W ostatnim miesiącu Google zrezygnował ze znacznika „noarchive”, a także rozszerzył funkcję ocen sklepów na nowe kraje. Testowana jest funkcja „Quick View”, co może ograniczyć ruch na blogach kulinarnych. Google zaktualizował też wytyczne dotyczące faviconów i opublikował szczegóły na temat wskaźnika INP dla optymalizacji wydajności. Po więcej szczegółów zapraszamy do lektury!

Wycofanie wsparcia dla znacznika “noarchive”.
2 październik
Znacznik "noarchive" nie będzie już więcej używany przez Google. Funkcja ta była stosowana w SEO, aby zapobiegać przechowywaniu zarchiwizowanych wersji stron przez wyszukiwarki. Zamiast tego Google zaczyna wprowadzać linki do Wayback Machine. Aby zablokować archiwizację przez narzędzie można zabezpieczyć stronę w pliku robots.txt lub za pomocą hasła.

Google aktualizuje zasady dotyczące pliku Robots.txt
7 październik
Z oficjalnych wytycznych Google dowiadujemy się, że obecnie obsługiwane są jedynie cztery konkretne dyrektywy w pliku robots.txt: user-agent, allow, disallow i sitemap. Ponieważ pozostałe są ignorowane, warto przyjrzeć się swoim plikom robots.txt czy są one zgodne z oficjalnymi wytycznymi.

Wprowadzanie ocen sklepów w wyszukiwarce
9 października
Google wprowadza ocenę sklepów w wyszukiwarce do nowych krajów, w tym Australii, Kanady, Indii i Wielkiej Brytanii. Oceny obejmują informacje o jakości produktów, dostawie, zwrotach i wymianach oraz obsłudze klienta. Sklepy, którą chcą zbierać opinie mogą uczestniczyć w bezpłatnym programie Google Customer Review lub niezależnym stron z recenzjami.

Atak DDOS na serwis Wayback Machine
9 października
Serwis Wayback Machine padł ofiarą ataku DDOS, zostały wykradzione dane zarejestrowanych użytkowników i dane wewnętrzne. Jest to o tyle istotne, że w ostatnim czasie Google zrezygnował ze swojego cache i kieruje użytkowników właśnie do WBM.

Google testuje przycisk szybkiego podglądu dla przepisów, które zatrzymają użytkownika w wynikach wyszukiwania
10 października
Google testuje funkcję "Quick View" (Szybki podgląd), która może znacząco wpłynąć na spadek popularności blogów kulinarnych. Funkcja pozwala użytkownikom przeglądać przepisy bezpośrednio w wynikach wyszukiwania, wyświetlając składniki, instrukcje i zdjęcia bez potrzeby odwiedzania strony źródłowej. Choć Google twierdzi, że celem jest ułatwienie dostępu do informacji, istnieje ryzyko, że taki system zmniejszy ruch na blogach.

Google testuje wyświetlanie elementu "top links" w wynikach wyszukiwania
14 października
Google testuje nową nazwę dla sitelinków pojawiających się pod głównym wynikiem wyszukiwania. Test obejmuje dwie wersje: „top links” z ikoną globu oraz „top links from” z favicon i nazwą strony. Funkcja jest testowana zarówno w wynikach organicznych, jak i reklamach Google Ads.

Od zakończenia ostatniej aktualizacji algorytmu wyniki wyszukiwania są bardzo niestabilne
16 października
W połowie października zauważona została zmienność w rankingach Google. Niektórzy właściciele stron i specjaliści SEO raportują znaczące wahania pozycji – zarówno wzrosty, jak i spadki. Zmiany były na tyle intensywne, by wzbudzić dyskusję w społecznościach SEO.

Semrush przejmuje Search Engine Land
16 października
W październiku doszło do przejęcia Third Door Media, właściciela serwisów takich jak Search Engine Land, przez Semrush. W wyniku tej transakcji, Semrush umożliwi lepszy dostęp do najnowszych treści i trendów marketingowych. Natomiast marki Third Door Media, takie jak MarTech i SMX, będą nadal działać jako samodzielne byty.

Usunięcie pola wyszukiwania z SERP Google
21 października
Po ponad 10-ciu latach Google usuwa pole wyszukiwania, które wyświetlało się przy niektórych SERP'ach. Wynika to z faktu, że zainteresowanie tym dodatkiem stale spadało, przez co w wielu przypadkach stał się on zupełnie zbędny. Zmiana ta ma być globalna dla wszystkich krajów oraz języków, a Google zapewnia że nie powinno to negatywnie odbić się na wynikach witryn.

Google rekomenduje ikony Favicons o wyższej rozdzielczości
24 października
Zaktualizowano rekomendacje Google odnośnie favicon'ów. Dotychczas nie dostawaliśmy informacji na temat preferowanych rozmiarów grafik tego typu, natomiast istotne były tylko i wyłącznie proporcje. Obecnie rekomendowanym, minimalnym rozmiarem grafiki jest 48x48px. Można się więc spodziewać, że witryny, które nie dostosują się do nowych wytycznych, będą miały ograniczone możliwości prezentacji w wynikach wyszukiwania Google.

Dane uporządkowane dotyczące wysyłki
28 października
W najbliższym czasie możemy spodziewać się dodania nowych znaczników uporządkowanych danych w zakresie informacji o ewentualnej przesyłce. Według doniesień, oprócz podstawowych danych o kosztach wysyłki oraz terminie jej realizacji, możemy spodziewać się takich informacji, jak miejsca dostawy, czas, limity wagi i rozmiaru itd. Na ten moment jednak ciężko określić, kiedy ta zmiana będzie dostępna dla użytkowników.

Aktualizacja dokumentacji odnośnie Core Web Vitals
29 października
Dokumentacja Google została zaktualizowana o szczegółowe informacje dotyczące najnowszego wskaźnika INP. Ten wszedł do użycia już wiosną tego roku, jednak dotychczas brakowało na jego temat oficjalnych i konkretnych danych. Nowe wytyczne pozwalają na lepsze zrozumienie zasad działania tego współczynnika, a także umożlwiają szczegółowe analizy pod tym kątem.