W dniach 22 – 24 listopada w Łodzi odbyła się kolejna edycja wydarzenia WordCamp, które organizowane jest co roku przez społeczność osób związanych z WordPressem. Event ten był wyjątkowym wydarzeniem, ponieważ w tym roku organizatorzy postanowili zmienić przebieg wydarzenia. Skrócono znacznie czas dla prelegenta do 18 minut oraz ewentualne pytania przesunięto na koniec dnia. Pytanie można było zadawać poprzez PWA a na koniec dnia, prelegenci odpowiadali na część z nich. Takie skrócenie czasu dało możliwość zaprezentowania się większej ilości prelegentów. Zabieg taki dał możliwość przekazania jeszcze większej dawki wiedzy, niż w poprzednich edycjach – warto za to pogratulować organizatorom.
Wydarzenie to dotyczyło w znacznym stopniu tematyki developerskiej, ale nie zabrakło wystąpień dt. szeroko pojętego biznesu oraz marketingu. Podczas tegorocznej edycji miałem okazję, nie tylko wysłuchać wystąpień, ale i podzielić się swoją wiedzą jako prelegent.
Miałem przyjemność wystąpić, omawiając zasady przeprowadzania migracji stron oraz wyjaśnić, dlaczego to nie działanie na 1-2h 🙂
Z uwagi, że podczas wydarzenia wystąpiło ponad 30 prelegentów, podzielę się z Wami swoimi odczuciami na temat tylko kilku prezentacji, które mnie osobiście najbardziej zaciekawiły oraz dotyczą działań marketingowych.
5 sposobów na efektywne wykorzystanie wideo w pracy z WordPressem
Oskar Rak podczas swojego wystąpienia przedstawił ogromny potencjał w marketingu video, który przez wiele firm jest niedoceniony. Istotne jest to, że wyszukiwarka YouTube jest drugą w kolejności po Google – najczęściej używaną wyszukiwarką internetową w naszym kraju.
To co prelegent podkreślił bardzo w swoim wystąpieniu, to waga tego co chcemy przekazać w video. Zbyt wiele osób rezygnuje z prowadzenia kampanii Video w obawie, że nie mają wystarczająco „dobrego” sprzętu. Zapominają one o tym, że nagranie video telefonem, a w nim przekazanie merytorycznej treści – będzie również budowało popularność naszej marki oraz zbuduje opinię eksperta.
Lead generation – tips, tricks & tools
Podczas tego wystąpienia Robert Marczak wyjaśniał, czym jest persona i jak jest ona ważna, podczas prowadzenia efektywnych działań marketingowych. Nie jest tajemnicą, że zanim rozpoczniemy działania marketingowe należy przeanalizować, kto jest naszym klientem. To właśnie od tego trzeba zacząć wybór odpowiednich kanałów marketingowych. Oprócz samej wiedzy, Robert dzielił się również narzędziami, które na co dzień używa do pozyskiwania leadów.
CMS – content management SEO, czyli o tym, jak zarządzać treścią na WordPressie, aby serwis efektywnie generował ruch z Google
Kolejnym prelegentem był Szymon Słowik. Podzielił się on absolutnymi podstawami, które powinny być fundamentem tworzenia i zarządzania treścią w WordPressie. Dla osób, które na co dzień zajmują się działaniami SEO – doskonale znane są te wskazówki. Mimo tego można było zaobserwować ogromne zainteresowanie wśród uczestników konferencji. Wielu z nich robiło zdjęcia. Szymon wspominał o podstawach optymalizacji treści, meta tagów oraz poruszył dość ważny temat dt. stron na WordPress. Chodzi o rozsądne i przemyślane użycie tagów (adresów /tag/).
To z czym się absolutnie zgodzę, to porada z powyższego slajdu. Z mojego doświadczenia tagi można bardzo dobrze wykorzystywać, ale jeśli nie ma się na to pomysłu, lepiej je wszystkie usunąć.
Bezpieczne i szybkie strony – czyli jak poprawić efektywność kampanii tworząc statyczne strony www
Wystąpienie, które mnie dość mocno zaciekawiło, to temat stron statycznych. Ich główną zaletą jest szybkość działania, która wynika z utrzymywanych statycznych danych. Podczas ładowania strony, nie odpytujemy WordPress’a, co znacznie skraca czas odpowiedzi serwera.
Kolejną zaletą jest bezpieczeństwo strony. W przypadku awarii samego WordPress’a czy awarii strony po aktualizacji – mamy nadal działająca stronę statyczną. Kliencie nie widzą błędu, czy też strony, która nie działa w pełni funkcjonalnie. Grzegorz Lenkiewicz przestawił nam zasady funkcjonowania stron statycznych, które mogą współpracować m.in. z WordPress’em. Przedstawił różnego rodzaju frameworki, takie jak np. Next.js oraz Gatsby.
Podsumowanie
Event WordCamp w znacznym stopniu dotyczył bardziej tematyki bliższej programistom. Mimo tego, nie zabrakło tematów, które są bliskie branży marketingowej. Tegoroczny WordCamp Łódź oceniam jako bardzo dobrze zorganizowane wydarzenie oraz ogromną dawkę wiedzy. Decyzje o skróceniu czasu prezentacji oraz przesunięciu pytań na koniec dnia – spowodowały, że było jej na prawdę dużo. Jeśli kiedyś zastanawialiście się, czy warto uczestniczyć w tym wydarzeniu – odpowiem, że na prawdę warto 🙂
Źródło zdjęć: Fanpage WordCamp Polska oraz materiały własne