W artykule omówiono 10 wybranych funkcji narzędzia SEMSTORM, które mogą być pomocne w codziennej pracy nad poprawą widoczności naszej witryny, monitoringu słów kluczowych czy analizie konkurencji.
1. Monitoring pozycji
Główna zaleta monitoringu SEMSTORM to nie tylko standardowa możliwość sprawdzenia pozycji monitorowanych przez nas słów kluczowych oraz domen, które dodaliśmy do narzędzia, ale również bardzo przydatna opcja porównania pozycji fraz naszej konkurencji w wybranych przez nas lokalizacjach dla dowolnego okresu.
Przykładowo monitorując na stałe domenę telepizza.pl i frazę „pizza przez internet” możemy bez problemu zestawić ją w dowolnym czasie z kilkoma konkurentami np. dagrasso.pl i dominospizza.pl dla miast Kraków, Warszawa, Wrocław. Narzędzie wygeneruje nam zestawienie jak poniżej, dzięki czemu możemy prześledzić zmiany pozycji dla łącznie 3 domen jednocześnie. Mamy możliwość porównania w tej formie maksymalnie 5 domen na raz w łącznie z monitorowaną domeną. Frazy możemy monitorować dla urządzeń desktopowych i mobilnych. Dodatkową zaletą jest również kolumna ze średnią liczbą wyszukiwań fraz kluczowych w danym miesiącu co w standardowych monitoringach pozycji jest raczej rzadko spotykane.
Kolejna niestandardowa funkcja monitoringu pozycji warta uwagi to śledzenie fluktuacji w serpach dla TOP20 największych konkurentów. Wybierając dowolny okres czasu możemy przeanalizować jak zmieniały się pozycje na dwóch pierwszych stronach wyników wyszukiwania, co może być szczególnie przydatne podczas planowania strategii SEO pod konkretne słowa kluczowe. Poniższy wykres został wygenerowany dla frazy „pizza przez internet” za okres ostatnich 14 dni. Narzędzie umożliwia również ukrywanie wybranych domen na wykresie, przybliżanie i oddalanie widoku oraz eksport danych. Jak widać pozycjonowanie serwisu z pomocą tego narzędzia bardzo ułatwia codzienną pracę.
2. Słowa kluczowe i ruch
W module „Analiza stron” a następnie w zakładce „Słowa kluczowe i ruch” mamy możliwość sprawdzenia liczby słów kluczowych na jakie dany serwis jest widoczny w wynikach wyszukiwania. Dane na wykresie przedstawiane są w dwóch zakresach TOP50 i TOP10. Wyniki na wykresie aktualizowane są zawsze na początku miesiąca (za miesiąc poprzedni). Z kolei dane przedstawione z prawej strony, obok wykresu sprawdzane są nawet codziennie, dlatego są również najbardziej aktualne. Zatem analizując dany serwis np. w środku miesiąca i opierając się na danych przedstawionych na wykresie oraz danych w tabeli możemy w prosty sposób porównując je wywnioskować, czy aktualnie mamy do czynienia z trendem wzrostowym czy spadkowym jeśli chodzi o liczbę słów kluczowych.
Ruch podawany w SEMSTORM to estymacja, która uwzględnia wyszukiwania oraz trendy słów, ich pozycje, a także charakterystykę wyników dla danego słowa. Zatem nie otrzymamy danych nawet trochę zbliżonych do tych z Google Analytics. Funkcja ta posiada przede wszystkim wielkość porównawczą, dzięki czemu możemy porównać efektywność naszych działań z działaniami konkurencji nie mając dostępu do dokładnych danych.
3. Widoczność SEO
Minusem danych przedstawionych w zakładce „Słowa kluczowe i ruch” jest to, że są to dane nieważone. Z reguły są one dość ogólne i bardzo często zwierają dodatkowe słowa kluczowe nie powiązane ściśle z naszą branżą, zatem mogą one nie przedstawiać pełnych danych biznesowych analizowanej witryny. Z tego powodu SEMSTORM stworzył dodatkowy wykres „SEO – widoczność” gdzie dane są bardziej cenne, bo ważone. Porównując dwie strony w tym narzędziu mamy możliwość realnej oceny, która z nich ma lepsze słowa kluczowe. Dodatkowo narzędzie to reaguje na filtry i w przypadku większych serwisów mamy możliwość sprawdzenia na jaką wybraną pulę słów kluczowych witryna jest widoczna w wyszukiwarce.
4. Porównanie z konkurencją
Zarówno słowa kluczowe, ruch jak i widoczność analizowanej witryny możemy porównać z maksymalnie 4 dowolnymi konkurentami co zostało przedstawione na powyższym zrzucie ekranu, gdzie porównano 3 serwisy: telewpizza.pl, dagrasso.pl i dominospizza.pl. Wybrane dane na wykresie można dowolnie filtrować i pozostawić tylko te, które w danej chwili nas najbardziej interesują.
5. SEO słowa kluczowe
Funkcja „SEO słowa kluczowe” umożliwia prostą analizę na jakie słowa kluczowe serwis jest widoczny w sieci, jaką pozycję w wyszukiwarce zajmują, szacunkową wartość ruchu jakiego możemy się spodziewać pod danym słowem kluczowym uwzględniając aktualną pozycję i średnią liczbę wyszukiwana danej frazy, miesięczną liczbę wyszukiwań frazy, a także jej konkurencyjność w wynikach organicznych. Wszystkie wyszukane słowa może dowolnie filtrować np. według liczby wyszukiwań, pozycji, konkurencyjności czy zawartości danego słowa. Możemy również dowolnie eksportować wszystkie bądź wyfiltrowane dane. Ciekawą opcją wydaje się możliwość eksportu w 3 trybach:
• Propozycje słów kluczowych – content
Wybierając tę opcję narzędzie przygotuje nam zestaw słów kluczowych odpowiadający najbardziej słowom, które możemy później wykorzystać przy tworzeniu treści.
• Propozycje słów kluczowych – video
Wybierając video otrzymamy najbardziej dopasowane słowa dla filmów.
• Propozycje słów kluczowych – produkty ecommerce
W ecommerce narzędzie wybierze najbardziej odpowiednie słowa dla produktów.
Warto również zwrócić uwagę na to, że wybierając opcję eksportu „Propozycje słów kluczowych” lub „Generator tematów” zawsze otrzymamy świeże dane (pobrane w chwili eksportu) dotyczące liczby wyszukiwań oraz stawek CPC. Eksport z buttona „Eksportuj” spowoduje pobranie danych, które mogą być mniej aktualne.
6. SEO konkurenci
Funkcja „SEO konkurenci” umożliwia nam porównanie analizowanej witryny z najbardziej odpowiadającymi jej tematycznie pod względem słów kluczowych konkurentami. Narzędzie dobiera najbardziej zbliżone tematycznie serwisy pod względem wspólnych słów kluczowych i umieszcza je na wykresie. Następnie możemy sprawdzić w którym miejscu aktualnie znajduje się analizowana witryna i jak wypada na tle konkurencji. Na wykresie w razie potrzeby można ukrywać dowolne domeny i filtrować wyniki po słowa kluczowych.
Narzędzie udostępnia również inny widok z konkurencją w postaci tabeli.
7. SEO strony
Funkcja „SEO Strony” pozwala na sprawdzenie, które URLe w serwisie przyciągają największy ruch oraz na ile i na jakie słowa kluczowe są one widoczne w serpach. Funkcja ta jest szczególnie przydatna do analizy konkurencji dzięki czemu jesteśmy w stanie w prosty sposób podpatrzeć jej działania, a następnie na podstawie zebranych danych możemy wdrożyć je we własnym serwisie.
8. Generator tematów
Generator tematów w module „Narzędzia” to bardzo przydatna funkcja dla osób pracujących na co dzień z treściami, tworzących artykuły na strony czy opisy do sklepów internetowych. Dzięki niemu za pomocą kilku kliknięć możemy wygenerować gotowe tematy na naszego bloga i wybrać te z największym potencjałem. Przykładowo wpisując słowo „pizzy” i wybierając z listy opcję „Zaimki pytające” otrzymałem ponad 200 propozycji tematów posortowanych od największej liczby wyszukiwań. Liczba wyszukiwań w generatorze tematów jest zawsze aktualna. W filtrach możemy również zmieniać trendy i wybrać dowolny miesiąc dla którego mają być wyświetlane dane.
Generator tematów zostanie wkrótce zastąpiony bardziej zaawansowaną formą narzędzia, która jest aktualnie w fazie testów. W nowej wersji będzie możliwość wyszukiwania tematów dla wielu słów kluczowych jednocześnie w dowolnym kraju czy języku.
9. Synonimy
Dzięki funkcji „Synonimy” z łatwością znajdziemy wyrazy bliskoznaczne, które także możemy wykorzystać do tworzenia treści czy szukania nowych słów kluczowych do kampanii SEO. Wyniki można oczywiście filtrować po konkretnym słowie kluczowym czy trendu miesięcznego.
10. Audyt kontentu
„Audyt kontentu” to narzędzie w którym sprawdzimy zagęszczenie danego słowa kluczowego na wybranych podstronach analizowanego serwisu. Przykładowo wpisując słowo „pizza” oraz w typie wyszukiwania zaznaczając opcję „Synonimy” narzędzie pobierze wszystkie treści z poszczególnych adresów URL podanych do analizy, a następnie przeanalizuje je pod kątem wystąpienia danego słowa kluczowego włącznie z jego synonimami. Wynik analizy można zobaczyć poniżej.
Jak widać dane zostały podzielone na sekcje „Słowa kluczowe” (Tytuł, Opis, Hx) oraz Treść (Słowa unikalne, Liczba liter, Liczba słów). Narzędzie aktualnie jest jeszcze w wersji beta.
Podsumowanie
Zazwyczaj w natłoku spraw mamy mało czasu na przetestowanie wszystkich funkcji narzędzi z których korzystamy na co dzień, z tego powodu wykorzystujemy tylko niewielką część ich możliwości. Firmy coraz częściej prześcigają się w wypuszczaniu coraz nowszych rozwiązań wspomagających działania SEO, warto zatem zarezerwować sobie odrobinę czasu na testy nowych funkcji, które mogą nam pomóc w zwiększeniu efektywności naszej pracy, a także pomogą być o krok przed konkurencją.