13 października 2023 roku uczestniczyliśmy w jednym z kluczowych wydarzeń branżowych w Polsce – 11. edycji Festiwalu SEO w Katowicach, które co roku przyciąga czołowych specjalistów, pasjonatów oraz przedsiębiorców z obszaru marketingu internetowego. Tegoroczna edycja, podobnie jak poprzednie, stała na najwyższym poziomie. Była to nie tylko doskonała okazja do wymiany doświadczeń, ale także to wydarzenie, jak zawsze, dało możliwość zapoznania się z najnowszymi trendami, strategiami i narzędziami. Zapraszamy do zapoznania się z cennymi informacjami, które zdobyliśmy podczas tego wydarzenia.
Festiwal SEO 2023 w pigułce
W trakcie tegorocznej edycji Festiwalu SEO w Katowicach Michał Pustuła otworzył pierwszy blok, omawiając strategie optymalizacji kosztów SEO. Rafał Borowiec skupił się na narzędziach do linkowania wewnętrznego i pokazał ich potencjał, który można wykorzystać w rozwijaniu swojej strony. Sebastian Heymann natomiast zagłębił się w tajnikach Google związanych z przetwarzaniem linków, objaśniając, kiedy i jak te linki zaczynają działać.
W drugiej części festiwalu, poświęconej sztucznej inteligencji, Mateusz Malinowski przedstawił praktyczne przykłady pluginów wykorzystujących AI, które usprawniają codzienną pracę specjalistów SEO, a z kolei Mateusz Markiel omówił, w jaki sposób oszczędzić czas i pieniądze, korzystając z technologii AI.
Grzegorz Świerk zaskoczył nas wszystkich wprowadzając kreatywny element i zademonstrował, jak sztuczna inteligencja może zrewolucjonizować proces wdrażania projektów e-commerce. Na koniec Paweł Węcko zaprezentował aplikację umożliwiającą automatyzację procesów SEO, ułatwiającą pracę specjalistów.
Trzecia i ostatnia część festiwalu rozpoczęła się od prezentacji Pawła Gontarka (powszechnie znanego jako Zgred), który na życiowym przykładzie dotyczącym choroby syna wyjaśnił, jakie treści w internecie pomagają, a jakie utrudniają znalezienie istotnych informacji. Jego wypowiedź poruszyła salę, dotykając kwestii zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży.
Anna Zaborowska przedstawiła pojęcie konwersacyjności i podzieliła się sposobami tworzenia angażujących treści przy wykorzystaniu chat GPT. Na zakończenie, Damian Hliwa omówił różne metody estymacji w pracy specjalisty SEO, sprzedawcy i marketingowca oraz jak efektywnie wykorzystać estymacje podczas współpracy z klientem.
Poniżej przedstawiamy bardziej szczegółowe podsumowanie każdej z prezentacji 🙂
Michał Pustuł – Jak utrzymać wysoką marżę dzięki SEO, kiedy wszystko wokół drożeje?
Michał z entuzjazmem przedstawił strategię utrzymania wysokiej marży w obliczu rosnących kosztów, wskazując nie tylko na istotność SEO, ale również na szereg innych aspektów marketingu cyfrowego.
W ramach swojego wystąpienia podkreślił znaczenie optymalizacji kampanii PPC, poprzez dogłębną analizę fraz w Google Ads, co przekłada się na zwiększenie skuteczności przy jednoczesnej oszczędności. Zaznaczył również, jak kluczową rolę odgrywają działania PR, które, poprzez outreach i mądre wykorzystanie budżetu wizerunkowego, mogą znacząco wzmocnić zaufanie klientów oraz solidnie umocować pozycję firmy w branży.
Podkreślił też wagę recyklingu treści, zarówno w mediach społecznościowych, jak i poprzez e-mail marketing, by utrzymać ciągłą obecność online. Natomiast nawiązywanie współpracy z wydawcami oraz publikacja artykułów z linkami zwrotnymi, co sprzyja budowaniu autorytetu strony, było najważniejszym podpunktem w prezentacji.
Na zakończenie swojego wystąpienia, Michał poruszył temat synergii pomiędzy audytem SEO a specjalistyczną wiedzą z zakresu UX, akcentując wagę doskonalenia doświadczeń użytkownika. Wspomniał również o kreatywnych metodach linkowania w ramach programów afiliacyjnych, które niewątpliwie mogą przyczynić się do zwiększenia ruchu na stronie i ulepszenia jej pozycji w wynikach SEO.

Rafał Borowiec – Zaawansowane techniki linkowania wewnętrznego w SEO
W kolejnej prelekcji Rafał Borowiec zaczął od wskazania, kiedy warto wykorzystywać linkowanie wewnętrzne, by następnie omówić najważniejsze jego aspekty. Wśród głównych punktów znalazła się jakość miejsca, w których osadzamy nasze linki oraz częstotliwość ich występowania. Ważna okazała się także długość opisywanych anchorów.
Na poniższym zrzucie jasno widać, że proces linkowania jest niczym góra lodowa. Składa się z wielu elementów, z których wiele jest niewidocznych na pierwszy rzut oka.

W ostatniej części wystąpienia Rafał Borowiec podkreślił wagę N-gramów, czyli sekwencję N kolejnych słów lub znaków. Stosowane są w analizie tekstów i przetwarzaniu języka naturalnego w celu zrozumienia kontekstu tekstu. Została także poruszona istota topic modelingu z LDA (Latent Derelicht Analysis), szerzej rozumianej jako identyfikacja powiązanych podstron w dużym zbiorze dokumentów.
Sebastian Heymann – Jak będziesz starszy to zrozumiesz! Czyli kiedy przekazywana jest reputacja…?
Podczas prezentacji Sebastiana Heymana uczestnicy mieli okazję zgłębić tajniki Google Search Console oraz procesu indeksacji. Nietypowym elementem wystąpienia było pojawienie się prelegenta bez obuwia oraz częste nawiązania do filmu „Pulp Fiction”. Prelegent w swojej prezentacji:
- Opisał, jak proces indeksowania ma wpływ na skuteczność linkowania,
- Podkreślił istotę monitorowania i analizy kolejki crawlowania adresów przez wyszukiwarki,
- Omówił znaczenie długości procesu indeksowania i crawlowania w celu optymalizacji strategii linkowania,
- Udzielił wskazówki, że przy przyspieszaniu wyników z konkretnych linków warto skorzystać z API, aby uniknąć kolejki crawlowania.

Mateusz Malinowski – Czy AI to tylko copywriting?
W czasie wystąpienia Mateusz Malinowski podzielił się swoimi doświadczeniami z korzystania z AI nie tylko przy copywritingu. Wskazał kilka ciekawych rozwiązań w postaci wtyczek, które uważa za wartościowe w planowaniu contentu, czy przy analizie linków. Poniżej kilka przykładów przedstawionych w czasie konferencji.
Planowanie contentu:
- Harpa.ai – wtyczka do artykułów „których nie chcemy czytać”. Wskazuje potencjalne frazy kluczowe, działa na bazie modelu językowego.
Planowanie contentu, urozmaicone treści:
- Diagrams: show me – wtyczka do wizualizacji treści
Linkowanie wewnętrzne – zaproponowanie AI listy adresów URL do analizy:
- Link whisper – wtyczka do WordPressa
Analiza linków:
- serpstat SEO Tool – w AI wykonana analiza backlinków do TOP 10 wyszukiwania SEO.
Mateusz Markiel – OpenAI, playground i API w służbie SEOwcom
Mateusz Markiel w swojej prezentacji przybliżył szereg ważnych aspektów związanych z efektywnym wykorzystaniem sztucznej inteligencji w SEO. Poniżej podsumowanie kluczowych punktów prezentacji:
Jak rozmawiać z AI?
Mateusz podkreślił, że kluczowym aspektem interakcji z sztuczną inteligencją jest sposób komunikacji. Zalecał traktowanie AI jak „sługi” i formułowanie jednoznacznych poleceń, zamiast próśb. Sugerował aby „Mówić” do AI w sposób zdecydowany, bo to może poprawić skuteczność interakcji.
W jakich obszarach AI może służyć SEOwcom?
Istnieje szerokie spektrum obszarów, w których sztuczna inteligencja może być użyteczna dla specjalistów SEO. Prelegent wspomniał o możliwościach stworzenia bota, generowania treści, “stylowania kodu HTML” czy korzystania z API.
W jakich obszarach AI NIE może służyć SEOwcom?
Mateusz wyraźnie określił granice wykorzystania AI w SEO, wskazując, że sztuczna inteligencja nie jest odpowiednia do analizy onsite i offsite, spamowania czy planowania linkbuildingu.
AI = oszczędność czasu i pieniędzy?
Prelegent omówił potencjalne korzyści wynikające z wykorzystania sztucznej inteligencji, zwracając uwagę na narzędzia takie jak Claude.AI. Podkreślił, że AI może przyczynić się do oszczędności czasu i pieniędzy poprzez generowanie plików .js/.py oraz publikację artykułów w platformach takich jak WordPress.
Grzegorz Świerk – Hackathon AI: Szybkie i szalone projekty marketingowe dla e-commerce
Podczas prezentacji Grzegorza Świerka zaprezentowano autorską „7 stopniową skalę korzystania z AI” – skalę Świerka.🙂 Oto krótkie podsumowanie poszczególnych etapów:
½. Podstawowe korzystanie z chatu GPT i innych aplikacji: Skala zaczyna się od prostego korzystania z chatbotów, takich jak GPT, do generowania podstawowych treści.
- Korzystanie z GPTChat z zaawansowanymi promptami: W tym etapie użytkownik eksperymentuje z bardziej skomplikowanymi promptami oraz dostarcza dodatkowych informacji, aby uzyskać bardziej zaawansowane odpowiedzi.
- Korzystanie z Playgroundu OpenAI do zmiany modeli podstawowych i testowanie dodatkowych parametrów: Przejście do wyższego stopnia obejmuje korzystanie z narzędzi takich jak Playground OpenAI, umożliwiających dostosowanie modeli podstawowych i testowanie różnych parametrów.
- Korzystanie z OpenAI API w celu douczenia modelu i korzystanie z niego w Playground OpenAI: Kolejne etapy to wykorzystanie OpenAI API do douczania modelu oraz korzystanie z niego w Playground OpenAI
- Korzystanie z OpenAI API w celu przyspieszania zlecenia i odbioru prac, lub wykorzystanie własnego skryptu/interfejsu.
- Korzystanie z OpenAPI do tworzenia workflow.
- Korzystanie z OpenAI API do tworzenia workflow z pamięcią krótko i długoterminową: Skala rozszerza się na korzystanie z pamięci krótko- i długoterminowej, co może być kluczowe w bardziej złożonych projektach.
- Korzystanie biznesowe z AutoGPT / Baby AGI do tworzenia dynamicznego workflow.
Grzegorz Świerk przedstawił również praktyczne podejścia do realizacji małych i dużych projektów z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Dla małego projektu podkreślił kolejne etapy, takie jak: zbieranie danych, przygotowanie pliku .jsonl z wzorcowymi pytaniami i odpowiedziami, generowanie klucza API, a następnie wysyłanie zapytań i korzystanie z uzyskanego modelu. Dla dużego projektu zalecano zapoznanie się z narzędziem make.com, szczególnie dla osób bez doświadczenia programistycznego.
Najbardziej intrygującym elementem prezentacji była jednak z pewnością przedstawiona przez Grzegorza wirtualna asystentka AI – Ania, która potrafiła odpowiadać na pytania w czasie rzeczywistym.
Paweł Węcko – AI w codziennej pracy specjalisty SEO – hit czy kit?
Podczas konferencji SEO Paweł Węcko rzucił światło na kwestię roli sztucznej inteligencji w codziennej pracy specjalisty SEO.
Paweł skupił się na obszarze generowania treści przez sztuczną inteligencję. Zaprezentował nam stworzoną przez niego aplikację – Asystenta SEO, która wykorzystuje zaawansowane API do automatyzacji i optymalizacji zadań SEO.

Paweł Gontarek – Depresja seowca
W czasie wystąpienia Paweł Gontarek poruszył bardzo trudny temat trudności, jakie napotyka rodzic rodzica szukający informacji na temat depresji, psychologów, czy samobójstw. Paweł podzielił się ze słuchaczami swoimi doświadczeniami z procesu diagnozowania swojego 17-nastoletniego dziecka u psychiatry. Zaznaczył, że sieć obfituje w artykuły dotyczące medycyny, a w szczególności psychiatrii dziecięcej, które niestety często są „puste” i nie przynoszą czytelnikowi wartości edukacyjnej. Większość z nich powtarza jedynie ogólnikowe informacje na temat depresji u dzieci.
Celem całego wystąpienia było podkreślenie wyzwań związanych z odnajdywaniem rzetelnych informacji w Internecie, zwłaszcza w tak delikatnym temacie, jak samobójstwa wśród dzieci i młodzieży. Miało to również na celu ukazanie frustracji i bezradności, które odczuwają użytkownicy wobec braku pewnych źródeł w sieci. Paweł Gontarek chciał też pokazać, jaką drogę użytkownik musi przejść, aby otrzymać daną informację. Podkreślił także, jak ważne są opinie w Internecie, czy to na stronie znanylekarz.pl, czy w mapach Google. Pozycje i opinie pomagają użytkownikowi dotrzeć do potencjalnie najlepszych specjalistów i trzeba o nie dbać.
Anna Zaborowska – Elementy tekstu budujące zaangażowanie czytelnika. Konwersacyjność i ludzki język w dobie AI
W czasie wystąpienia Anna Zaborowska poruszyła ważny temat, jakim jest konwersacyjność, którą rozumie jako rozmowa naturalna z odbiorcą, podkreślająca emocje i dokładny opis, np. sprzedawanych produktów. GPT „rozumie” konwersacyjność, potrafi ją stopniować oraz dostosowywać do odbiorcy. Warto, na zasadzie prób i błędów w codziennych tekstach, próbować stopniować konwersacyjność. Ważne jest, aby używać prostego języka, znanych słów i krótkich zdań.
Przykłady konwersacyjność w tekstach na różnym poziomie (przygotowane przez Annę Zaborowską na potrzeby Festiwalu SEO w Katowicach):
Konwersacyjność 0:
Elegancki słomiany kapelusz. Produkt wykonany z wysokojakościowej, naturalnej słomy, zapewniającej komfort i ochronę przed słońcem. Średnica: 35cm. Kolor: Beżowy. Idealny dla mężczyzn i kobiet. Cena: 99 zł
Konwersacyjność 3:
Poszukujesz idealnego kapelusza na lato? Przedstawiamy nasz elegancki słomiany kapelusz! Jest wykonany z naturalnej słomy, co zapewnia świetną ochronę przed słońcem i pozwala Twojej skórze oddychać. Pasuje zarówno do męskich, jak i damskich stylizacji! Średnica wynosi 35cm, a jego uniwersalny, beżowy kolor sprawdzi się w każdej sytuacji. Zastanawiasz się nad ceną? To tylko 99 zł
Konwersacyjność 5:
Cześć! Planujesz spędzić czas na słońcu i marzysz o kapeluszu, który będzie nie tylko stylowy, ale i komfortowy? Mamy dla Ciebie coś specjalnego! Sprawdź nasz słomiany kapelusz! Jest lekki, wykonany z przyjemnej dla skóry naturalnej słomy i świetnie chroni przed słońcem. Średnica to 35cm, więc pasuje do każdej głowy, a jego beżowy kolor pasuje do wszystkiego. Co myślisz o wypróbowaniu go na nadchodzące wakacje czy piknik? Będziesz wyglądać świetnie i czuć się świetnie! Ah, i cena? Super przystępna – tylko 99 zł! Co powiesz, dodasz go do koszyka?
Damian Hliwa – Wróżyć czy liczyć? Jak być wróżką data-driven – o przewidywalności wyników i estymowaniu efektów
Damian Hliwa w czasie swojego wystąpienia przeniósł odbiorców do świata magii i wróżenia z liczb. Głównym tematem były estymacje zarówno w przypadku Seowców, jak i handlowców. Estymacje możliwe są nie tylko w obstawianiu wyników sportowych, ale także w pracy SEO. Umożliwiają one wyznaczenie celów i prognozowanie wyników. Wyznaczają kierunek, w którym dany zespół powinien działać, aby osiągnąć zamierzone cele.

W czasie wystąpienia została poruszona istota estymacji – kiedy podejmować, a kiedy unikać. Cała prezentacja miała na celu wyjaśnienie istoty estymacji i odpowiedzenia na pytanie, czy warto i jak do tego podejść? Damian Hliwa zaznaczył dane, które warto brać pod uwagę, takie jak bieżący ruch i widoczność organiczną, sezonowość, zachowanie konsumentów, czy współczynnik konwersji z ruchu organicznego. Oczywiście estymacje są bardzo istotne i warto z nich korzystać przy projektach. Warto jednak pamiętać, że są to nasze domysły i nie będą one w 100% dawały pewnych wyników do osiągnięcia zamierzonych celów.
Podsumowanie
Festiwal SEO 2023 w Katowicach to wydarzenie, które ponownie potwierdziło, że zasługuje na swoje kluczowe miejsce w kalendarzu każdego specjalisty z branży. Zgromadziło ono mnóstwo ekspertów, oferując kilka godzin inspirujących prezentacji. Dzięki nim uczestnicy mieli możliwość pogłębienia swojej wiedzy i poznania praktycznych narzędzi. Ale to nie tylko merytoryczna część wydarzenia przyciągnęła tłumy. Festiwal to także możliwość nawiązywania nowych relacji oraz odnawiania starych znajomości w przyjaznej atmosferze, co było widoczne zarówno w przerwach, jak i podczas afterparty. Połączenie merytoryki i networking’u sprawia, że już teraz z niecierpliwością oczekujemy kolejnej edycji w 2024 roku, przekonani, że ponownie dostarczy ona niezastąpionych wrażeń i doświadczeń dla każdego pasjonata SEO.


Skuteczne pozycjonowanie
Poznaj ofertę kompleksowego SEO dla Twojej strony!