Pozycjonowanie sklepu Magento: optymalizacja SEO i wskazówki e-commerce

Pozycjonowanie sklepu Magento: optymalizacja SEO i wskazówki e-commerce

Pozycjonowanie
sklepu Magento

Pozycjonowanie SEO sklepów internetowych opartych na platformie Magento to działania mające na celu zwiększenie jakościowego ruchu organicznego pozyskiwanego z wyszukiwarek np. Google, który będzie miał przełożenie na realny wzrost sprzedaży produktów i tym samym zwiększenie przychodów sklepu. Polski rynek e-commerce nieprzerwanie rośnie. Już teraz w polskim Internecie działa niemal 70 tysięcy sklepów internetowych (według danych za czwarty kwartał 2024). Z raportu Senuto opublikowanego w 2021 roku wynika jednak, że tylko 15,5% sklepów online opartych na znanych platformach, prowadzi działania SEO i dzięki temu generuje więcej niż 500 wizyt miesięcznie.

Magento 2 to najnowsze rozwiązanie od Adobe, które jest dostępne w 3 wersjach: darmowa Magento Open Source (obecnie w czwartym kwartale 2024 roku jest to wersja 2.4.7) oraz dwie wersje komercyjne Magento Commerce i Magento Commerce Cloud (wersja z hostingiem). Popularność Magento jako CMS dla sklepu internetowego jest na świecie naprawdę duża. Sklep na Magento mają takie światowe marki jak: Nike, Coca Cola, Ford, Fred Perry, G2A czy Castorama. Świadczy to o tym, jak potężną platformą jest Magento. W artykule zostały omówione podstawowe możliwości i funkcjonalności Magento 2 Open Source, pozwalające zwiększyć widoczność w Google pod pożądane słowa kluczowe. Starsza wersja Magento 1 była wspierana przez Adobe wyłącznie do czerwca 2020 roku.

 

Przyjazne adresy URL w Magento

Magento 2 zawiera wsparcie dla przyjaznych adresów URL, które można ustawić z poziomu panelu administratora w sekcji SKLEPY -> Konfiguracja -> Katalog -> Katalog -> Optymalizacja dla wyszukiwarek. Znajdują się tam 2 pola odpowiedzialne za przyjazne adresy URL: Sufiks URL produktu i Sufiks URL kategorii. Zaleca się usunięcie ich zawartości, ponieważ sufiksy w postaci rozszerzenia .html nie mają żadnego pozytywnego wpływu na SEO, a jedynie niepotrzebnie wydłużają adresy URL. Zmianę tę warto wdrożyć jedynie w przypadku, gdy dopiero zaczynasz konfigurować swój sklep. W przeciwnym razie po usunięciu sufiksu konieczne będzie ustawienie przekierowań 301 ze starych adresów na nowe. Warto również zmienić opcję „Użyj ścieżek kategorii dla produktów” na „NIE”, aby nie wydłużać i tak zwykle długich już URL-i kart produktowych.

Przyjazne adresy URL można również modyfikować w sklepie na platformie Magento bezpośrednio w edycji danego produktu lub kategorii w sekcji „Search Engine Optimization” (optymalizacja dla wyszukiwarek), w polach „URL Key” / „Klucz URL”.

Produkt:

 

Kategoria:

 

Znaczniki meta title

Meta tytuły są bardzo istotnym elementem optymalizacji SEO, ponieważ mają bardzo duży wpływ na to, jak dana podstrona będzie rankowała w wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie sklepów internetowych opartych na CMS Magento 2 musi zatem uwzględniać ten obszar, jako że Magento to jeden z najpopularniejszych CMS dla e-commerce (obecnie piąty co do udziału w rynku na świecie). Magento umożliwia optymalizację meta tytułów zarówno globalnie dla całego sklepu, jak i dla każdego z poszczególnych produktów i kategorii osobno.

Zmiany globalne można wykonać w sekcji ZAWARTOŚĆ -> Wygląd -> Konfiguracja -> Default Store View -> Inne -> Nagłówek HTML, gdzie mamy możliwość zdefiniowania:

  • Default Page Title (domyślny tytuł strony)
  • Page Title Prefix (prefiks meta tytułu)
  • Page Title Suffix (sufiks meta tytułu)

 

Meta tytuły można również modyfikować bezpośrednio w edycji danego produktu lub kategorii w sekcji „Search Engine Optimization” (optymalizacja dla wyszukiwarek).

Produkt:

Kategoria:

Meta tytuł dla strony głównej i innych statycznych stron zmieniamy w sekcji ZAWARTOŚĆ -> Elementy -> Strony -> Optymalizacja dla wyszukiwarek.

 

Meta description

Co prawda nie jest to czynnik bezpośrednio wpływający na skuteczne pozycjonowanie, jednak pozwala zwiększyć widoczność sklepu na liście wyników wyszukiwania. Tworząc meta opisy, postaraj się, aby zwracały uwagę użytkownika. Warto zawrzeć w nich także treści „Call To Action”, które dodatkowo zmotywują kupujących do wejścia na Twoją stronę.

Magento oferuje możliwość edycji meta opisu z poziomu edycji danego produktu, kategorii bądź statycznej strony. Uwaga! Pozostawienie pustego pola z meta opisem w przypadku kategorii spowoduje całkowite usunięcie znacznika meta description z kodu źródłowego sklepu. W takim przypadku wyszukiwarka pobierze dowolną treść znajdującą się na stronie danej kategorii i wyświetli ją w wynikach wyszukiwania (SERP). Brak dodanego meta opisu na karcie produktowej spowoduje natomiast jego zaciągnięcie z treści opisu produktu.

Meta description dla produktów i kategorii zmieniamy bezpośrednio w sekcji KATALOG -> Produkty/Kategorie -> Optymalizacja dla wyszukiwarek / Search Engine Optimization.

Produkt:

 

Kategoria:

Meta description dla strony głównej i innych statycznych stron zmieniamy analogicznie w sekcji ZAWARTOŚĆ -> Elementy -> Strony -> Optymalizacja dla wyszukiwarek.

Sekcja blog CTA Sekcja blog CTA

Zleć pozycjonowanie strony profesjonalistom

Sprawdź ofertę DevaGroup

Nagłówki Hx

Poprawnie zoptymalizowane nagłówki będą skutecznie wzmacniały kategorie i karty produktowe sklepu internetowego, jednocześnie poprawiając jego widoczność w Google. Większość gotowych i płatnych szablonów, które mogą być wykorzystane do instalacji na platformie Magento 2 nie posiada poprawnie zoptymalizowanej hierarchii nagłówków H1 – H6. Z tego powodu, tego typu optymalizacje najlepiej wykonywać po wcześniejszej konsultacji ze specjalistą SEO i wsparciem programisty przy wdrożeniu. Standardowy szablon dostępny w platformie Magento 2 Open Source również nie wykorzystuje w pełni potencjału wykorzystania nagłówków niższego poziomu H2 – H6 i poza poprawnym rozmieszczeniem H1 nie posiada on rozbudowanej hierarchii.

Domyślnie w Magento 2 nagłówki H1 przypisywane są prawidłowo nazwom produktów i kategorii.

H1 dla produktu:

 

 

H1 dla kategorii:

 

Linki kanoniczne

Linki kanoniczne, czyli canonicale to nieodłączne elementy witryny związane z pozycjonowaniem i w wielu sytuacjach pełnią pod tym kątem ważną rolę. Standardowo w Magento 2 opcja linków kanonicznych jest wyłączona. Aby ograniczyć ryzyko przyszłych problemów z duplikacją, a także indeksacją kategorii i produktów w wyszukiwarce, warto włączyć canonicale zarówno dla produktów, jak i kategorii sklepu. Można to wykonać w sekcji SKLEPY -> Konfiguracja -> Katalog -> Katalog -> Optymalizacja dla wyszukiwarek. Następnie należy wybrać „TAK” dla obu wariantów:

  • Zastosuj meta tag Canonical dla kategorii -> „TAK”
  • Zastosuj meta tag Canonical dla produktów -> „TAK”

 

Certyfikat SSL

Optymalizacja witryny pod SEO na ogół zawsze zaczyna się od audytu aspektów technicznych, w tym sprawdzenia, czy wdrożony został certyfikat bezpieczeństwa. W przypadku sklepów internetowych niezwykle ważne jest posiadanie zainstalowanego certyfikatu SSL, który gwarantuje bezpieczeństwo transakcji przez szyfrowanie wrażliwych danych, takich jak dane osobowe, czy dane kart kredytowych. Wdrożenie certyfikatu SSL będzie miało również wpływ na wzrost zaufania użytkowników do naszego sklepu. Unikniemy także niepożądanej informacji, która może odstraszać potencjalnych klientów i która wyświetla się w przeglądarce Chrome oraz innych popularnych przeglądarkach, informując użytkowników o tym, że sklep jest niezabezpieczony, a połączenie z nim nie jest bezpieczne.

W Magento 2 procedura instalacji certyfikatu SSL jest bardzo prosta. Po wykupieniu i zainstalowaniu certyfikatu na serwerze wystarczy w panelu administracyjnym przejść do sekcji SKLEPY -> Konfiguracja -> Ogólne -> Sieć -> Bazowy URL (bezpieczne). Następnie w polach „Zabezpieczony bazowy URL” i „Podstawowy bezpieczny adres URL” zmienić początek adresu z http:// na https://.

Warto również włączyć SSL dla front-endu sklepu, aby był otwierany przez https, zaznaczając opcję „Używaj bezpiecznych URL na Storefront” na „TAK”. Aby panel administratora również był chroniony protokołem SSL, należy ustawić opcję „Użyj zabezpieczonych URLi dla admina” na „TAK”.

Przed uruchomieniem certyfikatu SSL dla Twojego sklepu na Magento należy pamiętać o przygotowaniu mapy przekierowań 301 i wdrożeniu redirectów ze starych adresów na nowe.

Mapa strony

Poprawnie utworzona mapa strony będzie skutecznie wspomagała indeksację sklepu internetowego na Magento i wskazywała robotom wyszukiwarki nowe adresy produktów do indeksacji. Aby utworzyć mapę strony w formacie XML w Magento 2, należy przejść do sekcji SKLEPY -> Ustawienia -> Konfiguracja -> Katalog -> Mapa witryny (XML). Następnie możemy skonfigurować częstotliwość aktualizacji mapy i priorytety dla produktów, kategorii i statycznych stron. W zależności od wielkości sklepu i liczby produktów, wartości te należy dostosować indywidualnie do specyfiki Twojego sklepu internetowego.

W dalszej części widoku znajdują się „Ustawienia budowania mapy”, gdzie mamy możliwości konfiguracji czasu i częstotliwości odświeżania mapy.

 

Kolejna sekcja to „Ograniczenia pliku mapy strony„, gdzie możemy skonfigurować maksymalną liczbę adresów URL dla pliku mapy i jego maksymalny rozmiar w MB. Zgodnie z rekomendacjami Google plik mapy nie powinien zawierać więcej niż 50 tys. URL-i i przekraczać rozmiaru 50 MB.

 

Ostatnia sekcja dotycząca ustawień mapy strony to „Ustawienia wyszukiwania silnika”, gdzie możemy dodać link z adresem mapy sklepu do pliku robots.txt.

 

Po zakończeniu konfigurowania mapy strony należy ją wygenerować w sekcji MARKETING -> SEO i wyszukiwanie -> Mapa witryny. Standardowa nazwa pliku dla mapy to sitemap.xml, w ścieżce wystarczy wpisać znak trailing slasha.

 

Po kliknięciu w „Zapisz i generuj” możemy sprawdzić poprawność utworzonej mapy pod adresem domena.pl/sitemap.xml. Na końcu należy również zgłosić wygenerowaną mapę sklepu w Google Search Console.

Sekcja blog CTA Sekcja blog CTA

Sprawdź szczegóły oferty pozycjonowania

Pozycjonuj z DevaGroup

Dane strukturalne

Stosowanie danych strukturalnych w sklepie internetowym niesie za sobą dwa rodzaje korzyści. Po pierwsze, ułatwia wyszukiwarkom zrozumienie treści strony, co prowadzi do lepszego indeksowania i wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania. Po drugie, wyświetlanie rozszerzonych wyników wyszukiwania (rich snippets) pozwala przyciągnąć uwagę użytkowników i zwiększyć współczynnik klikalności (CTR).

W przypadku sklepów internetowych szczególne znaczenie mają takie dane strukturalne jak product, review oraz breadcrumbs (okruszki). Na ogół w większości CMS wdrożenie danych rozszerzonych nie jest skomplikowane. Jak to wygląda w przypadku sklepu na Magento?

Aby wdrożyć dane strukturalne na platformie Magento, należy skorzystać z zewnętrznego modułu – Structured Data for SEO od outer/edge. Znajdziesz go tutaj: https://commercemarketplace.adobe.com/outeredge-magento-structured-data-module.html

Po zainstalowaniu narzędzia należy przejść do poniższej sekcji i uruchomić dane strukturalne dla produktów (jak również dla innych rodzajów stron):

Stores -> Configuration -> outer/edge -> Structured Data

Skonfigurujesz tam takie dane rozszerzone jak: oznaczenie produktu (product), nazwę produktu (name), ocenę (reviews), cenę (price), kolor (color) czy dostępność (availability).

Przekierowania – jak je zrobić w sklepie na Magento?

Stosowanie przekierowań, w tym przede wszystkim przekierowań stałych (301), to chleb powszedni każdego specjalisty SEO, szczególnie w przypadku dużych sklepów internetowych, gdzie często produkty znikają, a na ich miejsce pojawiają się nowe. Nie chcemy też dopuścić do tego, by utracić moc linków zewnętrznych przychodzących do strony, która z jakiegoś powodu musi zostać usunięta (np. nieaktualny już produkt lub kategoria produktu). Jak zatem przekierować taki adres URL na inny, działający (zwracający kod 200) adres w Magento?

Przechodzimy w panelu CMS do sekcji:

Marketing -> SEO & Search -> URL Rewrites

Następnie wybieramy „Dodaj przepisanie adresu URL” i wprowadzamy adres, który chcemy przekierować w polu „Ścieżka żądania”. Kolejny krok to wprowadzenie adresu strony docelowej w polu „Ścieżka docelowa”.  Następnie wybieramy typ przekierowania (na ogół będzie to przekierowanie 301). Klikamy „Zapisz” i gotowe!

Uwaga! Pamiętajmy, że w Magento wpisujemy w tym module względne ścieżki adresów URL. Przykładowo, chcąc przekierować adres, na którym właśnie się znajdujemy, wpisujemy: blog/pozycjonowanie-sklepu-magento, zamiast bezwględnego adresu, czyli: https://www.devagroup.pl/blog/pozycjonowanie-sklepu-magento

Treści a platforma Magento

W przypadku sklepów internetowych powszechnym zjawiskiem jest zewnętrzna duplikacji treści produktów. Wiele firm z branży e-commerce nie zdaje sobie spawy ze skali tego zjawiska. Duplikacje treści zarówno zewnętrzne, czyli takie, które występują w konkurencyjnych sklepach internetowych, jak i wewnętrzne, które są powielane wewnątrz tego samego sklepu, mogą negatywnie wpływać na jego ranking w Google, a w skrajnych przypadkach nawet uniemożliwiać jego wypozycjonowanie (choć w przypadku duplikacji zewnętrznej jest to bardziej złożona kwestia, gdyż nie zawsze duplikat z automatu oznacza problemy).

Dla widoczności Twojego sklepu internetowego ważna jest dbałość o unikalne, wartościowe i dobrze zoptymalizowane treści, które w przeciwieństwie do duplikatów będą wspomagały wzrost widoczności sklepu i generowały dla niego nowe wejścia organiczne z wyszukiwarki.

Platforma Magento 2 umożliwia dodanie treści dla następujących typów podstron:

  • strona główna
  • karty produktowe (opisy produktów i opinie)
  • opisy kategorii
  • statyczne strony
  • blog (jako rozszerzenie)

Jeśli zastanawiasz się, czy Twój sklep posiada duplikaty treści, które mogą obniżać jego pozycje w wyszukiwarce Google, zapytaj nas o Audyt SEO. Przeprowadzamy analizy zewnętrznej i wewnętrznej duplikacji w sklepach internetowych i przygotowujemy nowe, zoptymalizowane treści, które pomagają w skutecznym budowaniu widoczności Twojego sklepu w internecie.

Pozycjonowanie sklepu na Magento – dodatkowe wskazówki SEO

  1. Pozbądź się duplikatów strony głównej – standardowo w przypadku sklepu opartego o Magento, tworzy się duplikat strony głównej pod adresem domena.pl/index.php. Przekieruj go przez 301 na podstawowy adres Twojego sklepu.
  2. Skonfiguruj plik robotst.txt – ustal, jakie roboty mają mieć dostęp do zasobów sklepu. Ustawienia pliku robots.txt znajdziesz w sekcji ZAWARTOŚĆ -> Wygląd -> Konfiguracja -> Roboty Wyszukiwarek.
  3. Dodaj rich snippets – Magento 2 oferuje możliwość włączenia fragmentów rozszerzonych w sklepie za pomocą gotowych rozszerzeń, które można znaleźć we wszystkich wersjach sklepu opartego na Magento, zarówno darmowych, jak i premium. Zajrzyj na https://community.magento.com i https://commercemarketplace.adobe.com/
  4. Popraw szybkość wczytywania sklepu – Magento 2 nie należy do platform, które mogą poszczycić się wysokim wynikiem szybkości ładowania w PageSpeed Insights. Jednak przemyślana optymalizacja sklepu internetowego Magento może ten wynik znacznie poprawić.
  5.  Uzupełnij ALT-y zdjęć i obrazków – teksty alternatywne zdjęć produktów można zoptymalizować z poziomu panelu administratora. Wystarczy przejść do sekcji edycji danego produktu, wybrać opcję „Zdjęcia i filmy”, a następnie kliknąć w dany produkt i wprowadzić treści w polu „Tekst alternatywny”.

Podsumowanie: optymalizacja i pozycjonowanie Magento

Magento 2 Open Source to z pewnością potężna platforma e-commerce z niezliczoną ilością możliwości, których przeciętny sklep internetowy nie będzie w stanie wykorzystać. Jest to jednak rozwiązanie dla dużych sklepów, z dużą liczbą produktów i wsparciem webdeveloperskim. Magento wymaga często bowiem wdrożeń, których nie przeprowadzimy samodzielnie bez pomocy programisty.

Optymalizację pod kątem SEO tej platformy można ocenić na dobrą. Mnogość gotowych rozszerzeń wspierających SEO, wydajność i nieograniczone możliwości wprowadzania zmian programistycznych również stawia ją w czołówce platform i pozytywnie wpływa na widoczność sklepu.

Przedstawione w artykule wskazówki optymalizacyjne to jedynie początek zmian, jakie należy wykonać, aby sklep mógł zacząć poprawnie rankować w wyszukiwarce. Większość dużych e-commerców zazwyczaj zmaga się również z wieloma innymi poważnymi problemami, np. nieprawidłowa architektura informacji, thin content czy problemy związane z JavaScript. Dlatego tak ważne jest przeprowadzenie audytu SEO, który pomoże zlokalizować słabe punkty sklepu internetowego.

Sprawdź nasze pozostałe artykuły o pozycjonowaniu sklepów internetowych: Shoper, Woocommerce, PrestaShop.

Tekst zaktualizowany, w pierwotnej wersji pojawił się na blogu w 2020 roku.

Robert Gąsior
Były pracownik na stanowisku Senior SEO Specialist w agencji DevaGroup. Zajmuje się tworzeniem audytów SEO, optymalizacją stron Klientów, a także realizacją strategii link buildingu.

Kornel Kasprzyk
SEO Specialist. W DevaGroup zajmuje się pozycjonowaniem i optymalizacją stron internetowych, przeprowadzaniem audytów i tworzeniem content planów. Prywatnie miłośnik breakdance, sportów walki, książek i podróży.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (14 głosów, średnia: 5,00 / 5)
Loading...
Przewiń do góry