Rok 2022 minął jak szalony. Wraz z nim dwie edycje naszego barcampu – semKRK! Poprosiliśmy prelegentów z ostatnich edycji o kilka słów podsumowania oraz o protipy na 2023 rok! Sprawdźcie, co ich zdaniem zawładnie branżą SEM/SEO oraz z jakich 5 tipów warto skorzystać w 2023 roku w branży SEM/SEO! Wszystkie odpowiedzi znajdziecie w poniższym artykule 🙂
1. Jak podsumowałbyś rok 2022 w kilku słowach?
Michał Barczyk – Head of Performance, Performance Section w X-KOM:
Mam nieodparte wrażenie, że na rynku nastąpiła duża stagnacja. Wysoka pozycja nowych stron wymaga czasu, mocnego PR i zaufania szczególnie z strony wyszukiwarki. Zawiało nudą, którą przełamał szybki rozwój AI i jego możliwości.
Bartłomiej Kaczmarczyk (Certyfikowany Specjalista Ads, Analytics w sssem.ninja)
Koniec pandemii, inflacja, wojna na Ukrainie.
Adrian Andrzejczyk – Head Of Analytics w CubeGroup:
Jest coraz szybciej, zmiany postępują w jeszcze większym tempie. Jako społeczeństwo i jako marketingowcy uczymy się żyć w tym turbulentnym środowisku.
Piotr Matusiak – SEO Strategy Process Supervisor w Bluerank:
Rok bardzo trudnych prognoz wyników i niestabilnych trendów
Mateusz Malinowski – SEO Director w Fabryka Marketingu:
Rok zmian. 2022 to nie tylko ciężka sytuacja rynkowa, ale też ciekawe zmiany wymuszone przez AI. Dawno nie było takie bodźca, który rozgrzałby całą branżę, niezależnie od opinii.
Daniel Chruściński – Pełnomocnik Zarządu ds. Jakości w Widoczni:
Rok 2022 jak i również poprzednie – trudny gospodarczo. Rok 2022 to kolejny czas przenoszenia biznesów i zwiększenia sprzedaży na rynku online połączony z wahaniami nastrojów przedsiębiorców.
Obawa klientów co przyniesie kolejny miesiąc, ostrożność w podejmowaniu kolejnych kroków marketingowych/kolejnych inwestycji pod tym kątem. Natomiast finalnie uważam, że branża online / e-handel nie poddał się kryzysowi. Wiele sklepów rozwinęło się, wiele biznesów ewoluowało.
Piotr Michalak (Specjalista SEO i doradca zarządu w Grupie TENSE)
Był na pewno bardzo dynamiczny – zarówno pod kątem zmian na rynku, jak i zmian algorytmów Google. 2022 rok wymagał od marketerów sporego zaangażowania. W przypadku SEO kilka dużych zmian algorytmów Google skłaniało do refleksji nad aktualnie prowadzoną strategią i podejściem do tworzenia treści, budowania profilów linkowych i analiz, które zajmowały mnóstwo czasu. Standardowo pojawiały się też problemy i obejścia chociażby w temacie indeksacji zasobów i narzędzi, które ten proces przyśpieszają. Przy okazji dość duża rewolucja – Multisearch. To ciekawe podejście, które ułatwia wyszukiwanie bez obecnych barier, jakim jest na przykład problem opisania zapytania.
2. Co Twoim zdaniem zawładnie branżą SEM/SEO w 2023 roku?
Michał Barczyk – Head of Performance, Performance Section w X-KOM:
Słowem przewodnim 2023 roku będzie AI. To będzie walka obecnych algorytmów Google z Chat GTP i jego dodatkowymi modułami, które z dnia na dzień zwiększają możliwości AI. Pierwszy raz od dłuższego czasu pozycja Google może się stać zagrożona.
Bartłomiej Kaczmarczyk (Certyfikowany Specjalista Ads, Analytics w sssem.ninja)
AI i Google Analytics 4.
Adrian Andrzejczyk – Head Of Analytics w CubeGroup:
Myślę, że z uwagi na różnego rodzaju ograniczenia w zbieraniu danych na znaczeniu zyskają wszelkiego rodzaju pomysły i narzędzia poprawiające jakość danych. Widzę też szersze wykorzystanie nowoczesnych technologii, w analizie danych, takich jak AI, DL, ML. W połączeniu z BigData będą pomocne przy budowaniu modeli predykcyjnych.
Piotr Matusiak – SEO Strategy Process Supervisor w Bluerank:
Efektywność działań marketingowych. Po żniwach e-commerce spowodowanych pandemią konsumenci powoli wracają do swoich przyzwyczajeń zakupowych. Do tego spowolnienie gospodarcze i ogólne niepokoje społeczne zachęcają do bardziej przemyślanych zakupów i oszczędności. Po stronie biznesu – rosnące koszty pracy, reklamy i narzędzi, coraz więcej skutecznych konkurentów. To wszystko sprawi, że biznes znacznie dokładniej niż wcześniej będzie oglądał wydawane przez siebie złotówki, a utrzymanie przez agencje wyników na poziomach podobnych do lat poprzednich będzie trudniejsze niż kiedykolwiek wcześniej.
Mateusz Malinowski – SEO Director w Fabryka Marketingu:
Wątek AI nabierze rozpędu. Obecnie wszyscy testują chatGPT, a na ten rok planowany jest jeszcze GPT-4, następca obecnego modelu GPT-3, który ma być 500x „mądrzejszy”. Jeśli to się sprawdzi, będziemy musieli zastanowić się, czy obecne SEO jakie znamy ma dalej rację bytu, czy musimy zaadaptować się do nowej rzeczywistości. Upatruję w tym szansy, nie zagrożenia, dlatego patrzę w przyszłość z optymizmem.
Daniel Chruściński – Pełnomocnik Zarządu ds. Jakości w Widoczni:
Patrząc na Google Ads (moja główna specjalizacja) – dalsza automatyzacja działań, postępujące zaawansowanie działających algorytmów, ale i coraz to bardziej ograniczone możliwości specjalisty w kontekście samych zmian na koncie Google Ads.
Odbiegając nieco od Google Ads nie mogę nie wspomnieć, że rok 2023 to rok ostatecznego pożegnania z UA, a więc i zmiana postrzegania wyników w Analytics – skupienie się na użytkowniku oraz user experience.
Piotr Michalak (Specjalista SEO i doradca zarządu w Grupie TENSE)
Próba wykorzystania AI w działaniach SEO/SEM na szerszą skalę. Nie da się ukryć, że dzięki tej technologii możemy skrócić lub zautomatyzować pewne procesy, a tych w branży nie brakuje. Już teraz są dostępne rozwiązania, które pozwalają pisać i optymalizować treści czy sugerować powiązania między treściami poprzez linki. Warto 2023 rok poświęcić na weryfikację, czy w swojej pracy widzimy możliwość zastosowania AI, a jeśli tak – poszukiwać rozwiązań lub rozwijać je samodzielnie.
3. Podaj 5 tipów z których warto skorzystać w 2023 roku w branży SEM/SEO!
Michał Barczyk – Head of Performance, Performance Section w X-KOM:
1. CrawlBudget – zadbaj o maksymalnie dobre wykorzystanie zasobów robota na Twojej stronie, nikt nie ma czasu i każdy chce w 2023 oszczędzać – tym bardziej Google
2. AI – rewolucja, która może zostać przewrotem, nie pozwól, aby pociąg odjechał bez Ciebie!
3. Linkbuilding – jakość, ruch, użyteczność – ślepe linkowanie może w najbliższym czasie tracić coraz więcej
4. Struktura strony – zadbaj o odpowiednią nawigację dla użytkownika oraz Google, nikt nie lubi kręcić się bez sensu w kółko i szukać „oczywistych” dróg
5. Be on time – szczególnie z Google Ads, nie korzystaj w ciemno z podpowiedzi Google – testuj, badaj, rozwijaj się!
Bartłomiej Kaczmarczyk (Certyfikowany Specjalista Ads, Analytics w sssem.ninja)
1. Google Analytics 4- tworzenie dokumentacji przejścia na GA4 bardzo pomaga w późniejszej pracy i zorientowaniu się co dany event oznacza.
2. Szkolenie SQL- dla osób zajmujących się analityką, to będzie kolejna rzecz do poznania, aby wykorzystać potencjał GA4.
3. Rozpocząć planowanie tworzenia dashboardów w Looker Studio pod GA4- czyli przenoszenie raportów z GA3 na GA4.
4. Wyszukanie connectora Lookier Studio<->Google Analytics4, który będzie odporny na limity żądań nałożone przez Google- np. Supermetrics.
Adrian Andrzejczyk – Head Of Analytics w CubeGroup:
1. Zadbajcie o jakość danych. Różne ograniczenia w zbieraniu i przetwarzaniu danych wpływają też na ich jakość powodując, że np. dane w GA4 nie są reprezentatywne.
2. Optymalizujcie CRO. Przy pełnej automatyzacji SEO/SEM to optymalizacja witryn wpłynie na finalny sukces działań marketingu.
3. Zarządzajcie zwinnie. Żyjemy w zmiennym i dynamicznym świecie, specjaliści czy procesy muszą być gotowe na zmianę.
4. Wykorzystajcie AI. Wykorzystanie najnowszych technologii bezpośrednio wpływa na wypracowaną przez was przewagę konkurencyjną.
5. Personalizujcie komunikaty. Współczesne technologie umożliwiają nam prowadzenie komunikacji do bardzo wąskich mikro-segmentów ale też i do jednej osoby.
Mateusz Malinowski – SEO Director w Fabryka Marketingu:
1. Jeśli chcesz tworzyć content przy użyciu AI, to przetestuj różne narzędzia i sprawdź, które przynosi jakościowe teksty. Używają one różnych modeli i warto to zweryfikować, żeby rzeczywiście zaoszczędzić sobie czasu.
2. ZAWSZE zweryfikuj, sprawdź i przeczytaj tekst napisany przez AI. Nawet najlepsze z nich popełniają błędy.
3. Nie rezygnuj ze specjalistów, którzy wnoszą unikatową wartość i dużą dawkę wiedzy w Twój content.
4. AI to nie tylko narzędzia do pisania, sprawdź inne możliwości. chatGPT pomoże Ci w researchu fraz, SurferSEO sprawdzi optymalizację tekstu, a Product Linker od Edrone pomoże Ci rozbudować linkowanie wewnętrzne. Możliwości są nieograniczone 🙂
5. Zmień podejście do AI – narzędzie ma Ci pomagać, a nie wykonać pracę za Ciebie!
Daniel Chruściński – Pełnomocnik Zarządu ds. Jakości w Widoczni:
1. Automatyzacja działań marketingowych, automatyzacja działań Google Ads nie oznacza mniej pracy dla specjalisty – skup się na strategii, budowaniu relacji i rozmowie z klientem, więcej analizuj na liczbach, szukaj powiązań pomiędzy kanałami, szukaj ścieżek przynoszących najlepsze efekty, bądź otwarty na nowe rozwiązania
2. Analytics 4 potraktuj jako podstawę – od tego zacznij swoje szkolenia w nadchodzącym roku, jeżeli jeszcze nie ruszyłeś tematu
3. Warto przyjrzeć się narzędziom AI – ich zaawansowanie i dostępność na rynku rośnie. Mogą być pomocne w wielu obszarach naszej pracy
4. Nie pomijaj UX – wiele serwisów nadal nie jest odpowiednio przystosowanych pod kątem użyteczności i przyjaznych dla użytkownika
5. Zwracaj coraz to większą uwagę na zapytania głosowe, które stają się coraz to bardziej popularne
Piotr Michalak (Specjalista SEO i doradca zarządu w Grupie TENSE)
1. Śledź i testuj narzędzia oparte o AI. Możesz przyśpieszyć realizację działań i wyskalować efekty kampanii.
2. Korzystaj z danych, które sam zbierasz lub możesz pobrać z narzędzi. Podejmiesz trafniejsze decyzje.
3. Nie skupiaj się na jednym kanale pozyskiwania użytkowników/klientów. Zwłaszcza w przypadku SEO możesz być zaskoczony, że witryna będzie zmieniać swoją widoczność dynamicznie kilka razy w ciągu roku, niekiedy z bolesnymi skutkami dla Twojego biznesu.
4. Automatyzuj powtarzalne procesy. Skupiaj się na kreatywnych aspektach swojej pracy, a nudne i cykliczne działania próbuj automatyzować narzędziami i półautomatami, a być może za pomocą AI.
5. Przygotuj się na zmianę w GA4. Jeśli tego jeszcze nie zrobiłeś, wdróż analitykę w oparciu o GA4, dostosuj raportowanie kluczowych mierników witryn do interesariuszy/biznesu z nową definicją metryk.
Wszystkim ekspertom dziękujemy za odpowiedzi i do zobaczenia podczas semKRK#21 BIG!