Relacja z semKRK#16 on-line 

Magdalena Gulik
Magdalena Gulik
Archiwum 03.2021
 
Relacja z semKRK#16 on-line 

Zapraszamy do lektury relacji
z 16 edycji semKRK

To już 16 edycja konferencji semKRK – jednego z najważniejszych wydarzeń z branży SEO i SEM! Zaproszono 9 ekspertów z dziedziny marketingu internetowego, którzy podzielili się swoją wiedzą i doświadczeniem. Nowinki z branży, ciekawe case study i pełno wskazówek o tym co zrobić, aby biznes on-line był skuteczniejszy!  Wydarzenie po raz drugi odbyło się w wersji online, ale poziom merytoryczny był wysoki! 

 

 

Sposoby jak pomóc Google’owi

Jako pierwszy wystąpił Albert Radomski, który jest specjalistą od reklam na Facebooku. W swojej prezentacji „Sposoby jak pomóc Google’owi” opowiedział o tym, jak można zwiększyć swoją sprzedaż, za pomocą reklam na Facebooku. Istnieje kilka ciekawych narzędzi, które oferuje nam Facebook:

  • Facebook Dymanic Ads – dzięki tej opcji reklamy, możesz wyświetlić swoje produkty klientom, którzy już odwiedzili Twoją stronę. 
  • Facebook Broad Audience – możesz ustawić targetowanie i dotrzeć nawet do osób, które jeszcze nie miały kontaktu z Twoją stroną! Reklama może się wyświetlać osobom, które odwiedziły stronę konkurencji. Dotrzesz też do osób, które kliknęły w reklamę CTA – im bliżej decyzji zakupowej, tym większe szanse na zakup produktu.
  • Facebook Lead Ads – umożliwia pozyskanie maili do newslettera. Koszt pozyskania jest tańszy, niż koszt za kliknięcie w reklamę. 
  • Facebook Attribution – możesz poznać lepiej drogę klienta do zakupu. W ten sposób możemy się na przykład dowiedzieć, że klient zobaczył reklamę na urządzeniu mobilnym, ale kupił na stacjonarnym –  lepsze zrozumienie klienta to klucz do większej sprzedaży.

 

Podczas swojego wystąpienia Albert Radomski zachęcał też do inwestowania w reklamę na niezagospodarowanych platformach. Przykładem takiego miejsca jest TikTok, który przyciąga już coraz starsze grupy docelowe – nie tylko nastolatków, a przy tym ma znacznie niższy koszt reklamy

 

Dlaczego Enhanced E-commerce sypie błędami (i jak to naprawić)?

Drugim prelegentem był Damian Rams, który opowiedział o najczęstszych problemach z działaniem Enhanced E-commerce. Dzięki tej funkcjonalności otrzymujemy więcej możliwości optymalizacji w sklepie:

  • dostęp do pełnej ścieżki zakupowej,
  • śledzenie bannerów, 
  • listy produktów,
  • szczegółowa analiza checkoutu. 

Istnieje jednak pewna pułapka – jeśli narzędzie nie zostanie poprawnie zoptymalizowane, to może nam brakować pewnych danych lub będą one zduplikowane. Warto zacząć poszukiwania źródła problemu od najprostszych rzeczy – często przyczyną okazuje się drobna literówka lub brak odpowiedniego znaku na końcu składni. 

 

 

Powinniśmy też zadbać o odpowiednie dane dataLayer – częstym błędem jest brak dataLayer na stronach podziękowania wtyczek dla różnych form płatności. 

Przyczyną braku spójności w raportach, mogą być też niewłaściwe wartości zmiennych produktowych – muszą być identyczne we wszystkich hitach (detail, add, checkout, purchase). Warto zawsze dokładnie sprawdzać wdrożenie, w celu znalezienia błędów we wtyczce lub w implementacji. 

 

Dane to nie tylko liczby, skup się na tym co najważniejsze

Radosław Mentel był trzecim prelegentem, a w swoim wystąpieniu poruszył kwestię kampanii, które nie przynoszą oczekiwanych skutków. 

Okazuje się, że aktualnie mniej niż 60% procent ruchu w sieci generuje człowiek – reszta to boty, które udają zaangażowanego konsumenta. Dane mogą być nie do końca miarodajne również z innego powodu – Polska jest liderem w używaniu AdBlocka! Co więcej, już niedługo reklama będzie jednym z największych źródeł dochodu dla zorganizowanej przestępczości! 

 

 

Radosław Mentel przedstawił interesujący przypadek nieudanej kampanii jednego ze światowych liderów w branży samochodowej. 

Stworzono konfigurator cen samochodów, który był szeroko promowany we wszystkich kanałach reklamowych. Pozyskano leady, klienci zaczęli umawiać się na spotkania, ale okazało się, że konfigurator działał błędnie – w rzeczywistości cena samochodu okazywała się wyższa. Jak możesz się domyślić, wiele osób zrezygnowało z zakupu. 

Warto uczyć się na błędach innych i wyciągnąć odpowiednie wnioski:

  • zadaj sobie pytanie co może pójść nie tak,
  • działaj na różnych wskaźnikach,
  • analizuj od pierwszego leada,
  • zadbaj o właściwą specyfikację,
  • pamiętaj, że duża kampania to duża odpowiedzialność.

 

Planowanie eksportu – jak działać na rynkach zagranicznych w Google Ads?

Po przerwie, jako czwarty wystąpił Paweł Adamiec, który przedstawił cenne wskazówki na temat wchodzenia marki na rynki zagraniczne. Schemat działania powinien być następujący:

  1. Planowanie
  2. Implementacja 
  3. Optymalizacja

Prelegent omówił również błędy najczęściej popełniane podczas wchodzenia na rynki zagraniczne.

 

 

Warto skorzystać z narzędzi Google, które dostarczają cennych informacji i ułatwią wejście na rynki zagraniczne:

  • My Export Score by Market Finder
  • Google Market Finder
  • Google Market Explorer
  • Google Trends
  • Keyword Planner

Od jakiego kraju warto zacząć wchodzenie na rynki zagraniczne? Dobrym pomysłem dla osób o średnim budżecie będą: Słowacja, Czechy, Belgia lub Holandia. Niemcy nie są polecanym miejscem na start, ponieważ konkurencja tam jest już duża, a stawki wysokie. 

Warto również zwrócić uwagę na wiek i potrzeby konsumentów oraz na preferowane metody płatności. 

 

 

Data Warehouse for Dummies – Case Study

Piątym prelegentem był Krzysztof Modrzewski, który opowiadał o korzyściach, jakie daje Data Warehouse, czyli rozbudowana baza danych, która przechowuje zintegrowane informacje z wielu źródeł. Wiele osób podchodzi z rezerwą do takiego rozwiązania, ponieważ kojarzy się z wielkim projektem, który jest kosztowny, czasochłonny i skomplikowany. Jest to jednak błędne założenie – Data Warehouse to świetne rozwiązanie, które zapewnia znaczną oszczędność czasu i dokładne dane.  

 

 

Dzięki temu rozwiązaniu mamy dostęp m.in do:

  • zaawansowanych raportów dla leadów, 
  • zaawansowanych raportów atrybucji,
  • wszystkich danych ze źródeł online oraz offline.

Nie patrzymy tylko na wycinek z danego źródła, widzimy wszystkie dane w jednym miejscu. Kiedy warto zdecydować się na Data Warehouse? Każdy moment jest dobry, warto od początku mieć najlepsze dane, aby  dobrze inwestować.

 

W jaki sposób zwiększyć popularność swojego filmu w YouTube oraz jak poprawić widoczność lokalnej firmy w Google Moja Firma.

Paweł Cengiel wystąpił jako szósty, a w swojej prezentacji przedstawił porady dotyczące filmów na YouTube

Pierwszym krokiem jest dobry tytuł filmu, który powinien:

  • być clickbaitowy i chwytliwy,
  • dawać obietnicę dostarczenia informacji,
  • zawierać emoji, które przyciągają uwagę,
  • posiadać jedną i popularną frazę na początku.

 

Warto także dopracować inne elementy filmu: 

  • Opis filmu powinien zawierać linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne, tagi oraz słowa kluczowe.
  • Jeśli film jest dłuższy, to dobrze jest zamieścić też spis treści
  • Opis powinien składać się co najmniej z 250 wyrazów, a słowo kluczowe powinno się pojawić po raz pierwszy nie później, niż po 25 słowie
  • Warto zadbać  wysoka jakość wideo i audio
  • Coraz częstszą praktyką jest również dodawanie napisów do filmu
  • Miniatura filmu musi być spójna z tematyką i wyglądem innych miniatur na kanale. Napis w miniaturze powinien zajmować maksymalnie 20-30%. 
  • Pamiętaj o przycisku subskrypcji w ekranie końcowym filmu, angażuj odbiorców! 

Nie zapominaj też o tworzeniu playlist – dzięki nim możesz pokierować odbiorców do innych filmów w podobnej tematyce. 

Warto korzystać także z karty społeczności – to narzędzie często niedoceniane, ale świetnie angażuje subskrybentów kanału. 

Do planowania i optymalizacji działań na Youtube korzystaj z odpowiednich rozwiązań. Ciekawe narzędzia, pomocne do analizy kanałów na YouTube to SocialBlade oraz vidIQ.

 

 

 

W drugiej części prezentacji Paweł Cengiel mówił o optymalizacji wizytówki firmy w Google Moja Firma. Warto ułatwić odbiorcom kontakt z firmą:

  • dodać adres siedziby, dzięki któremu wyświetli się mapa z lokalizacją, 
  • wstawić kilka numerów telefonów, do konkretnych oddziałów w firmie, zamiast jednego ogólnego, 
  • zadbać o responsywność – lepsza widoczność strony na urządzeniach mobilnych.

 

Gdzie kończy się SEO, a zaczyna Digital PR?

Kolejna osoba, która pojawiła się na wirtualnej scenie konferencji semKRK to Izabela Wiśniewska. Swoje wystąpienie zaczęła od wyjaśnienia terminu Digital PR – jest to utrzymanie pozytywnego wizerunku marki przez linki, mentions i social media presence.

 

 

Utrzymywanie pozytywnego wizerunku w oczach Google przebiega na innych zasadach, niż do odbiorcy docelowego. Ważniejsze jest stawianie na pierwszym miejscu odbiorcy! Nawet przy działaniach SEO warto skupić się na potrzebach klienta, nie na wyszukiwarce

Z punktu widzenia Google dobrze jest pozyskiwać linki na wartościowych serwisach – rośnie wtedy wartość naszej marki. 

W działaniach Digital PR warto wyjść  poza swoją branżę i dać się poznać szerszej publiczności – zyskasz klientów, o których nawet nie myślałeś! 

 

Linkbuilding za milion złotych. Jak mądrze wydać pieniądze w 2021 roku?

Przedostatnim prelegentem był Łukasz Rogala, który na samym początku zwrócił uwagę na to, że SEO jest coraz droższe i coraz mniej elastyczne. W związku z pandemią powstaje znacznie więcej sklepów internetowych – wzrost o ponad 30% w stosunku do poprzedniego roku! Na wypozycjonowanie branży potrzeba nawet 14 miesięcy, a istotnym elementem jest link building. 

Należy uważać na zjawisko toksyczności linków – występuje wtedy, gdy pozyskane linki szkodzą naszej stronie. Jeśli strona zalicza spadki lub nie rośnie, prawdopodobnie przyczyną jest właśnie toksyczność. Zazwyczaj można ją ocenić po 6 tygodniach od umieszczenia linków. Obowiązkowym elementem dla oceny skuteczności jest test linkowania!

 

 

Warto też zapamiętać, że umiejscowienie linka (głębokość), jest ważniejsza od ilości linków z domeny. 

Aktualnie nie warto korzystać z marketingu szeptanego na forach, które wymierają – lepiej budować social proof w mediach społecznościowych. 

 

Biznes pełen treści. Jak wdrożyć content marketing, który zwiększy sprzedaż?

Jako ostatni wystąpił Grzegorz Miłkowski, który doradzał jak wdrożyć skuteczny content marketing. Okazuje się, że w 2020 w Polsce wydano aż 420 milionów euro na działania content marketingowe, ale daleko nam do podium – najwięcej wydała bowiem Szwecja, aż 930 mln euro! 

 

 

W działaniach contentowych chodzi przede wszystkim o zwiększanie efektywności i sprzedaży, a także dotarcie do nowych klientów. Ważne jest prowadzenie „kontekstowego marketingu” – jeden produkt może mieć nawet kilkanaście kontekstów, a za pomocą odpowiedniego możemy doprowadzić odbiorcę na ścieżkę zakupową. 

Ważne jest aby rozkodować intencję użytkownika powiązaną z daną frazą kluczową. Dobrze opracowany content będzie na nas nadal zarabiał, nawet jeśli przytniemy budżet – treści wartościowe i niszowe mogą mieć dużo wyświetleń nawet po kilku latach. 

Warto pomyśleć o audycie content marketingowym, który dobrze się sprawdza jako kompas dla działań długofalowych. 

 

 

W polityce redakcyjnej swojej firmy, możesz też wskazać coronerstone content, czyli najważniejsze materiały na całym blogu lub portalu. Pomocny jest również brief dla copywritera, dzięki któremu można łatwo wprowadzić do projektu nowe osoby. 

 

Magdalena Gulik
Marketing Specialist w Multibrandzie Decofire.pl Dom & Ogród, gdzie znajdziesz produkty do domu i ogrodu, takie jak grill gazowy, ekspresy do kawy czy narzędzia ogrodowe.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (21 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry