W Google AdWords istnieją 2 podstawowe sposoby zapłaty – płatności samodzielne i automatyczne. Część firm po spełnieniu określonych wymogów może również korzystać z trzeciego sposobu – limitu kredytowego.
Płatności automatyczne
W przypadku płatności automatycznych Google sam pobiera z naszego konta – w pewnych odstępach czasowych – kwoty potrzebne do wyświetlania reklam. Ta opcja zapłaty wiąże się z podaniem danych do karty kredytowej lub debetowej, a także mniejszą kontrolą nad transferem naszych środków, jednak z drugiej strony nie wymaga od nas regularnej ingerencji w płatności i pozwala skoncentrować się tylko na kampanii AdWords.
Fakturowanie kosztów
Co miesiąc otrzymujemy fakturę Google, na której znajduje się podliczenie poniesionych kosztów. W lipcu 2016 nastąpiła ważna zmiana w podejściu do pojęcia kosztów, które znajdują się na fakturze. Wcześniej pod tym pojęciem rozumieliśmy kwoty pobrane z naszej karty, które zostały przelane na konto AdWords. Nie miało zatem znaczenia, ile wydaliśmy na kampanię w danym miesiącu (brak takiej kwoty na poniższej grafice), a jedynie ile środków pojawiło się w danym miesiącu (4000 zł na grafice) na naszym koncie. Obrazuje to poniższa grafika.
Od lipca faktury wystawiane przez Google firmom, które wybrały automatyczny sposób zapłaty, zmieniły się. Teraz pod pojęciem kosztów rozumiane są środki wprost wydane na kampanie AdWords w danym miesiącu (4167,53 zł na poniższej grafice), tzn. tyle, ile wydaliśmy na naszą reklamę, a nie tyle, ile zostało pobrane z naszej karty (4000 zł na grafice). Tym samym pojawiło się pytanie o fakturowanie tych środków, które nie zostały w danym miesiącu wydane na kampanię, natomiast zostały pobrane z karty. Prześledźmy poniższy przykład.
Takie środki (1541,10 zł na powyższej grafice) zostają „zaoszczędzone” na następny miesiąc rozliczeniowy i zostają dopisane do kolejnej faktury jako „przedpłata”. Oznacza to, że prawdopodobnie w następnym miesiącu zostaną pobrane z naszej karty mniejsze kwoty, ponieważ mieliśmy nadwyżkę z poprzedniego miesiąca.
Konsekwencje zmian
Początkowo nowy system fakturowania kosztów może budzić pytania i wątpliwości, jednak nie zmienia się istota płatności automatycznych. Należy jedynie pamiętać, że teraz odliczając koszty od VAT, bierzemy pod uwagę kwotę wydaną w danym miesiącu bezpośrednio przez naszą kampanię AdWords. Niemniej można być spokojnym o pobierane z karty środki, ponieważ nawet w przypadku, kiedy tylko część z nich zostanie wpisana na fakturę w danym miesiącu, na pewno zostaną one wykorzystane i rozliczone w następnym miesiącu.