Każdy z nas posiada markę osobistą, ale nie każdy świadomie nią zarządza. Warto to jednak robić, ponieważ niezależnie od branży, w jakiej działamy, silna marka osobista otwiera drzwi do nowych możliwości, przyciąga uwagę potencjalnych pracodawców, klientów czy partnerów biznesowych. Personal branding to nie tylko trend, ale niezbędne narzędzie do wyróżnienia się w tłumie. Przeczytaj artykuł i dowiedz się, czym jest personal branding i jak nim zarządzać!
Spis treści
Co to jest personal branding?
Personal branding, nazywany też marką osobistą, to strategia marketingowa polegająca na świadomym kreowaniu i zarządzaniu swoim wizerunkiem, zarówno w świecie online jak i offline. Marką osobistą możemy nazwać wszystko to, co mówią, piszą i myślą na nasz temat. Składają się na nią unikalne cechy, wiedza, umiejętności oraz doświadczenia. Najczęściej celem tworzenia marki osobistej jest budowanie wizerunku eksperta w swojej branży.
Dla kogo jest personal branding?
Budowanie własnej marki jest dla każdej osoby, która chce świadomie zarządzać karierą. Silny personal brand przyniesie korzyści tak naprawdę każdemu. Nie ma znaczenia to, ile masz lat i jakie masz doświadczenie. Budować własną markę mogą zarówno osoby wkraczające na rynek pracy, jak i doświadczeni specjaliści. Nie ma znaczenia także to, czy jesteś właścicielem dużej firmy, prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą czy pracujesz na etacie u kogoś. A czy liczy się branża? I tak, i nie. Są branże, w których budowanie marki osobistej jest czymś powszechnym, np. marketing, media, polityka, sport czy szkolenia. Natomiast, jeśli działasz w dziedzinie, w której kształtowanie własnej marki osobistej nie jest czymś spotykanym, wcale nie oznacza, że nie możesz zrobić tego jako pierwszy/-a. Jeśli tylko masz chęci, to czemu nie? Dla Ciebie to nawet lepiej, bo konkurencja jest mała lub nawet zerowa.
Jak budować swoją markę osobistą?
Budowanie marki osobistej jest procesem długotrwałym i wymagającym stałego zaangażowania. Zarządzenie marką osobistą wiąże się ze strategicznym podejściem, regularnymi i przemyślanymi działaniami. Należy także pamiętać, że jest to strategia, która nie przyniesie natychmiastowych rezultatów. Na jej efekty trzeba będzie poczekać, ale zdecydowanie warto.
Budowanie własnej marki powinniśmy rozpocząć od zadania sobie pytania: „Po co to robię?”. Powody mogą być różne. Od chęci dzielenia się swoją wiedzą i doświadczeniem, przez zwiększenie rozpoznawalności aż po rozwój biznesu. Tak naprawdę, o ile nie chcesz tego robić tylko dlatego, że stało się to modne, to każdy powód będzie dobry. Określenie celu nie tylko pomoże Ci lepiej rozplanować swoje działania, ale także może stanowić motywację w chwilach zwątpienia.
Następnym krokiem jest przeprowadzenie researchu. Zapytaj swoich znajomych, rodziny, współpracowników, a nawet klientów, jak Cię postrzegają. Możesz także poszukać informacji na swój temat w internecie. Dzięki temu dowiesz się, jaką reputację już teraz masz wśród innych.
W procesie budowania naszej marki bardzo ważne jest to, aby odpowiedzieć sobie na pytanie, kim naprawdę jesteś i jak chcesz być postrzegany/-a. Zastanów się, jakie masz mocne strony, unikalne cechy, umiejętności, sukcesy i doświadczenia. To ułatwi Ci opracować strategię zarządzania marką osobistą.
W kolejnym kroku określ swoją niszę, bazując na tym, w jakiej dziedzinie się specjalizujesz. Przykładowo, jeśli chcesz budować markę osobistą w branży marketingu, to zastanów się na tym, w jakich obszarach masz sporą wiedzę i doświadczenie, co najbardziej Cię interesuje, np. copywriting, social media, AI, Google Ads czy SEO i w tej dziedzinie działaj.
Niezwykle ważnym punktem jest również plan działania. Aby to, co robisz, było spójne i skuteczne, potrzebujesz dokładnie przemyśleć i rozplanować proces kreowania własnej marki. Zastanów się, za pomocą jakich kanałów chcesz komunikować się ze swoją grupą docelową. Może to być np. Instagram, LinkedIn, X (dawniej Twitter) lub Facebook. Warto pomyśleć także o tym, gdzie będziesz dzielić się swoją wiedzą – czy założysz stronę www, bloga, a może stworzysz swój podcast? Kanałów do kreowania marki osobistej jest wiele i każdy może wybrać taki, w którym będzie czuł się najlepiej. Zaplanuj także, jak często będziesz publikować, jaki rodzaj treści będziesz tworzyć, w jakim tonie będą Twoje wypowiedzi oraz jaka będzie oprawa graficzna Twoich publikacji – może nawet pokusisz się o profesjonalną identyfikację wizualną marki.
Kreując markę własną, musisz pamiętać także o budowaniu relacji i networkingu. Angażuj się w rozmowy pod Twoimi postami, odpowiadaj na komentarze, udzielaj się w dyskusjach branżowych. Nie ograniczaj się jedynie do działań wirtualnych – bierz udział w wydarzeniach i konferencjach, podczas których będziesz mieć doskonałą okazję, aby dać się poznać i nawiązać cenne kontakty.
Ostatnim etapem jest analizowanie swoich działań i wyciąganie wniosków. Przyjrzyj się, które strategie przynoszą pożądane rezultaty, a które nie. W oparciu o zebrane dane optymalizuj swoje działania. Dodatkowo regularna analiza pozwoli Ci szybko reagować na zmieniające się potrzeby rynku i oczekiwania Twoich odbiorców.
Pamiętaj także o tym, aby stale poszerzać swoje kompetencje i wiedzę. Dzięki temu będziesz w stanie dostarczać cenne treści i rozwiązania dla swojej grupy docelowej. To wzmocni Twoją pozycję eksperta w swojej dziedzinie oraz sprawi, że Twoja marka będzie autentyczna i wiarygodna, a Ty zyskasz zaufanie oraz lojalność swoich odbiorców.


Jak budować markę osobistą na LinkedIn?
Sprawdź nasz podcast z Dagmarą Pakulską!
Personal branding a autentyczność
Aby osiągnąć sukces wokół swojej marki osobistej, musisz kierować się spójnością i autentycznością. Jeżeli będziesz udawać kogoś, kim nie jesteś, to po pierwsze zauważą to Twoi odbiorcy i stracą do Ciebie zaufanie, a po drugie bardzo szybko się wypalisz i proces ten nie będzie przynosił Ci satysfakcji. Autentyczna marka osobista pozwoli Ci wyróżnić się na tle konkurencji i sprawi, że ludzie lepiej Cię zapamiętają. Charakterystyczny ubiór, sposób wypowiadania się, gadżet czy gest — wszystko to sprawia, że wyróżniasz się z tłumu. Autentyczność możesz podkreślać poprzez m.in. dzielenie się sukcesami i porażkami, pokazywanie swojej ludzkiej strony, elementów z życia prywatnego, mówienie o swoich wartościach i przekonaniach. W procesie budowania autentycznej marki osobistej bardzo ważna jest także spójność. Dotyczy ona nie tylko spójnej komunikacji czy oprawy wizualnej, ale także Twoich wypowiedzi na dany temat. Jeżeli będziesz cały czas zmieniać zdanie i wyrażać skrajne opinie albo tworzyć treści, które sobie przeczą, to nie zbudujesz zaufania wśród swoich odbiorców. Sprawisz tylko, że poczują się zagubieni i nie będą wierzyć w Twój autorytet. Dlatego tak ważne jest strategiczne podejście oraz przemyślany plan działania.
Cechy silnej marki osobistej?
Dobrze zbudowaną, silną markę osobistą cechuje:
- Autentyczność i spójność – dobrze zarządzana marka osobista jest spójna i autentyczna, dzięki czemu zyskuje sympatie i zaufanie swojej grupy odbiorców.
- Oryginalność – silna marka osobista wyróżnia się kreatywnym podejściem i unikalnym stylem, który pozwala jej wyróżnić się na tle konkurencji. Wykorzystując swoje mocne strony jako przewagę, przyciąga uwagę, angażuje odbiorców i buduje lojalną społeczność, która docenia jej oryginalność.
- Wartość – dobrze zbudowana marka osobista nie tylko promuje siebie, ale przede wszystkim dostarcza realną wartość dla swoich odbiorców, oferując im przydatną wiedzę, inspiracje czy pomoc w rozwiązywaniu problemów w swojej branży.
- Wiarygodność – kluczowym elementem każdej silnej marki osobistej jest jej wiarygodność. Buduje się ją poprzez transparentne i spójne działania, dotrzymywanie obietnic oraz przedstawianie autentycznych opinii i doświadczeń.
- Rozpoznawalność – mocna marka osobista wyróżnia się na tle innych. Konsekwentne działanie na wielu płaszczyznach pozwala jej zbudować rozpoznawalność, sprawiając, że jest łatwo zapamiętywana i kojarzona z określonymi wartościami i cechami.
- Konsekwencja – sukces w personal brandingu opiera się na systematycznym dążeniu do wyznaczonych celów, niezależnie od napotkanych trudności. Silna marka osobista cechuje się konsekwencją w komunikacji i działaniach, regularnym dostarczaniu wartościowe treści i utrzymywaniu spójności w budowaniu swojego wizerunku. Dzięki temu staje się wiarygodna i rozpoznawalna.
Po tych kilku kluczowych cechach rozpoznasz, czy marka osobista, którą budujesz, jest silna i ugruntowana.
Po co personal branding?
Personal branding pozwala na osiągnięcie wielu korzyści biznesowych. Należą do nich m.in.:
- Zwiększenie rozpoznawalności – marka osobista sprawia, że stajesz się bardziej widoczny w swojej branży, co ułatwia nawiązywanie kontaktów zawodowych, a także może spowodować pojawienie się nowych możliwości współpracy.
- Pozyskiwanie klientów – ugruntowana marka osobista sprawia, że przyciągasz nowych klientów oraz ciekawe możliwości biznesowe. Przynosi ona korzyści zarówno Tobie, jak i firmie, którą reprezentujesz.
- Przewaga na rynku pracy – coraz więcej pracodawców dostrzega korzyści związane z personal brandingiem pracowników. Posiadanie marki osobistej może np. przesądzić o wyniku procesu rekrutacyjnego oraz wyróżnić Cię na tle innych kandydatów.
- Większe zarobki – osoba z dobrze zbudowaną marką osobistą jest postrzegana jako ekspert w swojej dziedzinie, co może skutkować wyższymi stawkami oraz stanowić kartę przetargową w negocjacjach dot. podwyżki lub lepszego wynagrodzenia.
Co prawda to tylko część korzyści płynących z personal brandingu, ale doskonale pokazują one, jak ważne i cenne jest budowanie marki osobistej.
Przykłady popularnych marek osobistych
Nic tak dobrze nie motywuje do działania, jak dobra inspiracja. Oto kilka przykładów popularnych i dobrze zarządzanych marek osobistych:
Dagmara Pakulska – jedna z najbardziej rozpoznawalnych ekspertek od mediów społecznościowych w Polsce. Specjalizuje się w tematach takich jak: LinkedIn, employee advocacy, personal branding oraz social selling. Regularnie publikuje wartościowe treści, prowadzi szkolenia i warsztaty, a także występuje na konferencjach branżowych. Dzięki swojej aktywności Dagmara stała się cenioną ekspertką, co przekłada się na jej współprace z dużymi, znanymi markami, wystąpienia w mediach oraz jeszcze większą rozpoznawalność w branży.

Krzysztof Marzec – CEO DevaGroup, ekspert w branży SEM i SEO. Jego marka opiera się na wieloletnim doświadczeniu, autentyczności i skuteczności. Krzysztof regularnie dzieli się wiedzą na swoim LinkedIn, w publikacjach branżowych, szkoleniach, a także podczas wystąpień na konferencjach, zarówno tych krajowych jak i międzynarodowych. Jego silna marka osobista nie tylko przyczynia się do indywidualnego sukcesu jako eksperta, ale także zwiększa zainteresowanie działalnością całej agencji DevaGroup.

Brené Brown – amerykańska profesor, psycholog i autorka książek, która stała się jednym z najważniejszych autorytetów w dziedzinie psychologii społecznej, w szczególności w zakresie badań nad wstydem, odwagą, empatią, oraz budowaniem więzi międzyludzkich. Buduje swoją markę osobistą poprzez autentyczność i szczerość. Tworzy wartościowe treści, takie jak książki, kursy online i wykłady, które pomagają ludziom w rozwoju osobistym. Działania związane z marką osobistą przynoszą jej korzyści finansowe, reputacyjne i pozwalają na szerszy wpływ na zmiany społeczne.

Podsumowanie
Budowanie marki osobistej to proces długotrwały i wymagający systematycznych działań, ale przynoszący ogromne korzyści. Promowanie własnej osoby może przyczynić się do zwiększenia rozpoznawalności, pojawienia się lepszych propozycji zawodowych oraz zdobycia nowych klientów. Personal branding nie jest już trendem, a coraz częściej spotykaną strategią w biznesie. Coraz więcej osób świadomie podchodzi do zarządzania wizerunkiem i dostrzega płynące z tego zalety. W dzisiejszym świecie, gdzie konkurencja na rynku pracy i w biznesie jest ogromna, marka osobista staje się coraz bardziej niezbędna. Być może, w niedalekiej przyszłości, stanie się ona wymogiem na rynku pracy oraz czymś, co da nam przewagę i pozwoli zyskać zaufanie potencjalnych klientów czy pracodawców. Niewątpliwie, warto przemyśleć rozpoczęcie budowania swojej marki już teraz, ponieważ im wcześniej zaczniemy, tym łatwiej będzie nam zbudować autentyczny i silny wizerunek.