Search outside the box! Nowości od Google na konferencji Search On 22

Anna Skowron
Anna Skowron
Archiwum 10.2022
 
Search outside the box! Nowości od Google na konferencji Search On 22

Search outside the box! Nowości
od Google na konferencji Search On 22

Search outside the box! Taki tytuł przewodził eventowi Search On 22, corocznemu wydarzeniu Google, które skupia się na procesie wyszukiwania przez użytkowników, a także przedstawia wnioski, ogłasza nowości i proponuje rozwiązania. Jako agencja marketingowa pracująca w obrębie wyszukiwarki, nie mogliśmy opuścić tej konferencji i poznaliśmy wiele ważnych informacji, które pomogą nam w codziennej pracy. W tym wpisie prezentujemy najciekawsze zmiany i najnowsze funkcjonalności, które przeniosą codzienne korzystanie z wyszukiwarki Google na nowy, intuicyjny poziom.

Jedyną pewną jest zmiana

Google jako wyszukiwarka internetowa jest najbardziej znana i najlepiej kojarzona z wyszukiwaniem tekstowym, jednak w tej kwestii już od jakiegoś czasu odnotowujemy spore zmiany. Wraz z rozwojem sztucznej inteligencji pojawiają się nowe możliwości i już teraz użytkownicy mogą wyszukiwać za pomocą obrazu z kamery lub własnego głosu. Google chce iść jeszcze dalej i konstruować zaawansowane, złożone wyszukiwanie, docelowo działające jak ludzki umysł. Celem korporacji jest kompleksowa i dokładna odpowiedź na wszelkie możliwe informacje. W jaki sposób? Naturalny i intuicyjny. Z użyciem mniejszej ilości słów i w jeszcze bardziej zrozumiałej formie. To długofalowa inicjatywa, rozwiązanie, które docelowo ma obowiązywać we wszystkich krajach, w których dostępna jest wyszukiwarka.

Wyszukiwanie multisearch, czyli połącz zmysły

Głównym założeniem wyszukiwania multisearch jest łączenie możliwości odpowiedzi na zapytania, jakie zapewnia tekst, obraz i głos jednocześnie. Google Lens, istniejące od 2017 roku, pozwala odpowiadać na 8 miliardów zapytań każdego miesiąca. By pobić te wyniki i zapewnić jeszcze skuteczniejsze wyszukiwanie obrazem, Google pracuje nad stworzeniem nowego, w pełni naturalnego multisearch, które polegać ma na jednoczesnym użyciu obrazów i słów. Wersja beta tej funkcji została uruchomiona w Stanach Zjednoczonych, ale ekspansja planowana jest na 70 kolejnych języków. Dodatkowo, ta opcja ma działać pod kątem biznesów lokalnych i pomagać w znalezieniu np. regionalnych dań czy roślin i wskazywać miejsca, w których można je zakupić. Wyszukiwanie obrazem skutecznie przełamuje bariery językowe, a rozwój AI pozwala na jeszcze więcej również w tym temacie. Wystarczy, że zrobisz zdjęcie magazynu w innym języku, i możesz otrzymać gotową, przetłumaczoną treść. To samo tyczy się billboardów czy banerów widocznych na zdjęciu krajobrazu.

Nowe Mapy – 4 ważne aktualizacje

Aplikacja Maps zawsze była dla Google wyjątkowym projektem, a możliwość podejrzenia korków na trasie czy zatłoczenia w danym miejscu wpływała na konkretne decyzje użytkowników odnośnie wyboru docelowej destynacji. Z nowymi aktualizacjami Google idzie o krok (a właściwie o 4 kroki) dalej i już wkrótce zapewni użytkownikom:

  • vibe feature, czyli możliwość sprawdzenia nastrojów, jakie panują w danej lokacji. Dowiesz się, czy okolica, do której zmierzasz to młodzieżowe miejsce idealne na aktywny wypoczynek, czy raczej klimatyczny spot z wieloma restauracjami
Widok wyszukiwania „Vibe feature” w Google Maps
  • immersive view, czyli realistyczny jak nigdy widok, który pozwala na przeniesienie się w dowolne miejsce z poczuciem, dosłownie, jakby się tam było. Ale sam krajobraz to nie wszystko – Google Maps wskaże też niezbędne punkty, takie jak miejsca wejścia, parking czy sprzedaż biletów w np. popularnym ośrodku czy atrakcji turystycznej
  • rozszerzone Live View, które do tej pory nakładało strzałki i wskazówki na trasę, teraz będzie pomocne w szukaniu na żywo np. bankomatów. Wystarczy podnieść telefon z podglądem na żywo, by znaleźć najbliższe maszyny ATM w okolicy.
  • rozważny wybór trasy, który już jest dostępny w USA, Kanadzie i Europie i pozwala na wyznaczenie drogi, która pozwoli na zużycie możliwie najmniejszej emisji CO2. Aktualizacja tej funkcji i udostępnienie jej programistom pozwoli na lepsze zarządzanie trasą dla np. całej floty samochodowej dużej firmy transportowej.

Łatwiejsze Zakupy – 9 nowych funkcji

Czas na zmiany, które z perspektywy agencji marketingowej, jak i naszych Klientów, interesują najbardziej, czyli 9 nowych funkcji w Google Shopping. Korporacja jest przekonana, że zakupy to nie tylko zwykła czynność, a cały proces polegający na odkrywaniu nowych możliwości, styli i trendów. Zobaczmy więc, jakie nowe funkcje i narzędzia przewiduje Google:

  1. Wyszukiwanie po “sklepie” – dosłownie, bo z użyciem tego konkretnego słowa. Wpisując w wyszukiwarkę “shop” (póki co funkcja ma działać jedynie w Stanach Zjednoczonych) z dodatkiem pożądanego artykułu, użytkownicy uzyskają dostęp do wizualnego przedstawienia produktu, a także informację o pobliskich sklepach, w których ten się znajduje. Ta funkcja dotyczy wszystkich kategorii produktów i będzie działać zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i komputerach.
Widok wyszukiwania z funkcją „Shop the look” w Google Shopping
  1. Kup cały outfit, czyli kompletowanie gotowego stroju, pod konkretną część odzieży. Jeśli przykładowo, potrzebujesz jesiennego trenczu, to z tą funkcją pokaże Ci się nie tylko płaszcz, ale cały look uzupełniony o dodatki (buty, spodnie, torebkę, biżuterię, czapkę itd.). A to wszystko wpisujące się w obecne, modowe trendy.
  2. Kupuj przez odkrywanie, czyli pokazanie produktów, które zyskują na popularności i mogą okazać się odpowiednim zakupem dla każdego, kto chce być na bieżąco z modą i podążać za najświeższymi markami i stylami.
  3. Kupuj w 3D, czyli wizualizacja produktów właśnie w takim obrazie. Na ten moment opcje te dostępne są dla branży obuwniczej i artykułów gospodarstwa domowego, choć Google planuje jak największe rozszerzenie tych kategorii. Choć samo przygotowanie takich obrazów produktowych to dość kosztowna sprawa, niewykluczone, że firmy będą chciały z niej skorzystać – w końcu statystycznie obrazy 3D przyciągają widza 50% częściej niż te klasyczne.
  4. Pomoc przy skomplikowanych zakupach. W przypadku podejmowania trudniejszych decyzji nowy przewodnik po zakupach udostępnia w jednym miejscu przydatne informacje na temat kategorii z wielu zaufanych źródeł. Jeśli kupujesz na przykład rower górski, przewodnik zakupów może zawierać informacje o rozmiarze, zawieszeniu, wadze i materiałach. Dzięki tym informacjom możesz bez obaw prowadzić badania i szybciej podejmować decyzje. Poradnik zakupów niedawno wprowadzony w Stanach Zjednoczonych, a wkrótce pojawią się nowe kategorie statystyk. Innymi słowy – research zrobi się sam 🙂

    Widok wyszukiwania „Complex purchase” w Google Shopping
  5. Zobacz, co myślą inni, czyli nowa funkcja w aplikacji Google łącząca w jednym widoku przydatny kontekst strony internetowej, na której się znajdujesz, lub produktu, którego szukasz, w tym jego zalety i wady oraz oceny w postaci gwiazdek. Aby znaleźć najlepszą ofertę, możesz łatwo wyrazić zgodę na otrzymywanie aktualizacji dotyczących obniżek cen. Statystyki stron zostaną udostępnione w Stanach Zjednoczonych w nadchodzących miesiącach.
  6. Pełna personalizacja, czyli wyniki zakupowe przedstawione na podstawie Twoich dotychczasowych nawyków. Robiąc zakupy w Google, będzie można dokonać jednego wyboru — preferowanego działu i marki — aby zobaczyć więcej każdego z nich w przyszłości. Jeśli więc wybierzesz dział „damski” i markę Reserved, następnym razem, gdy będziesz kupować kopertową torebkę, Google pokaże Ci damskie kopertówki od Reserved i podobnych marek. Ta funkcja będzie wyjątkowo łatwa w wyłączeniu, w przypadku, gdy użytkownik nie będzie chciał powielać swoich preferencji zakupowych.
  7. Kupuj przez filtry zakupów, czyli nowe możliwości wykluczania na całej stronie w wyszukiwarce są teraz dynamiczne i dostosowują się do trendów wyszukiwania w czasie rzeczywistym. Jeśli więc kupujesz dżinsy, możesz zobaczyć filtry „szerokie nogawki” i „bootcut”, ponieważ są to obecnie popularne style dżinsów – ale mogą się one zmieniać z czasem, w zależności od trendów. Filtry dynamiczne są teraz dostępne w Stanach Zjednoczonych, Japonii i Indiach, a w przyszłości pojawią się w większej liczbie regionów.
  8. Zainspiruj się, czyli odkrywanie nowych możliwości zakupowych za pomocą Discover w aplikacji Google. Dzięki tej funkcji zobaczysz sugerowane style na podstawie Twoich zakupów, np. interesując się stylem vintage zobaczysz propozycje popularnych stylizacji właśnie w tej odsłonie.
Sekcja tło

Sprzedawaj w Google z wykorzystaniem najnowszych funkcji!

Co Twoja firma może zrobić, by wykorzystać zmiany w Google Search?

Zmiany w obrębie Google Search to nie tylko ułatwienia dla użytkowników, ale też ogromna szansa dla sprzedawców. Przedstawiamy 3 propozycje działań, które wesprą Twoją widoczność w sieci i pozwolą na wyprzedzenie konkurencji:

  1. Zainwestuj w wyszukiwanie wizualne. Wykorzystaj zasoby graficzne, najlepiej w sposób interaktywny. Reklamodawcy odnotowują średnio 10% wzrost współczynnika klikalności, gdy grafiki wyświetlane są w reklamach w wyszukiwarce na urządzeniach mobilnych.
  2. Łącz dopasowanie przybliżone i inteligentne określanie stawek. Reklamodawcy, którzy uaktualniają słowa kluczowe w dopasowaniu ścisłym do dopasowania przybliżonego w kampaniach korzystających z docelowego ROAS, mogą uzyskać średnio o 20% większą wartość konwersji.
  3. Optymalizuj pod kątem ROI dzięki ustalaniu stawek w oparciu o wartość. W ciągu ostatniego roku Google zwiększył szybkość przetwarzania systemów uczących się ponad dziesięciokrotnie, co w przypadku Klientów optymalizujących pod kątem docelowego ROAS oznaczało średnio o 6% większą wartość konwersji.

Podsumowanie

Przedstawione nowości to tylko część zmian, jakie wprowadza Google. Rozwój sztucznej inteligencji, wraz z podejściem korporacji do złożonego, intuicyjnego wyszukiwania to gwarancja coraz większych i częstszych aktualizacji, które będą towarzyszyć nam w codziennym życiu. Jako użytkownicy możemy być pewni, że nasze potrzeby będą zaspokajane, a jako agencja marketingowa… cóż, z ciekawością wyczekujemy kolejnych nowości i jesteśmy gotowi przystosować się do wszelkich update’ów, które pozwolą naszym Klientom działać na jeszcze wyższym poziomie.

Anna Skowron
Były pracownik na stanowisku Social Media & Content Specialist. W marketingu internetowym działa od ponad 4 lat. Wyznaje zasadę „research is king!”, a słowo pisane to jej ulubione narzędzie pracy. Jak książka to kryminał, a jak wakacje to tylko nad morzem.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (10 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry