Od lat słyszymy, że branża SEM/SEO zdominowana jest przez mężczyzn. Nasza scena semKRK od dawna stara się łamać te bariery i zmieniać schematy. Od początku istnienia naszego barcampu naszym założeniem jest zapraszanie prelegentek ze świetną wiedzą – na to kładziemy nacisk!
Żeby wyjść naprzeciw i zachęcić kobiety do dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniem, zaprosiliśmy nasze niezawodne prelegentki semKRK 💙do opowiedzenia o swojej przygodzie w branży, wystąpieniach na scenie, przydatnych wskazówkach oraz największych wyzwaniach. Trochę pod pretekstem Dnia Kobiet chcemy przedstawić Wam przede wszystkim źródło wiedzy i inspiracji do występowania na największych scenach! Zapraszamy do lektury!
Opowiedz nam o początkach przygody z semKRK - jak wyglądał Twój debiut na smoczej scenie?
- Kinga Sroka
Moje pierwsze semKRK było w historycznych czasach pandemii, a żeby się do niego przygotować kompletnie przemeblowałam pokój. Miało być profesjonalnie i jasno, a żeby ułatwić sobie życie, obkleiłam całą ścianę za komputerem do którego mówiłam… wydrukowaną prezentacją.Kolejna przygoda, kilka lat później, miała już miejsce na realnej scenie w Muzeum Manggha w Krakowie i zdecydowanie były to totalnie inne emocje. Czy jest się czego bać? Dobór tematów pod publikę to trochę loteria i złoty medal temu, kto idealnie trafi w poziom odbiorców. Każdej potencjalnej prelegentce mogę doradzić jedno - wybierz temat, który naprawdę Cię kręci, bo wtedy reszta naprawdę przyjdzie sama. Wystąpienie na semKRK było dla mnie ogromnym sukcesem. Próbowałam swoich sił kilkukrotnie w eliminacjach i nie poddawałam się aż do skutku. Po każdym roku, w którym przeżywałam to, że nie dostałam się na wymarzoną konferencje, uczyłam się jeszcze pilniej i rozwijałam jeszcze mocniej, aby w kolejnym roku spróbować z nowymi zasobami wiedzy i energii. Udało się!
- Natalia Paciorek
Jak trafiłam na scenę? Zaproszenie od Krzysztofa Marca. To super przygoda! Przede wszystkim kształtująca charakter; uodparniająca. :-)O czym mówiłam? O budowaniu SEO w kontekście sklepu internetowego.Jak się czułam? Przed wejściem na scenę odczuwałam stres, będąc już na scenie - stresu nie było ;-)
- Barbara Garczyńska
Debiutowałam na semKRK w 2021 roku z tematem Do's and don'ts ekspansji zagranicznej. Trafiłam tam z polecenia, bo właśnie zrekrutowaliśmy pierwsze stanowisko zdalne z Krakowa i Karolina (*pozdrawiamy i dziękujemy - ekipa semKRK!) namówiła mnie, żeby na jej lokalnym rynku wystąpić, a w mój temat został wybrany w głosowaniu Call4Papers :) Bardzo mocno polecam wystąpienie na semKRK, szczególnie dla osób debiutujących, bo atmosfera i zaangażowanie uczestników zostawia bardzo fajne doświadczenie dla prelegentów!
- Anna Moczulska
Moje wystąpienie miało miejsce w ostatniej edycji COVIDowej - czyli online - co z jednej strony - zdjęło ze mnie pewien poziom stresu - bo łatwiej mówić do kamerki niż do paru setek ludzi :) To był moment, kiedy GA4 dopiero wchodziło na rynek, a ja opowiadałam na wirtualnej scenie o moim systemie na wdrożenie GA4 w 5 prostych krokach (ten system, może nieco ulepszony, stosuję do dziś). No i co tu dużo mówić? Wygrałam nagrodę publiczności, co było dla mnie wielkim zaskoczeniem i przeżyciem, bo semKRK było jedną z pierwszych większych scen, na których się pojawiłam. A trofeum dumnie stoi za szybką na honorowym miejscu do dziś!Ale prawdziwą atmosferę semKRK poznałam dopiero rok później, kiedy pierwszy raz pojawiłam się na miejscu w Starej Zajezdni. I ten wieczór wspominam do dziś. Uczestnictwo w takich wydarzeniach nie jest dla każdego - nie ma co ukrywać. Ale ten moment, kiedy wszystkie oczy są skierowane na Ciebie, a uszy uważnie słuchają tego, co mówisz to najbardziej niesamowite i satysfakcjonujące uczucie, którego dane mi było doznać. Dodatkowo umiejętność gadania do ludzi przydaje się również w życiu - mnie np. uratowało 2 tygodnie temu, kiedy niespodziewanie musiałam wygłosić mowę na ślubie mojego brata.
- Iwona Michalec
Debiut w roli prelegentki był dosyć niecodzienny, bo do współpracy zaproszono mnie w okresie pandemii. Nie występowałam więc do tej pory na Waszej scenie fizycznie, choć weszłam na nią, na jednym z wydarzeń BIG, żeby poczuć chociaż przez chwilę, jak to jest znaleźć się na niej. Oczywiście nie zmienia to faktu, że bardzo się stresowałam – pierwszy raz prezentowałam coś tak wielu osobom, nie wiedziałam, jak zostanie odebrana prezentacja i obawiałam się kłopotów technicznych, ale całe wydarzenie wspominam bardzo miło. Uważam, że takie wystąpienia są motywujące i inspirujące, dlatego zachęcam każdego do zmierzenia się z tym wyzwaniem. Nawet jeśli towarzyszą mu różne, nierzadko trudne emocje, jak to miało miejsce w moim przypadku.
- Paulina Wiktorska
Na scenę semKRK trafiłam dokładnie w 2016 roku. Była to dopiero druga edycja spotkania. Prezentacja, którą przygotowałam dotyczyła Youtuba i reklam typu bumper, które zresztą miały właśnie swoją premierę na rynku polskim. Pamiętam to jak dziś, bo było to jedno z moich pierwszych publicznych wystąpień. Mimo, że spotkaliśmy się w kameralnym miejscu (Pauza in Garden) - słuchacze dopisali, podobnie jak stres, który nie opuszczał mnie aż do końca wystąpienia.Coś co urzekło mnie podczas spotkania to niesamowita uwaga jaką słuchacze obdarzyli mnie i pozostałych prelegentów w trakcie wystąpienia. I mimo potknięć, awarii sprzętu, który płatał figle - na koniec każdej prezentacji bili brawo i gratulowali występu. Ile ja nowych osób z branży wtedy poznałam! :)Był to dla mnie również sprawdzian, czy nadaję się do takich wystąpień. Ale chyba poszło dobrze, skoro potem były już tylko kolejne :)
Jak przygotować się do wystąpień publicznych? Jakie masz rady - podrzuć naszym czytelnikom protipy i o czym warto pamiętać?
- Kinga Sroka
O czym pamiętać szykując się do prezentacji? Chyba dobrze byłoby słuchać uważnie poleceń organizatorów, co czasem zdarzało mi się przeoczyć z ogromnej ekscytacji i wielkich emocji. Będąc na scenie kompletnie nie kontrolujesz tego, co będzie widać w kadrze, czy światło padnie Ci prosto na twarz albo czy nie zasłonisz swoją głową całej prezentacji.Czego unikać? Jak ognia wystrzegać się czytania z kartki, kucia na pamięć czy powtarzania dwa razy tych samych słów. Bywa to czasem miecz obosieczny, bo w konsekwencji nigdy finalnie nie wiedziałam, co ostatecznie powiem na scenie.Próby mogą się przydać, ale nie są jedyną słuszną metodą, przynajmniej dla mnie. O wiele bardziej pomagało mi solidne przygotowanie, bieżące gromadzenie wiedzy i nieustanny research w danym temacie. Dzięki temu czułam się o niebo lepiej przygotowana i mogłam wyluzować się na scenie, bo przecież nie recytowałam swojej prezentacji.
- Natalia Paciorek
Tak się złożyło, że akurat parę miesięcy przed występem na semKRK, Kamil Kozieł prowadził (cykliczne już zresztą w Grupie x-kom) szkolenie z 4 warstw prezentacji. Wszystkie wskazówki i rady były bardzo cenne - bardzo Wam polecam szkolenia Kamila. O czym warto pamiętać jeszcze w przygotowaniach? Hmmm. Gdy już wiemy, o czym i jak będziemy mówić, warto przeprowadzić kilka prób generalnych.
- Barbara Garczyńska
Przede wszystkim zawsze zastanów się czego sama oczekiwałabyś od prelegenta. Dla mnie zawsze najważniejsze jest zostawienie widza z poczuciem uporządkowanego procesu danego zagadnienia, albo przedstawienia kilku tipów, które już następnego dnia można wprowadzić w życie.
- Anna Moczulska
Ja mam 3 złote zasady: 1. Przygotuj prezentację, która ma luźny ton, a nawet jakiś mały memik - śmiech nie tylko rozluźnia prelegenta i publiczność, ale również sprawia, że słuchacze mocniej Cię słuchają i skupiają na Tobie uwagę. No i pamiętaj, że memiki nie mogą przysłonić merytoryki prezentacji - ludzie przyszli na spotkanie branżowe, a nie na standup. 2. Nie ucz się prezentacji słowo w słowo na pamięć - jeśli zgubisz choć jedno słowo, to sam(a) jesteś zgubiony/a i ludzie to dostrzegają. Lepiej przygotować sobie punkty, o których chce się powiedzieć. Warto je sobie zapisać w prezentacji w notatkach dla prezentera, jeśli wystąpienie jest online. 3. Nie bój się powiedzieć "nie wiem". To, że czegoś nie wiesz nie oznacza, że słabo znasz się na temacie - nasza branża jest tak szeroka, że nie jest to możliwe, by wiedzieć wszystko. Lepiej powiedzieć "nie wiem" niż wymyślać głupotki na poczekaniu - bo zawsze w tłumie znajdzie się ktoś, kto Cię na tym przyłapie i chętnie opowie o tym swoim znajomym w formie anegdotki.Dodatkowo jeśli jest taka możliwość, to prezentacje warto przetestować na mniejszej publiczności - zanim pójdziesz z tematem na I <3 Marketing, przetestuj, jak Ci idzie na lokalnych Social Media Czwartkach :)
- Iwona Michalec
Zawsze wychodzę z założenia, że stres przed wystąpieniem pokonuje się doskonałym przygotowaniem, wsparciem ze strony innych osób i pozytywnym myśleniem. Warto też przygotować sobie plan działania/scenariusz postępowania, ale pamiętać przy tym o furtce dla improwizacji i nieoczekiwanych zdarzeń. Poza tym dobrze jest też zadbać o zapewnienie sobie warunków, które będą komfortowe i sprawią, że poczujemy się pewniej.
- Paulina Wiktorska
Najważniejsze to opracować temat, na którym się znam i który mnie interesuje. Bo nawet jeśli w trakcie coś pójdzie nie tak, np. problemy techniczne z prezentacją, etc - będziesz w stanie temat poprowadzić dalej i obronić wystąpienie. A jeśli nauczysz się slajdów na pamięć lub co gorsza, ktoś inny je za Ciebie przygotuje (i takie wystąpienia widziałam) to jesteś przegrany. Takie rzeczy w trakcie wystąpienia się wyczuwa.
Teraz przejdźmy do roli uczestniczki - poleć nam wydarzenie branżowe, które warto mieć zapisane w swoim kalendarzu na 2023 rok
- Kinga Sroka
Bywałam na kilku branżowych konferencjach i moje serce skradło I <3 ads & analytics. Nieustająco jest mi naprawdę przykro, że jest tak niewiele wydarzeń w ciągu całego roku, które są dedykowane pod świat reklam online.
- Natalia Paciorek
Na semKRK! :)
- Barbara Garczyńska
Ja w tym roku wybieram się na eTrade Show - będzie dużo o ekspansji. Infoshare. I <3 Marketing & Techology - z racji na moje zamiłowanie do liczb, raportów i automatyzacji.
- Anna Moczulska
Z Polski - Online Marketing Day od Semstorm (świetna organizacja techniczna i zawsze prezki na wysokim poziomie). Na scenie międzynarodowej - Measure Summit - czyli konferencja (dzięki COVIDowi on-line), na której pojawiają się najbardziej zacne mordki jeśli chodzi o analitykę digitalową na świecie!
- Iwona Michalec
semKRK niezmiennie jest dla mnie jednym z ważniejszych wydarzeń branżowych. Powody są 3: tematyka, przygotowanie konferencji i ciągła chęć jej rozwoju po stronie organizatorów. Oprócz niego warto według mnie zainteresować się Brighton SEO, Festiwalem SEO i SEO Rejsem. Ten ostatni wskazuje jednak głównie ze względu na to, że lubię żeglować. :) Inspiracji i informacji koniecznie trzeba szukać też na co dzień na blogach branżowych – polecam prasówkę Jakuba Sawy, a także webinarach np. organizowanych przez Senuto lub DevaGroup.
Sędziujesz semKRK Awards - widzisz case studies innych agencji, freelancerów, rozwój e-commerców. Czy jest w tych zgłoszeniach coś, co szczególnie przykuło Twoją uwagę?
- Anna Moczulska
W czasach automatyzacji coraz więcej kampanii prowadzonych jest "na jedno kopyto". Ważna jest nieszablonowość - nie tylko w przekazie do klienta, ale też w przygotowaniu strategii kampanii. Co nie oznacza, że dobre praktyki, wyparowane na przestrzeni lat są czymś złym. Mnie najbardziej interesują i inspirują niezwykłe użycia rozwiązań, które już wszyscy znamy, takie jak np. wdrożenie modułu e-commerce i remarketingu dynamicznego na stronach ofertowych. Lubię też, kiedy specjaliści znajdują nisze w potencjalnie dużych bańkach tematycznych i potrafią wycisnąć z tego 1000% - np. pod kątem doboru fraz z kampaniach SEO.
- Iwona Michalec
Miałam okazję sędziować semKRK Awards do tej pory 2 razy, ale zawsze śledzę rozdanie nagród. Za każdym razem widzę progres pod względem tematów, ich prezentacji i sposobu podejścia do niego. Z samego konkursu wyłania się bardzo wyraźny obraz firm i marek, które mocno stawiają na rozwój, innowacyjne oraz nieszablonowe podejście do biznesu oraz efektów, które chcą uzyskać. Muszę przyznać, że jest to inspirujące.
Przejdziemy do kolejnego interesującego zagadnienia - ścieżki kariery w SEO/SEM. Jak i od czego zacząć? Na co uważać? Co u Ciebie było kluczowe?
- Kinga Sroka
Od szczerej pasji i zaangażowania, jak zawsze pomaga to w życiu. Ja zaczęłam od solidnego zapoznania się z platformą Skillshop od Google, od deski do deski. Robiłam rzetelne notatki, oglądałam mnóstwo filmików w temacie, który akurat przerabiałam, a do tego sięgałam po sprawdzone kursy (nadal poleciłabym Isaaca Rudansy'ego do Google Ads). Co jest kluczowe? Dobre miejsce pracy, w którym można swobodnie eksplorować różne kierunki wiedzy a nawet sam pracodawca tworzy środowisko, które promuje wymianę wiedzy. Miałam ogromne szczęście trafić właśnie do takiej agencji, która pomogła mi mocno rozwinąć skrzydła.
- Natalia Paciorek
Kluczowe w moim przypadku: nauka i testy oraz poznanie odpowiednich osób w odpowiednim czasie i miejscu :)
- Anna Moczulska
Najważniejsze jest trafienie na początku na osoby, przy których można się rozwijać. Ja miałam to szczęście - na studiach podyplomowych na Politechnice Białostockiej, a potem w Sempaiu. Czerpcie od swoich starszych stażem kolegów ile się da - tak szybko odchodzą do innych agencji!
- Iwona Michalec
Moja ścieżka kariery rozpoczęła się od otwartej głowy, okazji, które chwytałam i chęci do nauki. Te elementy są bazowe i nie można z nich rezygnować, ani o nich zapominać nawet na dalszych etapach. Ważne jest też spotkanie i kontakt z ludźmi, którzy będą chcieli i potrafili przekazać swoją wiedzę, a także spostrzeżenia. Na działania SEO patrzę jak na projekt w ciągłym procesie, a ten nie może być kompleksowo poprowadzony bez spojrzenia innych specjalistów, z różnych perspektyw.
Poleć nam ulubioną wtyczkę lub narzędzie, które zdecydowanie ułatwiają Ci codzienną pracę.
- Kinga Sroka
Wtyczka Momentum to dla mnie życiowy game-changer. Miewam problem z byciem rozproszoną i nieustannie ciągnie mnie do zaglądania na sociale (taka praca). Aby utrudnić sobie to podczas głębokiego skupienia, otwieram w nowej karcie wtyczkę Momentum, która pokazuje tylko godzinę i listę zadań na dziś, którą można codziennie tworzyć.
- Natalia Paciorek
Z wtyczek lubię meta seo inspector oraz wappalyzer. A jeśli chodzi o narzędzie będę monotematyczna: chatGPT - pisanie regexów, generowanie kodu html, schema.org, JS, tłumaczenia dokumentów na różne języki. A jeśli chodzi o AI - trzeba zaprzyjaźnić się z AI, teraz jeszcze bardziej niż kiedykolwiek, pociąg jeszcze nie odjechał i stoi sobie na stacji. Czy AI zastąpi specjalistów? Nie. AI pomoże zautomatyzować pracę specjalistów.
Poleć nam branżowe inspiracje: książkę, bloga, podcast :)
- Natalia Paciorek
Z cyklu do poczytania: Barry Adams: seoforgooglenews.com & searchengineland.com & developers.google.com Z technicznych rzeczy: webdevinsider.pl Z zarządzania projektami: octigo.pl/blog Podcasty: SEO Fridays Dawida Medwediuka
- Barbara Garczyńska
Już trochę mniej z branży marketingu, ale z działki "ceo": Książki: Scaling Up, Seria z Psychologia Szefa Podcasty: NSM - Szymon Negacz
- Anna Moczulska
Technical Marketing Hanbook od Simo Ajavy - dzięki temu podcastowi w końcu dobrze zrozumiałam o co chodzi z Core Web Vitals.
Missed opportunities (fail raport). Na co nie zwróciłaś uwagi w swojej karierze/działalności, a mogło dać kopa biznesowi?
- Kinga Sroka
Świetne pytanie i chyba w moim przypadku byłby to video marketing. Czuję, że przegapiłam początki tego trendu, a teraz w ogóle nie czuję potrzeby, aby gonić ten wagonik z trendem, który już daleko odjechał. Ale dzięki temu weszłam mocniej w to co naprawdę kocham i zaczęłam o wiele więcej pisać.
- Natalia Paciorek
Wcześniejsze wykorzystanie narzędzia Ahrefs do badania Share of SERP.
Dziękujemy za podzielenie się bezcennym doświadczeniem ze sceny, masą ciekawych inspiracji i mamy nadzieję, że każda scena branżowa (i nie tylko!) nie będzie już taka straszna 🙂
A jeśli Wy chcecie spróbować swoich sił na naszej smoczej scenie – pamiętajcie Call4Papers na semKRK#21 BIG trwa w najlepsze. Klikajcie tutaj i zgłaszajcie swoje wystąpienia – macie czas do 24 marca 2023 roku.