Spadki / wzrosty SEO – GRUDZIEŃ 2020

Marek Stokowski
Marek Stokowski
Archiwum 01.2021
 
Spadki / wzrosty SEO – GRUDZIEŃ 2020

Spadki / wzrosty SEO - Grudzień 2020
Sprawdź, co zmieniło się w SERPach

Kontynuujemy serię artykułów z podsumowaniem zmian w wynikach wyszukiwania, które nastąpiły w poprzednim miesiącu. Dziś przedstawię efekty zmian widoczności w grudniu 2020. Porównaliśmy dane z pierwszego tygodnia stycznia vs dane z pierwszego tygodnia grudnia. Oprócz publikacji listy największych spadków i wzrostów widoczności domen w TOP10, staramy się przeanalizować sytuację kilku z nich. Ma to na celu stworzenia pewnego case study oraz zachęcenia branży SEO do podzielenia się własnymi obserwacjami i wnioskami na ten temat.

Jeśli znasz jeszcze jakieś ciekawe przykłady zmian widoczności oraz masz swoje spostrzeżenia dotyczące przyczyn tych zmian – zachęcam do dyskusji w komentarzach 🙂

 

Zmiany w grudniu 2020

Grudzień 2020 był okresem, w którym działo się wiele w konteście zmian widoczności – ilustruje to poniższy wykres.

 

Zawdzięczamy to szczególnie wdrożonej przez Google aktualizacji – December 2020 Core Update. Opisywałem ją w artykule https://www.devagroup.pl/blog/spadki-wzrosty-seo-podsumowanie-2020-roku .

 

Największe spadki

Poniższe zestawienie jest listą domen, które odnotowały największy ilościowy spadek liczby fraz w TOP10:

 

Analiza wybranych domen

Poniżej dokonałem analizy kilku wybranych serwisów, które zaliczyły duże spadki widoczności w TOP10.

 

Pytania.abczdrowie.pl

Serwis pytania.abczdrowie.pl odnotował spadek widoczności o ponad 11 procent, przy ilościowym spadku o 14303 słów kluczowych (pomiędzy pierwszym poniedziałkiem stycznia a pierwszym poniedziałkiem grudnia).

 

 

Spadek ten jest konsekwencją wdrożenia grudniowej aktualizacji i korekty nagłego wzrostu z maja 2020.

 

mp.pl

Widoczność serwisu w TOP10 na początku stycznia była mniejsza o 17539 fraz (zmniejszyła się o ponad 7% w stosunku do początku grudnia).

 

 

 

Podobnie jak wcześniej opisywany portal – utracił widoczność po grudniowej aktualizacji. Oba portale dotyczą branży związanej z YMYL.

 

 

Focus.pl

Widoczność serwisu w TOP10 na początku stycznia była mniejsza o 9394 frazy (zmniejszyła się o ponad 30% w stosunku do początku grudnia).

 

 

Na pierwszy rzut oka wygląda to również na aktualizację, ale przy głębszej analizie widzimy zmianę domeny:

 

Na odstawie danych z Webarchive – widzimy, że między 29/11 (ostatni skan focus.pl) a 22/12 (pierwszy skan z przekierowaniem) nastąpiło przeniesienie serwisu na nową domenę. Sprawdźmy, czy udało się przenieść całą widoczność 1:1:

 

 

Na ten moment nadal nie odzyskano widoczności – okres jest też dość krótki, by oceniać efekty. Warto porównać te wykresy widoczności w TOP10 za 2-3 miesiąca.

 

Sekcja tło

Pomożemy Ci w SEO Twojej strony!

 

Największe wzrosty

Poniższe zestawienie jest zestawieniem domen, które odnotowały największy ilościowy wzrost liczby fraz w TOP10:

 

Analiza wybranych domen

Poniżej dokonałem analizy kilku wybranych serwisów, które zaliczyły duże wzrosty widoczności w TOP10.

 

apteline.pl

Jednym z serwisów, który odnotował duży wzrost liczby słów kluczowych w TOP10 (również procentowo), jest portal apteline.pl. Nastąpił wzrost o ponad 19% – miesiąc do miesiąca.

 

Wzrost jest korektą ostatnich znacznych spadków po styczniowej oraz majowej aktualizacji Google:

 

 

 

 

Eszkola.pl

Portal ten odnotował wzrost widoczności o ponad 24% w stosunku do poprzedniego okresu – co daje aż wzrost liczbowy o 8291.

 

 

Wzrost widoczności jest korektą po dużym spadku – mającym miejsce po wdrożeniu May 2020 Core Update.

 

cefarm24.pl

Portal ten odnotował wzrost widoczności o ponad 18% w stosunku do poprzedniego okresu – co daje aż wzrost liczbowy o 6651 fraz.

 

 

Serwis ten jest kolejnym przykładem, gdzie wzrosty grudniowe są korektą po zmianach w algorytmie (w styczniu 2020 oraz maju 2020).

 

Metodologia tworzenia zestawienia

Artykuł ten powstał we współpracy z SENUTO, na podstawie zbieranych danych dotyczących widoczności domen w Google. Do porównywania widoczności miesiąc do miesiąca, wykorzystaliśmy ilość słów kluczowych w TOP10, która została pobrana w każdy pierwszy poniedziałek miesiąca. Daje to nam możliwość porównania zarówno ilościowej różnicy liczby słów, jak i procentowego wzrostu/spadku – dla wszystkich badanych przez SENUTO słów kluczowych.

 

 

Marek Stokowski
Były pracownik na stanowisku SEO Specialist w DevaGroup, odpowiedzialny za prowadzenie kampanii SEO oraz wykonywanie rozbudowanych audytów SEO. Prywatnie motocyklista i wielbiciel psów rasy Alaskan Malamute.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (106 głosów, średnia: 4,90 / 5)
Loading...
Przewiń do góry