Pierwsza tego typu konferencja w Polsce!
8 i 9 grudnia odbyła się pierwsza edycja konferencji EB Show, organizowana przez HRM Institute. Wydarzenie miało bardzo ciekawą i niespotykaną formę – zaproszeni prelegenci wysyłali do organizatora nagranie swojej półgodzinnej – bądź dłuższej prezentacji. a sami podczas jej emisji byli dostępni na czacie dla uczestników. Następnie – po zakończeniu prezentacji – łączyli się live z organizatorami konferencji i odpowiadali na żywo na resztę pytań. Muszę przyznać, że taka forma wydarzenia bardzo dobrze się sprawdziła – prelegenci mogli dopracować w stu procentach swoje wystąpienie i wyeliminować niemal do zera możliwości potknięć bądź tzw. fakapów.
Pierwszego dnia konferencji wystąpiły takie osobistości z employer brandingowego świata jak: Maja Gojtowska, Zyta Machnicka czy Paulina Mazur. Natomiast dnia drugiego wystąpili min. Tomasz Graszewicz, Adrian Martinez, Dagmara Pakulska, oraz nie kto inny jak CEO DevaGroup – Krzysztof Marzec.
W tej relacji przedstawię Wam skrótowo wystąpienia wyżej wymienionych prelegentów.
Kilka inspiracji od Tomasza Graszewicza
Tomasz Graszewicz, w swoim nagraniu Jak tworzyć najlepsze kampanie eb? 9 realizacji, które zainspirują Cię kreatywnie przedstawił kilka bardzo ciekawych case study – również takich, które nie doszły do skutku, ponieważ Job’n’Joy przegrało przetarg. Tomasz podkreślał, że nie zawsze wygrywają te kampanie które wydają się nam najlepsze i najbardziej kreatywne – czasem wygrywają po prostu inne, z którymi nie musimy się zgadzać. Ale takie już są uroki pracy w agencjach kreatywnych.
Jako przykład podał przegraną kampanię skierowaną do pracowników Biedronki, mającą na celu zwrócić ich uwagę na dbanie o owoce, warzywa oraz pieczywo.
Kampania wykorzystała wizerunek kultowych już Świeżaków, które mogą “zejść na złą drogę” – główny plakat przedstawiał spersonalizowaną postać Groszka Grzesia, który już rzeczywiście “się stoczył”: miał tatuaże, zadrapania oraz blizny na twarzy. Kolejną inspirującą kampanią, była kampania rekrutująca projektantów gier do firmy Ten Square Games. Z racji, że szukano prawdziwych miłośników gier, postanowiono odwołać się do nomenklatury gamingowej:
Fani gier RPG doskonale wiedzą czym są NPC – non-player-character. To postacie niezależne, którymi nie da się grać, bywa, że można je określić postaciami “bezpłciowymi”. Jaki jest więc przekaz powyższej kampanii? Nie bądź nijakim charakterem, zgłoś się do nas do pracy i twórz świetne gry!
Pracodawco – wyróżnij się!
Kolejnym prelegentem z bardzo ciekawym wykładem – bo nie była to prezentacja – był Adrian Martinez, CMO HR Embassy. Opowiadał, jak wyróżnić się na rynku pracy, jak sprawić, aby kandydat właśnie do nas chciał wysłać swoje CV oraz jak w efektowny i efektywny sposób przedstawić firmę.
- Przede wszystkim: wartość firmy to ludzie, którzy tam pracują: warto w promocji miejsca pracy skupić się na nich: kim są, jacy są, co lubią w swojej pracy i jakie mają pasje – teraz, w dobie home office tym bardziej warto przedstawić pracowników z tej bardziej prywatnej strony, kiedy miejsce pracy zaciera się z miejscem relaksu. Zapytajmy pracowników, co lubią robić po godzinach, jakie jest ich hobby – dajmy się zaprosić do ich świata.
- Następnie to promocja na facebooku – już coraz większa liczba kandydatów sprawdza swojego potencjalnego pracodawcę w social mediach – pokażmy mu się z jak najlepszej strony!
- Jak wiadomo, ludzie coraz mniej czytają, za to coraz więcej oglądają. Warto zainwestować w materiał wideo promujący firmę i jej wartości – dzięki temu, w krótkim czasie przekażemy kandydatowi najważniejsze informacje unikając sytuacji TLDR – too long didn’t read.
Już nie tylko profil na Facebooku
Dagmara Pakulska, założycielka min. Niby-Prasówki w swojej prezentacji opowiadała o sile LinkedIna – który wciąż rośnie i staje się naprawdę mocnym graczem na social mediowej scenie. Na początek pokazała uczestnikom krok po kroku jak założyć na LinkedInie profil firmowy. Jak widać na poniższym screenie – liczy się pierwsze wrażenie. Spójność i przejrzystość profilu to podstawa. Warto zwrócić również uwagę na fakt, że zdjęcie w tle na LinkedIn ma inne wymiary niż to, które możemy zauważyć na Facebooku.
Prowadząca przedstawiła cztery tipy, które warto wykorzystać przy zakładaniu konta firmowego na Linkedinie.
- Dzielimy się wiedzą – warto chwalić się wystąpieniami pracowników, ich publikacjami w branżowych czasopismach i blogach, organizować szkolenia lub – obecnie bardziej popularne – webinary. Przedstawiajmy firmę jako miejsce, które chce dawać dużo od siebie i dzielić się tym, co już ma.
- Dbamy o swoich – wspierajmy pracowników w ich działaniach, również prywatnych. Dagmara przedstawiła jako przykład firmę, której pracownik adoptował dziecko. Cieszyli się razem z nim, okazując mu dużo wsparcia.
- Udostępniaj posty pracowników – nie ma nic lepszego dla marketingowca obsługującego profil firmowy na LinkedInie niż fakt, że pracownicy sami z siebie publikują posty na temat swojej pracy. Firma ukazuje się wtedy jako miejsce w którym fajnie jest pracować, chcemy się chwalić że w niej jesteśmy, i jakie super rzeczy dzięki niej robimy i jak się rozwijamy. Udostępniajmy takie posty, są one bardzo cenne w tworzeniu wizerunku firmy.
- Utożsamiajmy się – warto, aby pracownicy mieli firmowe zdjęcia w tle oraz zdjęcia profilowe wykonane podczas jednej sesji zdjęciowej – dzięki temu przeglądający widzą, że pracownik utożsamia się z firmą, nie traktujmy tego jako uniformizacji!
W DevaGroup ostatnio podjęliśmy takie same działania – zapraszamy do dodawania do kontaktów naszych pracowników 🙂

DevaGroup na LinkedIn
Last but not least – jako ostatni tego dnia wystąpił Krzysztof Marzec
Krzysztof opowiadał o tym, jak marketing w wyszukiwarkach może nam pomóc w dotarciu do odpowiedniego kandydata – oraz o tym, jak pomóc delikwentowi dotrzeć do nas.
Jak wiadomo, Google to miejsce, gdzie kandydat ocenia firmę przed aplikacją CV. Warto zadbać o tzw. SERM – search engine reputation management.
Google na podstawie zainteresowań użytkowników może wyświetlić dwie różne reklamy, dwa różne wyniki wyszukiwań. Należy skupić się na tym, że podczas szukania pracy, szukamy również opinii na temat pracodawcy.
Jeden ze sposobów to – jak wiadomo – odpowiednie wypozycjonowanie strony i dobranie słów kluczowych. Dobrym pomysłem jest – jak zrobiło to Sales Manago – przekuć potknięcia w korzystne dla siebie wyświetlenia w wyszukiwarce.
Tutaj przychodzi nam z pomocą narzędzie Keyword Tool, które podpowie nam słowa kluczowe oraz połączenia ich z innymi słowami – pod również ilość wyszukiwań. W ten sposób możemy wybrać top of the top wyszukiwanych wyrażeń, które będą odpowiadały za, po pierwsze – reputację firmy, po drugie – odpowiednie pozycjonowanie oferty pracy.
Krzysztof wykonał kilka mini-testów stron z ofertami pracy – czy posiadają one:
- Przyjazny adres url?
- Jak wyglądają w wersji desktop i mobile?
- Czy odpowiednie słowa kluczowe znajdują się w nagłówku <h1>?
- Co zawarte jest w tytule strony?
Te wszystkie czynniki mają wpływ na to, jak odbierana jest strona internetowa przez roboty Google.
Na co warto zwrócić uwagę w następnych krokach? Na kontrolę odbioru naszej marki przez użytkownika – czy nie przesadzamy z remarketingiem (nikt nie lubi, gdy wyświetla mu się po raz dziesiąty ta sama reklama, bądź oferta produktu, który już zakupił), oraz czy targetujemy je pod odpowiednie zainteresowania użytkownika (wyświetlająca się oferta pracy w IT dla osoby nie mającej nic wspólnego z tą branżą to kiepski pomysł).
Zwracajmy też uwagę na analitykę, oraz konwersje – nie tylko te makro (jak wysłanie CV) ale również mikro, takie jak pobranie e-booka w PDF, zapis na newsletter, czy spędzenie 5 minut na stronie – na podstawie takiej informacji możemy wzmocnić przekaz remarketingowy bądź wzmocnić stawki reklamowe dla takiej osoby.

Zapisz się na nasz newsletter
Na sam koniec Krzysztof omówił reklamy na YouTube – możemy tam dotrzeć z reklamą tanio i bardzo szeroko – warto pamiętać, że jest to druga największa wyszukiwarka w Polsce. Skoro mamy coś dobrego do powiedzenia o swojej firmie, to może warto to pokazać, nie tylko o tym pisać?
Jak widać – wydarzenie EB Show było prawdziwą kopalnią pomysłów i inspiracji dla specjalistów od employer brandingu. Dużą wartością dodaną były nagrane wcześniej filmy i późniejszy live z prelegentami.
Jeżeli braliście udział w wydarzeniu, dajcie znać, która z prelekcji najbardziej Wam się podobała!