SEOpress – marzec 2025

SEOpress – marzec 2025

SEOpress
- marzec 2025

Jesteś specjalistą SEO, a może po prostu interesuje cię ten temat? Jeśli tak, na pewno wiesz, jak ważne jest śledzenie i analiza danych w czasie rzeczywistym. Google ogłosiło nowe, istotne aktualizacje, które pozwolą na jeszcze dokładniejsze monitorowanie ruchu na stronie. Przejrzyj najważniejsze informacje o rozwoju AI, dodaniu nowych funkcji i modyfikacji tych już dobrze znanych.

Autor tekstu analizuje spadek liczby wyróżnionych fragmentów (featured snippets) w wynikach wyszukiwania Google, zastępowanych przez przeglądy AI (AI Overviews). Zauważa, że w niektórych branżach liczba tych fragmentów maleje, co może prowadzić do zmniejszenia ruchu na stronach internetowych, ponieważ przeglądy AI generują niższy współczynnik klikalności (CTR) w porównaniu z wyróżnionymi fragmentami.
Google ogłasza wprowadzenie nowego trybu wyszukiwania o nazwie AI Mode, który łączy zaawansowane możliwości modelu Gemini 2.0 z systemami informacyjnymi Google. AI Mode ma na celu ułatwienie użytkownikom wyszukiwania poprzez dostarczanie bardziej kompleksowych i konwersacyjnych odpowiedzi na zapytania.
Na blogu Google pojawiła się seria nowych wpisów dotyczących działania oraz możliwości wykorzystania pliku robots.txt. Skupiono się przede wszystkim na możliwościach zarządzania poprawnym indeksowaniem treści na stronach internetowych oraz podano szereg przykładowych rozwiązań, które mogą okazać się pomocne dla administratorów stron.
W artykule omówiono wyniki badania przeprowadzonego przez Columbia Journalism Review, które wykazało, że wyszukiwarki oparte na sztucznej inteligencji, takie jak ChatGPT Search, Perplexity, Deepseek Search, Microsoft Copilot, Grok i Google Gemini, często udzielają błędnych odpowiedzi na zapytania użytkowników. Średnio ponad 60% odpowiedzi było niepoprawnych, przy czym Perplexity osiągnęło 37% błędnych odpowiedzi, a Grok 3 aż 94%.
Google rozpoczęło wdrażanie swojej aktualizacji algorytmu głównego z marca 2025 roku, która rozpoczęła się 13 marca i zakończyła 27 marca. Celem tej aktualizacji jest poprawa jakości wyników wyszukiwania poprzez promowanie odpowiednich i wartościowych stron internetowych, a jej wpływ obejmuje wszystkie typy treści i regiony. Zmiany mogą wpłynąć na widoczność stron w wynikach wyszukiwania.
Google zaktualizowało wymagania dotyczące danych strukturalnych dla polityk zwrotów w sklepach internetowych. Od teraz sprzedawcy muszą określić, do jakiego kraju odnoszą się ich polityki zwrotów, dodając pole *returnPolicyCountry* w schemacie MerchantReturnPolicy. Podano również inne rekomendowane pola, takie jak liczba dni na zwrot, opłaty za zwrot czy sposób zwrotu towaru.
Doświadczenie Asystenta na urządzeniach mobilnych zostaje ulepszone poprzez przejście na Gemini. Ma stać się jeszcze bardziej spersonalizowanym asystentem i integrować się z aplikacjami i usługami, których używasz. W nadchodzących miesiącach użytkownicy mobilni zostaną stopniowo przekształceni z Google Assistant na Gemini, a klasyczny Asystent Google zostanie wycofany z większości urządzeń.
Google rozszerza AI Overviews i Knowledge Panels o więcej odpowiedzi związanych z medycyną i zdrowiem. Dzięki postępom w modelach AI Gemini, przeglądy stały się bardziej trafne i zgodne z aktualną wiedzą. Dodaje też nową funkcję "What People Suggest", która organizuje różne perspektywy z internetowych dyskusji.
Google ogłosiło, że interfejs API Google Search Console wkrótce umożliwi programistyczny dostęp do danych z ostatnich 24 godzin, z podziałem na godziny, obejmujących ostatnie 8 dni. Ta aktualizacja pozwoli na bardziej szczegółowe monitorowanie i analizę ruchu na stronie niemal w czasie rzeczywistym. Daniel Waisberg z zespołu Google Search ogłosił tę zmianę podczas wydarzenia Google Search Central Live w Nowym Jorku.
​Google ogłosiło rozszerzenie funkcji AI Overviews w wyszukiwarce na dziewięć kolejnych krajów europejskich, w tym Polskę. AI Overviews to technologia, która generuje zwięzłe podsumowania odpowiedzi na złożone zapytania bez konieczności klikania w poszczególne strony. Pojawiają się one na samej górze wyników wyszukiwania, co może mieć istotny wpływ na CTR klasycznych wyników organicznych. Czy zauważyliście już AI Overviews w polskim Google?
Firma SearchPilot przeprowadziła test SEO dla klienta z branży medycznej, sprawdzając wpływ umieszczenia lokalizacji na początku tagów tytułowych na współczynnik klikalności (CTR). Założeniem było, że eksponowanie lokalizacji na początku tytułu zwiększy jego widoczność w wynikach wyszukiwania, co może zachęcić użytkowników do częstszego klikania. Wyniki testu wykazały przewidywany wzrost CTR o 8,5% przy 95% przedziale ufności, co sugeruje, że taka modyfikacja może pozytywnie wpłynąć na ruch organiczny.
W marcu 2025 roku Google opublikowało artykuł omawiający protokół Robots Exclusion Protocol (REP), znany głównie dzięki plikowi robots.txt. REP praktycznie nie zmieniał się przez dekady, ale istnieje możliwość jego rozwoju, jeśli nowe reguły uzyskają wystarczające poparcie społeczności.
John Mueller z Google wyjaśnił, że E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) nie jest czymś, co można bezpośrednio dodać do stron internetowych. Podkreślił, że E-E-A-T odnosi się do ogólnej jakości treści i reputacji witryny. Mueller zaznaczył również, że jest to szczególnie istotne dla stron poruszających ważne tematy, takie jak zdrowie czy finanse, ale niekoniecznie dla treści takich jak np. przepis na ciasteczka.
Anna Jurczyk
SEO Specialist. W DevaGroup odpowiada za prowadzenie kampanii SEO, przeprowadzanie audytów oraz optymalizację stron internetowych, pomagając klientom osiągać lepszą widoczność w sieci. Prywatnie miłośniczka podróży, aktywnego stylu życia oraz psów rasy border collie.

Leszek Urban
Team Leader & Senior SEO Specialist. W branży od 2017 roku. Obecnie w DevaGroup odpowiada za prowadzenie kampanii SEO, przeprowadzanie audytów, optymalizację stron internetowych klientów oraz ich weryfikację pod kątem najnowszych trendów. Przygotowuje kompleksowe strategie działań prowadzące do zwiększenia ich widoczności i wydajności. Prywatnie pasjonat motoryzacji, podróży i piłki nożnej. Po godzinach zajmuje się też nagrywaniem i montowaniem filmów.

Natalia Dulian
SEO Associate. Łączę miłość do słów z pasją do SEO. Od 2023 roku pomagam firmom wyróżniać się w sieci – testuję, analizuję i optymalizuję. Po pracy spędzam równie wiele czasu z tekstami, od czytania książek aż po pisanie i redakcję najróżniejszych treści.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (1 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry