30 czerwca 2022 roku system Google Ads zablokował możliwość tworzenia oraz edytowania rozszerzonych reklam tekstowych w kampaniach w sieci wyszukiwania. Skutkuje to tym, że obecnie możemy w tym typie kampanii przygotowywać i modyfikować wyłącznie reklamy elastyczne. Co ważne, reklamy elastyczne wykorzystuje się również w innych typach kampanii, dlatego warto dowiedzieć się czym one są i jak działają.
Spis treści
Czym są reklamy elastyczne w Google Ads?
Jest to jeden z formatów reklamy, który związany jest z dodaniem wielu zasobów reklamowych – nagłówków i tekstów reklam, obrazów oraz logo, podczas tworzenia reklamy na koncie Google Ads. Następnie, gdy użytkownik doda materiały, system samodzielnie będzie tworzył reklamy wybierając najlepsze kombinacje zasobów, przy pomocy algorytmów uczących się, co może pozytywnie wpływać na ilość pozyskanych konwersji. System Google Ads będzie automatycznie dostosowywać wygląd i format reklam do dostępnej przestrzeni reklamowej, tak aby wyglądały one jak najlepiej. Automatyczne tworzenie kombinacji przez Google Ads sprawia, że optymalizacja staje się integralnym elementem działania reklam elastycznych. Wyróżnia się reklamy elastyczne w sieci wyszukiwania oraz elastyczne reklamy displayowe.
Elastyczne reklamy w sieci wyszukiwania
Ten typ pozwala na stworzenie reklamy składającej się z samych nagłówków oraz tekstów reklamowych. Maksymalnie możemy dodać 15 nagłówków (do 30 znaków) oraz 4 teksty reklamowe (do 90 znaków). Podczas tworzenia tego typu reklamy możesz również przypiąć część zasobów i ustalić, na której pozycji Twojej reklamy będą się one wyświetlać. Żeby wybrać przypiętą pozycję należy kliknąć w szarą pinezkę obok nagłówka bądź tekstu reklamy i ustalić, które miejsce dany tekst ma zajmować. Jeżeli jakiś nagłówek nie będzie przypięty, system może wyświetlić go na dowolnej pozycji w reklamie. Co ważne, przypinanie nagłówków może przekładać się na niższą ocenę, jaką wyświetla panel reklamowy oraz w zakładce „rekomendacje” może pojawić się wskazówka, żeby odpiąć podpięte nagłówki.
Elastyczne reklamy displayowe
Nie tylko w sieci wyszukiwania możemy tworzyć reklamy elastyczne. Również w kampaniach w sieci reklamowej, poza przesłanymi banerami statycznymi, mamy możliwość stworzenia elastycznych reklam displayowych, składających się z zasobów w postaci tekstów oraz grafik. Co więcej, inne typy kampanii, takie jak Demand Gen (dawniej Discovery), kampanie promujące aplikacje, czy też Performance Max wykorzystują możliwość dodania wielu zasobów, a następnie system tworzy z nich atrakcyjne warianty reklamowe, maksymalizując skuteczność reklamy w zależności od możliwości danego typu kampanii oraz liczby i długości dodanych zasobów.
Sieć reklamowa
Ta kampania umożliwia stworzenie elastycznych reklam displayowych. W tej sieci możliwe jest dodanie 5 standardowych nagłówków (do 30 znaków), jednego długiego nagłówka (do 90 znaków) oraz 5 tekstów reklamowych, których długość również nie może przekroczyć 90 znaków. W ramach zasobów graficznych istnieje możliwość dodania 15 obrazków (w proporcji 1:1, 1,91:1 oraz 9:16) oraz 5 logo.


Reklamy elastyczne w Twojej kampanii!
Kampanie Google Ads na najwyższym poziomie
Discovery Demand Gen
W tym typie kampanii istnieje możliwość dodania 5 nagłówków, jednakże mogą mieć one długość do 40 znaków. Oprócz nagłówków, możemy dodać 5 tekstów reklamowych w standardowej długości do 90 znaków oraz do 20 grafik(w proporcji 1:1, 1,91:1 oraz 4:5).
Kampania Demand Gen poza reklamami graficznymi posiada jeszcze dwie opcje:
- reklamy wideo – zamiast obrazów dodajemy do 5 wideo,
- reklamy graficzne w karuzeli – umożliwiają przesyłanie do 10 kart obrazów w jednym zestawie reklamowym, przy czym każdy obraz może mieć własny nagłówek, tekst reklamowy i wezwanie do działania.
Ten typ reklamy wyświetlany jest w Gmailu, na kartach Discover oraz w YouTube.
Kampanie promujące aplikacje
Ta kampania również umożliwia stworzenie reklamy z wielu zasobów. W ramach kampanii możemy przygotować 5 nagłówków, każdy składający się z maksymalnie 30 znaków, 5 tekstów reklam do 90 znaków oraz filmy i obrazy (w proporcji 1:1, 1,91:1 oraz 4:5).
Performance Max
Dzięki tej kampanii możemy kierować nasze reklamy jednocześnie do YouTube, sieci reklamowej, sieci wyszukiwania, Gmaila, Map, karty Discover oraz Profilu Firmy, również umożliwia dodanie wielu grup zasobów. W ramach Performance Max możemy dodać 15 standardowych nagłówków (30 znaków), 5 długich nagłówków (90 znaków), 1 krótki opis (60 znaków) oraz 4 teksty reklamowe (90 znaków). Oprócz zasobów tekstowych kampania umożliwia wstawienie 20 obrazów (w proporcji 1:1, 1,91:1 oraz 4:5), 5 logo oraz 5 filmów wideo.
Każdą ze stworzonych wersji reklamy możemy sprawdzić w „Podglądzie” oraz zobaczyć przykładowe kombinacje zasobów, których użył system Google Ads. Aby to zrobić, należy kliknąć dany typ sieci, w której chcemy zobaczyć naszą reklamę.
Podsumowanie
Elastyczna reklama displayowa ma wiele zalet i warto wykorzystać ją w swojej strategii. Przede wszystkim, zarówno elastyczne reklamy w wyszukiwarce, jak i elastyczne reklamy displayowe są stosunkowo łatwe do ustawienia. Dzięki nim oszczędzamy czas oraz wyświetlamy odbiorcom trafne komunikaty. Co więcej, systemy uczące się, które Google wykorzystuje, stale optymalizują wyświetlanie zasobów, w celu osiągnięcia jak największej skuteczności. Jeśli jednak chcemy zachować kontrolę nad reklamami, mamy możliwość przypięcia zasobów tekstowych i określenia dokładnego miejsca, w którym mają się wyświetlać w reklamie. Reklamy elastyczne wspierają nowoczesny marketing, umożliwiając lepsze dopasowanie komunikatów do potrzeb użytkowników i poprawiając efektywność kampanii. Dzięki możliwości automatycznego tworzenia kombinacji zasobów, reklamodawca może skupić się na strategii kampanii, zamiast na ręcznym dopasowywaniu treści. W trakcie tworzenia reklam warto pamiętać, że tekst na obrazach jest dozwolony, jednak powinien być używany w umiarkowany sposób, aby nie wpływać negatywnie na ich czytelność. Google Ads nie wspiera animowanych obrazów, takich jak gify, w elastycznych reklamach.
Tekst zaktualizowany. Pierwotnie pojawił się na naszym blogu w październiku 2022 r.