Zmiana Google Analytics Universal na Google Analytics 4 jest jedną z najszerzej komentowanych nowości w świecie SEM w ostatnim czasie. Jak zapatrują się na nią nasi sędziowie semKRK Awards 2022 oraz jakie są ich przypuszczenia odnośnie przejścia na GA4? Za jakimi aspektami GA Universal będą tęsknić najbardziej? Sprawdźmy!
1. Co sądzisz o zmianie GA Universal na GA4? Jakie są Twoje przypuszczenia odnośnie przejścia na GA4?
Barbara Garczyńska (Co-owner w Get Noticed Agency)
Przesiadka na GA4 jest według mnie bardzo słuszna i widzę wiele zalet tego procesu. Przede wszystkim jest to spore dostosowanie analityki do użytkowników i ich zachowań. Nie oszukujmy się, ale od dłuższego czasu panuje moda mobile first, a użytkownicy często korzystają z wielu urządzeń podczas styku ze stroną klienta. UA nie było aż tak dokładne pod tym względem i nie zawsze udawało mu się poprawnie odczytać ID Użytkownika. W niektórych przypadkach nawet problematyczne było wdrożenie śledzenia międzyplatformowego. Kolejną zaletą przejścia na GA4 jest fakt, że prawo coraz mocniej zwraca uwagę na ciasteczka, czy te są poprawnie zbieranie i w jaki sposób są one wykorzystywane. GA4 już nie opiera się o same sesje, a bardziej o zdarzenia wykonywane przez użytkowników na stronie. Machine Learning to niewątpliwie rzecz, która bardzo mocno kuleje w obecnej wersji GA. Tu warto zwrócić uwagę na takie aspekty jak rekomendacje optymalizacyjne, które system będzie podpowiadał co jakiś czas bezpośrednio w panelu. Kolejną rzeczą z ML jest możliwość wykorzystywania nowych możliwości w tworzeniu grup odbiorców na tzw. predykcjach systemowych i danych kolekcjonowanych o użytkowniku z pozostałych narzędzi Google’a (a tych ma on na prawdę bardzo dużo o nas). Raporty – z jednej strony ich okrojona liczba znowu sprawia, że czujemy, że odbierana jest nam większa kontrola, natomiast z czasem można przekonać się, że to nie jest takie złe rozwiązanie, ponieważ system daje nam możliwość tworzenia kompletnie spersonalizowanych raportów w zależności od naszych wymagań czy upodobań. Do tej pory aby zestawić ze sobą dane z kilku różnych raportów wykorzystywać trzeba było zewnętrzne narzędzia, które nie zawsze dawały radę i trzeba było kombinować. GA4 umożliwia wykorzystanie do 50 różnych zmiennych w jednym widoku raportu. Dodatkowo nie jesteśmy zmuszani do tego aby analizować przepływ danych w tabeli, a będziemy mieć możliwość wybrania wykresów interaktywnych.
Artur Pajkert (Customer Hapiness Architect w cyber_folks)
Większość użytkowników do ostatniej chwili będzie się ociągać z przechodzeniem na GA4, bo dla większości UA jest wystarczająco dobre, więc po co zmieniać?
Anna Moczulska (Digital Analytics & Google Analytics Trainer w Artegence)
Najlepsza zmiana jaka mogła zostać dokonana GA4 jest napradę rewelacyjne.
Roman Rozenberger (Owner w IBB MEDIA)
Wreszcie koniec schizmy!
Paweł Cengiel (SEO Specialist w SEO-WWW)
Google narzuca nam kierunek drogi, a nowy kierunek (GA4) dostarcza wielu marketingowcom i analitykom internetowym nie lada problem, aby skonfigurować swoje platformy e-commerce, aby były odpowiednio odczytywane i przekazywały dane do nowej wersji. I z tym niestety musi się zmierzyć każda firma, która na poważnie traktuje analitykę internetową. Z opinią na temat GA4 staram się podchodzić jeszcze na „chłodno” i wyczekiwać oficjalnego startu.
Witold Wrodarczyk (CEO w Adequate)
GA4 wciąż nie oferuje funkcji, które czyniłyby go lepszym od UA. W dodatku, GA4 jest wręcz okrojony, (np. atrybucja itd). Z drugiej strony, nowa formuła jest konieczna. Zakładam, że termin wyłączenia UA zostanie przesunięty o jakieś pół roku, co nie zmienia faktu, że trzeba go już instalować.
Bartłomiej Kaczmarczyk (Analityk & Owner w sssem.ninja)
Im więcej pracuję na GA4, tym widzę więcej możliwości analizy danych niż w GA3.
Krzysztof Modrzewski (Founder, Head of Education w WitBee.com)
Daje więcej możliwości w przypadku działań marketingowych, ale utrudnia analizę danych co jednak zmusi więcej firm do podjęcia konkretnych działań odnośnie analityki internetowej.
Paweł Adamiec (Senior SEM Manager w data.rocks)
Będzie ciekawie 😀 Zwłaszcza biorąc pod uwagę jak bardzo niewielka jest świadomość i wiedza o działaniu tego systemu.
Albert Czajkowski (Owner w Czajkowski.Consulting)
Sądzę, że wszystkich specjalistów marketingu internetowego czeka sporo pracy oraz lekka zmiana sposobu myślenia o analityce. Podejrzewam jednak, że duża część mniejszych firm prześpi okres konieczny na zmianę i jeszcze wiele miesięcy po wyłączeniu UA część firm będzie działać nieświadomie bez działającego Google Analytics. Patrząc na coraz większą automatyzację działań w Google Ads może to mieć bardzo zły wpływ na efektywność ich kampanii.
Kinga Sroka (Junior Growth Analyst w OLX.pl )
Jestem zaciekawiona tą zmianą, jak i przerażona faktem że zostało tak mało czasu. Za największe zalety postrzegam raportowanie cross-device oraz bardziej wiarygodne raporty oparte na zdarzeniach. Zapewne trudno jednak będzie się przyzwyczaić do braku dokładnych raportów związanych z użytkownikami.
Radosław Mentel (Google Ads & Google Analytics Specialist & Owner w TOP4ALL)
Dla mnie to genialne rozwiązanie, które przede wszystkim łączy standaryzuje świat WEB oraz APP. GA4 pozwoli marketerom edytować, poprawiać i dostrajać sposób śledzenia zdarzeń w ich analizach bez konieczności edytowania kodu. Dostępny jest też „Raport cyklu życia”, to jedna z największych zmian w GA4 – skupia się na ścieżce użytkownika. Ponadto „szablony raportów dla ścieżek e-commerce” umożliwiają marketerom wyświetlanie i wizualizację danych – funkcja, która wcześniej była dostępna tylko na kontach Analytics 360. Przejście będzie konieczne, a czasu nie zostało wiele. Jestem bardzo pozytywnie nastawiony do GA4 i używam go codziennie.
Karol Dziedzic (Google Ads & Google Trainer w karoldziedzic.pl)
Po przełamaniu pierwszych lodów z nowym interface i przestawieniu się z analizy danych z GA3 na GA4 zapowiada się całkiem ekscytująco 😉
Dawid Wydra (Owner w VOLE)
GA4 powinien być kontynuacją UA, podobnie jak biblioteka analytics.js stała się kontynuacją ga.js. Zapowiedź zaprzestania przetwarzania danych przez UA w 2023 jest bardzo kontrowersyjna.
Grzegorz Miłkowski (CEO w ContentHouse)
Dzięki tej zmianie lepiej dostosowujemy się też do potrzeb content marketingu, tj. możemy lepiej analizować podróż użytkownika od kontekstu wokół produktu do finalizacji zakupu.
Łukasz Kozłowski (Chief Marketing Officer w Thulium)
Uproszczenie, pochowanie części danych (przypuszczalnie, jeszcze nie robiłem dokładnej analizy).
Tomasz Trzósło (Google Ads & Google Analytics Strategist & Owner w TomaszTrzoslo.pl)
Moim zdaniem zmiana była konieczna. Zmieniająca się technologia, regulacje w kontekście prywatności, wieloekranowość – z tym wszystkim klasyczny GA nie radził sobie najlepiej i poprawki przypominały raczej łatanie starego płaszcza. Z drugiej strony wypuszczenie przez google niekompletnego narzędzia, w którym wiele elementów nie działało, brakowało dobrze znanych funkcjonalności wzbudziło niechęć w branży. Myślę, że realny brak konkurenta (szczególnie bezpłatnego) spowoduje, że za rok nie będziemy tęsknili (a może nie będziemy pamiętali) za dobrze znanym i lubianym Universal Analytics.
Monika Goszczycka (Content Manager w Fabryka Marketingu)
Będzie problem z danymi dotyczącymi demografii i geolokalizacji. Pytanie jednak, jak duży 🙂
Paweł Gontarek (CEO w Zgred.pl)
Zmiana jak każda inna. Trzeba iść z duchem czasu.
Iwona Michalec (SEO & Content Marketing Specialist w ATOM Agency)
Ze względu na to, że wiele rozwiązań nie jest dopracowanych i ciągle w fazie testów odkładam moment, w którym przejdę na GA4. Myślę, że nie jestem w tym odosobniona. 😊 Liczę jednak na to, że niedługo to narzędzie zyska pełną funkcjonalność i pozwoli na dogłębne, bardziej intuicyjne i innowacyjne analizowanie danych.
Piotr Mikulski (Head of Content Marketing w Cyrek Digital)
Będzie OK, ale dopiero po kilku latach.
Darmowy webinar o Google Analytics 4 już 25.05!
2. Jaka jest Twoja ulubiona funkcja w GA4, której nie było w GA Universal?
Barbara Garczyńska (Co-owner w Get Noticed Agency)
Bardzo mocno spodobała mi się możliwość automatycznego przesyłania danych do BigQuery. Dla jednych może to czarna magia, ale dla nas to jest jeden z większych game changerów. Chcąc analizować większą liczbę danych czy przyspieszyć elementy raportów to właśnie dzięki temu połączeniu właśnie to uczynimy. Machine Learning i związana z nim interpretacja danych, która tak jak wcześniej pisałam będzie wskazywała rekomendacje / tendencje jakie panują na stronie.
Artur Pajkert (Customer Hapiness Architect w cyber_folks)
Śledzenie między urządzeniami.
Anna Moczulska (Digital Analytics & Google Analytics Trainer w Artegence)
Moduł eksplorowanie.
Roman Rozenberger (Owner w IBB MEDIA)
Integracja z GMC, Usunięcie współczynnika odrzuceń.
Paweł Cengiel (SEO Specialist w SEO-WWW)
Nowe spojrzenie na pomiar danych i ich analizę. Z pewnością wartym zwrócenia uwagi będą raporty uporządkowane według cyklu życia klienta.
Witold Wrodarczyk (CEO w Adequate)
Dopiero czekam na taką, związaną z modelowaniem danych.
Bartłomiej Kaczmarczyk (Analityk & Owner w sssem.ninja)
Budowa lejków.
Krzysztof Modrzewski (Founder, Head of Education w WitBee.com)
Stream do BigQuery i konwersja na podstawie dodania użytkownika do listy odbiorców.
Paweł Adamiec (Senior SEM Manager w data.rocks)
Dużo fajnych nowych opcji tworzenia zestawień danych i wykresów.
Kinga Sroka (Junior Growth Analyst w OLX.pl )
Obszar roboczy reklamy i fakt, że o wiele prościej można porównywać modele atrybucji ze sobą.
Radosław Mentel (Google Ads & Google Analytics Specialist & Owner w TOP4ALL)
Integracja z BigQuery i brak próbkowania.
Karol Dziedzic (Google Ads & Google Trainer w karoldziedzic.pl)
Dostępność pod kątem analiz modelu atrybucji opartego o dane w każdym raporcie.
Dawid Wydra (Owner w VOLE)
Poprawienie obsługi stron SPA (np. brak problemu „rogue referral” przy wdrożeniu przez GTM).
Grzegorz Miłkowski (CEO w ContentHouse)
Łączenie kilku aplikacji w jednej usłudze.
Tomasz Trzósło (Google Ads & Google Analytics Strategist & Owner w TomaszTrzoslo.pl)
Ciągle na nią czekam 🙂 Myślę, że będzie to opcja przełączania się płynnie między modelami atrybucji, w każdym raporcie. To będzie prawdziwy przełom. Na plus zaliczam darmowe połączenie z Big Query, możliwość łatwego dodawania i usuwania celów, duże możliwości tworzenia własnych raportów i zapisywanie ich w kolekcje.
Monika Goszczycka (Content Manager w Fabryka Marketingu)
Możliwość dostosowania widoku i segmentów danych! <3
Jak przejść na GA4 i nie oszaleć?
Dziękujemy wszystkim sędziom! 🙂 Ciąg dalszy nastąpi!