W tym roku na scenie pojawiły się prezentacje sprzedażowe, ale nie, nikt niczego nie sprzedawał uczestnikom – chyba że myślimy o wskazówkach, jak lepiej sprzedawać. Robert przeanalizował ponad 50 ofert i podzielił się wnioskami z procesów sprzedażowych. A potem zaspokoił ciekawość uczestników odpowiedziami na ich pytania. Wszystkie znajdziecie w naszej rozmowie!
Jaką średnią długość powinna mieć oferta?
- Robert Marczak
Oferta musi odpowiadać na problemy, które przedstawił klient w zapytaniu. Na tym powinniśmy się skupić w pierwszej kolejności. Natomiast uważam, że im więcej o nas, tym mniejszą uwagę poświęca klient, a na utrzymaniu jego uwagi nam zależy. Wszystkie najważniejsze informacje, które omawiałem w trakcie prezentacji, przeniosłem na bloga – dodałem tam wzór oferty sprzedażowej.
Jakich narzędzi używasz do monitorowania zachowań użytkownika na LP, gdzie jest formularz leadowy? Hotjar, Microsoft Clarity?
- Robert Marczak
Osobiście korzystam z dwóch. Hotjar – najpopularniejszy i najwięcej firm już z niego korzystało, stąd też nie ma problemu z wdrożeniem. Drugi to cux.io. Wszędzie tam, gdzie mam możliwość wybrać, rekomenduję cuxa.
Czasem ciężko skrócić LP. Stąd też jakie masz podejście do pop-up’ów z formularzem leadowym, który się „przypomina” wraz ze scrollem strony przez usera?
- Robert Marczak
Wychodzę z założenia, że strona docelowa zawsze może zostać skrócona lub przebudowana w taki sposób, aby lepiej konwertować. Jeżeli tego typu pop-up działa – jak najbardziej należy go stosować.
Czy znalazłeś agencję, która spełniła wszystkie Twoje oczekiwania?
- Robert Marczak
Było kilka ofert, które uważałem za dobre – czułem się zaopiekowany i miałem poczucie, że po drugiej stronie ktoś słucha. Z kolei np. odpadając na etapie NDA – nie czułem, że to problem agencji. Tu raczej problem był po mojej stronie. Więc to podejście uważam za jak najbardziej sensowne. Jedynie zastanowiłbym się, czy każdorazowo jest to must-have.
Czy w wyniku researchu zamówiłeś usługę z którejś oferty?
- Robert Marczak
Nie. Po co? Celem researchu była ocena procesu sprzedaży, a nie weryfikacja działań SEO/SEM.
Dlaczego Krychowiak jest u Ciebie tak wysoko na skali istotności?
- Robert Marczak
Grzegorz Krychowiak został wykorzystany w formie żartu, jako uosobienie porażek reprezentacji Polski, zgodnie z powszechną opinią internautów.
Kiedy firma nie odpisywała, dopytywałeś ponownie o ofertę i dodatkowe informacje czy zrezygnowałeś z kontaktu?
- Robert Marczak
Początkowo, natomiast wraz z kolejnymi poświęconymi godzinami przestawało mi zależeć, zwyczajnie nie miałem czasu, a miałem inne propozycje na stole.
Ile agencji (o ile którakolwiek): 1. Zbadało potrzeby podczas rozmowy? 2. Zaprezentowało ofertę na telco?
- Robert Marczak
Każda agencja starała się zbadać potrzeby, były briefy, były pytania na spotkaniach online. Potem z odwzorowaniem tego w ofercie bywało różnie. Jeżeli chodzi o omówienie oferty na telekonferencji – jedynie 1 firma, ale dlatego, że świadomie unikałem spotkań z uwagi na poświęcony czas.
Czy znalazłeś coś takiego w ofertach, jakiś wyjątkowy tip, co zwróciło Twoją szczególną uwagę?
- Robert Marczak
Większość tego, co w mojej ocenie było istotne, opisałem w artykule: Analiza procesu sprzedaży na podstawie 50 ofert
Mniej miejsca poświęciłem stronom podziękowania, a tu widziałem kilka ciekawych rozwiązań, jak video czy brief.
A błędy nie przyciągają uwagi i nie działają czasem na korzyść?
- Robert Marczak
Ofertowanie możemy porównać do zamawiania jedzenia w restauracji albo przez aplikację. Jeżeli zamówiłem i zapłaciłem za dwie duże pizze, a dostałem jedną małą, to raczej nie jest pożądana sytuacją. A trudno mi uwierzyć, że zwrócenie uwagi na błąd sprawi, że coś będzie na moją korzyść w przypadku jedzenia ;-)
Ludzie nie lubią pomyłek, mimo że każdy je popełnia – świadczy to jednak o pośpiechu i zwyczajnym gapiostwie, a nie tego oczekujemy od współpracy. Oczywiście, że błędy każdemu z nas się zdarzają, ale musimy się starać maksymalnie ich wystrzegać.
W NBA oglądaliśmy kiedyś piękne akcje podkoszowe, zanim ktoś przeanalizował, że rzuty za 3 bardziej się opłacają. Czy nadmierne analizowanie nie zabija piękna?
- Robert Marczak
Zgadzam się, że liczba wykonywanych i skutecznych trójek na przestrzeni lat wzrosła w stosunku do koszykówki, którą pamiętamy z lat 90. i Michaela Jordana biegającego z Królikiem Bugsem. Natomiast w koszykówce chodzi o wygrywanie – jeżeli trójki dają o ⅓ więcej punktów niż rzuty podkoszowe, to jesteś o 1 punkt bliżej zwycięstwa.
Porównując ówczesnych zawodników z obecnymi, widać olbrzymi wzrost umiejętności w każdym obszarze. Obecni koszykarze są wszechstronni zarówno w obronie, jak i w ataku, czego nie można powiedzieć o większości zawodników w latach 90., do których się odnoszę. Chyba każdy fan koszykówki pamięta rzuty wolne w wykonaniu Shaq’a.
Wszystko się zmienia – współczesna koszykówka pokazuje, jak bardzo ważna jest inteligencja boiskowa. Z drugiej strony, kto z nas pomyślałby, że największymi gwiazdami NBA będzie dwóch białych typów z nadwagą?
Do którego z wymienionych problemów porównałbyś obecną formę Leicester?
- Robert Marczak
Leicester City po sezonie przerwy wraca do Premier League, wygrywając Championship 97 punktami na 138 możliwych. Daje to średnią punktów na mecz na poziomie ok. 2,1 punktu. Takiej skuteczności w zamykaniu leadów życzyłbym każdemu :)
Robertowi dziękujemy za bardzo ciekawe obserwacje i podziwiamy energię do działania – sprawdzenie tylu ofert to nie lada wyzwanie! Cieszymy się, że podzielił się swoim doświadczeniem właśnie na naszej scenie. Mamy nadzieję, że jeszcze nie raz zobaczymy się w tym miejscu!


Przeczytaj wywiad po semKRK#22 BIG
z Kamą Kotowską