Maj w branży SEO obfitował w przełomowe wydarzenia, a wiele z nich dotyczy sztucznej inteligencji – uruchomienie nowej wyszukiwarki AI Overview oraz ulepszenie modelu ChatGPT. SEOwcy mogą cieszyć się także z nowej, ulepszonej wersji crawlera Screaming Frog, a ostatni tydzień maja upłynął nam na analizowaniu wycieku dokumentacji od Google. Zapraszamy do naszego podsumowania!

Google indeksuje serwisy z różną częstotliwością
3 maja
John Mueller przedstawił opinię na temat częstotliwości indeksacji adresów URL na stronie. Według niego Google najczęściej indeksuje nowe adresy URL, gdzie może się to zdarzać nawet kilka razy dziennie. Zupełnie inaczej jest w przypadku tych podstron, które zostały opublikowane dłuższy czas temu. W takich przypadkach indeksacja może odbywać się nawet raz na kilka miesięcy. Oczywiście można to ominąć ręcznym zgłoszeniem adresu przez Search Console. Jest to więc wskazówka dla tych, którzy zastanawiają się nad indeksacją adresów URL na swojej stronie internetowej lub chcą zwiększyć ich częstotliwość.

Zmiany w dokumentacji o debugowaniu spadków
6 maja
W dokumencie opisującym prawidłową analizę spadków ruchu z wyszukiwarki, pojawiło się kilka nowych punktów. Wśród nich możemy znaleźć definicje niewielkiego oraz znacznego spadku ruchu, a także kilka pomysłów na analizy wyników oraz wyciąganie prawidłowych wniosków z takich sytuacji. W poprzedniej wersji dokumentacji na próżno było szukać tak szczegółowych i precyzyjnych informacji.

Google testuje wyświetlanie tylko lokalnych wpisów z profili firm w Google
6 maja
Google testuje nową formę prezentowania wyników wyszukiwania po podaniu fraz kluczowych z elementami definiującymi położenie, np. "blisko mnie", czy "w pobliżu". Melanie Funderburk na X podzieliła się swoim nagraniem wyników wyszukiwania, gdzie wyraźnie widzimy, że pierwsza strona nie zawiera typowych odnośników do stron docelowych, lecz poszczególne profile firm znajdujących się w pobliżu. Jeśli zmiana w takiej formie zostanie wprowadzona, będzie to z pewnością przełom w całej branży.

Zmiany w dokumentacji o danych strukturalnych
7 maja
W dokumentacji prezentującej informacje o danych uporządkowanych Product pojawił się dodatkowy, mocno doprecyzowany opis prawidłowego wykorzystania znaczników. Opracowany został szczegółowy podział, kiedy powinniśmy stosować dane o krótkim opisie produktów, a kiedy powinny być to informacje produktach umieszczone przez sprzedawcę. Z opisu jasno wynika, że pierwszy przypadek stosujemy wtedy, gdy strona nie daje możliwości zakupu, a drugi w przypadku standardowych sklepów internetowych.

Update Screaming Froga
7 maja
Screaming Frog SEO Spider w wersji 20.0, nazwany „cracker”, wprowadza kilka nowych funkcji opartych na opinii społeczności. Wprowadzone zostały niestandardowe fragmenty JavaScript, umożliwiające m.in. wyodrębnianie danych, czy też komunikację z API, takimi jak ChatGPT OpenAI. Dodano również audyt użyteczności mobilnej poprzez integrację Lighthouse. 20 maja dodano małą aktualizację (20.1), ta wersja zawiera drobne poprawki błędów oraz umożliwienie korzystania z ChatGPT-4o.

Uporządkowane dane krótkiego opisu produktu
13 maja
Google przeorganizował dokumentację dotyczącą uporządkowanych danych krótkiego opisu, które umożliwiają wyświetlanie dodatkowych informacji o produktach w wynikach wyszukiwania. Krótki opis produktu to tekstowy wynik, który zawiera dodatkowe szczegóły dotyczące produktu, takie jak oceny, recenzje, cena i dostępność. Dokumentacja, która wcześniej była jedną obszerną stroną, teraz została podzielona na sekcje, co z pewnością ułatwi użytkownikom znalezienie konkretnych informacji.

Nowy model Chat GPT-4o
13 maja
W maju miała miejsce prezentacja nowej wersji ChatGPT-4o. Jest to rozwinięcie poprzednich wersji, z większymi możliwościami w zakresie rozumienia kontekstu. Model ten pozwala na bardziej płynne i naturalne konwersacje. Zachęcamy do przetestowania.

Różnice między aktualizacją algorytmu a odświeżeniem danych
13 maja
Danny Sullivan, specjalista ds. wyszukiwania w Google, w swoim poście na portalu X wyjaśnił różnice między aktualizacjami algorytmów a odświeżeniem danych. Sullivan podkreślił też, że wyszukiwanie ciągle ewoluuje ze względu na aktualizacje danych w czasie rzeczywistym. Wyjaśnił, że aktualizacje algorytmów obejmują znaczące zmiany w rdzeniowych systemach, natomiast odświeżenia danych odnoszą się do ciągłego przyjmowania nowych danych przez systemy Google, w niektórych przypadkach nawet niezauważalnych.

Streszczenia wygenerowane przez AI a Twoja witryna
20 maja
Nowa wyszukiwarka AI Overviews generuje odpowiedzi na podstawie różnych źródeł z całego internetu. W streszczeniu pojawiają się linki do materiałów źródłowych, które potwierdzają podane informacje. Twórcy internetowi nie muszą nic robić, aby ich materiały pojawiły się w wyszukiwarce oprócz standardowych działań dla wyszukiwarki Google. Wpis w dokumentacji opisuje jednak jak zablokować swoją stronę, aby nie pojawiała się w wynikach Google Overview i jak rozwiązać problemy z ustawieniami podglądu.

Wyciek wewnętrznej dokumentacji Google
27 maja
Pod koniec maja świat SEO obiegła informacja o wycieku wewnętrznej dokumentacji Google, dzięki której możemy poznać i zrozumieć czynniki mające wpływ na pozycjonowanie. Co ciekawe, niektóre informacje zawarte w dokumentacji przeczą wcześniejszym oficjalnym zapewnieniom Google. Przykładem może być istnienie czynnika "siteAuthority" czy mechanizmu "sandbox", uniemożliwiający osiągnięcie wysokich wyników nowym witrynom. Metryki, którym z pewnością warto się przyjrzeć to "NavBoost", który monitoruje kliknięcia i czas spędzony na stronie, a także elementy E-E-A-T takie jak wiarygodność i autorytet autorów.
Na blogu Google pojawił się wpis dotyczący AI Overviews oraz zasady działania nowej funkcji wyszukiwarki. Znaczna część artykułu odpowiada także na ostatnie viralowe przykłady zapytań, w którymi AI Overviews sobie nie poradziło, takie jak depresja, czy palenie w ciąży. Wiele z tych wyników było sfałszowanych przez internetowych trolli, jednak Google potraktowało poważnie opinie użytkowników i wprowadziło wiele ulepszeń, zwłaszcza w kategorii zdrowie. Obecnie AI Overviews jest dostępne tylko w Stanach Zjednoczonych. Miejmy nadzieję, że do czasu pojawienia się tej funkcjonalności w języku polskim będzie już ona dobrze przetestowana i poprawiona.