Optymalizacja Kampanii AdWords
AdWords to żywy ekosystem. AdWords to ciągle zmieniający się twór (a może stwór). Kampanie AdWords zostawione same sobie bez opieki przestają być skuteczne i finalnie zaczną przynosić gorsze wyniki. Dlaczego? Konkurencja nie śpi – poprawia swoje kampanie, strony www, przygotowuje nowe promocje. Z drugiej strony system też ciągle się zmienia – nieustannie pojawiają się nowe opcje kierowania, nowe sposoby dotarcia do użytkowników, nowe formaty reklamowe. Żeby uniknąć spadków trzeba być na bieżąco, ciągle poprawiać i optymalizować kampanię reklamową.
Co to jest optymalizacja kampanii AdWords
Optymalizacja SEM to sztuka obserwacji danych o wynikach kampanii i reagowania na nie. Wybór najlepszych ustawień (słów kluczowych, budżetów, stawek czy harmonogramów), ale także testowanie i wybór najlepszych przekazów reklamowych, tekstów które zainteresują użytkowników i zachęcą ich do tego, aby przejść na Twoją stronę www i zrealizować cel, który przed nim stawiasz.
Innymi słowy optymalizacja to “dobre zmiany”, które mają pozytywnie wpłynąć na kampanię i poprawić jej wyniki.
Jak często optymalizować kampanię AdWords?
To trudne pytanie – niektóre optymalizacje czynności wykonujemy codziennie, niektóre robimy w interwałach tygodniowych, a jeszcze inne w ujęciu miesięcznym czy kwartalnym. Zasadniczo już po starcie kampanii po 1-2 dniach od startu warto dokonać pierwszych obserwacji, korekt – później dla większości kampanii mała optymalizacja tygodniowa i duża miesięczna będzie dobrym pomysłem.
Nie warto optymalizować kampanii reklamowej zbyt często, gdyż może to przynieść efekt odwrotny od zamierzonego – przykładowo wprowadzając zmiany w kampanii na podstawie danych tylko z poprzedniego dnia możemy wpaść w pułapkę podejmując decyzje na podstawie niekompletnych danych.
Czego potrzebujemy do optymalizacji kampanii?
Optymalizacja AdWords może przebiegać według schematu:
Stworzenie Hipotezy -> Obserwacja Danych -> Wyciągnięcie Wniosków -> Wprowadzenie Zmian -> Obserwacja wyników i korekty
Stąd do optymalizacji kampanii AdWords potrzebujemy zasadniczo trzech elementów:
- Danych płynących z google Analytics i google AdWords. Ważne żeby oba te narzędzia były skonfigurowane poprawnie ze szczególnym uwzględnieniem celów. Raporty
wzbogacone o informacje związane z celami zarówno tymi makro (np. zakup w sklepie) jak i mikro (np. czas spędzony przez użytkownika na stronie) pozwalają wyciągać odpowiednie wnioski. Same dane o kliknięciach, CTRach czy wyświetleniach są istotne ale tak naprawdę dopiero połączenie ich z danymi o konwersjach daje nam obraz skuteczności naszej kampanii.
- Patrząc w konkretne raporty AdWords powinniśmy mieć konkretne hipotezy, pomysły jakie obserwacje chcemy wyciągnąć z danego raportu. Przykładowo dla raportu obrazującego wyniki słów kluczowych możemy zastanowić się które z nich są najlepsze, którym warto byłoby zwiększyć stawkę, a dla których stworzyć oddzielną grupę i tekst reklamowy, gdyż słowo ma niski wynik jakości. Wtedy pod tym kątem musimy oceniać poszczególne słowa kluczowe
- Czasu który regularnie będziemy spędzać na analizie danych i wprowadzaniu zmian optymalizacyjnych. Regularność jest tutaj niezwykle istotna ponieważ konieczne będzie obserwowanie wyników zmian jakie wprowadzamy w naszym koncie AdWords. Warto w tym celu prowadzić sobie dziennik zmian, w którym będziemy notować najważniejsze z nich żeby móc sprawdzić po kilku miesiącach jak wpłynęły one na kampanie.
Co robimy przykładowo w ramach optymalizacji w ROIEXPERTS?
Działania z kampanią AdWords dzielimy na 4 części składowe, które opiszemy w osobnych artykułach – są to:
- a) Optymalizacja techniczna konta AdWords
- b) Marketingowo-Copywriterska
- c) Optymalizacja Strony www
- d) Kontakt z klientem