Co to jest Search Console Insights?
Search Console Insights zostało w pełni uruchomione w czerwcu zeszłego roku. Jest to miejsce, w którym właściciel witryny może sprawdzić między innymi to, w jaki sposób użytkownicy odbierają treści w witrynie i które z nich są najskuteczniejsze. Informacje te dostępne są po połączeniu usługi Serach Console, której należy być zweryfikowanym właścicielem, z odpowiednim widokiem danych w Google Analytics. Więcej na temat narzędzia pisaliśmy we wpisie Search Console Insights – jeszcze więcej danych dotyczących treści. Dostęp do raportów Search Console Insights można uzyskać pod linkiem https://search.google.com/search-console/insights.
Google Analytics 4
Google Analytics 4 istnieje od 14 października 2020 roku. Według oficjalnych danych od 1 lipca 2023 roku, Google Analytics 4 będzie podstawową usługą analityczną Google. Wobec tego, Universal Analytics przestanie przetwarzać nowe dane. W praktyce oznacza to, że mimo prawidłowo osadzonego kodu śledzącego Universal Analytics na stronie, napływające dane nie będą widoczne w interfejsie. Dostęp do danych archiwalnych będzie możliwy przez minimum 6 miesięcy. Dlatego zalecane jest, aby wdrożyć jak najszybciej nową wersję narzędzia (GA 4) i działać na niej równolegle do Universal Analytics.
Najnowsza wersja Google Analytics bazuje na swoim poprzedniku, ale interfejs narzędzia oraz sposoby raportowania i zbierania danych wyglądają zupełnie inaczej. GA 4 skupia się na interakcjach użytkownika z witryną, dlatego odświeżona wersja narzędzia to zupełnie nowe spojrzenie na analizę danych.
Połączenie Statystyk Google Search Console z GA4
Z racji tego, że za rok GA4 będzie podstawowym narzędziem analitycznym, integracja Search Console Insights i Google Analytics 4 była konieczna.
Właściciele stron, który korzystają już tylko z Google Analytics 4, od teraz mogą zobaczyć więcej danych w raporcie Search Console Insightm a firma Google wysyła już wiadomości e-mail do właścicieli stron internetowych, w których informuje o możliwości połączenia Statystyk Search Console z Google Analytics 4:
Źródło: treść wiadomości e-mail od Google Search Console Team
Jak połączyć Google Search Console z Google Analytics 4?
Aby połączyć obie usługi, przede wszystkim należy być zweryfikowanym właścicielem usługi w Google Search Console oraz mieć uprawnienia do edycji w usłudze GA4.
Jeżeli usługi nie są powiązane, w raporcie Search Console Insights pojawi się taka informacja:
Aby utworzyć powiązanie należy utworzyć stronę ustawień powiązań w GSC: https://search.google.com/search-console/settings/associations
Następnie z listy dostępnych usług GA wybrać tą, która odpowiada konkretnej witrynie, dla której chcemy uzyskać raport w Statystykach Google Search Console, a następnie potwierdzić powiązanie.
Połączenie z Search Console można stworzyć także z poziomu Google Analytics, w sekcji Administracja.
Jeśli usługa Google Search Console jest powiązana zarówno z Google Analytics 4, jak i z usługą Universal Analytics, to w Search Console Insights widać tylko dane dotyczące UA. Aby w raporcie Search Console Insights zobaczyć dane z Google Analytics 4 należy usunąć powiązanie z usługą UA w Google Analytics. Należy mieć świadomość, że spowoduje to też wyłączenie raportów Google Search Console w usłudze UA w Google Analytics. Taką zmianę można cofnąć, tworząc ponownie powiązanie z usługą UA.