Pod pretekstem Dnia Kobiet – czyli inspiracje od Prelegentek semKRK

Ewelina Ibek
Ewelina Ibek
Archiwum 03.2023
 
Pod pretekstem Dnia Kobiet – czyli inspiracje od Prelegentek semKRK

Pod pretekstem Dnia Kobiet
- inspiracje od Prelegentek semKRK

Od lat słyszymy, że branża SEM/SEO zdominowana jest przez mężczyzn. Nasza scena semKRK od dawna stara się łamać te bariery i zmieniać schematy. Od początku istnienia naszego barcampu naszym założeniem jest zapraszanie prelegentek ze świetną wiedzą – na to kładziemy nacisk!

Żeby wyjść naprzeciw i zachęcić kobiety do dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniem, zaprosiliśmy nasze niezawodne prelegentki semKRK 💙do opowiedzenia o swojej przygodzie w branży, wystąpieniach na scenie, przydatnych wskazówkach oraz największych wyzwaniach. Trochę pod pretekstem Dnia Kobiet chcemy przedstawić Wam przede wszystkim źródło wiedzy i inspiracji do występowania na największych scenach! Zapraszamy do lektury!

  • Opowiedz nam o początkach przygody z semKRK - jak wyglądał Twój debiut na smoczej scenie?

  • Kinga Sroka

    Moje pierwsze semKRK było w historycznych czasach pandemii, a żeby się do niego przygotować kompletnie przemeblowałam pokój. Miało być profesjonalnie i jasno, a żeby ułatwić sobie życie, obkleiłam całą ścianę za komputerem do którego mówiłam… wydrukowaną prezentacją.Kolejna przygoda, kilka lat później, miała już miejsce na realnej scenie w Muzeum Manggha w Krakowie i zdecydowanie były to totalnie inne emocje. Czy jest się czego bać? Dobór tematów pod publikę to trochę loteria i złoty medal temu, kto idealnie trafi w poziom odbiorców. Każdej potencjalnej prelegentce mogę doradzić jedno - wybierz temat, który naprawdę Cię kręci, bo wtedy reszta naprawdę przyjdzie sama. Wystąpienie na semKRK było dla mnie ogromnym sukcesem. Próbowałam swoich sił kilkukrotnie w eliminacjach i nie poddawałam się aż do skutku. Po każdym roku, w którym przeżywałam to, że nie dostałam się na wymarzoną konferencje, uczyłam się jeszcze pilniej i rozwijałam jeszcze mocniej, aby w kolejnym roku spróbować z nowymi zasobami wiedzy i energii. Udało się!

  • Natalia Paciorek

    Jak trafiłam na scenę? Zaproszenie od Krzysztofa Marca. To super przygoda! Przede wszystkim kształtująca charakter; uodparniająca. :-)O czym mówiłam? O budowaniu SEO w kontekście sklepu internetowego.Jak się czułam? Przed wejściem na scenę odczuwałam stres, będąc już na scenie - stresu nie było ;-)

  • basia-garczynska
    Barbara Garczyńska

    Debiutowałam na semKRK w 2021 roku z tematem Do's and don'ts ekspansji zagranicznej. Trafiłam tam z polecenia, bo właśnie zrekrutowaliśmy pierwsze stanowisko zdalne z Krakowa i Karolina (*pozdrawiamy i dziękujemy - ekipa semKRK!) namówiła mnie, żeby na jej lokalnym rynku wystąpić, a w mój temat został wybrany w głosowaniu Call4Papers :) Bardzo mocno polecam wystąpienie na semKRK, szczególnie dla osób debiutujących, bo atmosfera i zaangażowanie uczestników zostawia bardzo fajne doświadczenie dla prelegentów!

  • anna moczulska semkrk
    Anna Moczulska

    Moje wystąpienie miało miejsce w ostatniej edycji COVIDowej - czyli online - co z jednej strony - zdjęło ze mnie pewien poziom stresu - bo łatwiej mówić do kamerki niż do paru setek ludzi :) To był moment, kiedy GA4 dopiero wchodziło na rynek, a ja opowiadałam na wirtualnej scenie o moim systemie na wdrożenie GA4 w 5 prostych krokach (ten system, może nieco ulepszony, stosuję do dziś). No i co tu dużo mówić? Wygrałam nagrodę publiczności, co było dla mnie wielkim zaskoczeniem i przeżyciem, bo semKRK było jedną z pierwszych większych scen, na których się pojawiłam. A trofeum dumnie stoi za szybką na honorowym miejscu do dziś!Ale prawdziwą atmosferę semKRK poznałam dopiero rok później, kiedy pierwszy raz pojawiłam się na miejscu w Starej Zajezdni. I ten wieczór wspominam do dziś. Uczestnictwo w takich wydarzeniach nie jest dla każdego - nie ma co ukrywać. Ale ten moment, kiedy wszystkie oczy są skierowane na Ciebie, a uszy uważnie słuchają tego, co mówisz to najbardziej niesamowite i satysfakcjonujące uczucie, którego dane mi było doznać. Dodatkowo umiejętność gadania do ludzi przydaje się również w życiu - mnie np. uratowało 2 tygodnie temu, kiedy niespodziewanie musiałam wygłosić mowę na ślubie mojego brata.

  • iwona michalec semkrk
    Iwona Michalec

    Debiut w roli prelegentki był dosyć niecodzienny, bo do współpracy zaproszono mnie w okresie pandemii. Nie występowałam więc do tej pory na Waszej scenie fizycznie, choć weszłam na nią, na jednym z wydarzeń BIG, żeby poczuć chociaż przez chwilę, jak to jest znaleźć się na niej. Oczywiście nie zmienia to faktu, że bardzo się stresowałam – pierwszy raz prezentowałam coś tak wielu osobom, nie wiedziałam, jak zostanie odebrana prezentacja i obawiałam się kłopotów technicznych, ale całe wydarzenie wspominam bardzo miło. Uważam, że takie wystąpienia są motywujące i inspirujące, dlatego zachęcam każdego do zmierzenia się z tym wyzwaniem. Nawet jeśli towarzyszą mu różne, nierzadko trudne emocje, jak to miało miejsce w moim przypadku.

  • paulina wiktorska
    Paulina Wiktorska

    Na scenę semKRK trafiłam dokładnie w 2016 roku. Była to dopiero druga edycja spotkania. Prezentacja, którą przygotowałam dotyczyła Youtuba i reklam typu bumper, które zresztą miały właśnie swoją premierę na rynku polskim. Pamiętam to jak dziś, bo było to jedno z moich pierwszych publicznych wystąpień. Mimo, że spotkaliśmy się w kameralnym miejscu (Pauza in Garden) - słuchacze dopisali, podobnie jak stres, który nie opuszczał mnie aż do końca wystąpienia.Coś co urzekło mnie podczas spotkania to niesamowita uwaga jaką słuchacze obdarzyli mnie i pozostałych prelegentów w trakcie wystąpienia. I mimo potknięć, awarii sprzętu, który płatał figle - na koniec każdej prezentacji bili brawo i gratulowali występu. Ile ja nowych osób z branży wtedy poznałam! :)Był to dla mnie również sprawdzian, czy nadaję się do takich wystąpień. Ale chyba poszło dobrze, skoro potem były już tylko kolejne :)

  • Jak przygotować się do wystąpień publicznych? Jakie masz rady - podrzuć naszym czytelnikom protipy i o czym warto pamiętać?

  • Kinga Sroka

    O czym pamiętać szykując się do prezentacji? Chyba dobrze byłoby słuchać uważnie poleceń organizatorów, co czasem zdarzało mi się przeoczyć z ogromnej ekscytacji i wielkich emocji. Będąc na scenie kompletnie nie kontrolujesz tego, co będzie widać w kadrze, czy światło padnie Ci prosto na twarz albo czy nie zasłonisz swoją głową całej prezentacji.Czego unikać? Jak ognia wystrzegać się czytania z kartki, kucia na pamięć czy powtarzania dwa razy tych samych słów. Bywa to czasem miecz obosieczny, bo w konsekwencji nigdy finalnie nie wiedziałam, co ostatecznie powiem na scenie.Próby mogą się przydać, ale nie są jedyną słuszną metodą, przynajmniej dla mnie. O wiele bardziej pomagało mi solidne przygotowanie, bieżące gromadzenie wiedzy i nieustanny research w danym temacie. Dzięki temu czułam się o niebo lepiej przygotowana i mogłam wyluzować się na scenie, bo przecież nie recytowałam swojej prezentacji.

  • Natalia Paciorek

    Tak się złożyło, że akurat parę miesięcy przed występem na semKRK, Kamil Kozieł prowadził (cykliczne już zresztą w Grupie x-kom) szkolenie z 4 warstw prezentacji. Wszystkie wskazówki i rady były bardzo cenne - bardzo Wam polecam szkolenia Kamila. O czym warto pamiętać jeszcze w przygotowaniach? Hmmm. Gdy już wiemy, o czym i jak będziemy mówić, warto przeprowadzić kilka prób generalnych.

  • basia-garczynska
    Barbara Garczyńska

    Przede wszystkim zawsze zastanów się czego sama oczekiwałabyś od prelegenta. Dla mnie zawsze najważniejsze jest zostawienie widza z poczuciem uporządkowanego procesu danego zagadnienia, albo przedstawienia kilku tipów, które już następnego dnia można wprowadzić w życie.

  • anna moczulska semkrk
    Anna Moczulska

    Ja mam 3 złote zasady: 1. Przygotuj prezentację, która ma luźny ton, a nawet jakiś mały memik - śmiech nie tylko rozluźnia prelegenta i publiczność, ale również sprawia, że słuchacze mocniej Cię słuchają i skupiają na Tobie uwagę. No i pamiętaj, że memiki nie mogą przysłonić merytoryki prezentacji - ludzie przyszli na spotkanie branżowe, a nie na standup. 2. Nie ucz się prezentacji słowo w słowo na pamięć - jeśli zgubisz choć jedno słowo, to sam(a) jesteś zgubiony/a i ludzie to dostrzegają. Lepiej przygotować sobie punkty, o których chce się powiedzieć. Warto je sobie zapisać w prezentacji w notatkach dla prezentera, jeśli wystąpienie jest online. 3. Nie bój się powiedzieć "nie wiem". To, że czegoś nie wiesz nie oznacza, że słabo znasz się na temacie - nasza branża jest tak szeroka, że nie jest to możliwe, by wiedzieć wszystko. Lepiej powiedzieć "nie wiem" niż wymyślać głupotki na poczekaniu - bo zawsze w tłumie znajdzie się ktoś, kto Cię na tym przyłapie i chętnie opowie o tym swoim znajomym w formie anegdotki.Dodatkowo jeśli jest taka możliwość, to prezentacje warto przetestować na mniejszej publiczności - zanim pójdziesz z tematem na I <3 Marketing, przetestuj, jak Ci idzie na lokalnych Social Media Czwartkach :)

  • iwona michalec semkrk
    Iwona Michalec

    Zawsze wychodzę z założenia, że stres przed wystąpieniem pokonuje się doskonałym przygotowaniem, wsparciem ze strony innych osób i pozytywnym myśleniem. Warto też przygotować sobie plan działania/scenariusz postępowania, ale pamiętać przy tym o furtce dla improwizacji i nieoczekiwanych zdarzeń. Poza tym dobrze jest też zadbać o zapewnienie sobie warunków, które będą komfortowe i sprawią, że poczujemy się pewniej.

  • paulina wiktorska
    Paulina Wiktorska

    Najważniejsze to opracować temat, na którym się znam i który mnie interesuje. Bo nawet jeśli w trakcie coś pójdzie nie tak, np. problemy techniczne z prezentacją, etc - będziesz w stanie temat poprowadzić dalej i obronić wystąpienie. A jeśli nauczysz się slajdów na pamięć lub co gorsza, ktoś inny je za Ciebie przygotuje (i takie wystąpienia widziałam) to jesteś przegrany. Takie rzeczy w trakcie wystąpienia się wyczuwa.

  • Teraz przejdźmy do roli uczestniczki - poleć nam wydarzenie branżowe, które warto mieć zapisane w swoim kalendarzu na 2023 rok

  • Kinga Sroka

    Bywałam na kilku branżowych konferencjach i moje serce skradło I <3 ads & analytics. Nieustająco jest mi naprawdę przykro, że jest tak niewiele wydarzeń w ciągu całego roku, które są dedykowane pod świat reklam online.

  • Natalia Paciorek

    Na semKRK! :)

  • basia-garczynska
    Barbara Garczyńska

    Ja w tym roku wybieram się na eTrade Show - będzie dużo o ekspansji. Infoshare. I <3 Marketing & Techology - z racji na moje zamiłowanie do liczb, raportów i automatyzacji.

  • anna moczulska semkrk
    Anna Moczulska

    Z Polski - Online Marketing Day od Semstorm (świetna organizacja techniczna i zawsze prezki na wysokim poziomie). Na scenie międzynarodowej - Measure Summit - czyli konferencja (dzięki COVIDowi on-line), na której pojawiają się najbardziej zacne mordki jeśli chodzi o analitykę digitalową na świecie!

  • iwona michalec semkrk
    Iwona Michalec

    semKRK niezmiennie jest dla mnie jednym z ważniejszych wydarzeń branżowych. Powody są 3: tematyka, przygotowanie konferencji i ciągła chęć jej rozwoju po stronie organizatorów. Oprócz niego warto według mnie zainteresować się Brighton SEO, Festiwalem SEO i SEO Rejsem. Ten ostatni wskazuje jednak głównie ze względu na to, że lubię żeglować. :) Inspiracji i informacji koniecznie trzeba szukać też na co dzień na blogach branżowych – polecam prasówkę Jakuba Sawy, a także webinarach np. organizowanych przez Senuto lub DevaGroup.

  • Sędziujesz semKRK Awards - widzisz case studies innych agencji, freelancerów, rozwój e-commerców. Czy jest w tych zgłoszeniach coś, co szczególnie przykuło Twoją uwagę?

  • anna moczulska semkrk
    Anna Moczulska

    W czasach automatyzacji coraz więcej kampanii prowadzonych jest "na jedno kopyto". Ważna jest nieszablonowość - nie tylko w przekazie do klienta, ale też w przygotowaniu strategii kampanii. Co nie oznacza, że dobre praktyki, wyparowane na przestrzeni lat są czymś złym. Mnie najbardziej interesują i inspirują niezwykłe użycia rozwiązań, które już wszyscy znamy, takie jak np. wdrożenie modułu e-commerce i remarketingu dynamicznego na stronach ofertowych. Lubię też, kiedy specjaliści znajdują nisze w potencjalnie dużych bańkach tematycznych i potrafią wycisnąć z tego 1000% - np. pod kątem doboru fraz z kampaniach SEO.

  • iwona michalec semkrk
    Iwona Michalec

    Miałam okazję sędziować semKRK Awards do tej pory 2 razy, ale zawsze śledzę rozdanie nagród. Za każdym razem widzę progres pod względem tematów, ich prezentacji i sposobu podejścia do niego. Z samego konkursu wyłania się bardzo wyraźny obraz firm i marek, które mocno stawiają na rozwój, innowacyjne oraz nieszablonowe podejście do biznesu oraz efektów, które chcą uzyskać. Muszę przyznać, że jest to inspirujące.

  • Przejdziemy do kolejnego interesującego zagadnienia - ścieżki kariery w SEO/SEM. Jak i od czego zacząć? Na co uważać? Co u Ciebie było kluczowe?

  • Kinga Sroka

    Od szczerej pasji i zaangażowania, jak zawsze pomaga to w życiu. Ja zaczęłam od solidnego zapoznania się z platformą Skillshop od Google, od deski do deski. Robiłam rzetelne notatki, oglądałam mnóstwo filmików w temacie, który akurat przerabiałam, a do tego sięgałam po sprawdzone kursy (nadal poleciłabym Isaaca Rudansy'ego do Google Ads). Co jest kluczowe? Dobre miejsce pracy, w którym można swobodnie eksplorować różne kierunki wiedzy a nawet sam pracodawca tworzy środowisko, które promuje wymianę wiedzy. Miałam ogromne szczęście trafić właśnie do takiej agencji, która pomogła mi mocno rozwinąć skrzydła.

  • Natalia Paciorek

    Kluczowe w moim przypadku: nauka i testy oraz poznanie odpowiednich osób w odpowiednim czasie i miejscu :)

  • anna moczulska semkrk
    Anna Moczulska

    Najważniejsze jest trafienie na początku na osoby, przy których można się rozwijać. Ja miałam to szczęście - na studiach podyplomowych na Politechnice Białostockiej, a potem w Sempaiu. Czerpcie od swoich starszych stażem kolegów ile się da - tak szybko odchodzą do innych agencji!

  • iwona michalec semkrk
    Iwona Michalec

    Moja ścieżka kariery rozpoczęła się od otwartej głowy, okazji, które chwytałam i chęci do nauki. Te elementy są bazowe i nie można z nich rezygnować, ani o nich zapominać nawet na dalszych etapach. Ważne jest też spotkanie i kontakt z ludźmi, którzy będą chcieli i potrafili przekazać swoją wiedzę, a także spostrzeżenia. Na działania SEO patrzę jak na projekt w ciągłym procesie, a ten nie może być kompleksowo poprowadzony bez spojrzenia innych specjalistów, z różnych perspektyw.

  • Poleć nam ulubioną wtyczkę lub narzędzie, które zdecydowanie ułatwiają Ci codzienną pracę.

  • Kinga Sroka

    Wtyczka Momentum to dla mnie życiowy game-changer. Miewam problem z byciem rozproszoną i nieustannie ciągnie mnie do zaglądania na sociale (taka praca). Aby utrudnić sobie to podczas głębokiego skupienia, otwieram w nowej karcie wtyczkę Momentum, która pokazuje tylko godzinę i listę zadań na dziś, którą można codziennie tworzyć.

  • Natalia Paciorek

    Z wtyczek lubię meta seo inspector oraz wappalyzer. A jeśli chodzi o narzędzie będę monotematyczna: chatGPT - pisanie regexów, generowanie kodu html, schema.org, JS, tłumaczenia dokumentów na różne języki. A jeśli chodzi o AI - trzeba zaprzyjaźnić się z AI, teraz jeszcze bardziej niż kiedykolwiek, pociąg jeszcze nie odjechał i stoi sobie na stacji. Czy AI zastąpi specjalistów? Nie. AI pomoże zautomatyzować pracę specjalistów.

  • Poleć nam branżowe inspiracje: książkę, bloga, podcast :)

  • Natalia Paciorek

    Z cyklu do poczytania: Barry Adams: seoforgooglenews.com & searchengineland.com & developers.google.com Z technicznych rzeczy: webdevinsider.pl Z zarządzania projektami: octigo.pl/blog Podcasty: SEO Fridays Dawida Medwediuka

  • basia-garczynska
    Barbara Garczyńska

    Już trochę mniej z branży marketingu, ale z działki "ceo": Książki: Scaling Up, Seria z Psychologia Szefa Podcasty: NSM - Szymon Negacz

  • anna moczulska semkrk
    Anna Moczulska

    Technical Marketing Hanbook od Simo Ajavy - dzięki temu podcastowi w końcu dobrze zrozumiałam o co chodzi z Core Web Vitals.

  • Missed opportunities (fail raport). Na co nie zwróciłaś uwagi w swojej karierze/działalności, a mogło dać kopa biznesowi?

  • Kinga Sroka

    Świetne pytanie i chyba w moim przypadku byłby to video marketing. Czuję, że przegapiłam początki tego trendu, a teraz w ogóle nie czuję potrzeby, aby gonić ten wagonik z trendem, który już daleko odjechał. Ale dzięki temu weszłam mocniej w to co naprawdę kocham i zaczęłam o wiele więcej pisać.

  • Natalia Paciorek

    Wcześniejsze wykorzystanie narzędzia Ahrefs do badania Share of SERP.

Dziękujemy za podzielenie się bezcennym doświadczeniem ze sceny, masą ciekawych inspiracji i mamy nadzieję, że każda scena branżowa (i nie tylko!) nie będzie już taka straszna 🙂

A jeśli Wy chcecie spróbować swoich sił na naszej smoczej scenie – pamiętajcie Call4Papers na semKRK#21 BIG trwa w najlepsze. Klikajcie tutaj i zgłaszajcie swoje wystąpienia – macie czas do 24 marca 2023 roku.

  • Kinga Sroka, Founder Light Bubble Agency

    Certyfikowana specjalistka Google Ads oraz Google Analytics z kilkuletnim doświadczeniem. Na co dzień odpowiada za płatne kanały dla OLX.PL, w weekendy wykładowca na Collegium Da Vinci oraz TEB Edukacja. Specjalizuje się w narzędziach Google, aktywnie komentuje dynamicznie zmieniającą się rzeczywistość digital marketingu na swoim blogu: kingasroka.pl/. Prelegentka 17. edycji semKRK oraz InternetBeta 2021. Entuzjastka marketingu aplikacji mobilnych.

  • Natalia Paciorek, SEO Team Leader w grupie x-kom

    Specjalizuję się w zdobywaniu ruchu organicznego dla sklepów e-commerce. Na co dzień współpracuję z różnymi działami w firmie, aby zaproponować jak najlepsze rozwiązania dla biznesu z korzyścią i bez straty na ruchu organicznym. Prowadzę szkolenia i wykłady o SEO. Tworzę i układam strategie SEO. Najfajniejszą dla mnie częścią w SEO jest analizowanie zachowań klientów/użytkowników w wyszukiwarkach internetowych. Aktualnie studentka MBA. Mój ulubiony cytat: kto nie zmienia zdania, nie zmienia niczego.

  • basia-garczynska
    Barbara Garczyńska, Co-founder Get Noticed

    Współzałożycielka Get Noticed, certyfikowanej agencji Google Premier Partners, która skaluje wyniki sklepom e-commerce. W branży marketingowej od 9 lat. Certyfikowana specjalistka Google Ads i Google Analytics. Uwielbia przewidywać potrzeby klienta, analizować dane, układać strategię i nieprzerwanie ulepszać procesy. Ulubione hasła to: skalowanie, ekspansja i YouTube. Gdy nie jest w pracy to za relaks służą jej szybkie przejażdżki szosowe.

  • anna moczulska semkrk
    Anna Moczulska, Head of Digital Analytics w Artegence

    Założycielka i digital analyst w Moczulska Digital Analytics oraz Head of Digital Analytics Team w Artegence.

  • iwona michalec semkrk
    Iwona Michalec SEO & Content Marketing Specialist ATOM Agency

    Absolwentka Uniwersytetu Łódzkiego i AGH, od ponad 7 lat związana z marketingiem internetowym. Specjalizuje się w kampaniach content marketingowych – planowaniu strategii, procesie jej tworzenia i dystrybucji. Uwielbia przekazywać swoją wiedzę na temat SEO Copywritngu, dlatego chętnie prowadzi szkolenia z tego zakresu dla pracowników i klientów firmy. Kiedy tylko ma okazję, dzieli się nią również na serwisach branżowych i firmowym blogu.

  • paulina wiktorska
    Paulina Wiktorska CEO w Clear&Fancy Interactive

    Certyfikowany Specjalista Google Ads oraz Google Analytics. Od 7 lat pracuje pod własną marką C&F Interactive szkoląc, doradzając i realizując kampanie dla klientów indywidualnych i agencji. Aktywna uczestniczka i prelegentka spotkań branżowych, takich jak Semkrk, Women In technology, Semcamp, itp. Po godzinach prowadzi gościnne wykłady na uczelniach wyższych AGH, UJ, UEK, WSE. Swoje 11-letnie doświadczenie zdobywała pracując dla takich marek jak Comarch, Super Pharm, Wawel, UJ, czy hub:raum projektując i realizują komunikację w kanałach reklamowych Google. Autorka pierwszego na polskim rynku katalogu "Adwords 360. Katalog Skutecznych Kampanii." traktującego o reklamie Google Adwords, który ukazał się w 2015 roku nakładem wydawnictwa Helion.

Ewelina Ibek
Były pracownik na stanowisku Content & Marketing Manager. Polonistka, entuzjastka marketingu internetowego. Najlepiej czuje się na eventach, które sama zorganizowała. Gdy nie zajmuje się konferencjami i contentem, pije dużo kawy (czarnej), czyta jeszcze więcej książek (tych dobrych) i chodzi na spacery ze swoim Pieskiem (marki Akita). Uwielbia słuchać podcastów, głównie tych marketingowych…więc jeden taki semCAST też zrobiła.

Podobał Ci się artykuł? Wystaw 5!
słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (15 głosów, średnia: 4,87 / 5)
Loading...
Przewiń do góry