W ramach Akademii Whitepress 2 marca 2022 odbył się webinar „Jak weryfikować wartość otrzymanego tekstu SEO”. Poprowadziła go ekspertka SEO Milena Majchrzak, która jest współtwórczynią Semstorm. Dzięki swojemu 13-letniemu doświadczeniu w branży doskonale wie, jak sprawdzić, czy tekst jest wartościowy. Milena z chęcią dzieli się swoją wiedzą. W tym artykule zostały omówione najważniejsze elementy poruszone przez specjalistkę podczas spotkania.
Etapy zlecania treści
Jak wspomniała Milena – wszystkie treści mogą wpłynąć na pozycję naszej strony. Zaliczają się do nich artykuły, opisy usług lub produktów, grafiki, e-booki, a nawet video i audio. W tym artykule skupimy się na treściach pisanych.
I etap – odpowiedni temat i słowa kluczowe
Zaczynamy od wyboru głównego tematu. Specjalistka w swojej wypowiedzi mocno podkreślała, że jest to miejsce na temat, a nie na tytuł. Wciąż dla wielu osób są to tożsame słowa. Nic bardziej mylnego. Przedstawimy Wam to na poniższym przykładzie.
Jak możemy zauważyć do tematu dopisany jest rodzaj tekstu, na którego podstawie tworzy się tytuł w dalszym etapie. Pewnie zadajecie sobie pytanie, gdzie szukać inspiracji tematów? Już Wam śpieszymy z odpowiedzią. Jest kilka takich miejsc, które sprawdzą się idealnie. Pierwszym z nich jest oficjalny kanał firmy. Mówiąc prościej będą to pytania, które klienci zadają na mailu lub w sieciach społecznościowych. Warto zerkać też na artykułu potencjalnej konkurencji oraz zaznajomić się z narzędziami oferujące analizę słów kluczowych.
Mając wybrany temat możemy przejść do doboru słowa kluczowego. Milena podzieliła się z uczestnikami swoim niezawodnym sposobem. Najpierw zaczyna od wpisania bardzo długiego i skomplikowanego zapytania w wyszukiwarce Google, które ma na celu doprowadzenie jej do treści konkurentów. W efekcie otrzymuje kilkanaście artykułów, z czego wybiera 3 najbardziej topowe, które są odpowiedzią na jej pytanie. Następnie sprawdza w Semstormie na jakie słowa kluczowe dane artykuły są widoczne. Ostatnim elementem jest wybranie i weryfikacja słowa kluczowego, które musi się zgadzać z wybranym tematem.
II etap – brief uwzględniający najważniejsze założenia
Kolejny etap dotyczy stworzenia briefu, w którym powinny znaleźć się takie informacje jak: temat, słowo kluczowe, cel tekstu, miejsce publikacji, ton tekstu i sposób zwracania się do czytelnika. Dodatkowo można dodać informacje o firmie, głównych konkurentach, grupie docelowej oraz linki, które powinny być zamieszczone w tekście.
III etap – merytoryczny tekst, wyczerpujący temat
Chcesz wiedzieć, czy otrzymany tekst jest wartościowy. Od czego zacząć? Najistotniejszą rzeczą jest sprawdzenie słów kluczowych, czy znajdują się w konkretnych elementach. Pierwszym z nich jest tytuł. Najlepiej, gdy słowo kluczowe pojawia się na początku tytułu artykułu. Milena zaznacza, żeby nie bać się odmieniać słów kluczowych. Jeśli zamiast liczby pojedynczej, użyjesz liczby mnogiej, nie wpłynie to źle na jakość tekstu. Kolejnym elementem jest lead, czyli pierwszy wyodrębniony akapit tekstu. Zazwyczaj składa się z 3 lub 4 zdań. Słowo kluczowe powinno znaleźć się również tutaj. Trzeci element to treść. Specjalistka kolejny raz zachęca do odmiany słów kluczowych, jeśli nie brzmią one naturalnie. Istnieje coś takiego, jak przeoptymalizowanie strony. Google może uznać sztuczne słowa kluczowe jako teksty gorszej jakości, co doprowadzi do gorszego pozycjonowania strony. Ostatnim elementem są nagłówki. Warto wiedzieć, że słowo kluczowe nie musi pojawiać się w każdym z nich. Z dodatkowych elementów możemy wyróżnić pogrubienia i atrybuty alt obrazków. Nie musimy pogrubiać tylko słowa kluczowego, użytkownikowi lepiej będzie się czytało pogrubioną całą myśl.
Aby tekst był wartościowy należy uwzględnić jeszcze inne kwestie. Mowa tutaj o śródtytułach i podziałach na paragrafy. Tekst zawsze powinien być podzielony na kilka paragrafów. A śródtytuły powinny pojawiać się w dłuższych tekstach. Ważnym elementem jest także hierarchia nagłówków oraz nagłówek rzędu pierwszego, który powinien znaleźć się w tekście jedynie raz.
Źródło: Devagroup.pl Narzędzie: SEO META in 1 CLICK
IV etap – optymalizacja SEO i korekta tekstu
Istnieje kilka narzędzi, które jeszcze bardziej mogą pomóc ocenić wartość tekstu. Pierwszym z nich jest Asystent Concentu SEMSTORM. Możemy sprawdzić, czy słowa kluczowe zostały użyte odpowiednią ilość razy, czy tekst jest zrozumiały. W Wordzie mamy bardzo pomocną funkcję tzw. okienko nawigacji, które w błyskawiczny sposób umożliwia weryfikację nagłówków.
Jak podzielić pracę między zlecającym, a copywriterem?
Zleceniodawca przede wszystkim powinien zająć się doborem słów kluczowych, ponieważ to on zna się najlepiej na prowadzonym biznesie. Dla danego tekstu w zupełności wystarczy jedno słowo kluczowe, wyjątkiem są teksty na powyżej 10 tysięcy znaków, w takich przypadkach możemy postawić na 2-3 słowa kluczowe. Kolejnym obowiązkiem zleceniodawcy jest stworzenie briefu z wytycznymi oraz wybranie linku, który kryje się zazwyczaj pod słowem kluczowym i prowadzi do konkretnej podstrony. Linkowanie jest jednym z najważniejszych działań SEO.
Do zadań copywritera należy napisanie dobrego jakościowo tekstu. Jednakże warto pamiętać, aby zawsze sprawdzić już gotowy tekst, ponieważ nawet najlepszym mogą przytrafić się małe błędy gramatyczne lub interpunkcyjne. Oczywiście wszystko ma jakiś umiar, jeśli błędy powtarzają się notorycznie warto zastanowić się nad dalszą współpracą. Copywriter powinien również trzymać się poprawności merytorycznej, nie korzystać z niesprawdzonych źródeł. Nawet jeśli nie zna się na danym temacie i szuka informacji, powinien wiedzieć, jak je weryfikować. Oddany tekst musi być zrozumiały, logicznie podzielony, słownictwo powinno być dostosowane do grupy docelowej, a zdania krótkie w miarę możliwości. Zadbanie o odpowiednie formatowanie i poprawne umiejscowienie słów kluczowych również należy do obowiązków copywritera. Istnieją również kwestie do dogadania. Między innymi należą do nich: tytuł, meta description, grafiki i ich „alty” oraz frazy powiązane.
Podsumowanie
Treści są jednym z kluczowych elementów SEO. Warto zadbać o to, aby były napisane i przygotowane w sposób przemyślany oraz zgodny z najnowszymi wytycznymi. Najważniejszą rolę w tekście odgrywają słowa kluczowe, które powinny zostać dobrane w odpowiedni sposób przez zleceniodawcę. Zadaniem copywritera jest naturalne umieszczenie ich w treści. Regularna praca nad elementami SEO i tworzenie wartościowych treści otworzą drogę do osiągnięcia sukcesu w Google.
