Pozycjonowanie WordPress – praktyczny poradnik SEO

Justyna Przygoda
Justyna Przygoda
Archiwum 05.2022
 
Pozycjonowanie WordPress – praktyczny poradnik SEO

Pozycjonowanie WordPress
- praktyczny poradnik SEO

WordPress jest platformą bardzo przyjazną pozycjonerom. Wszyscy, którzy pragną tworzyć, rozwijać i zwiększać widoczność swoich serwisów internetowych, powinni zainteresować się tym CMS-em. W naszym poradniku pokażemy, jak wygląda pozycjonowanie i późniejsza optymalizacja strony opartej na WordPress. Pokażemy praktyczne narzędzia i wtyczki wartościowe dla SEO. Zapraszamy do lektury.

 

Czym jest CMS WordPress?

WordPress to najchętniej wykorzystywany system zarządzenia contentem na stronach internetowych. Nie potrzeba dużych umiejętności ani wiedzy technicznej z zakresu edycji stron, by umieszczać na nim treści, czy je edytować. Pewnie dlatego tak często wybieramy go spośród innych CMS-ów, a jak pokazują dane zbiorcze nawet 70 proc. stron, które znajdziemy w sieci jest opartych właśnie na nim.

Początkowo na oprogramowaniu tym budowano przede wszystkim blogi. Z czasem jednak „silnik” urósł, dziś więc możemy śmiało tworzyć na nim wszelkiej maści witryny: od stron internetowych przez portale społecznościowe, fora, serwisy ogłoszeniowe po e-commerce. Wybierać możemy również w ofertach developerów specjalizujących się w pisaniu kodu na WordPressa, nie jest więc trudno o fachowców w tym temacie.

 

CMS-y przyjazne SEO? – czyli jak wybór oprogramowania wpływa na pozycjonowanie

Twórcy oprogramowania WordPress chętnie sięgają po argument, że ich CMS jest przyjazny SEO i to najlepszy wybór, jeśli chcemy zacząć pozycjonowanie. Często padają hasła i zapewnienia, że WordPress pod kątem rozwiązań dla SEO nie ma sobie równych. To połowicznie prawda. Skąd taki wniosek?

Otóż dla twojej strony internetowej sam wybór CMS-a nie jest aż tak istotny, jak dobranie odpowiedniego motywu oraz zainstalowanie właściwych wtyczek. Robotom Google tak naprawdę wszystko jedno, czy dana strona jest „postawiona” na WordPressie, Joomli, Woocomerce, czy wykorzystałeś inny system zarządzania treścią, czy też postawiłeś na statyczną stronę napisaną w HTML. Skanują one jedynie kod HTML, który powinny jak najszybciej otrzymać, wchodząc na twoją stronę. Ostatecznie więc im lepszy i bardziej jakościowy motyw wybierzesz, im skuteczniejsze wtyczki zainstalujesz, tym wartościowsza dla robotów twoja witryna.

W tym miejscu WordPress przeważa właśnie nad konkurencją, gdyż może się pochwalić ogromną liczbą rozwiązań optymalizacyjnych. Z których z nich warto skorzystać? – czytajcie dalej, by się tego dowiedzieć.

 

SEO dla WordPress – co je wyróżnia?

Zasadniczo strategia pozycjonowania na WordPress będzie podobna albo nawet identyczna, co na innych CMS-ach. Jest jednak parę plusików, które warto tutaj wyróżnić jako aspekty bardzo ułatwiające życie pozycjonerom. Przede wszystkim wymieńmy tutaj adresy URL. WordPress bardzo dobrze radzi sobie z ich budowaniem, dlatego musimy się naprawdę postarać, żeby doprowadzić do duplikacji treści. W przypadku właściwie skonfigurowanego serwera taki problem nie istnieje. Jeśli jednak się pojawia warto pamiętać, iż zduplikowaną podstronę wystarczy oznaczyć jako „noindex”, by Google nie brało jej pod uwagę w swoim indeksie. Warto również wspomnieć o tytułach podstron, które w WordPressie są bardzo intuicyjne, a poprawne ich tworzenie nie nastręcza użytkownikom właściwie żadnych problemów.

 

Sekcja tło

Chcesz poznać naszą ofertę pozycjonowania?

 

Pozycjonowanie WordPress – od czego zacząć?

Zanim rozpoczniemy pozycjonowanie strony w WordPress, musimy zadbać o kilka podstawowych kwestii. Pierwszą z nich jest zadbanie o dobry hosting dla naszej strony. Więcej o wyborze hostingu pisaliśmy tutaj, nie będziemy się więc długo rozwodzić nad tym tematem, dość stwierdzić, że wybór hostingu może mieć wpływ m.in. na szybkość wyświetlania naszej strony, czyli jeden w podstawowych parametrów, który biorą pod uwagę roboty Google, oceniając strony internetowe.

Kolejnym krokiem, który warto zrobić przed rozpoczęciem właściwej optymalizacji technicznej powinna być instalacja motywu dla WordPressa. Który wybrać? Paleta motywów jest duża, który jednak będzie najlepszy dla naszego SEO? Możemy to sprawdzić, uruchamiając dany motyw za pomocą narzędzia web.dev w tzw. wersji demonstracyjnej. W ten sposób wykryjemy ewentualne problemy, które mogą generować wtyczki, czy skrypty w naszym szablonie.

Następnym działaniem, które musimy podjąć przed uruchomieniem strony na WordPress jest sprawdzenie, czy będzie ona widoczna dla wyszukiwarek. Jeżeli na naszym WordPressie oznaczone zostało zablokowanie strony przed indeksowaniem w Google cała nasza zabawa w SEO nie będzie miała najmniejszego sensu. Kluczowe będzie więc wejście w Ustawienia -> Ustawienia czytania i odznaczenie pola „Poproś wyszukiwarki o nieindeksowanie tej witryny”.

Źródło: dhosting.pl

 

SEO stron WordPress – o tym musisz pamiętać!

Instalacja certyfikatu SSL to kolejny milowy krok dla naszego SEO. Jego wdrożenie bardzo nam się opłaci, nie tylko zadbamy przez to o bezpieczeństwo naszego sklepu, portalu, czy platformy, ale też pokażemy robotom Google, że połączenie z naszą stroną jest bezpieczne. Strony, które stosują protokół https są preferowane w rankingu Google. Jeśli więc o daną pozycję w wyszukiwarce będziemy konkurować z bardzo podobną stroną, która certyfikatu nie posiada, jest ogromna szansa, że wyjdziemy z tej walki zwycięsko.

 

Wtyczka: lepsza Yoast SEO, czy All in one Seopack?

Po wdrożeniu certyfikatu SSL warto przejść do doboru wtyczek. Do tych najczęściej wykorzystywanych należą: Yoast SEO, The SEO Framework, RankMath oraz All in One SEO Pack. Warto przy tym wspomnieć, że eksperci SEO polecają przede wszystkim tę pierwszą. Yoast SEO to prawdziwy kombajn dla naszego WordPressa. Jego główna funkcjonalność to multitaksing. Wtyczka pozwala m.in. zarządzać tytułami i opisami adresów stron oraz indeksowaniem. Za jej pomocą zedytujemy plik robots.txt, kluczowy dla wskazania robotom Google, które strony powinny testować, a które nie. Wtyczka będzie również niezwykle pomocna w dodawaniu tagów kanonicznych do podstron oraz budowania map stron (sitemap.xml).

 

Mapa witryny w Google Search Console

Skuteczne pozycjonowanie SEO WodrPress nie obędzie się bez stworzenia mapy witryny. Jest to specjalny plik w formacie XML z listą podstron, zawierającą daty ich aktualizacji oraz szczególnie dla nas ważne linki wewnętrzne. Mapę taką stworzymy właśnie za pomocą wtyczki Yoast SEO bezpośrednio w naszym WordPressie i wygenerujemy do Google Search Console. Jak to zrobić? Przede wszystkim trzeba upewnić się, że mamy włączoną funkcję „Mapy stron XML”. Jeżeli tak, naszą mapę znajdziemy na: adresstrony.com/sitemap.xml lub adresstrony.com/sitemap_index.xml.

 

Menu okruszkowe dla strony opartej na WordPress

Jak pozycjonować stronę WordPress, a przy tym usprawnić poruszanie się po niej robotom wyszukiwarek? Pomocne będzie dodanie do witryny tzw. menu okruszkowego (breadcrumbs). Menu okruszkowe stanowi prostą ścieżkę dodaną do standardowej mapy witryny. Nazwa breadcrumbs słusznie kojarzy się nam z okruszkami chleba. Po okruszkach „dojdziemy” bowiem do strony głównej. Jak takie menu wygląda? Przede wszystkim jest zawsze umieszczone u góry witryny, w miejscu łatwym do znalezienia przez użytkownika. Oddzielone separatorami, klikane elementy strony stanowią łatwą drogę poruszania się po stronie nie tylko dla użytkowników, ale też oprogramowania Google. Dzięki temu ułatwiają optymalizację serwisów. Takie menu znajdziemy zawsze w e-commerce dużych znanych sklepów, przykład poniżej.

 

Źródło: Screen z allegro.pl

 

Breadcrumbs jest bardzo przydatne na stronie, ponieważ pozwala robotom wyszukiwarki zrozumieć strukturę naszego sklepu i hierarchię stworzonych podstron. Dzięki niemu budujemy konsekwentne schematy linków wewnętrznych. Każda podstrona w menu okruszkowym jest klikana i pojawia się w wynikach wyszukiwania Google.

 

Optymalizacja WordPress – zadbaj o techniczną stronę witryny

Pozycjonowanie SEO WordPress nie może obyć się bez optymalizacji technicznej. Jest co najmniej kilka elementów, które mają ważki wpływ na pozycję twojej strony w wyszukiwarkach. Omówmy pokrótce każdy z nich.

Linki kanoniczne

Link kanoniczny możemy nazwać również linkiem nadrzędnym. Jego definicja sprowadza się do adresu URL, który określimy wyszukiwarkom jako nadrzędny w stosunku do duplikatów z naszej strony. Wdrażając linki kanoniczne, pokazujemy Google’owi, którą z naszych podstron ma pokazywać w wynikach wyszukiwania.

Przekierowania

Roboty Google odczytują strony rozpoczynające się od www. oraz bez takiego początku to dwa różne adresy. By zaczytywały się w Google jako jedna witryna, musimy zastosować przekierowanie. Wdrażając je Google skieruje użytkownika do jednej strony, nie ważne, czy ten wpisze adres www.devagroup.pl, czy samo devagroup.pl. Na przekierowaniach korzystają mocno właściciele portali, czy e-commerce, którzy zmienili adresy swych stron. Dzięki nim nie tracą oni pracy, która została włożona w ich wypozycjonowanie. Przekierowania 301 wdrożymy w prosty sposób za pomocą wtyczki Yoast SEO.

Źródło: yoast.com

 

 

Optymalne adresy URL na stronie

Zwykle optymalizacja adresów URL na WordPress nie wymaga od nas wielkiej pracy. Domyślnie nasz CMS podpowiada nam w takich wypadkach tytuły podstron. Czasem jednak, gdy są one zbyt długie, musimy nazwy pozmieniać. Warto zwrócić uwagę na tytuły przy publikacji treści. Powinny one zawierać usługi, do których odnoszą się podstrony. Strony produktowe winny mieć w adresie nazwy produktów lub przynajmniej kategorii, z której dana rzecz pochodzi. W przypadku artykułów blogowych warto stosować short linki, bez tego Google sam może obcinać tytuły, pozbawiając je przy okazji fraz kluczowych.

Optymalizacja treści pod kątem SEO

Optymalizacja powinna dotyczyć nie tylko tytułów stron i adresów URL, ale też nazw oraz opisów kategorii i produktów. To szczególnie ważne, jeśli chcemy wdrażać działania SEO w naszym e-commerce. Nie możemy zapominać o stosowaniu nagłówków H1. Powinny je zawierać wszystkie osobne kategorie, produkty i podstrony. Co powinny zawierać nazwy i opisy? Specjaliści SEO są zgodni i jednym chórem mówią: frazy kluczowe. Warto również pamiętać o tym, że wszystkie tytuły podstron produktowych czy kategorii powinny wyróżniać się oryginalną, unikalną nazwą, natomiast strony kategorii muszą przede wszystkim informować użytkownika, co zawierają.

Unikalne muszą być również opisy kategorii i produktów. Może to wymagać od ciebie lub twoich pracowników więcej pracy, ale z pewnością się to opłaci. Zadowoleni będą nie tylko użytkownicy, którzy znajdą potrzebne informacje, ale też roboty wyszukiwarki, które umożliwią ci podniesienie swej pozycji w rankingu.

 

3 słowa podsumowania

Wiecie już jak pozycjonować WordPress, możecie więc śmiało zająć się wdrożeniem działań SEO dla swojej platformy, blogu, czy sklepu. Nawet jeśli pozycjonowaniem nie zamierzacie zajmować się osobiście, zdobyte informacje pozwolą wam dyskutować z ekspertami na podobnym poziomie merytorycznym. My również jesteśmy chętni do takich dyskusji i będziemy szczęśliwi, jeśli to nam powierzycie działania SEO na waszym WordPressie. Więcej informacji o naszej ofercie znajdziecie tutaj.

 

Justyna Przygoda
Były pracownik na stanowisku Social Media & Content Specialist. Od 5 lat z pasją i zapałem zajmuję się słowem pisanym, a od 2 mediami społecznościowymi. Doświadczenie w dziennikarstwie pozwoliło mi uwierzyć w moc słów. Działanie w social mediach sprawiło, że stawiam człowieka na początku każdej historii. Prywatnie nieuleczalna miłośniczka planszówek, stand-upów i gór.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (2 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry