawie zbieranych danych dotyczących widoczności domen w Google. Do porównywania widoczności miesiąc do miesiąca, wykorzystaliśmy ilość słów kluczowych w TOP10, która została pobrana w każdy pierwszy poniedziałek miesiąca. Daje to nam możliwość porównania zarówno ilościowej różnicy liczby słów, jak i procentowego wzrostu/spadku – dla wszystkich badanych przez SENUTO słów kluczowych.

 

 

Marek Stokowski
Były pracownik na stanowisku SEO Specialist w DevaGroup, odpowiedzialny za prowadzenie kampanii SEO oraz wykonywanie rozbudowanych audytów SEO. Prywatnie motocyklista i wielbiciel psów rasy Alaskan Malamute.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (123 głosów, średnia: 4,89 / 5)
Loading...
Przewiń do góry