Mogłoby się wydawać, że dane słowo w konkretnym języku zawsze znaczy to samo. Czy jest tak w rzeczywistości? Czy to samo słowo może nieść ze sobą różne znaczenia dla SEM i SEO?
Słowa kluczowe
Słowa kluczowe to najprościej słowa, wyrażenia, zdania, które użytkownicy wpisują do wyszukiwarki, żeby odnaleźć daną informację, usługę, czy przedmiot. Wyróżnia się kilka rodzajów słów kluczowych, które inaczej nazywane są frazami kluczowymi lub po prostu frazami.
Rodzaje fraz:
1. Brandowe – odnoszą się do konkretnej marki, której poszukuje użytkownik. Dla przykładu nie pamiętam dokładnej strony sklepu, ale wpisuję w wyszukiwarkę jego nazwę, wtedy jednym z pierwszych wyników będzie właśnie adres sklepu;
2. Ogólne frazy – najczęściej wpisywane są przez osoby poszukujące danej rzeczy lub usługi, ich poszukiwania nie są sprecyzowane. Są to frazy np. buty, rower;
3. Długie ogony – są to słowa kluczowe bardzo precyzyjne, wpisują je najczęściej osoby, które dokładne wiedzą, czego szukają. Są to precyzyjne sformułowania takie jak: czerwony rower crossowy.
Jakie to ma przełożenie dla nas? Im zwrot ma więcej wyrazów, tym jest tańszy. Ogólne słowa kluczowe mają dużą konkurencję, co oznacza, że zapłacimy za nie więcej niż za długie ogony.
Słowa kluczowe dla SEO
Wybierając słowa kluczowe pod SEO możemy skupić się na money keywords (ścisłym dopasowaniu) lub long tail (długi ogon). Czym się one różnią?
Słowa w ścisłym dopasowaniu to niezbyt rozbudowane słowa lub frazy, które w większym lub mniejszym stopniu określają kategorię np. usług, jakie klient ma na stronie np. „wymiana instalacji CO”. Natomiast długie ogony to słowa i frazy w bardziej szczegółowy sposób opisujące produkty, czy usługi, które w pełniejszy sposób będą obrazować potrzeby potencjalnych konsumentów/klientów. Przykładem może być tu zwrot „wymiana instalacji CO Kraków”. W tej wyszukiwanej frazie mamy dookreślenie tego, co ktoś chce zrobić z instalacją, jak i lokalizację. Long taile są zdecydowanie lepsze dla witryn, w których treści jest dużo i są one bardziej rozbudowane.
Oczywiście obrana strategia wynika z możliwości klienta, jego witryny i rodzaju działalności. Pozycjonowanie long tail zdecydowanie będzie mocno utrudnione w przypadku bardzo małych witryn, w których jest niewiele treści. Zaleca się stosowanie long tail w witrynach i stronach takich, jak:
– Rozbudowane sklepy internetowe;
– Duże strony firm z szeroką ofertą;
– Strony z poradami, serwisy wiedzowe;
– Inne serwisy i witryny, w których jest dużo treści.
Dlatego, jeśli Twoja strona, witryna, sklep ma możliwość stosowania długich ogonów, wybierz ten sposób pozycjonowania.
Frazy w SEO a odbiorcy
Często wydaje się, że upchnięcie wszystkich możliwych fraz na stronę to krok w dobrą stronę. Czy tak jest? Nie.
Na początek należy zadać sobie pytanie: na czym ci zależy, czy chcesz, żeby na twoją stronę wchodzili wszyscy, czy osoby, które interesują się daną tematyką, czy chcesz sprzedawać produkty detalicznie, czy hurtowo? Po odpowiedzeniu sobie na te pytania należy zacząć wybierać słowa kluczowe.
Przykładowo, jeśli prowadzisz sklep z luksusowymi meblami warto dodać do frazy słowo „luksus”. Ograniczysz przez to koszty generowane w ramach SEO i zwiększysz dzięki temu konwersyjność wybranych słów kluczowych. Wybierając słowa do pozycjonowania w wynikach organicznych należy również zwrócić uwagę na jakość danego słowa, a więc czy jest ono wyszukiwane przez użytkowników i jakie podejście ma do niego konkurencja. W tym celu najlepiej wykorzystać Planer słów kluczowych, czy Semstorm. Pierwsze z narzędzi podpowie ci jakie słowa możesz wybrać oraz ile osób wyszukiwało dane frazy. Natomiast drugie narzędzie pokazuje, na jakie frazy są widoczni twoi konkurenci w wynikach wyszukiwania, a więc na jakie słowa pozycjonuje się twoja konkurencja. Dodatkowo możesz sprawdzić informacje z kim właściwie konkurujesz, z dużymi czy małymi firmami.
Dzięki przemyślanym i starannym działaniom na pewno uzyskasz zwrotu z inwestycji (ROI). Pamiętaj także, aby kontrolować wybrane przez siebie słowa. Może się okazać, że tylko sezonowo dane frazy są wyszukiwane przez użytkowników, co oznacza, że w określonym okresie nie będą oni wyszukiwać twojego sklepu. Przykładem nagłego wzrostu sezonowego słowa było słowo „chomik” w grudniu roku 2008. Spowodowane to było otwarciem strony chomikuj.pl.
Słowa kluczowe dla SEM
Podobnie, jak w przypadku SEO, w SEM mamy również do wyboru słowa w ogólnym dopasowaniu, jak i długie ogony. Tym razem jednak to, jakiego słowa użyjesz zależne jest od budżetu jakim dysponujesz, jak i od branży, w której działasz, liczby konkurentów, liczby wyszukiwań danej frazy.
Dodatkowym utrudnieniem jest też to, że słowa do SEM podlegają aukcji, co oznacza, że dana reklama będzie się wyświetlała, jeśli wygra się licytację na dane słowo kluczowe. Innym czynnikiem powodującym wyświetlanie reklamy na dane zapytanie jest również Wynik Jakości i inne ustawienia kampanii, ale o tym napiszemy szerzej w innych artykułach.
Jak więc wybrać słowa kluczowe? Dobrać do nich odpowiednie stawki i cieszyć się konwersjami? Podobnie, jak przy wyborze słów pod SEO musisz zadać sobie podstawowe pytanie: po co mi to? Kiedy już uzyskasz na nie odpowiedź, przeanalizujesz branże i konkurencje możesz przystąpić do wyboru słów kluczowych. Do SEM nie powinieneś używać słów zbyt ogólnych np. „buty”, ani zbyt szczegółowych „brązowe buty z futerkiem na zimę”. W pierwszym przypadku słowo będzie zbyt szerokie i mimo tego, że wzrośnie liczba wejść na twoją stronę to będą to zarówno osoby, które szukają butów ortopedycznych, szpilek, czy gumiaków. W drugim natomiast zbyt długie i skomplikowane frazy spowodują, że ruch na stronie będzie z nich mały.
Wiemy już po, co chcemy się reklamować, jak teoretycznie wybierać słowa. Ale jakie to mają być słowa? W początkowym etapie wyboru słów pod SEM najlepiej jest odzwierciedlić ofertę sklepu lub usług, np. masz sklep internetowy z ubraniami, więc twoje przykładowe słowa to: sukienka z jedwabiu, mini sukienka jedwabna, itd. Słowa te nie są ani zbyt ogólne, ani zbyt szerokie, we frazie zawarte są pytania: co? i jakie?.
Po wybraniu słów najprostszym sposobem stwierdzenia, czy myślimy jak reszta świata, jest wrzucenie słów do Planera słów kluczowych (Keyword Planner), do rubryki „Wyszukaj nowe słowa kluczowe za pomocą wyrażenia, witryny i kategorii”. Dzięki tej funkcji narzędzia sprawdzisz, jak często wyszukiwane są wybrane przez ciebie słowa i ile one kosztują, dodatkowo dostaniesz podpowiedź dotyczącą innych słów podobnych do twoich, jak i propozycję reklam. Należy przejrzeć, jeszcze raz listę i wybrać z niej słowa najkorzystniejsze dla ciebie.
Należy pamiętać, że w przeciwieństwie do słów pod SEO do kampanii SEM czasem warto dodać słowa, które miały zerową lub niską liczę wyszukiwań, nigdy do końca nie wiadomo, jakie słowo spowoduje, że ktoś przejdzie na stronę i kupi twój niesamowity produkt.
SEM daje nam też możliwość dopasowywania słów, ułatwiania klientom odnajdywania tego, czego szukają. Mamy do wyboru trzy możliwości dopasowywania słów w kampanii:
[Dopasowanie ścisłe] – reklamy wyświetlają się tylko w kontekście wyrażenia, dla przykładu wybieramy wyrażenie [rower czerwony] reklama będzie się wyświetlać tylko na dokładnie to słowo i jego bliskie odmiany np. [rowery czerwone], przy czym wyrażenie nie może występować z dodatkowymi słowami ani przed ani po. Np. na frazę fajny rower czerwony dwukołowy reklama się nie wyświetli;
„Dopasowanie do wyrażenia” – tak dopasowane słowo może występować z innymi słowami, a więc wybierając słowo „rower czerwony” w dopasowaniu do wyrażenia reklama będzie się wyświetlała zarówno na wyszukiwane frazy: mały rower czerwony dla dziecka, jak i na słowo rower czerwony, szansa wyświetlenia reklamy będzie wyższa niż w dopasowaniu ścisły;
+Dopasowanie +przybliżone – takie dopasowanie pozwala na wyświetlanie reklam w kontekście wybranego słowa kluczowego do podobnych wyrażeń, odmian, czy błędów w pisowni. Należy jednak być ostrożnym wybierając to dopasowanie, bo przy tak szerokim dopasowaniu, naszą stronę mogą odwiedzać osoby niekoniecznie szukające tego, co sprzedajemy. Ten rodzaj dopasowania będzie też idealny jeśli będziesz chciał poszukać nowych słów do kampanii. Użyj wtedy raportu wyszukiwanych słów kluczowych i dodaj najlepsze słowa do kampanii.
Dodatkowo kampanię Adwords można ograniczać geograficznie. Rozwiązanie to sprawdzi się świetnie, jeśli prowadzisz np. lokalny zakład szklarski. Wtedy do pozycjonowania najlepiej jest wybierać słowa, które wprost wskazują na miejscowość np. „szklarz kraków”. Natomiast w AdWords można dać słowo „szklarz” i ograniczyć kampanię geograficznie do samego Krakowa.
Podsumowując, wybór słów pod SEO i SEM to dwie różne sprawy nie należy ich więc mieszać. To jakich słów użyjemy zależne jest od tego, jaki jest nasz cel, co sprzedajemy, jaka jest nasza konkurencja, branża. Dlatego należy być uważnym i myśleć, jak użytkownik, nie jak właściciel.