Relacja z Crash Mondays 88: TikTok od A do Z

Relacja z Crash Mondays 88: TikTok od A do Z

Relacja z Crash Mondays 88:
TikTok od A do Z

Kolejne spotkanie krakowskiej branży marketingowej za nami, gdyż 9 września (tradycyjnie w Hevre) odbyła się 88. edycja spotkań Crash Mondays. Tym razem tematyka spotkania obracała się wokół TikToka. Podczas wydarzenia uczestnicy mieli okazję wysłuchać 3 prelekcji i uzyskać odpowiedzi na 3 wiodące pytania dotyczące marketingu z wykorzystaniem apki TikTok. Jak to zwykle na Crashach bywa, nie zabrakło przestrzeni na pytania, czy networking. Organizatorzy zadbali również o konkursy z nagrodami.

W jaki sposób marki mogą wykorzystać TikTok?

Pierwsze pytanie, jakie postawili prelegenci to: jak firmy mogą wykorzystać TikToka do budowania swojej marki? Na ten temat wypowiadał się Wojtek Żywolt, który jako pierwszy wystąpił na scenie. Swoje wystąpienie zaczął od podzielenia się kilkoma statystykami dotyczącymi aplikacji. Uczestnicy dowiedzieli się, że w Polsce z TikToka korzysta ponad 11,5 milionów użytkowników (z czego przeszło 60% to osoby w wieku 18+). Te dane są wyciągnięte z raportu Digital 2024: Poland, Meltwater & We Are Social.

wojtek zywolt tiktok

Co ważne dla wszystkich prowadzących swoje biznesy, czy chcących budować markę osobistą, TikTok to miejsce, gdzie można prowadzić różnorodne działania marketingowe. Sprawdzi się m.in.:

  • do tworzenia inspirujących treści budowania wizerunku marki,
  • do wpływania na (przyszłe) decyzje zakupowe,
  • do pozyskiwania leadów oraz UGC.

Wiąże się to z zaangażowaniem, jakie generuje ta aplikacja. Na tle innych, to właśnie tutaj Polacy spędzają średnio najwięcej czasu.

sredni czas tiktok
Źródło: Mediapanel

TikTok umożliwia firmom tworzenie kont biznesowych, w ramach których dostają dostęp do:

  • danych analitycznych,
  • kreatywnego centrum biznesowego,
  • tzw. łącza do produktów,
  • menedżera leadów,
  • menedżera reklam (w Działalności i wsparciu),
  • ustawień wiadomości,
  • zakładki rejestracji działalności.

Dzięki tym funkcjom marki zyskują możliwość przeglądania popularnych treści – z podziałem na największą liczbę wyświetleń, komentarzy, udostępnień. Mają do dyspozycji narzędzia analityczne do mierzenia wyników, w tym także sprzedażowych, oraz mają więcej opcji promowania z wykorzystaniem opisów do konta i swojej działalności.

do's tiktok

Podczas prelekcji Wojtek podzielił się również dobrymi praktykami dotyczącymi zachowania na platformie. Jeśli rozważasz rozpoczęcia działań na TikToku, pamiętaj o:

  • uzupełnieniu profilu,
  • regularnym publikowaniu treści,
  • przygotowaniu strategii i scenariuszy do filmów,
  • moderacji komentarzy (odpowiedzi i zaangażowanie w społeczność),
  • śledzeniu trendów,
  • analizowaniu wyników,
  • synergii działań organicznych i płatnych.

Ważne również, aby nie przesadzać. Wystrzegaj się dodawania zbyt dużej ilości efektów. Nie repostuj treści z innych platform. Nie bądź zbyt nachalny z komunikatem sprzedażowym swoich produktów. Nie publikuj zbyt długich filmów oraz nie działaj bez opracowanego planu.

A jeśli zabraknie Ci pomysłów na filmy – z pomocą przyjdzie TikTok Script Generator (czyli narzędzia do tworzenia scenariuszy nagrań). Narzędzie to jest darmowe, ale należy być zalogowanym do aplikacji TikTok.

Maja Kaczor wystapienia przed kamera

Jak przełamać strach przed kręceniem filmów do mediów społecznościowych?

Na to pytanie próbowała znaleźć odpowiedź druga prelegentka tego wieczoru – Maja Kaczor. Pokazywanie siebie to element budowania silnych, pozytywnych więzi ze społecznością i potencjalnymi klientami. Mimo że szczególnie na początku trudno przełamać strach przed nagrywaniem się – warto to zrobić. “Twarze sprzedają”, pokazywanie się na filmach swojej marki pomaga w budowania wiarygodnego przekazu, budowaniu zaangażowania i rozpoznawalności. Ludzie kupują od ludzi, dlatego w dłuższym okresie budowanie marki osobistej przekłada się na zwiększenie konwersji.

Aby pokonać strach przed kamerą, należy skupić się na 3 aspektach:

  1. Po pierwsze nauka akceptacji – nie zmienimy tego, jak wyglądamy czy jak brzmi nasz głos, warto więc z większą wyrozumiałością podejść do samego siebie;
  2. Po drugie można zacząć metodą małych kroków. Przed wrzuceniem filmów do sieci, nagrywać się dla siebie, potem dla zaufanej osoby – tak możemy też wykryć i poprawić niektóre błędy. Po oswojeniu się z kamerą w komfortowych warunkach będzie łatwiej przełamać się;
  3. Na koniec warto skupić się na celu nie na sobie – potraktować swój cel, firmę jak klienta, dla którego wykonujemy zlecenie, dzięki temu można lekko przenieść odpowiedzialność, co ułatwia podejmowanie działań.
porady crash mondays
Źródło: Materiały Crash Mondays

Przed startem produkcji filmowych, warto również zadbać o technikalia – odpowiednie ustawienia telefonu, oświetlenie, scenariusz do nagrań czy przestrzeń i spokój do nagrywania filmów.

tiktok ads

Czy reklama na TikToku sprzedaje?

Jako ostatni na scenie wystąpił Jakub Papuga, odpowiadając na pytanie – czy reklamy na TikToku generują sprzedaż. Swoją prezentację zaczął od definicji reklam na TikToku. Dla mniej wtajemniczonych – to ekosystem reklamowy, który umożliwia płatną emisję
reklam na TikToku oraz w aplikacjach partnerskich.

tiktok ads 2

TikTok daje możliwość wykorzystania kilku typów reklam:

  1. Reklama TopView, która wyświetla się bezpośrednio po otwarciu aplikacji, jest możliwa do pominięcia po 3s, może trwać do 60s, a wygląda jak zwykły TikTok;
  2. Reklama Brand Takeover Ads, która wyświetla się bezpośrednio po otwarciu aplikacji, a także pomiędzy TikTokami, ma krótki format od 3 do 5s, tylko jedna firma dziennie może skorzystać z tego formatu (w danym regionie);
  3. Reklama Branded Effects, która jest w formie unikalnych, obrandowanych naklejek, filtrów czy efektów, a możliwa do realizacji przy współpracy z TikTokiem,
  4. Reklama In-feed Ads (Spark Ads), która wyświetla się między innymi TikTokami, może trwać do 60s, wygląda jak zwykły TikTok, a reklamodawca precyzyjnie wybiera, komu ma się wyświetlać reklama.

Podobnie jak kampanie w Google czy Meta Ads, TikTok Ads działa w systemie aukcyjnym. To znaczy, że reklamodawcy rywalizują ze sobą o miejsce reklamowe.

Reklama na TikToku nie musi być zgodna z trendami. Filmy reklamowe można publikować niezależnie od contentu organicznego – jednak zawsze warto łączyć dwie te sfery. O czym trzeba pamiętać, tworząc reklamy na TikToku?

Aby reklama miała format wideo, zwracała uwagę odbiorcy w pierwszych 2 sekundach, była autentyczna, tzn. musi wyglądać jak typowy content w tej aplikacji, była dynamiczna i miała odpowiednią jakość dźwięku i obrazu.

Reklamy na TikToku mogą być dostosowane do różnych celów marketingowych – budowania zasięgu, rozpoznawalności marki, generowania ruchu czy sprzedaży, dzięki temu sprawdzą się na różnych etapach ścieżki zakupowej klientów.

ola crash mondays

Podsumowanie

Trudno mówić o TikToku jako o nowym medium, jednak nadal nie jest jeszcze tak popularne wśród klientów, jak chociażby Meta Ads. Myślę że jest tutaj duży potencjał do rozwoju, dlatego cieszę się, że mogłam zgłębić bardziej jego tajniki. Dziękuję prelegentom za ciekawe wystąpienia napakowane wiedzą i możliwość zadawania pytań. Zdecydowanie warto było tak spędzić poniedziałkowy wieczór.

Aleksandra Połetek-Pszonak
New Business Expert. Magister marketingu, w Devagroup zajmuje się sprzedażą i kontaktem z klientami. W pracy ceni sobie jasną komunikację, zadowolenie klienta i możliwość udziału w ciekawych projektach oraz picie dużej ilości kawy bez wyrzutów sumienia. Miłośniczka dobrych reklam, podróży i kultury latynoamerykańskiej.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (4 głosów, średnia: 4,75 / 5)
Loading...
Przewiń do góry