Wyszukiwarki internetowe stale ewoluują, a wraz z nimi wiedza w zakresie SEO. Przeczytaj przegląd najważniejszych wiadomości ze stycznia – dowiedz się o zmianach danych uporządkowanych, rozwoju funkcji AI i najważniejszych aktualizacjach. Nie pozwól update’om się zaskoczyć.

Google Search Console dodaje eksport godzinowy do widoku 24-godzinnego
7 stycznia
W Google Search Console pojawiły się dane o wyświetleniach i kliknięciach w wyszukiwarce z ostatnich 24 godzin. Jest to zmiana, która została wprowadzona już jakiś czas temu. Google zgodnie z prośbami użytkowników postanowił dodać możliwość eksportu danych z ostatniej doby. Dzięki temu użytkownicy są w stanie zapoznawać się z wynikami strony niemalże w czasie rzeczywistym.

Google testuje Daily Listen
8 stycznia
Testowana przez Google funkcja Daily Listen to spersonalizowane podsumowanie dnia w formie audio, które trwa maksymalnie 5 minut. Na podstawie historii użytkownika, AI generuje codzienne przeglądy tematów, które mogą go interesować. Firma określa to jako krótkie podsumowanie dziennego feedu Google Discover.

Naprawiona luka w zabezpieczeniach Google Map Pin Attack
13 stycznia
Google naprawił exploit związany z pinami w Google Maps, który przez kilka miesięcy umożliwiał przenoszenie znaczników firm. Dzięki tej luce spamerzy mogli manipulować lokalizacjami, co prowadziło do spadków w rankingach i zawieszenia profili GMF. Problem został ostatecznie rozwiązany przez zespół Google Business Profile.

Google odświeża zasady dotyczące News i Discover
13 stycznia
Google zaktualizował zasady dotyczące ręcznych działań w Google News i Google Discover. Usunięte zostały sekcje dotyczące treści dla dorosłych i sztucznego odświeżania. Dodano pięć nowych wytycznych do praktyk wprowadzających w błąd, takich jak ukrywanie właściciela strony, podszywanie się pod organizacje czy fałszowanie informacji o pochodzeniu strony. Zaktyalizowano także sekcję na temat mowy nienawiści.

Google wycofuje rozszerzenie Web Vitals
14 stycznia
Google zakończyło wsparcie dla rozszerzenia Web Vitals i przeniosło jego funkcje do panelu Performance w DevTools. Teraz programiści powinni korzystać z DevTools, które oferuje zaawansowane narzędzia do monitorowania, w tym dane na żywo, porównania z danymi CrUX i szczegóły dotyczące LCP, INP i CLS. Google zapewnia również przewodnik migracyjny i instrukcje zachowania lokalnej kopii rozszerzenia.

Amazon ogłosił zmiany w polityce dotyczącej tytułów produktów
14 stycznia
Amazon wprowadza duże zmiany w tytułach produktów dostępnych w ich ofercie. Zmiana będzie skupiała się głównie na liczbie znaków i problemach z powtarzaniem słów kluczowych. Od teraz limit znaków będzie wynosił 200, dodatkowo zakazane zostaną znaki specjalne w treści, a także wspomniane wcześniej ograniczenie używania słów kluczowych.

Google zaleca aby oceny lub recenzje zawierały imię i nazwisko autora
16 stycznia
Google w ostatnim czasie zmienił swoje rekomendacje odnośnie recenzji i opinii wyświetlanych na stronie. Od teraz wyraźnie zaznaczone zostało, że każda recenzja powinna zawierać nazwisko lub imię i nazwisko jej autora. Jest to co prawda wyłącznie rekomendacja, a nie wymóg do uwzględnienia takiej opinii przez Google, jednak wydaje się że może to być bardzo istotna zmiana.

Aktualizacja dokumentacji Google o informacje na temat tworzenia treści
21 stycznia
Google "po cichu" zaktualizowało swoją stronę z danymi strukturalnymi dotyczącymi szacowanych wynagrodzeń. Wnioski, które można wyciągnąć z tych zmian, to: słowa na stronie subtelnie wpływają na jej zrozumienie przez użytkownika, a odpowiedź na zapytanie użytkownika to zazwyczaj konkretny fragment strony, nie cała strona. Jest to przykład, jak małe modyfikacje mogą prowadzić do bardziej precyzyjnego i efektywnego zrozumienia strony przez użytkownika oraz wyszukiwarkę.

Czy ludzie klikają linki w wyszukiwarce ChatGPT?
21 stycznia
W artykule omówiono to, jak marki odnotowują wzrost ruchu i sprzedaży dzięki klikalnym linkom w wynikach wyszukiwania ChatGPT i Google Gemini. Użytkownicy coraz częściej klikają w linki w wynikach wyszukiwania opartych na sztucznej inteligencji. To daje jasny sygnał właścicielom stron internetowych, by tworzyć jasne, edukacyjne treści, które zwiększają szanse na uzyskanie rekomendacji przez AI.

Google dodał przykład wdrożenia danych uporządkowanych na przykładzie przepisu kulinarnego
23 stycznia
Dokumentacja Google dotycząca uporządkowanych danych została rozszerzona o przykład związany ze schemą dedykowaną dla przepisów kulinarnych. Od teraz możemy podejrzeć jak powinien wyglądać prawidłowo wyświetlający się przepis w wynikach wyszukiwania, a także w jaki sposób powinny zostać wdrożone uporządkowane dane.

Google zaczyna nakładać ręczne kary na europejskie domeny
23 stycznia
Google rozszerzyło egzekwowanie swojej polityki nadużywania reputacji witryny na regiony europejskie, co poskutkowało wieloma karami ręcznymi i rotacjami w wynikach wyszukiwania. Dotychczas takie sytuacje były obserwowane tylko w USA. Zbiegło się to w czasie z zmianami polityki Google dotyczącej nadużyć w zakresie reputacji witryny.

Gwałtowny spadek widoczności bloga HubSpot
23 stycznia
W styczniu zaobserwowano bardzo duży spadek organicznego ruchu na popularnym w branży SEO blogu firmy HubSpot. W artykule analizowane są możliwe przyczyny tego zjawiska, w tym aktualizacje algorytmów Google oraz kwestie związane z jakością treści. Dyskusja obejmuje również opinie ekspertów SEO.

Uproszczenie widocznego elementu adresu URL w wynikach na urządzeniach mobilnych
23 stycznia
Google usuwa elementy menu nawigacyjnego z mobilnych wyników wyszukiwania. W oficjalnym komunikacie możemy przeczytać, że element ten w tej formie był mało przydatny dla użytkowników, a ponadto często ucinany i nieczytelny. Docelowo na urządzeniach mobilnych widoczny adres URL zostanie uproszczony do samej domeny.

Wyszukiwarka Google wymaga JavaScript
30 stycznia
Google zaktualizowało swoje pole wyszukiwania, wymagając włączenia obsługi JavaScript. Google argumentuje, że włączenie JavaScript pozwala lepiej chronić wyniki wyszukiwania przed botami (w tym narzędzi SEO). Specjaliści zastanawiają się, czy ta sytuacja nie spowoduje zwiększenia kosztów narzędzi SEO, ponieważ będą wymagać one większej mocy obliczeniowej.