Program Opinii konsumenckich Google – jak to ugryźć?

Sara Bis
Sara Bis
Archiwum 06.2022
 
 
Program Opinii konsumenckich Google – jak to ugryźć?

Program Opinii konsumenckich Google -
jak to ugryźć?

Nie od dziś wiadomo, że pozytywna opinia innego konsumenta jest doskonałym motywatorem do dokonania zakupu dla innych potencjalnych klientów. Od listopada 2017 roku w Polsce posiadacze e-commerce mogą wyświetlać opinię o swoim sklepie przy reklamach produktowych w wyszukiwarce Google. Umożliwia to nowa inicjatywa Google nazwana Opinie konsumenckie Google lub z ang. Google Customer Reviews. To nic innego jak darmowy program umożliwiający zbieranie opinii, który po wdrożeniu będzie mógł zapytać Twoich klientów o ich zdanie na temat świadczonej obsługi. Wdrożenie i kompleksowa konfiguracja tego rozwiązania znajduje się w zakresie usług naszej agencji.

 

Ankiety Google z perspektywy Twojego klienta

Mechanizm jest bardzo prosty: Klient kupuje – Klient ocenia. Po dokonaniu zakupów w Twoim sklepie internetowym klientowi wyświetli się zapytanie, czy zgadza się na udział w ankiecie konsumenckiej. Na tym etapie, klient może zdecydować czy chce wziąć udział w programie. Jeśli wyrazi zgodę i chęć uczestnictwa, po kliku dniach otrzyma ankietę Google składającą się z jednego pytania, w której będzie musiał przyznać ocenę, wyrażoną liczbą gwiazdek. Twój konsument może ocenić jakość usługi w Twojej firmie w skali od jeden do pięciu.

przykladowa ankieta google

Co istotne, ankieta jest dostarczana dopiero po upływie kilku dni od zakupu, tak by klient mógł wyrobić sobie zdanie na temat całej ścieżki zakupowej i obsługi, a nie oceniał jedynie wrażenie z użytkowania strony www. Każda poprawnie wysłana ankieta wpływa na ocenę sprzedawcy w Google. Cały proces jest dodawania opinii jest niezwykle łatwy i możliwie nieinwazyjny dla klienta dlatego nie musisz żywić obawy, że zniechęcisz go uciążliwymi pytaniami.

 

Kilka kliknięć i ocena gotowa

O tym, że udział w ankiecie jest niezwykle prosty, świadczy fakt, że jej wysłanie od Twojego klienta wymaga tylko kilku kliknięć. Co ważne, na razie nie możesz edytować, zmieniać, czy dopasowywać do profilu Twojej działalności komunikatu wysyłanego przez Google. Zarówno treść ankiety, jak i samego mejla, który otrzyma klient w okolicach terminu wysyłki twojego towaru, jest ściśle określona przez koncern.

Są jednak pewne przesłanki, by podejrzewać, że w przyszłości komunikat ten będzie można modyfikować. Kolejnym aspektem wartym podkreślenia jest fakt, iż nie musisz nawet sprzedawać produktów, które posiadasz fizycznie. Równie dobrze mogą to być usługi.

 

Opinie w Google – dlaczego warto?

Oczywiście wdrożenie ankiet konsumenckich Google niesie ze sobą wiele korzyści. Po pierwsze Twoi klienci dostają szansę aby wypowiedzieć się na Twój temat. Każdy, kto wyrazi chęć, będzie miał możliwość wziąć udział w ankiecie Google. Podmiot, który nie boi się głosu swoich użytkowników wygląda w oczach potencjalnych klientów na godny zaufania. Tego typu dane dotycząc sprzedawców są jawne.

Plakietka oceny sprzedawcy programu opinii konsumenckich Google przykład

Każdy Twój potencjalny klient będzie mógł ją przeczytać i podać dalej. Ocena sprzedawcy, czyli łączna uzyskana liczba gwiazdek, pojawi się też przy reklamach w wyszukiwarkach oraz reklamach produktowych (nie używasz jeszcze reklam produktowych? dowiedz się czym są z tego artykułu), a to, jak udowadnia Google, wpływa na zwiększenie współczynnika kliknięć. W efekcie możesz też zacząć więcej sprzedawać i zyskiwać nowych klientów.

 

Jak dodać plakietkę programu w swojej witrynie?

Kolejna możliwość na podniesienie swojej wiarygodności w oczach konsumentów to plakietka programu Opinii konsumenckich Google. Jeśli jesteś uczestnikiem programu, możesz dodać plakietkę na swojej witrynie (i/lub dowolnej podstronie). Aby to zrobić, wystarczy umieścić na niej kod plakietki. Na plakietce znajduje się logo programu oraz ocena sprzedawcy ujęta w dwóch formach: liczbowej i wizualnej reprezentowanej przez gwiazdki. Dzięki temu kupujący mogą łatwo powiązać Cię z szanowaną marką – Google.

Aby na plakietce lub przy reklamach mogła ukazywać się informacja o ocenie sprzedawcy, trzeba najpierw osiągnąć wystarczającą liczbę ocen. Minimum stanowi uzyskanie co najmniej 100 (kiedyś konieczne było 150) opinii klientów. Zanim to nastąpi na znaczku pojawiać się będzie komunikat o treści: „Informacje o ocenie nie są dostępne dla tego sprzedawcy”. Dodatkowo warto zaznaczyć, że ocena firmy zacznie się wyświetlać jeśli jej średnia przyjmie minimalną wartość 3,5 – oznacza to, że w przypadku niższej średniej z zebranych opinii konsumenckich wartość nie będzie się ukazywać klientom.

 

Wdrożenie programu Opinii konsumenckich Google na stronę

Na program ankiet konsumenckich składa się kilka elementów i są to:

  • zgoda klienta na udział w programie, która pojawia się po dokonaniu płatności za zakupy, w Twoim sklepie
  • plakietka programu, którą możesz umieścić na twojej witrynie
  • ankieta programu, przesyłana do konsumenta
  • ocena sprzedawcy wyświetlana przy reklamach produktowych

Żeby móc poprawnie zaimplementować program musisz spełnić kilka warunków. Po pierwsze wdrożenie programu wymaga wklejenia fragmentu kodu JavaScript na stronę i jej podstrony. Musisz zatem posiadać możliwość ingerencji w kod strony. Kolejnym ważnym czynnikiem jest koszyk – jego strona musi być przechowywana na własnej domenie, a nie domenie zewnętrznego podmiotu. I wreszcie, strona potwierdzenia zamówienia, która wyświetla się klientowi po dokonaniu zakupu powinna być szyfrowana (https).

Podsumowując, musisz spełniać następujące warunki:

  1. możliwość ingerencji w kod strony
  2. koszyk przechowywany na własnej domenie
  3. strona z certyfikatem SSL.

 

Be Google Merchant Center ani rusz

W celu wdrożenia musisz zacząć od zalogowania się na swoje konto Merchant Center. Konieczne jest abyś posiadał dostęp na poziomie administratora. Jeśli nie korzystasz jeszcze z konta Merchant Center tutaj dowiesz się jak je założyć i włączyć. W panelu klikamy ikonę “trzech kropek” i przechodzimy do Programów Merchant Center.

Wybieramy Opinie Konsumenckie i pobieramy kod. Należy umieścić go na wszystkich stronach potwierdzenia zamówienia. Pozwoli on Google zbierać niezbędne do działania programu informację o transakcjach i wyświetlać klientom zapytanie o chęci udziału w programie. Co warte podkreślenia, moduł zgody na udział w ankiecie możesz bez trudu mieścić zarówno w wersji witryny na komputery i tablety, jak i w wersji mobilnej, na komórki.

Zrzut Widoku Panelu Merchant Center

 

 

Oceny produktów elementem opinii konsumenckich

Elementem Programu opinii konsumenckich Google są opinie o produktach. Będziemy zbierać je lub nie w zależności od tego, czy dodamy stosowny fragment kodu (zawierający frazę „Products”) do naszej witryny. Warto wiedzieć, że opinie na temat produktów nie będą wpływać na ocenę sprzedawcy, a jedynie danego towaru, czy usługi.

Jeżeli dany klient w ramach jednego zamówienia kupuje więcej niż jeden produkt, dostaje jedną ankietę Google z towarami wyszczególnionymi na podstawie tzw. numerów GTIN.

Aby przy danym produkcie wyświetlała się jego ocena, konieczne jest uzyskanie co najmniej 3 ocen.

 

Sekcja tło

Reklamy Google Ads

 

Program opinii konsumenckich na Twojej stronie

Jak widać program dostarcza wielu korzyści, a jego implementacja oraz integracja nie powinna stanowić problemu. Jeśli potrzebujesz więcej wskazówek jak zacząć korzystać z tego rozwiązania w swoim sklepie warto zapoznać się z tym artykułem. Oczywiście w ramach usług świadczonych przez naszą agencję możemy dokonać takiego wdrożenia zamiast Ciebie! Zapraszamy do kontaktu.

 

Tekst aktualizowany. Pierwotna wersja wpisu opublikowana została na blogu w 2018 roku.

 

Sara Bis
Były pracownik w ROI Experts na stanowisku SEM Specialist. Absolwentka studiów dziennikarskich na Uniwersytecie Opolskim oraz Szkoły Performance Marketingu - Marketing Masters. W RoiExperts poskramiaczka klawiatury i tekstów na każdy temat. Prywatnie gaduła zakochana w grach wszelkiej maści. Uwielbia kontakt z ludźmi i ciężko jej usiedzieć w jednym miejscu.

Justyna Przygoda
Były pracownik na stanowisku Social Media & Content Specialist. Od 5 lat z pasją i zapałem zajmuję się słowem pisanym, a od 2 mediami społecznościowymi. Doświadczenie w dziennikarstwie pozwoliło mi uwierzyć w moc słów. Działanie w social mediach sprawiło, że stawiam człowieka na początku każdej historii. Prywatnie nieuleczalna miłośniczka planszówek, stand-upów i gór.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (17 głosów, średnia: 4,82 / 5)
Loading...
Przewiń do góry