W środę 18 września w Krakowie odbyło się wyjątkowe wydarzenie – SEO Hangout zorganizowany przez SE Ranking! W kameralnej atmosferze i międzynarodowym środowisku można było posłuchać o bardzo aktualnych tematach w branży SEO – AI i personalizacji wyników wyszukiwania. Nie zabrakło też czasu na networking z innymi marketerami.
Spotkanie zaczęło się od dozy statystyk i wyników testów, które przeprowadził SE Ranking. Dotyczyły one głównie działania SearchGPT, czyli nowego produktu od OpenAI, który jest jeszcze w fazie testów. Organizatorzy przedstawili ciekawe spostrzeżenia na temat różnic w wynikach wyszukiwania miedzy Google a SearchGPT oraz większych podobieństw wyszukiwarki OpenAI do Bing’a. Czy SearchGPT zmieni pracę specjalistów SEO? Na to pytanie pewnie chciałyby znać odpowiedź wszystkie osoby, które były na sali SEO Hangout i nie tylko, ale pewnie przyjdzie ona z czasem 😉
Judith Lewis o wykorzystywaniu AI w tworzeniu treści na stronę www
Pierwszą z dwóch głównych prezentacji prowadziła Judith Lewis – konsultantka z zakresu marketingu internetowego i stała prelegentka na wielu branżowych konferencjach. Judith przedstawiała swoją perspektywę na temat wykorzystywania treści generowanych przez AI, a dokładnie – jak sama Judith powtarzała – przez modele językowe. W prezentacji znalazło się wiele case study, które pokazywały, jakie w dłuższej perspektywie są rezultaty bazowania tylko na treściach niepisanych przez człowieka. Wskazywała, że często po dynamicznych wzrostach, serwisy generujące masowo nowe strony z treścią napisaną przez AI, zaczynały cierpieć na drastyczne spadki i utratę widoczności niemal do zera.
Prelegentka rozważała również wartościowość informacji pozyskiwanych, np. z ChatGPT. Chyba każdy, kto miał trochę więcej do czynienia z modelami językowymi, spotkał się z sytuacją, że informacje generowane przez ChatGPT nie do końca były zgodne z prawdą albo balansowały pomiędzy prawdą a fałszem. Oczywiście takie sytuacje występują w ułamku zapytań, ale sam fakt, że błędy występują, daje do myślenia, że nadal trzeba podchodzić do tych informacji z pewną rozwagą i uważnością.
Konkluzja była więc bardzo jasna – patrząc na strategię SEO długofalowo lepiej bazować na treściach tworzonych przez człowieka. Google woli nagradzać wyższymi pozycjami content, którego stworzenie wymagało pewnego wysiłku i który wnosi realną wartość dla czytelników.
Czy to znaczy, że mamy zapomnieć o AI? Absolutnie nie! Warto z niego korzystać, ale w inny sposób. Niekoniecznie tylko do tworzenia treści w masowej ilości.
Natalia Witczyk o Personalized Search
W kolejnej prezentacji specjalistka SEO, która zajmuje się pozycjonowaniem na skalę międzynarodową – Natalia Witczyk, wskazała na aspekt personalizacji wyników wyszukiwania, o których czasami zapominamy. Czy zdarzyła Ci się kiedyś sytuacja, że wpisując tę samą frazę w wyszukiwarce, co Twój znajomy/a, otrzymaliście inne wyniki? Jeśli odpowiedź brzmi „Tak!”, to jest to właśnie rezultat personalizacji wyników, którą stosuje Google.
Natalia zwróciła uwagę, aby w strategii SEO również uwzględniać, kim jest nasz odbiorca, czyli nasza Search Persona. Koncept Buyer Persony w marketingu jest powszechnie znany i stosowany, ale czy zastanawialiście się kiedyś nad personą w wynikach wyszukiwania? Takie informacje jak lokalizacja, narodowość, historia wyszukiwania, strony, do których często powraca użytkownik to tylko niektóre z elementów, które warto wziąć pod uwagę.
Prelegentka podpowiedziała również, aby rozważać personalizację w trzech głównych obszarach: klasycznych wynikach w SERP, produktach Google’a poza SERP’ami, czyli Mapy Google lub Google Discover, oraz wynikach AI. Do każdego z nich możemy bowiem podejść w trochę inny sposób.
Panel dyskusyjny i wymiana perspektyw z uczestnikami
Po prezentacjach spotkanie się nie skończyło, a przybrało trochę inny, bardziej dyskusyjny charakter. To była przestrzeń dla uczestników na skonfrontowanie swoich opinii i przekonań z prelegentkami. To był bardzo inspirujący wieczór i mamy nadzieję, że jeszcze nie raz SE Ranking zawita ze swoim wydarzeniem na nasze krakowskie podwórko!